Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vapaaehtoisesti imettämättä jättäneitä?

Vierailija
05.07.2014 |

Onko joku ollut vapaaehtoisesti heti lapsen syntymästä/ekoista päivistä ollut imettämättä? Miten neuvolassa ja synnärillä suhtauduttiin? Olen itse raskaana enkä aio imettää, tosin ajattelin ekan päivän imettää kun ne ekat tipat on niin tärkeitä kuitenkin...

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:38"]Kumpi on parempi äiti: se, joka väkisin imettää omia tunteitaan vastaan, koko ajan ahdistuneena, eikä siksi pysty koskaan nauttimaan vauvan läheisyydestä, vai se joka iloisin mielin antaa korviketta ja pystyy sylittelemään ja hellittelemään lastansa ilman ahdistusta?

[/quote]

Tietenkin vaihtoehto a, mutta se ei poissulje sitä etteikö tuleva äiti voisi pohtia ja käsitellä näitä ahdistuksiaan ennen vauvan syntymää, kuten itse tein. Nro 13

[/quote]

Siis b, mutta ehkä sen tajusi loppu viestistä :D

Vierailija
82/89 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole itsekästä. Jokainen tekee juuri niin kuin haluaa.  Oma kroppa ja oma päätös. Kroppa on oma myös lasten saamisen jälkeenkin.

Minä halusin alusta asti antaa sekä korviketta että tissiä. Se oli mulle paras vaihtoehto. Jo pelkästään sen takia, että halusin varmistaa sen, että vauva huolii muutakin ruokaa jos minä joudun vaikka sairaalaan tai jostain toisesta syystä en siihen pysty. Sanotaan että "Kyllä se vauva syö kun sillä on nälkä". Se ei pidä paikkansa, olen hoitanut pari päivää toisen pientä joka ei huolinut pulloa, koska oli ollut syntymästä asti rintaruokinnalla, ehkä jossain vaiheessa hän olisi alkanut huolimaan myös pullon, en tiedä. Mutta omaani en halua kiusata paria päivää ja huudattaa vauvaani nälässä jos sen pystyy ehkäistä. Pääasia on että lapsi saa ruokaa. Muulla ei ole väliä. Samalla tavalla aion toimia myös seuraavan vauvani kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea tulevasta vauvasta! Imettämispäätös on jokaisen äidin henkilökohtainen asia eikä siihen voi eikä kannata ketään pakottaa. Mielestäni on kuitenkin tärkeää, että päätöksen tekoon saa oikeaa tietoa esimerkiksi imetyksen vaikutuksista äitiin itseensä ja lapseen. Tässäkin ketjussa on taas kaikenlaista luulottelua aika paljon liikkeellä valitettavasti. Oikeaa ja asiallista tietoa imetyksestä ja siihen liittyvistä haasteista saa esimerkiksi Imetyksen tuki yhdistykseltä.

Kun vauva syntyy tunteesi imettämiseen liittyen voivat olla erilaiset kuin odotusaikana. Äidinmaidossa on paljon hyödyllisiä aineita jotka vaikuttavat muun muassa immunipuolustukseen yms. Itseäni omia lapsiani pitkään imettäneenä ilahduttaakin, että ensipäivät ajattelit imettää, ne pisarat ovat oikesti tosi tärkeitä. Mutta jos tätäkään ei haluaisi niin äiti voi niinkin valita. Yksi erittäin tärkeä asia imetyksessä on äidin ja lapsen läheinen fyysinen kontakti joka ilmeisesti osittain selittää sen, että imetetyt lapset pärjäävät paremmin monissa tutkimuksissa hyvin monenlaisilla mittareilla. Mielestäni sitä ei mainosteta kylliksi että nimenomaan ihokontakti on todella tärkeää vastasyntyneelle ihan jo elintoimintojen ylläpitämisen kannalta. Suosittelisinkin kaikille siitä riippumatta imettävätkö vai eivätkö vauvan pitämistä paljon ihan iholla. Nyt kesäaikaan (jos vauvasi siis syntyy lähiaikoina) se on erityisen helppoakin pukeutumista ajatellen. Kun imettää tämä on ehkä helpompi järjestää (varsinkin silloin kun vauvalla on tiheän imun kausi tai hän sattuu olla tissitakiainen) mutta ei ollenkaan mahdollista sellaisenkaan vauvan kohdalla, joka on pulloruokinnassa.

Vierailija
84/89 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarkoitin, että on siis mahdollista järjestää myös pullovauvalle ihokontakti, taas kirjoitusvirheitä...

Vierailija
85/89 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ajateleet, että jos tulee joku katastrofi ja elintarvikkeiden saannissa on vaikeutta niin rintavauvoilla on paremmat mahdollisuudet selviytyä hengissä.

Vierailija
86/89 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en aijo vaihtaa vauvalta vaippaa koska se on ällöttävää ja tuntuu jotenkin luonnottomalle, en myöskään aijo imettää! Toisekseen annan soseita vasta aikasintaan vuoden iässä koska pullo on niin paljon helpompaa antaa kun soseet. Heittäkää joku eka kivi jos ette oo olleet itsekkäitä!

Vierailija
87/89 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen muutamista vastauksista tässä keskustelussa. En aio tuntea huonommuutta valinnoistani, sillä tiedän olevani hyvä äiti lapselleni, vaikka en imettänytkään. Yleensä nämä keskustelut ovat lannistavia, mutta nyt mukaan eksyi myös terveellä tavalla päätöksiinsä suhtautuneita äitejä. Kiitos teille!

Vierailija
88/89 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:25"]

Olen kiitollinen muutamista vastauksista tässä keskustelussa. En aio tuntea huonommuutta valinnoistani, sillä tiedän olevani hyvä äiti lapselleni, vaikka en imettänytkään. Yleensä nämä keskustelut ovat lannistavia, mutta nyt mukaan eksyi myös terveellä tavalla päätöksiinsä suhtautuneita äitejä. Kiitos teille!

[/quote]

jos imettämättä jättäminen perustui päätökseen koska et vaan halua kun se ei oo kivaa niin olet kyllä pikkuisen huonompi äiti kuin minä.  se että ei pysty on eriasia.

Vierailija
89/89 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en niinkään imettämättömyyttä kritisoi, vaan sitä, että rahaa virtaa ylikansallisille yhtilöille (nestle jne..) ja he saavat rahaa agressiiviseen korvikkeiden mainostamiseen esim. Afrikan maissa. Sitten äidit siellä luulevat tekevänsä lapsen parhaaksi kun sotkevat korviketta likaisen veden kanssa ja tarjoavat lapsilleen :(

Työkaverini tuli pakolaisleiriltä Suomeen kolmen lapsen kanssa ja sanoi, että ne jotka imettivät, pääsivät uuteen kotimaahan lastensa kanssa, korvikelapset saatiin haudata saviseen maahan :(

Miettikää ihan oikeasti. Okei, Suomessa on puhdas vesi ja tietoa korvikkeista, mutta mitä jos tehtaalla sattuu vahinko, maitoihin sekoittuu vaikka jotaon myrkyllistä? Jossittelua, joo. Mutta mitä jos oma pieni vauvasi menehtyisi?.. äidinmaito on parasta ja turvalllisinta mitä vauvalle voit tarjota.