Miten neuvolassa suhtaudutaan iltavirkkuun, aamu-uniseen perheeseen?
Minä ja mies olemme molemmat yökyöpeleitä, joten näillä geeneillä ei olisi yllätys jos tulevat lapsetkin olisivat iltavirkkuja. Kaikki aamu-uniset ovat kuitenkin karvaasti saaneet kokea, että normi on herätä aikaisin ja etenkin lapsiperheissä rytmiä painotetaan. Miten tällaiseen perheeseen suhtaudutaan neuvolassa? Tuleeko huolestuneita saarnoja? Tehdäänkö lastensuojeluilmoitus?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:38"]
Mistä se neuvola teidän päivärytminne saisi tietää???
[/quote]
Jos vaikka joskus on neuvola-aika heti 8 aamulla ja äiti saapuu silmät ristissä ja vauva kärttyisenä, kun on herätetty kesken unien.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:34"]
Minä ja mies olemme molemmat yökyöpeleitä, joten näillä geeneillä ei olisi yllätys jos tulevat lapsetkin olisivat iltavirkkuja. Kaikki aamu-uniset ovat kuitenkin karvaasti saaneet kokea, että normi on herätä aikaisin ja etenkin lapsiperheissä rytmiä painotetaan. Miten tällaiseen perheeseen suhtaudutaan neuvolassa? Tuleeko huolestuneita saarnoja? Tehdäänkö lastensuojeluilmoitus?
[/quote]
Riippuu tietenkin terveydenhoitajasta, mutta ei me ainakaan olla saatu mitään saarnoja. Tytär on koko elämänsä käynyt nukkumaan klo 23 ja herännyt klo 10. Aina tulee puheeksi kun varataan aikoja eikä mitään ihmeellisiä kommentteja ole kuultu. Nyt tosin rytmiä yritämme muuttaa, sillä syksyllä alkaa arki... Vaikeaa muuten on, mutta tänään nukahti jo klo 22! :)
[/quote]
Mitä vaikeaa siinä on? Herätätte klo 7 niin kyllä se uni illalla maistuu.
[/quote]
Te aamuvirkut aina pilaatte hyvät aikuisten illanvietot, kun nukkumaan pitää mennä aikaisin. Mitä vaikeaa siinä on? Juhlitte pilkkuun asti niin kyllä se uni maisttu puolillepäivin asti.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:37"]
No eipä kannata siellä kaikkea kertoa.
Tiedoksi että kun ne lapset tulee niin sitten te heräätte aikaisin. Pakkohan teidän on saada rytmi kohilleen kun on tarhat, koulut, muut yms.
Tuoöla nyt tuskin hirveesti on geenien kanssa mitään tekemistä, enemmänkin elämäntavan ja tottumusten kanssa
[/quote]
Vastasyntynyttä nyt ei varmaan ihan vielä tarvitse totuttaa tarhan ja koulun vaatimaan rytmiin?
On muuten paljon helpompaa elämä meillä näin, kun lapsi ehtii illalla juoksennella isän kanssa vielä mielin määrin ja se on kovin tärkeää molemmille. Itse taas saan illalla omaa aikaa sillä välin, ja se on minulle elintärkeää. Tultaisiin hulluksi koko porukka, jos aamulla noustaisiin aikaisin.
Muksu vaikuttaa onneksi aika joustavalta, eiköhän tuo kouluun nouse siinä kuin muutkin.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:38"]
Mistä se neuvola teidän päivärytminne saisi tietää???
[/quote]
Jos vaikka joskus on neuvola-aika heti 8 aamulla ja äiti saapuu silmät ristissä ja vauva kärttyisenä, kun on herätetty kesken unien.
[/quote]
että mitä?
Minä just viime käynnillä sanoin että ihana kun osaa nyt kolmannen kanssa ottaa rennosti, että jos meillä nukutaan aamusta pitkään niin sitten nukutaan, ei me sen huonompia vanhempia olla. Siihen terkkari totesi, että juuri näin, ihana asenne. :) Meillä rytmi sellanen että herätään joskus vasta 9:30....
Aika hyvin on saanut ainakin Helsingissä valita neuvola-ajat omaan ja vauvan rytmiin sopiviksi. Mä olen aina käynyt neuvolassa vasta iltapäivällä. tv, aamu-uninen äiti ja vauva.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:19"]
Aika hyvin on saanut ainakin Helsingissä valita neuvola-ajat omaan ja vauvan rytmiin sopiviksi. Mä olen aina käynyt neuvolassa vasta iltapäivällä. tv, aamu-uninen äiti ja vauva.
[/quote]
Sama myös Vantaalla, tosin lääkäriajat saa vain aamupäivälle mutta kyllä sitä toisinaan voi herätä hieman aiemminkin. Yleensä neuvolassa käydään kuitenkin aika harvoin.
Mutta ap:lle tiedoksi, että iltavirkkujen lapsella voi ollakin ihan erilainen luontainen rytmi ja silloin ei auta kuin sopeutua. Ystäväni lapsi herää aina viimeistään kuudelta ja sekä ystäväni että miehensä ovat erittäin aamu-unisia.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:14"]Minä just viime käynnillä sanoin että ihana kun osaa nyt kolmannen kanssa ottaa rennosti, että jos meillä nukutaan aamusta pitkään niin sitten nukutaan, ei me sen huonompia vanhempia olla. Siihen terkkari totesi, että juuri näin, ihana asenne. :) Meillä rytmi sellanen että herätään joskus vasta 9:30....
[/quote] onko 9.30 muka jotenkin "vasta"? Esikoinen kun oli pieni niin mies meinasi pari kertaa myöhästyä klo14 työvuorosta kun nukuttiin koko perhe...
Neuvolassa on aina sanottu, että hyvä kun osataan ottaa rennosti.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:34"]
[/quote]
Riippuu tietenkin terveydenhoitajasta, mutta ei me ainakaan olla saatu mitään saarnoja. Tytär on koko elämänsä käynyt nukkumaan klo 23 ja herännyt klo 10. Aina tulee puheeksi kun varataan aikoja eikä mitään ihmeellisiä kommentteja ole kuultu. Nyt tosin rytmiä yritämme muuttaa, sillä syksyllä alkaa arki... Vaikeaa muuten on, mutta tänään nukahti jo klo 22! :)
[/quote]
[/quote]
Mutta jos ei vain maistu? Jos ihmisen sisäinen kello virkistää illaksi niin jatkuvat aamuherätykset tekevät päivistä helvettiä ja uni ei silti tule aikaisemmin. Univelka ja uupumus vaan kasvaa. Tämä ominaisuus on minulla sekä lapsellani, jotka onneksi vielä ei ole joutunut säännölliseen aamuherätyshelvettiin. Oikein väsyneenä lapsi nukahtaa illalla aikaisemmin (yleensä häntä nukutetaan jopa tunteja, kun yritetään sitä pirun rytmiä saada aikaan), mutta on aivan yhtä väsynyt aamulla kuin muinakin päivinä ja hänet saa kantaa nukkuvana potalle. Puistoon lähtiessä saattaa maata velttona eteisessä eikä jaksaisi lähteä. Ja lapsessa ei oikeasti ole mitään vikaa. Itse olin ihan samanlainen lapsena, vaikka äitini oli ja on aamunvirkku ja illantorkku todella vahvasti.
24 jatkaa: Ja siis lasta emme kiusaa jatkuvilla rytminsiirtoyrityksillä, mutta joskus toki on menoa aamuisin ja välillä enemmänkin kun mennään ohjattuun puistotoimintaan tai muskariin. Sen vaan huomaa, että lapsi on energinen ja tyytyväinen kun saa nukkua aamulla pitkään eikä se rytmi siirry iltapuolella aikaisemmaksi, vaikka päällä seisoisi ja herättäisi kuinka aikaisin. Vauvasta asti ollut sellainen, että nukahtaa n. klo 23 ja herää välillä 9-11. Ja nukkuu tosi hyvin ja sikeästi nukahtamisen jälkeen. Mua naurattaa kun aina väitetään kaikkien lasten olevan aamuvirkkuja. Eivät ne ole!
Ne ei nyt ainakaan lastensuojeluilmoitusta tehdä :) Meillä on 1 vuotias ja olen vielä hoitovapaalla. Valvotaan myöhään ja nukutaan myöhään, mutta mitä se neuvolalle kuuluu. Ulkoillaan kuitenkin paljon ja käydään erilaisissa paikoissa. Rytmi tietysti muuttuu sitten kun lapsi menee hoitoon ja minä töihin, mutta nyt nautitaan tästä. Me lapsen kanssa nukumme hyvät pitkät yöunet, joten olemme siltäkin osin tyytyväisiä. Mitä järkeä ottaa paineita siitä, että puistossa pitäisi olla riekkumassa klo:10 kun sinne voi hyvin mennä vaikka klo:14?
Nro 26 vielä jatkaa... kun ap mainitsit tuosta rytmistä, niin itse olen vakaasti sitä mieltä, että kaikki menee parhaiten silloin kun lapsen antaa nukkua silloin kun hän on väsynyt ja syödä silloin kun on nälkäinen. Tämähän on afrikkalainen tapa ja siellähän ei lasten unihäiriöitä liiemmin ole. Suomessa painotetaan näitä ulkopuolelta tulevia rytmejä, joita kaikkien lasten ja perheiden pitäisi noudattaa yksilöllisyys unohtaen. Suomihan on myös unihäiriöiden ja unikoulujen luvattu maa. Olisikohan näillä syy-yhteyttä?
[/quote]
Miksi ihmeessä? Oikeasti olisi kiva kuulla perustelut sille, miksi kotihoidossa olevan lapsen ja hoitovapaalla olevan vanhemman kannattaisi herätä klo:7?
Ihanaa lukea muidenkin iltavirkkujen juttuja :) tuntuu et kaikkien muiden lapset menee nukkumaan hirmu aikasin. En tiiä miks oon häpeillen sanonu et meillä mennään 23 nukkumaan... :) tästä lähtien en häpeile! Nautitaan pitkistä aamu-unista! <3
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:37"]
No eipä kannata siellä kaikkea kertoa.
Tiedoksi että kun ne lapset tulee niin sitten te heräätte aikaisin. Pakkohan teidän on saada rytmi kohilleen kun on tarhat, koulut, muut yms.
Tuoöla nyt tuskin hirveesti on geenien kanssa mitään tekemistä, enemmänkin elämäntavan ja tottumusten kanssa
[/quote]
Ei itseasissa tartte. Voin itsestäni kertoa, että en todellakaan vie lastani tarhaan, olen yrittäjä ja lapsi kotona. Lapsi tulee olemaan myös kotikoulussa, joten ei tartte kunnalliseen kouluun viedä. Ei kaikki perheet elä samalla tavalla.
Miksi tuollaisista asioista puhuisi siellä neuvolassa? Ei siellä kannata puhua mistään muusta kuin asioista, joihin kaipaa apua.
Esim. meillä ei ollut pikkulapsiaikana minkäänlaista rytmiä, kun olin kotiäitinä. Sekä lapset että minä nukuttiin kun nukutti ja valvottiin kun ei nukuttanut. Ihan sama mitä kello oli. Hyvin toimi kaikin puolin, joten ei tullut mieleenkään neuvolassa kertoa tästä rytmittömästä elämästämme.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 01:38"]
[/quote]
Miksi ihmeessä? Oikeasti olisi kiva kuulla perustelut sille, miksi kotihoidossa olevan lapsen ja hoitovapaalla olevan vanhemman kannattaisi herätä klo:7?
[/quote]
Koska aamutyrannit haluavat, että kaikki elävät kuten he itse. Se on ainoa oikea tapa. Jos jollekulle toisenlainen tapa sopisi paremmin, kertoo se vain siitä, että tämä toinen ihminen on viallinen ja hänen pitää opetella aamuihmisen tavoille.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kaikki eivät vain ole aamuvirkkuja, ei edes lapset