Kuinka tiukilla olet pahimmillasi elänyt?
Talouden osalta siis. Vaikka vähävaraisuuteen liittyy usein muutekin tiukat paikat, eroa ym.
Kertomuksia kehiin!
Ja eihän tehdä tästä mitään tappelu- eikä haukkumaketjua :)
Kommentit (108)
Kuukausitulo 190e, säästöissä 0e. Pelkästään vuokra oli lähes tuplasti tulojen, että näin...
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 22:06"]
Olimme ystäväni kanssa nuorina Italiassa muutaman viikon lomalla ja rahat loppuivat kesken (olimme 16-vuotiaita). Matka ja hotelli oli muutamaksi viikoksi maksettu (faijat), mutta juhlimme viikossa rahat. Söimme siis baarissa pähkinöitä ja miehet tarjoilivat juomia baareissa (sekä ruokaa, olimme todella hoikkia). Kyllähän se siinä meni, koneen ruoka maistui todella hyvältä kotimatkalla!
[/quote]
Tästä tulikin mieleeni: tulevaisuuden faijat! Maksakaa tyttärillenne matkoja ja muuta maailmaa avartavaa toimintaa, pojat osaavat hankkia sitä itse! Hyvä ja kiitos faija!
Nyt eletään tiukilla. Viime kuussa jäi rahaa 21e rahaa tilille kun olin laskut maksanu. Jouduin äidiltä pyytämään rahaa ja olin yhden viikon kokonaan äidillä että sain ruokaa. Muiden kertomukset ovat kyllä tsemppaavia. Kyllä tämä tästä kuhan pääsee mammalomalta takas töihin. Harmittaa ettei voi jäädä kotiin hoitamaan pientä :(
Tiukat hetket oli tilini näyttäessä alle 1000 euroa ja säästötilin saldon ollessa vajaat 4000 euroa. Kylmäsi pahasti.
Miksi te ihmiset ette säästä ja laita sitä rahaa säästöön? Miksi se pitää heti kuluttaa pois ja sitten olla aivan peaa, kun rahat on loppu? Jos vaikka sen satasen kuussa laittaisi säästöön? Ei sitä sillä hetkellä huomaa mutta kuuden kuukauden päästä on jo 600 euroa! siellä.
Jokaisen pitäisi noudattaa sitä sääntöä: säästössä aina 3 kuukauden menot! :)
En oo viikkoon syöny lämmintä ruokaa ja tilillä on vaivaset 10e. Puuroa syöny joka päivä ja kiloja on karissu aika tiuhaa tahtia. Ankeeta on ja nälkäkin olis. :(
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 23:39"]
Tiukat hetket oli tilini näyttäessä alle 1000 euroa ja säästötilin saldon ollessa vajaat 4000 euroa. Kylmäsi pahasti.
Miksi te ihmiset ette säästä ja laita sitä rahaa säästöön? Miksi se pitää heti kuluttaa pois ja sitten olla aivan peaa, kun rahat on loppu? Jos vaikka sen satasen kuussa laittaisi säästöön? Ei sitä sillä hetkellä huomaa mutta kuuden kuukauden päästä on jo 600 euroa! siellä.
[/quote]
/facepalm
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 23:39"]
[/quote]
olet kyllä väärässä ketjussa nyt.
Ajattelin vastata että nyt mutta kun kui näitä muiden vastauksia ni meillähän menee ihan hyvin.. Rahaa ei ole laskujen jälkeen ja luottokortti vinkuu(vain kun tankataan auto joka on pakollinen). Pakkanen on täynä ruokaa ja saamme ruokittua joka päivä meidät kaikki 5+koira sekä kerran kuussa "viikonloppu lapsi". Miehen palkka päivää aina odotan että päästään tekemään täydennystä kaappeihin. Mutta niin kun jo alussa totesin että luin noita kirjotuksia ja tuumasin että mehän pärjätään(en tarkoita tätä ilkkuakseni muita vaan se on toteamus ja positiivistä ajattelua)
Olen viimeiset kaks viikkoa eläny 5eurolla. Siitä jäljellä joku 3e.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 23:39"]Tiukat hetket oli tilini näyttäessä alle 1000 euroa ja säästötilin saldon ollessa vajaat 4000 euroa. Kylmäsi pahasti.
[/quote]
Kaikilla ei ole mahdollista säästää tollasia summia ja nekun säästöt hupenee kun on pakko maksaa lainat ja laskut
Avioeron jälkeen jouduin tosi tiukille. Erona opiskeluaikoihin oli, että rahaa jäi vieläkin vähemmän ja olin tottunut elämään mukavasti. Muistaakseni 150 Euroa jäi laskujen jälkeen kuukaudessa. Vaihe kesti 4-5kk. Ongelma oli siinä, että eksälle ero otti koville ja jouduin maksamaan puolikasta lainaa, melkein kaikki omakotitalon laskut (laskut mun nimissä) ja päälle vuokrani ja muut menot. Ai niin, autolainaakin jouduin lyhentämään puolikasta, vaikka eksälle jäi auto. En jaksanut nipottaa heti, kun eksällä oli henkisesti niin raskasta ja ajattelin, että väljempi taloustilanne mahdollistaisi liikkumisen ulkona jne. Ettei jää kotiin makaamaan. Lisäksi tiesin, että tilanne on väliaikainen ja alamme selvittämään raha-asioita, niin pääsen noista menoista eroon ja saan osuuteni omakotitalosta. Näin kävikin. Talo myytiin 6kk eron jälkeen ja samalla ositettin se uusi auto, josta ei juuri lainaa enää ollut. Sitten taloustilanne parani.
Lisäys vielä: Meillä oli säästöjä, mutta ne oli eksän säästötilillä. Sain sieltäkin myöhemmin rahaa. Ja ihan oikeinkin. Meillä oli ihan samat palkat eli ketään ei missään suhteessa ollut hyväksikäytetty.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 07:06"]
Avioeron jälkeen jouduin tosi tiukille. Erona opiskeluaikoihin oli, että rahaa jäi vieläkin vähemmän ja olin tottunut elämään mukavasti. Muistaakseni 150 Euroa jäi laskujen jälkeen kuukaudessa. Vaihe kesti 4-5kk. Ongelma oli siinä, että eksälle ero otti koville ja jouduin maksamaan puolikasta lainaa, melkein kaikki omakotitalon laskut (laskut mun nimissä) ja päälle vuokrani ja muut menot. Ai niin, autolainaakin jouduin lyhentämään puolikasta, vaikka eksälle jäi auto. En jaksanut nipottaa heti, kun eksällä oli henkisesti niin raskasta ja ajattelin, että väljempi taloustilanne mahdollistaisi liikkumisen ulkona jne. Ettei jää kotiin makaamaan. Lisäksi tiesin, että tilanne on väliaikainen ja alamme selvittämään raha-asioita, niin pääsen noista menoista eroon ja saan osuuteni omakotitalosta. Näin kävikin. Talo myytiin 6kk eron jälkeen ja samalla ositettin se uusi auto, josta ei juuri lainaa enää ollut. Sitten taloustilanne parani.
[/quote]
Opiskelijana olin 4kk "työttömänä", jolloin käteen jäi 3,60 €/pvä vuokran jälkeen. Onneksi vuokraan kuului sähkö ja vesi. En muista, että olisi tehnyt erityisen tiukkaa. Olin erittäin tyytyväinen itseeni kun pärjäsin senkin jakson yli.
Tuloja muutama satanen vuodessa satunnaisista keikoista. Mutta puoliso tienasi kuitenkin, joten ei ihan tiukoilla kuitenkaan perheenä, mutta omalta osaltani. En ostanut itselleni mitään, mikä ei ollut täysin välttämätöntä. En olisi ollut oikeutettu työttömyyskorvaukseen sen ajan lakien mukaan, joten otin sitten noita keikkoja, että sain edes jotain. Tilanne olisi jatkunut loputtumiin, ellen olisi lähtenyt kouluttautumaan uudelleen. Minäkin keräilin pulloja ja marjoja paljon silloin noiden keikkojen lisäksi, marjat tosin jäivät pääasiassa itselle.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 07:20"]
Tuloja muutama satanen vuodessa satunnaisista keikoista. Mutta puoliso tienasi kuitenkin, joten ei ihan tiukoilla kuitenkaan perheenä, mutta omalta osaltani. En ostanut itselleni mitään, mikä ei ollut täysin välttämätöntä. En olisi ollut oikeutettu työttömyyskorvaukseen sen ajan lakien mukaan, joten otin sitten noita keikkoja, että sain edes jotain. Tilanne olisi jatkunut loputtumiin, ellen olisi lähtenyt kouluttautumaan uudelleen. Minäkin keräilin pulloja ja marjoja paljon silloin noiden keikkojen lisäksi, marjat tosin jäivät pääasiassa itselle.
[/quote]
Jäi pois, että puolison tuloista kuukaudessa jäi neljälle hengelle kiinteiden kulujen jälkeen n. 600 euroa/kk lapsilisä mukaan lukien, toinen oli jo sen iän ohittanut ja taisi saada pientä opintotukea, mutta ei täyttä summaa ja tuloton olin, koska edellnen työ oli juuri ja juuri sen verran osa-aikainen, että ei riittänyt korvaukseen ja uutta työtä oli siihen aikaan vain niin vaikea löytää niiltä seuduilta.
Opiskeluaikana.
Toukokuun lopussa olin lähdössä opiskelupaikkakunnalta vanhempien luo ja töihin, pitkä junamatka tiedossa. Ostettuani liput oli rahaa tilillä niin vähän, etten voinut nostaa käteistä. Junassa ei käynyt kortti. Lähtiessäni oli niin aikainen aamu, että mikään kioski ei ollut auki. Kuuma päivä tuli. Jouduin siis juomaan litratolkulla junan vessan vettä. Nam.
Toinen muisto. Opiskeluaikana. Todella kylmä talvi. Rahaa tilillä 2€, lisäksi pullokuitti, jossa jotakin 1€. Ruokaa ei yhtään. Aamulla odottelin S-marketin ovien aukeamista, jotta sain ostettua jauhoja leipomista varten, jotakin muutakin muistaakseni ostin, sämpylöiden täytteeksi.
Kolmas muisto. Opiskeluaikana. Toinen todella kylmä talvi. Matkaa yliopistolle 4,5 km, ei rahaa edes bussin kertalippuun, saati bussikorttiin. Ei rahaa uuteen talvitakkiin. Pakkasta 30 astetta ja luennoilla läsnäolopakko. Sain pahan virtsatietulehduksen kylmästä. Lopulta äiti armahti ja sain ostettua sittarin alennusmyynnistä 30 eurolla uuden, lämpimän toppatakin. Takki oli todella ruma, mutta sinä talvena tärkeimpiä asioitani elämässä.
Neljäs muisto. Opiskeluajan loppupuolella. Asuin yhdessä tulevan aviopuolison kanssa. Jouduin lähtemään kesäksi pois töihin, kun kesätöitä ei yliopistokaupungista kerta kaikkiaan herunut. Tulos: maksoin kahta vuokraa (tosin molemmat pieniä), avopuoliso asui kesän kämpässämme ja kävi torilla myyjänä. Palkka alle 1000€. Oma palkka jotain 1300€. Ensimmäisen vuokranmaksun (sis. takuuvuokra) jälkeen kesäkuussa, kun palkka ei ollut tullut, olimme molemmat todella, todella PA. Ja kaukana toisistamme. Oli todella raskasta aikaa henkisesti. Onneksi sain sattumalta hakemani pienen stipendin/apurahan, olisiko ollut 300€. Siitä riitti puolisollekin. Sitten ensimmäisen palkan tultua tosiaan leijuin, rahaa riitti ja loppukesästä sitä oli mukavasti säästössäkin.
Opiskelijana pärjäsin 20 markalla viikko, silloin sai koulupäivinä ilmaisen lounaan, mutta ei mitään gourmet-aterioita kokkailtu viikonloppuna. Koko opiskeluaika, 4v samat tulot, tuo 20mk/vko jäi siis yli kun olin maksanut pakolliset kulut. Pienoista inflaatiota ollut opiskeluaikojeni jälkeen, nyt ei riittäisi 20€ samaan kuin silloin markka-ajan loppumetreillä 20mk. Oli kai tuolla seassa tiukempiakin viikkoja, mutta ne muistot aika on onneksi ehtinyt hävittää mielestä.
Muistan että opiskelijana oli aina tiukkaa vaikka teki keikkaa. Vuokra, laskut ja pakolliset koulukirjat ym oli tosi kallista. Ikinä ei ollut rahaa mihinkään.
Ihmettelen niitä opiskelijoita kenellä oli varaa käydä bilettämässä. Ei kyllä mulla vaan ollut. Ruuasta oli välillä niin tiukkaa että oli pakko käydä dyykkaamassa että sai edes jotain vatsantäytettä. Kerran pyysin lupaa yhdeltä mummolta ottaa omenia sen pihalta kun ei se itse käyttänyt ja mä dreglasin niitä joka päivä kävellessä kouluun. Sain ottaa, kiitos! !
Muistan joskus kun tili oli tyhjä. Kaapeistä ei löytynyt kun muutama pussi makaroonia ja jääkaapissa oli vaan öljyä. Pari päivää palkkapäivään. Kaveri soitti, ei ollut pariin päivään syönyt. Syötiin sitten yhdessä makarooneja öljyllä ja aromisuolalla. Kiitokseksi hän toi purkin hilloa myöhemmin. Nam!
Yksi talvi kuljin lenkkarit jalassa villasukilla koska ei ollut varaa kenkiin. Talvitakki myös kävi pirun isoksi kun laihduin niin paljon. Muistan että ompelin sisäpuolelle vyölenksut ja käytin takin kanssa vyötä. Ei muka ollut niin tyhmän näköistä. Lenkkarit jalassa tietenkin... :)
Tällä hetkellä on tilillä 154e ja sillä pitäisi kaksiviikkoa vielä elää, ruokkimalla itseni ja yksivuotiaani, ostaa vaippoja ja muita juttuja. Tässä tilanteessa ollaan vain sen takia, että tässä kuussa tuli yllättävän suuri lääkekulu. Tämä ei ole pahin tilanne, pahin oli kun vanhempainrahakausi vaihtui kotihoidontukeen ja koska Kela oli jotakin töpännyt verotodistukseni kanssa. Niin kotihoidontuesta meni 60% veroa, kaiken lisäksi se oli vain kahdenviikon osuus kun kausi loppui keskellä kuukautta. Eli sain kotihoidontukea 80e ja sillä olisi pitänyt elää kaksiviikkoa ja maksaa vuokra. Onneksi tilanne korjaantui 9 päivässä ja sain loput tuesta.
ite olin 20-vuotiaana sossun tuilla. sillon mulle tuli tapa kävellä katse maassa, jos vaikka rahaa löytyisi. :D vieläkin teen tuota.