X-sukupolven (1964-1979) muisteluketju
Wikipedian mukaan: X-sukupolveen kuuluvat vuosina 1964–1979 syntyneet ikäluokat. Sukupolven yhteisiä suuria kokemuksia olivat Neuvostoliiton romahtaminen, Berliinin muurin murtuminen, Yhdysvaltojen jääminen maailman ainoaksi supervallaksi, 1990-luvun lama ja massatyöttömyys sekä globalisaatio. Monia X-sukupolven edustajia yhdistää lapsuudessa tai nuoruudessa koettu vanhempien avioero"
https://fi.wikipedia.org/wiki/X-sukupolvi
Itse muistan parhaiten ihanan 80-luvun, siis ne ihanat asiat kuten muodin, nuoruuden, musiikin. Moni asia oli kyllä pielessä silloin, esim. naisen asema. Tsernobyl on myös iso juttu, ja Berliinin muurin murtuminen sekä Itä-Euroopan vapautuminen Neuvostoliiton vallasta. Ja Neuvostoliiton kaatuminen.
Kuka muistaa vielä Bundesrepublic Deutchlandin ja Deutche Demokratische Republicin? Vai menikö ne oikein :)
Meidäthän tunnetaan myös "pullamössösukupolvena", mutta ainakin minua se naurattaa..
Kommentit (640)
Ja sen jälkeen tuli paska housu sukupolvi sitten idiootti sukupolvi, ilman kännyä ja nettiä ei ole mitään, sen jälkeen tuli uus avuttomien massa joka ei osaa edes perseitä pyyhkiä ilman Googlea, eivätkä tiedän osaa käytös mallien alkeita, kiittämättömyyden ja kunnioittamattomuuden sukupolvi...
Suihkussa sai ennen olla vaikka monta tuntia eikä tullut mitään sanomista. Nykyään Suomen vedetkin on ilmeisesti myyty ulkomaisille sijoitusyhtiöille eikä suihkussa uskalla liruttaa kuin ihan vähän kylmää vettä ettei tule kuukausittaista veden tasauslaskua, jonka saldossa 3 numeroa ennen pilkkua.
Vierailija kirjoitti:
En muista enään juuri mitään. Paha dementia. Muistan kuitenkin kun Mao kuoli, oliko vuonna 1975. Maansuru.
Maansuru Kiinassa, ei Suomessa. Paitti ehkä taistolaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa oli tarkkailuluokat ja tasot. Häiriköt (tai muuten vaan sopeutumattomat) laitettiin tarkkailuluokalle, pois häiritsemästä muita. Jos koulussa sellainen luokka sattui olemaan, sillä sitä varten tarvittiin erityisopettaja. Matikassa ja kielissä oli peruskoulussa yläasteella tasot: suppea ja laaja. Fiksut menivät laajan kurssin mukaan ja vähemmän fiksut pääsivät helpommalla omalla tasollaan.
Nyt mistään tasoista ei voi puhua, koska varmaan siitä nousisi kohu. Minusta se oli fiksua. Sai rauhassa opiskella nopeasti jos osasi ja toisaalta se kaveri joka ei osannut kieliä millään, sai edetä rauhallisemmin.
Ei se kuitenkaan kiusaamista ratkaissut. Sitä oli todella paljon ja opettajat syyllistivät uhreja.
Muistatteko vielä sen tv-sarjan joku Tarkkis tai jotain. Siinä oli se cooli opettaja, joka voitti tarkkislaiset puolelleen :D
Welcome back Kotter! / Terve taas Kotter!
Nämä muistelut ovat minulle suurimmaksi osaksi täysin vieraita, lähinnä historiankirjoista tuttuja asioita. Olen syntynyt vuoden 1979 lopussa ja käynyt kouluni sen ikäluokan mukana. En muista paljoakaan 80-luvusta kuin ihan perheasioita. 90-luvusta ja lamasta lähtee minun laajempi asioiden seuraamiseni, kulutustottumukseni, internet tuli teinivuosinani, kännykällä pelattiin matopeliä... Kuka näitä sukupolvia oikein keksii, on tehnyt selvän virheen.
Keinotekoisesti luotu "sukupolvi".
Olen itse syntynyt -66, eikä mulla ole juuri puhuttavaa jonkun -79 syntyneen kanssa.
Täysin eri maailma. Eihän se edes ole elänyt 70-lukua ja 80-luvustakin sillä on lapsen muistot. 90-luvun lamaakaan se ei tajua, koska ei ollut silloin työiässä.
JNE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikroaaltouunien ja tietokoneiden näyttöjen (juu, NÄYTTÖJEN) säteily pelotti. Osa vastusti mikroja, koska arveli niiden säteilyttävän myös edessä seisovan kokkaajan. Tietokoneiden paksujen näyttöjen arveltiin aiheuttavan mm. lapsettomuutta. Kyllä. Töissä osa käytti sellaista näyttöön kiinnitettävää säteilysuojaa, josta lähti johto ja sen pää piti kiinnittää pöydän metalliosaan. Jotenkin se "maadoitti" sähkön.
Aina kun menen bluetooth-kuulokkeet päässä mikron eteen venaamaan ruokaa, niin alkaa kunnon ritinä ja rätinä ja pätkiminen, eli joku selvästi häiritsee merkittävästi langatonta yhteyttä siinä. Siitä päättelen, että kyllä se nykyajankin mikro jotain säteilyä päästää läpi, enkä mene metriä lähemmäksi enää.
Kannattaisi varmaan ensimmäiseksi lopettaa bluetooth-kuulokkeiden käyttö, jos säteily mietityttää. Ai niin, wifi-modeemikin säteilee. Vanhoina hyvinä aikoina oli sentään vain se mikroaaltouuni! 😃
Mutta puhutaan ihan eri teholuokista. Mikron säteilyllä käristetään ruokaa ja bluetooth on lähinnä tiedonsiirtoa. Siinä on se pointti, että ei mikro noilla tehoilla saisi vuotaa.
Ei se välttämättä suuremmin vuodakaan. Mulla esim. ikivanha sähkövatkain häiritsee hieman bluetoothia. Vatkain ei pahemmin säteile (radioaaltoja kuten mikro) mutta siinä moottori voi aiheuttaa häiriökenttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista enään juuri mitään. Paha dementia. Muistan kuitenkin kun Mao kuoli, oliko vuonna 1975. Maansuru.
Täytyy tunnustaa etten tuota huomannut vaikka jossain kolmannen luokan tienoilla olin. Elviksen kuoleman 77 muistan siitä että yksi sukulainen siitä erikseen kertoi.
Vierailija kirjoitti:
Olen -73 ja tulin kattomaan mitä sukupolveni muistelee. Itse en halua enää muistella paljoa mitään. En vanhoja kappaleita, en vanhaa muotia, en Charlesin ja Dianan eroa, en politiikkaa, enkä oikein mitään muutakaan ”nostalgista”. Ahdistaa ryvetä kaikessa vanhassa muistelemassa nuoruuden asioita. Minulla oli hyvä nuoruus, mutten halua sitä enää tässä iässä kokea uudestaan.
Tästä syystä en varmaan seurustelekaan, kun tuntuu, että ikäiseni ukot on niin jämähtäneitä vanhoihin maneereihinsa, mieltymyksiinsä ja seksiin. Heillä ei ole halua nykyaikaistaa itseään. Kyllä minäkin diggasin Dingoa kympillä ja kiva kuulla joskus autoradiosta ja laulaa, kun muistan yhä sanat, mutten minä sitä Spotifylistaan sitä laita. Tykkään nykyisestä rapista, popista ja heavystä. Tykkään uudesta muodista, tykkään uusista harrastuksista, kokeilla kaikkea uutta ja siirtyä shekkivihkosta mibiilimaksamiseen. Tykkään tutustua uusiin innovaatioihin ja muuttaa käsitystä asumisesta, vapaudesta ja politiikasta. Tykkään oppia uutta teknologiaa ja tutustua itseeni. Luen Sience artikkeleita, matkustan uusiin tuntemattomiin paikkoihin. Haluan imeä itseeni kaikkea uutta, mitä en vielä ole kokenut. Minulla on yksi elämä täällä maapallolla ja haluan ottaa siitä kaiken irti.
Ja kyllä. Olen 2 aikuisen äiti. Nautin siitä, kun voin puhua heidän kielellään. Tiedän mitä he arvostavat ja mitä toivovat tulevaisuudelta. Osaan käyttää heidän laitteitaan, sovelluksiaan ja tiedän eron sähkömiehen ja koodarin välillä. Tiedän mitä he tekevät ja olen kiinnostunut heidän ideoistaan. Ja tiedän, että olen heidän kaveripiiristään ainut äideistä, jolle voi kertoa mitä vaan ilman tuomitsemista. Minulta kysytään arkojakin asioita ja tullaan halaamaan.
Olenko tosiaan ainut tälläinen xenniaali? Haluaisin kovasti nuorekkaan ikäiseni miehen, mutta niitä ei vaan ole.
Et ole ainoa, täällä on toinen samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa sai ennen olla vaikka monta tuntia eikä tullut mitään sanomista. Nykyään Suomen vedetkin on ilmeisesti myyty ulkomaisille sijoitusyhtiöille eikä suihkussa uskalla liruttaa kuin ihan vähän kylmää vettä ettei tule kuukausittaista veden tasauslaskua, jonka saldossa 3 numeroa ennen pilkkua.
Jätevesimaksut on vedetty niin korkealle ettei taatusti tule takkiin vesilaitoksella. Ja joka litrasta minkä käytät joudut maksamaan myös jätevesimaksut. Vesilaitoskin tekee jättivoitot joka vuosi mutta kuntapoliitikot tuhlaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi pilkun piippaus, mutta -64 syntyneet on vielä boomereita. Ex- mies oli -64 syntynyt ja vaikka meillä ei ollut kukn viitisen vuotta ikäeroa niin välissä oli todellakin sukupolvi. Ihan kuin jonkun papan kanssa olisi ollut kimpassa.
Olet pihalla kuin lumiukko.
Boomer = Baby boomer = sodanjälkeiset ns. Suuret ikäluokat, syntyneet 40-luvun lopussa ja 50-luvun alkupuoliskolla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä muistelut ovat minulle suurimmaksi osaksi täysin vieraita, lähinnä historiankirjoista tuttuja asioita. Olen syntynyt vuoden 1979 lopussa ja käynyt kouluni sen ikäluokan mukana. En muista paljoakaan 80-luvusta kuin ihan perheasioita. 90-luvusta ja lamasta lähtee minun laajempi asioiden seuraamiseni, kulutustottumukseni, internet tuli teinivuosinani, kännykällä pelattiin matopeliä... Kuka näitä sukupolvia oikein keksii, on tehnyt selvän virheen.
OIen samanikäinen ja muistan kyllä kasarista paljonkin. Muistikuvani alkavat Palmen murhasta ja Tshernobylistä. Romanian kansannousu ja omituisesti retkottava Ceaucescu jäi mieleen myös, samoin Persianlahden sota jne (vaikka alkoi 1990). Isoveljellä oli Commodore 64 ja sitähän pelailtiin. Ajan kuvasto syöpyi mieleen kyllä aika voimakkaasti. Meillä lapsia ei "suojeltu" maailmalta, vaan saimme katsoa uutisia ym ja niistä keskusteltiin paljon. Muistan esimerkiksi vuoden 1988 presidentinvaalit, samoin HIVistä varoittavat pelottavat mainokset katujen varsilla.
Internetiä pääsin kokeilemaan ensimmäisen kerran vuonna 1995, jolloin se alkoi tulla tietoon muillekin kuin nörteille. Täytin tuona vuonna 16. Eli aika sitä ennen oli täysin analogista, osin kyllä pitkälle tuon jälkeenkin. Katson, että nettiaika osuu aikuisuuteeni.
Vierailija kirjoitti:
Karpo piti kansan puolta.
Joku herra antoi alapeukun😬
Vierailija kirjoitti:
Eli karma on kostanut boomereille kun keksivät sanoa nuoria eli meitä nykyisiä viiskymppisiä pullamössösukupolveksi. Nyt heitä sanotaan boomereiksi.
 Bussissa yritin tarjota paikkaa jollekin ehkä 30 luvulla syntyneelle. Vastasi, että istu nyt, niin jaksat sitten vanhana seistä. Täti oli ihmeissään kun istuin takaisin.
Toinen juttu jota kuulu oli. Mitä yhteistä on Jeesuksella ja nykynuorella? Molemmilla on pitkätukka, ne asuu vanhempien paapottava yli 30 vuotiaiksi ja jos ne jotain tekee, se on ihme. Boomereita ei kiusannut, että se pila julkaistiin vuonna 62 Valituissa Paloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiina ja Neuvostoliitto olivat huonoissa väleissä siihen aikaan, joten tuskin taistolaiset Maon kuolemaa ainakaan julkisesti surivat. Suomen noin 20 maolaista epäilemättä kyllä surivat.
Vierailija kirjoitti:
Keinotekoisesti luotu "sukupolvi".
Olen itse syntynyt -66, eikä mulla ole juuri puhuttavaa jonkun -79 syntyneen kanssa.
Täysin eri maailma. Eihän se edes ole elänyt 70-lukua ja 80-luvustakin sillä on lapsen muistot. 90-luvun lamaakaan se ei tajua, koska ei ollut silloin työiässä.
JNE.
Näinpä. Minä olen syntynyt 1972 ja koen eläneeni eri maailmassa kuin 60-luvulla syntyneet fiftarit ja punkkarit ja kultaisella 80-luvulla nuorta aikuisuutta eläneet ikäluokat. Itse olin pitkätukkahevari ja lama-ajan nuori aikuinen.
Elämä oli mukavan helppoa ja vaivatonta kasarilla. Varmasti paras vuosikymmen viettää lapsuutta. Urheilla sai vapaasti, ei tarvinut varata vuoroja eikä kuulua kilpajoukkueisiin että pääsi pelaamaan pallopelejä. Ei verenmaku suussa suorittamista. Ensimmäiset simppelit tietokonepelit tuli, netistä ei vielä hajuakaan. Eikä luojan kiitos mitään someja, muita piti kiusata ihan IRL f2f jos tahtoi. Ei yliholhoavaa jeesustelua ja mielensäpahoittamista milloin mistäkin. Jos hölmöiltiin, hommat käsiteltiin ja rankaistiin, ja elämä jatkui ilman kuukausien terapiakäyntejä ja lastensuojeluasiointeja. Oli joku mystinen Neuvostoliitto. Politiikka ei kiinnostanut tuon taivaallista. Isä ei suostunut asioimaan E-liikkeissä. K- ja T-kaupat kelpasi. Kyläkaupassa oli kahdenlaisia irtokarkkeja, merkkareita ja niitä pallokääreissä olevia hedelmäkarkkeja. Miten helppoa olikaan tehdä ostokset ilman äärimmäistä tuotekirjoa, ei ollut 70:tä erilaista ruokaöljyä hyllyillä. Kylään mentiin tuttavien ja sukulaisten luo ihan adhocina kahta viikkoa etukäteen ilmoittamatta ja kalentereita synkronoimatta.
Nykyihminen järkyttyisi kasarille joutumista. Mihin kaiken suorittamiselta ja höntyilyltä vapautuvan ajan käyttäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Olen -73 ja tulin kattomaan mitä sukupolveni muistelee. Itse en halua enää muistella paljoa mitään. En vanhoja kappaleita, en vanhaa muotia, en Charlesin ja Dianan eroa, en politiikkaa, enkä oikein mitään muutakaan ”nostalgista”. Ahdistaa ryvetä kaikessa vanhassa muistelemassa nuoruuden asioita. Minulla oli hyvä nuoruus, mutten halua sitä enää tässä iässä kokea uudestaan.
Tästä syystä en varmaan seurustelekaan, kun tuntuu, että ikäiseni ukot on niin jämähtäneitä vanhoihin maneereihinsa, mieltymyksiinsä ja seksiin. Heillä ei ole halua nykyaikaistaa itseään. Kyllä minäkin diggasin Dingoa kympillä ja kiva kuulla joskus autoradiosta ja laulaa, kun muistan yhä sanat, mutten minä sitä Spotifylistaan sitä laita. Tykkään nykyisestä rapista, popista ja heavystä. Tykkään uudesta muodista, tykkään uusista harrastuksista, kokeilla kaikkea uutta ja siirtyä shekkivihkosta mibiilimaksamiseen. Tykkään tutustua uusiin innovaatioihin ja muuttaa käsitystä asumisesta, vapaudesta ja politiikasta. Tykkään oppia uutta teknologiaa ja tutustua itseeni. Luen Sience artikkeleita, matkustan uusiin tuntemattomiin paikkoihin. Haluan imeä itseeni kaikkea uutta, mitä en vielä ole kokenut. Minulla on yksi elämä täällä maapallolla ja haluan ottaa siitä kaiken irti.
Ja kyllä. Olen 2 aikuisen äiti. Nautin siitä, kun voin puhua heidän kielellään. Tiedän mitä he arvostavat ja mitä toivovat tulevaisuudelta. Osaan käyttää heidän laitteitaan, sovelluksiaan ja tiedän eron sähkömiehen ja koodarin välillä. Tiedän mitä he tekevät ja olen kiinnostunut heidän ideoistaan. Ja tiedän, että olen heidän kaveripiiristään ainut äideistä, jolle voi kertoa mitä vaan ilman tuomitsemista. Minulta kysytään arkojakin asioita ja tullaan halaamaan.
Toisin sanoen elät lastesi kautta.
Oma elämäsi on jämähtänyt ajat sitten, mutta kuvittelet olevasi "ajassa mukana" kun ylpeilet sillä että jaarittelet muut ihmiset uuvuksiin lastesi tekemisillä.
Olen tavallinen keski-ikäinen äiti. Ehkä vähän keskivertoa säälittävämpi omahyväisyydessäsi.
Mtv lopetti Kuplan esittämisen koska mainostajat menivät boikottiin Billy Crystalin esittämän homohahmon takia. Nykyään joka mainoksessa pitää olla värillinen ja/tai homo ja mainita ainakin kahdesti sana vastuullinen
Sullaha oli sitten myös alamäki molempiin suuntiin!473