Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten neuvolassa suhtaudutaan iltavirkkuun, aamu-uniseen perheeseen?

Vierailija
05.07.2014 |

Minä ja mies olemme molemmat yökyöpeleitä, joten näillä geeneillä ei olisi yllätys jos tulevat lapsetkin olisivat iltavirkkuja. Kaikki aamu-uniset ovat kuitenkin karvaasti saaneet kokea, että normi on herätä aikaisin ja etenkin lapsiperheissä rytmiä painotetaan. Miten tällaiseen perheeseen suhtaudutaan neuvolassa? Tuleeko huolestuneita saarnoja? Tehdäänkö lastensuojeluilmoitus?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanat aamu-unet! Minä heräsin tänään klo:11 ja 1 vuotias klo:12. Nautitaan täysiä kotihoitoajasta!

Vierailija
22/75 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten aamuvirkkuuden ihannoimisessa ärsyttää, että ei tunnuta ymmärtävän, että vuorokaudessa on ihan sama määrä tunteja riippumatta siitä, mihin aikaan herää. Aamuvirkuilla ei ole yhtään sen enempää aikaa kuin iltavirkuillakaan. On kunkin oma asia päättää, missä välissä nukkuu ja missä välissä hoitaa vaadittavat hommat, näin karkeasti sanoen. Monesti on toki joustettava, se myönnettäköön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:41"]

Riippuu varmaan neuvolasta. Meille terkkari sanoi, että pääasia on se, että on rytmi. Myöhäisellä rytmillä on yksi negatiivinen piirre: silloin elää monesti eri rytmissä kuin esim. kaverit.

[/quote]

Tai sitten ei. Jos kavereillakin on myöhäinen rytmi, niin sitäkään ongelmaa ei ole.

On nimittäin todennäköistä, että niillä kavereilla, joiden kanssa tulee parhaiten toimeen, on samanlainen rytmikin. Aamu- ja illanvirkkujen välillä on nimittäin muitakin eroa kuin pelkkä vuorokausirytmi.

Vierailija
24/75 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:53"]

Ok. Eli siis on kuin onkin olemassa sellainen asia kuin luontaiset rytmit. Kunpa kaikki aamuvirkut tunnustaisivat tämän ja lakkaisivat pitämästä aamu-unisia laiskempina ja kaikin puolin kelvottomampina ihmisinä.

[/quote]

Muuten samaa mieltä, mutta aamu-uniset ovat yleensä laiskempia. Sen vastapainona aamu-uniset ovat sitten yleensä älykkäämpiä ja luovempia.

Sen takia molempia tarvitaan, toistensa täydennykseksi. Siitä on ihan turha tehdä mitään riitaa.

Vierailija
25/75 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaiset rytmit on ihan todellinen asia mutta kyllä suurin osa aikuisista ihmisistä pystyy sopeutuun eri rytmiinkin niin halutessaan, vaatii vaan vähän viitsimistä. 

Suomessa kun asutaan niin musta on ihan ok että yhteiskunta toimii aamupainotteisesti, ison osan ajan vuodesta pimee tulee aikasin ja onhan se lyhyt valon määrä hyvä käyttää hereilläoloaikaan. Itse olen talvella aamuvirkku, saatan nukahtaa illalla jo kymmenen aikaan.. Kesällä taas venyy helposti huomisen puolelle useamman tunnin ja unta riittää 9-10 asti. 

Vierailija
26/75 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä kannata siellä kaikkea kertoa.

Tiedoksi että kun ne lapset tulee niin sitten te heräätte aikaisin. Pakkohan teidän on saada rytmi kohilleen kun on tarhat, koulut, muut yms.

Tuoöla nyt tuskin hirveesti on geenien kanssa mitään tekemistä, enemmänkin elämäntavan ja tottumusten kanssa

Vierailija
27/75 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se neuvola teidän päivärytminne saisi tietää???

Vierailija
28/75 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:34"]

Minä ja mies olemme molemmat yökyöpeleitä, joten näillä geeneillä ei olisi yllätys jos tulevat lapsetkin olisivat iltavirkkuja. Kaikki aamu-uniset ovat kuitenkin karvaasti saaneet kokea, että normi on herätä aikaisin ja etenkin lapsiperheissä rytmiä painotetaan. Miten tällaiseen perheeseen suhtaudutaan neuvolassa? Tuleeko huolestuneita saarnoja? Tehdäänkö lastensuojeluilmoitus?

[/quote]

Riippuu tietenkin terveydenhoitajasta, mutta ei me ainakaan olla saatu mitään saarnoja. Tytär on koko elämänsä käynyt nukkumaan klo 23 ja herännyt klo 10. Aina tulee puheeksi kun varataan aikoja eikä mitään ihmeellisiä kommentteja ole kuultu. Nyt tosin rytmiä yritämme muuttaa, sillä syksyllä alkaa arki... Vaikeaa muuten on, mutta tänään nukahti jo klo 22! :)

Vierailija
29/75 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä siellä neuvolassa trvi elämäntapaansa mainostamalla mainostaa.

Kunhan rytmi on sellainen että ulkoilette valoisaan aikaan.

Vierailija
30/75 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan neuvolasta. Meille terkkari sanoi, että pääasia on se, että on rytmi. Myöhäisellä rytmillä on yksi negatiivinen piirre: silloin elää monesti eri rytmissä kuin esim. kaverit.

Vierailija
31/75 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:34"]

[/quote]

Riippuu tietenkin terveydenhoitajasta, mutta ei me ainakaan olla saatu mitään saarnoja. Tytär on koko elämänsä käynyt nukkumaan klo 23 ja herännyt klo 10. Aina tulee puheeksi kun varataan aikoja eikä mitään ihmeellisiä kommentteja ole kuultu. Nyt tosin rytmiä yritämme muuttaa, sillä syksyllä alkaa arki... Vaikeaa muuten on, mutta tänään nukahti jo klo 22! :)

[/quote]

Mitä vaikeaa siinä on? Herätätte klo 7 niin kyllä se uni illalla maistuu.

Vierailija
32/75 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset saa herätä liian aikaisin kun työt ja tarhaelämä alkaa siihen asti mekin otetaan rennosti nukutaan kun nukutaan.

Vierailija
33/75 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on kaikki aamuntorkkuja, illan virkkuja. Pokalla oon sanonut, että vauva/lapsi menee kasilta unille ja kasilta heräilee, vaikka totuus on aivan toinen. Vauvasta saakka esikoinen on mennyt tosi myöhään nukkumaan ja herännyt yhdentoista aikaan

Vierailija
34/75 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan mitään, elleivät nipota.

Meidän ystäväperheessä eka lapsi ja äiti heräsivät yleensä vasta klo 11. Huono puoli oli se, että muita ei ollut samaan aikaan puistossa....

Mekin ollaan mieluummin vähän myöhäisemmässä rytmissä. Ollaan jo monta vuotta herätty "vasta" klo 8, ja lapsi sitten hoitoon / eskariin klo 9, sen jälkeen vasta me/mies töihin. Nyt, kun esikoinen aloittaa koulun, meidän on aikaistettava rytmiä, sillä koulu alkaa usein jo klo 8.

Vierailija
35/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:34"]

[/quote]

[/quote]

Mitä vaikeaa siinä on? Herätätte klo 7 niin kyllä se uni illalla maistuu.

[/quote]

Te aamuvirkut aina pilaatte hyvät aikuisten illanvietot, kun nukkumaan pitää mennä aikaisin. Mitä vaikeaa siinä on? Juhlitte pilkkuun asti niin kyllä se uni maisttu puolillepäivin asti.

[/quote] Ei muuten maistu. Vaikka viiteen valvoo, ei nukkumisesta tule mitään..viimeistään yhdeksältä ylös. Herään normaalisti vähän ennen kuutta-ilman kelloa.

[/quote]

Tätä on taas myöhään nukkuvien vaikea ymmärtää. Mulla ihan sama juttu, vaikka valvoisin viiteen en pysty ysiä pitempään nukkumaan. Valvominen vielä lyhentää yöunia jostain syystä. Arkisin menen siinä yhdentoista paikkeilla nukkumaan ja nousen kuudelta.

Vierailija
36/75 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:30"]

Suomessa on myös kummallinen käsitys siitä, että kaikkien pikkulasten kuuluisi lukkiutua koteihinsa viimeistään klo:20.00. Me ainakin saatetaan olla taaperon kanssa keinumassa lähipuistossa vaikka kymmeneltä illalla jos siltä tuntuu. Tämä on viimeinen kesä ennen kuin lapsi menee päivähoitoon, joten on kiva, että hänkin saa nauttia lämpimistä ja valoisista kesäilloista. Meillä on myös sukurasitusta ihosyöpään ja palamme herkästi, joten siinäkin mielessä on esim. uimarannalla käynneissä hyvä välttää sitä pahinta UV-aikaa.

[/quote]

Ulkomailla lapset saattaa olla hyvinkin vielä 22-23 aikoihin ulkona eikä sitä pidetä mitenkään kummallisena. Ihmiset on vain keksineet erilaisia kellonaikoja ja suomalaiset noudattaa pilkulleen monia niistä ihan turhaan. Eihän aikuisetkaan enää syö silloin kun kello lyö 17.00 vaikka ei olisi nälkä eikä mennä tasan klo 21.00 nukkumaan.

Vierailija
37/75 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aamu-unisuus ja rutiinien puute mene mitenkään käsi kädessä. Meillä on tarkka perusrutiini 8 kk ikäiselle (joskus toki rutiinista poiketaan), mutta siihen kuuluu herätys klo 9 ja (lapsen) nukkumaanmeno klo 21. Tuo on minulle varhainen herätys, ihanne olisi klo 11. En tule koskaan hyväksymään herätyksiä ennen kuutta, kyllä silloin lapsi saa luvan laittaa vielä pään tyynyyn. Aivan kuten silloinkin, jos herää vaikka klo 2 yöllä.

Anoppi on aamuvirkku ja voi sitä nälvimisen ja hämmästelyn määrää, jos ja kun nousemme miehen kanssa aamiaiselle klo 10 lomalla ollessamme (hän itse nousee ennen kuutta). Joskus hän kattaa mielenosoituksellisesti itselleen lounaan meidän aamiaispöytään. :D

Vierailija
38/75 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyysin aina iltapäiväaikoja....sanoin ihan suoraan etten viitti nousta sängystä aamulla kun saan olla lapsen kanssa kotona äitiyslomat ja hoitovapaat.

Täti meinas tippua tuoliltaan kun 3-v neuvolaan pyysin aamun ekaa aikaa....työelämässä takasin jo silloin :)

Pääasia että lapsi nukkuu riittävästi ja syö suht säännöllisesti , ihan sama mitä kello silloin on. Eikä siellä neuvolassa tarvitse selitellä omia valintojaan, toteaa vain että tämä sopii meille nyt.

Vierailija
39/75 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle neuvolan täti sanoi ettei pienten lasten ole mikään pakko herätä seitsemän aikaan aamulla, kun kerroin että poika on valvonut vauvasta asti myöhään. Mulle sopii tälläinen rytmi paremmin kun itsekin olen iltavirkku ja mitäpä meidän rytmit kellekkään kuuluu niin kauan kun lapsi ei tarhassa tai koulussa ole. Voipi olla etten lasta ikinä tarhaan laitakaan, joten ellei rytmi muutu itsestään, ei minulla ole mitään kiirettä sitä yrittää muokatakkaan. Jokaisellahan on luonnostaan se oma virkein aikansa. Meillä se on  päivällä ja illalla

Vierailija
40/75 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä oon kiinnostanut neuvolassa. Vastasyntyneen kanssa ei oo rytmiä vaan ollaan menty vauvantahtisesti ja myöhemmin neuvolassa ollaan oltu tyytyväisiä siihen että rytmit on saatu perheelle sopiviksi. Kerhojen yms. takia on vasta tarvinnut rytmejä muokata, mutta neuvolan suhtautuminen ollut aina se, että eri perheillä on erilaiset päivärytmit ja se on ok.