Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka tiukilla olet pahimmillasi elänyt?

Vierailija
06.07.2014 |

Talouden osalta siis. Vaikka vähävaraisuuteen liittyy usein muutekin tiukat paikat, eroa ym.

Kertomuksia kehiin!

Ja eihän tehdä tästä mitään tappelu- eikä haukkumaketjua :)

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 13:37"]

Juuri tällå hetkellä. Kolme pientä lasta, mies työtön ja koulu piti jättäå kesken liian pitkän matkan takia. Elämme siis minimi äippärahalla, lapsilisällä, hoitolisällä ja pienellä toimeentulotuella. Tällä hetkellä rahaa ei ole yhtään ja seuraavan kerran 15pvä. Kaapit ammottaa tyhjyyttä ja nälkä kurnii meillä aikuisilla. Lapsille on ruuat pakastimessa, mutta itse emme pahemmin uskalla niistä syödä että riittävät jokaiselle. On todella raskasta! :(

[/quote]

Synnytitkö kolmoset vai miten ihmeessä jouduitte tuohon tilanteeseen? Muuten en ymmärrä, mutta jos tuli kolmoset, niin sitten ymmärrän.

Vierailija
22/108 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parina ensimmäisenä opiskeluvuonna, ennen kuin sain töitä. Opintotuesta 300 e meni vuokraan, lopuilla 170 eurolla piti hankkia kaikki muu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä.... 

Pahimmillaan mies jätti kertomatta mitään kolmen kuukauden vuokrat maksamatta, häipyi mitään kertomatta ja irtisanoi itsensä ja siirsi kirjansa pois. Tuli pikkaisen yllätyksenä häätöuhkaus ihmiselle joka tienasi 1100-900 euroa pätkätöillä kuussa. Kyllä monet itkut itkin silloin, etenkin kun sähköt, netti ynnä muut oli maksamatta. Olin hölmönä ja nuorena vaan siirtänyt miehen tilille rahaa sähköön ja vuokraan ym. Laskut mies piilotti minulta, helppohan sen oli koska oli työttömänä ja minä kävin keikkatöissä. Mutta selvittiin siitäkin. Tiukille se veti. En ole sen jälkeen seurustellut miehen kanssa ja tästä on aikaa 15 vuotta.

Vierailija
24/108 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 16:50"]

Juuri tällå hetkellä. Kolme pientä lasta, mies työtön ja koulu piti jättäå kesken liian pitkän matkan takia. Elämme siis minimi äippärahalla, lapsilisällä, hoitolisällä ja pienellä toimeentulotuella. Tällä hetkellä rahaa ei ole yhtään ja seuraavan kerran 15pvä. Kaapit ammottaa tyhjyyttä ja nälkä kurnii meillä aikuisilla. Lapsille on ruuat pakastimessa, mutta itse emme pahemmin uskalla niistä syödä että riittävät jokaiselle. On todella raskasta! :(

[/quote]

Synnytitkö kolmoset vai miten ihmeessä jouduitte tuohon tilanteeseen? Muuten en ymmärrä, mutta jos tuli kolmoset, niin sitten ymmärrän.

[/quote]

En ole kirjoittaja, mutta voin tarjota erään täysin mahdollisen tapahtumakulun.

Voi olla että kenties firma jossa mies on työskennellyt, on mennyt konkurssiin, jonka jälkeen hajosi pesukone ja auto (todella kalliisti). Jos oli jotain säästössä niin eipä ole enää kun ei vakuutuskaan ihan kaikkea korvaa. Samaan aikaan on tullut asunnon laskuja, tuhat euroa siinä on aivan normisumma. Myös imuri lohahtaa. Hammaslääkärilaskukin tuli juuri sopivasti. Ensi kuussa kissa on sairastunut virtsakiviin ja edessä joko kallis lopetus tai vielä kalliimpi hoito. Sitten hajoaa lapsen kengät ja äidin ainoa kunnollinen tuulitakki, jne jne.

Polku varattomuuteen kulkee monesti juuri huonojen sattumusten summista.

Vierailija
25/108 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imurin, tuulitakin ja lapsen kengät saa käytettyinä hyvin halvalla, auto ja kissa ovat kalliita. Minun pitäisi nyt ostaa tiskikone ja uudet kesärenkaat ja sohva, kuukausi täytyy vähän pihistellä.

Vierailija
26/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

Vierailija
27/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
28/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
29/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme ystäväni kanssa nuorina Italiassa muutaman viikon lomalla ja rahat loppuivat kesken (olimme 16-vuotiaita). Matka ja hotelli oli muutamaksi viikoksi maksettu (faijat), mutta juhlimme viikossa rahat. Söimme siis baarissa pähkinöitä ja miehet tarjoilivat juomia baareissa (sekä ruokaa, olimme todella hoikkia). Kyllähän se siinä meni, koneen ruoka maistui todella hyvältä kotimatkalla!

Vierailija
30/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 17:25"]Imurin, tuulitakin ja lapsen kengät saa käytettyinä hyvin halvalla, auto ja kissa ovat kalliita. Minun pitäisi nyt ostaa tiskikone ja uudet kesärenkaat ja sohva, kuukausi täytyy vähän pihistellä.
[/quote]Oho, kesän kirjoitus. Tiskikone hankittu ja sohva, kesärenkaat taidan ostaa marraskuussa kun hankin talvirenkaat myös. Mutta nyt on tiukkaa seuraavat 20 päivää koska haluan 400 säästöön, ruokarahaa kympin päivä mutta kyllä se riittää.

Vierailija
31/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivu

Vierailija
32/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana syötiin makaronia monta viikkoa putkeen ja sitten kadulta löytyi markka, jolla ostettiin paketti kalapuikkoja. Se oli juhlaa! 

Vierailija
33/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli tilanne etta itse opiskelin ja mies joka oli vasta saanut tyopaikan joutui sairaalaan+sairaslomalle useaan otteeseen kuukausiksi vuoden sisalla. Jo ennestaan pienet tulot romahti ja kaupassa todellakin laskettiin joka penni ja muistan vieneeni viimeiset pennit pankkiin jotta edes pastaa tms sai ostettua.

Vierailija
34/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

G

Vierailija
35/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan ollut niin köyhä kuin lapsena.

Halusin samoja normaaleja juttuja kuin kavereillakin, joten pengoin roskiksia jos sieltä löytyisi jotain kivaa. Kerran löytyi likainen pehmolelu, pesin sen ja siitä tuli ihana. Samoin söin jo kerran pureskeltuja karkkeja ja purukumeja, mitä löysin maasta.

Mun vanhemmat oli matalapalkkatyössä, mutta lapset ei ollut ensimmäisenä prioriteettilistalla.

Kun muutin pois lapsuudenkodista, sain toimeentulotukea reilu 400e, mikä jäi pakollisten menojen jälkeen. En ollut ikinä ennen ollut niin rikas.

Vierailija
36/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joutunut myymään vaimoani kiljuveloista.

Vierailija
37/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain jää nyt kertomatta, koska ton kokoisella perheellä 5hlö niin toimeentulotuen perusosa on jo n.1700e/kk ja toi siis jää käteen vuokran ja sähkön tms. Jälkeen,joten ei se nyt ihan pieni ole!

Vierailija
38/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 22:34"]

Jotain jää nyt kertomatta, koska ton kokoisella perheellä 5hlö niin toimeentulotuen perusosa on jo n.1700e/kk ja toi siis jää käteen vuokran ja sähkön tms. Jälkeen,joten ei se nyt ihan pieni ole!

[/quote]

esim se että lapsilisä tulee huomenna

Vierailija
39/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen pitkän suhteen jälkeen tukiloukossa opiskelijana, jolta olivat loppuneet opintotukikuukaudet. Tämä oli ihan normaali tilanne 2000-luvun alussa, jolloin opinto-ohjaus ei ollut kovin tehokasta, ja omalla alallani kaikki opiskelivat opiskelemisen ilosta 200-250 vanhan opintoviikon kokonaisuuksia, kun maisterintutkintoon olisi riittänyt 160.

Jäin marraskuussa työttömäksi työstä, jossa olin tienannyt noin 500 euroa kuussa 4-5 kuukautta. Se riitti juuri ja juuri elämiseen, kun vuokrani oli opiskelijayksiössä 250 euroa, ja opiskelija matkakortti maksoi jonkun 30 euroa kuulta. Irtisanomisrahani taisi olla ruhtinaalliset 570 euroa puhtaana käteen, joten sillä pääsin jouluksi kotiin. Lisäksi myin vähät osakkeeni, koska tiesin, ettei toimeentulotukea maksettaisi, jos minulla olisi osakeomistuksia. Olisikohan 150 euroa osakkeistani saanut, oli huono hetki myydä, jo 3 vuotta myöhemmin samojen osakkeiden arvo olisi ollut lähemmäs 400 euroa. 

Mutta tammikuussa rahat olivat jo todella tiukoilla. Tein joulukuussa töitä kaksi päivää, vaikka ihan mikä tahansa lahjankääriminen olisi käynyt. Itkin siis onnesta, kun sain kahden viikon kokopäiväisen pakkauskeikan kylmävarastolle. Siitä keikasta taisin saada lisineen melkein 700 euroa. Se oli paljon, kun olin jo hakenut toimeentulotukipaperit. Tämän jälkeen sain muuta työtä, huhtikuussa taisin jopa pystyä ostamaan uudet kengät. 

Vierailija
40/108 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nähnyt nälkää lapsena niin paljon, etten pysty sitä tähän edes kirjoittamaan, vaikka siitä on yli 40 vuotta.

Tuntuu näitä kirjoituksia lukiessa että sairastamme nyt hyvinvoinnin pahoinvointia.