Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vapaaehtoisesti imettämättä jättäneitä?

Vierailija
05.07.2014 |

Onko joku ollut vapaaehtoisesti heti lapsen syntymästä/ekoista päivistä ollut imettämättä? Miten neuvolassa ja synnärillä suhtauduttiin? Olen itse raskaana enkä aio imettää, tosin ajattelin ekan päivän imettää kun ne ekat tipat on niin tärkeitä kuitenkin...

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:55"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:14"]

No ei sitä todellakaan voi sellainen ymmärtää kenelle se imetys on luonnollista ja normaalia, jos toisista se tuntuu luonnottomalta ja todellakin maailman vastenmielisimmältä ajatukselta. Täälläkin on kannatusta saanut se, että tällaisten naisten ei pitäisi lapsia hankkia ollenkaan, mutta miksi?? Se lapsihan on vauva hyvin lyhyen ajan, joten miksi se imettäminen on niin tärkeä, että sen perusteella pitää koko äitiys evätä joiltakin.

[/quote]

Koska tässä asiassa on itsekkyys huipussaan. Et edes viitsi tai halua antaa vastasyntyneelle parasta ravintoa mitä voi olla vaikka se rinnoissasi..te ette varmaan koe myöskään synnytystä luonnollisena vaan vaaditte sektioo ja lisäksi laitatte lapset päivähoitoon 8kk. Älkää tehkö ollenkaan, ottakaa kissa, ei tarvise synnyttä, imettää, vaihtaa vaippaa, tai ottakaa kaloja niiden kanssa ei tarvitse edes olla vuorovaikutuksessa, eikä hommata hoitajaa kun itse olette töissä, illalla jumpassa ja viikonloppuna baarissa!!!

[/quote]Hahahhahahaha! Joo mä itseasiassa en ole synnyttänyt, vaan todella oli sektio ja en myöskään imettänyt. Itsekkyyttä en ole koskaan pitänyt minään paheena, mun ei tarvitse syyllistää ketään. Ja jumppa, baarit ja työ nuo tämänpäivän äidin saatanalliset houkutukset. Hyvä, että olet osannut välttää niitä!

[/quote]

itsekkyys ei ole paha jos on esim. Itsekkäämpi työantajaa kohtaa mutta kun kyse on omasta vauvasta ja olet itsekäs en voi ymmärtää. Joku raja.

Vierailija
62/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:21"]

No ei sitä todellakaan voi sellainen ymmärtää kenelle se imetys on luonnollista ja normaalia, jos toisista se tuntuu luonnottomalta ja todellakin maailman vastenmielisimmältä ajatukselta. Täälläkin on kannatusta saanut se, että tällaisten naisten ei pitäisi lapsia hankkia ollenkaan, mutta miksi?? Se lapsihan on vauva hyvin lyhyen ajan, joten miksi se imettäminen on niin tärkeä, että sen perusteella pitää koko äitiys evätä joiltakin.

[/quote]

Koska tässä asiassa on itsekkyys huipussaan. Et edes viitsi tai halua antaa vastasyntyneelle parasta ravintoa mitä voi olla vaikka se rinnoissasi..te ette varmaan koe myöskään synnytystä luonnollisena vaan vaaditte sektioo ja lisäksi laitatte lapset päivähoitoon 8kk. Älkää tehkö ollenkaan, ottakaa kissa, ei tarvise synnyttä, imettää, vaihtaa vaippaa, tai ottakaa kaloja niiden kanssa ei tarvitse edes olla vuorovaikutuksessa, eikä hommata hoitajaa kun itse olette töissä, illalla jumpassa ja viikonloppuna baarissa!!!

[/quote]Hahahhahahaha! Joo mä itseasiassa en ole synnyttänyt, vaan todella oli sektio ja en myöskään imettänyt. Itsekkyyttä en ole koskaan pitänyt minään paheena, mun ei tarvitse syyllistää ketään. Ja jumppa, baarit ja työ nuo tämänpäivän äidin saatanalliset houkutukset. Hyvä, että olet osannut välttää niitä!

[/quote]

itsekkyys ei ole paha jos on esim. Itsekkäämpi työantajaa kohtaa mutta kun kyse on omasta vauvasta ja olet itsekäs en voi ymmärtää. Joku raja.

[/quote]Voitko vähän tarkemmin määritellä sen rajan? Miten pitää uhrautua? Millälailla kaikki äidit voisivat antaa sen kaikista parhaimman panoksensa, jos kerta heidän omat arvionsa ovat vääristyneitä. Ihan sivusta huutelen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:59"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:27"]Mä imetin velvollisuudentunnosta viittä lasta keskimäärin sen puoli vuotta kutakin. En nyt suoranaisesti vihannut jokaista hetkeä mutta epämiellyttävää se oli. Kaksi pienintä ovat muutaman tipan jälkeen korvikevaivoja ja parhaat vauva-ajat ikinä.

Mun mielestä imetys on sottaista, vaivalloista, hidasta ja inhottavaa. Helpommalla pääsen "pullorallissa".

[/quote]

Lisään vielä että pahimmat korvakierteet lapsista on ollut niillä joita olen imettänyt pisimpään (8kk).

Imetys on hieno asia jos se onnistuu ja äiti sen kokee kivaksi mutta mielestäni ihan yliarvostettua. Hyviä, terveitä vauvoja kasvaa korvikkeellakin. Ja läheisyyttä ainakin meidän korvikevauvat ovat sasneet vähintään yhtä paljon kuin imetetytkin.

[/quote]

eli kyse on siitä että sinä pääset helpommalla!? Itsekäs

[/quote]Entä sitten? Se sun kärsimyksesi ei todellakaan tee sinusta parempaa ihmistä :) Varsinkaan näiden kirjoitustesi perusteella. Eikö sen aidon epäitsekkyyden pitäisi olla ihanaa toimintaa, joka tuo sisäistä rauhaa, eikä sitä tarvitse perustella muille? Et vaikuta tällaiselta ihmiseltä.

[/quote]

kyllä minulla on sisäinen rauha omien tekojeni (eli että imetin koska se on ehdottoman arvokasta vauvalke) kanssa vaikka se ei asiaan mielestäni liitykkään millään tavalla. Aito epäitsekkyys on sitä kun tekee jotain mikä ei itseä niin miellyttäiskään, mutta tietää toisen tarvitsevan sitä ja tekee sen siksi. Mitä se sellainen epäitsekkyys olisi jos itse tykkäisi tekemästään asiasta ? Olinpa epäitsekäs tänään kun annoin lapselle jäätelön että olisi hiljaa, kiitos.

Vierailija
64/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]Entä jos ajattelee, että sille perheelle on hyvä saada esimerkiksi rahaa, jotaa säilyisi se asunto eikä menis luottotiedot? Tietenkin sen 9kk voi kuka tahansa olla kotona, mutta jotkut ei vaan sen jälkeen voi olla. Tai sitten tähän voi tietenkin tarjota niitä vaihtoehtoja, että myykää auto, asunto ja luopukaa muutenkin kaikesta "ylimääräisestä" ja kyllä yhteiskunta hoitaa yms yms.

Vierailija
65/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen äiti tekee itsekkäitä valintoja, jokainen. Kukin missäkin asiassa. Joten kuka heittää ensimmäisen kiven?

Vierailija
66/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:24"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Voitko vähän tarkemmin määritellä sen rajan? Miten pitää uhrautua? Millälailla kaikki äidit voisivat antaa sen kaikista parhaimman panoksensa, jos kerta heidän omat arvionsa ovat vääristyneitä. Ihan sivusta huutelen...

[/quote]

kyllä voin. Eli oma perhe on prioriteetti nro.yksi!!!

Vierailija
67/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:59"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:27"]Mä imetin velvollisuudentunnosta viittä lasta keskimäärin sen puoli vuotta kutakin. En nyt suoranaisesti vihannut jokaista hetkeä mutta epämiellyttävää se oli. Kaksi pienintä ovat muutaman tipan jälkeen korvikevaivoja ja parhaat vauva-ajat ikinä.

Mun mielestä imetys on sottaista, vaivalloista, hidasta ja inhottavaa. Helpommalla pääsen "pullorallissa".

[/quote]

Lisään vielä että pahimmat korvakierteet lapsista on ollut niillä joita olen imettänyt pisimpään (8kk).

Imetys on hieno asia jos se onnistuu ja äiti sen kokee kivaksi mutta mielestäni ihan yliarvostettua. Hyviä, terveitä vauvoja kasvaa korvikkeellakin. Ja läheisyyttä ainakin meidän korvikevauvat ovat sasneet vähintään yhtä paljon kuin imetetytkin.

[/quote]

eli kyse on siitä että sinä pääset helpommalla!? Itsekäs

[/quote]Entä sitten? Se sun kärsimyksesi ei todellakaan tee sinusta parempaa ihmistä :) Varsinkaan näiden kirjoitustesi perusteella. Eikö sen aidon epäitsekkyyden pitäisi olla ihanaa toimintaa, joka tuo sisäistä rauhaa, eikä sitä tarvitse perustella muille? Et vaikuta tällaiselta ihmiseltä.

[/quote]

kyllä minulla on sisäinen rauha omien tekojeni (eli että imetin koska se on ehdottoman arvokasta vauvalke) kanssa vaikka se ei asiaan mielestäni liitykkään millään tavalla. Aito epäitsekkyys on sitä kun tekee jotain mikä ei itseä niin miellyttäiskään, mutta tietää toisen tarvitsevan sitä ja tekee sen siksi. Mitä se sellainen epäitsekkyys olisi jos itse tykkäisi tekemästään asiasta ? Olinpa epäitsekäs tänään kun annoin lapselle jäätelön että olisi hiljaa, kiitos.

[/quote]Eli tähän liittyy nimenomaan se ikävyys ja kärsimys. Mä olen ajatellut epäitsekkyydeksi kaiken sellaisen toiminnan, joka hyödyttää ensisijaisesti muita eikä itseä ja siihen voi liittyä myös niitä toisen käden itsekkäitä motiiveita, mutta kunhan toiminta hyödyttää kuitenkin enemmän toisia ihmisiä... Mutta vissiin ajatellaan eri tavalla :) Ja sitten tietenkin sellainen epäitsekäs toiminta, että sen asiaan liittyvän "ikävyyden" tavallaan unohtaa tai siihen ei kiinnitä huomiota, koska kokee sen toiminnan niin tärkeäksi. Kunhan mietin :) Tämä imetys vetää aina keskustelut aika mustavalkoisiksi ja sitä en oikein ymmärrä, että miksi ne toisten ihmisten erilaiset valinnat herättää niin kiivaita mielipiteitä, mutta eipä näitä palstoja tarvittais, jos näin ei olisi.

Vierailija
68/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:06"]Neuvolan täti kyllä nyt puhuu omiaan, liekö siellä joku lukuisista korvikkeiden sanansaattajista takana?

Toinrn neuvolantäti, joka katsoo mieluiten kokonaiskuvaa imetysasiassa

[/quote]

Mitä tarkoitat kokonaiskuvalla?

[/quote]

jos äiti on ahdistunut imetyksestä/sen vaikeudesta niin kannustan ennemmin korvikkeisiin ja tuen siinä parhaani mukaan, myös näkemään hyvät asiat imettämättömyydessä!

Toinen th

Vierailija
69/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:14"]

[/quote]

ap tässä, aion kyllä synnyttää alakautta, enkä usko meneväni takaisin töihin ennen kuin lapsi on lähempänä kahta vuotta. En käytä paljoa alkoholia enkä mitään muita päihteitä. En usko että pelkkä imettämättömyys tekee minusta huonoa äitiä. Ja kaikenlisäksi olen varhaiskasvatuksen ammattilainen.

[/quote]

Vierailija
70/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:28"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:24"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

kyllä voin. Eli oma perhe on prioriteetti nro.yksi!!!

[/quote]Juu. Mitä toimintaa sitten tämä prioriteetti vaatii? Aika huonot ohjeet.

Vierailija
71/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 18:08"]

Onko joku ollut vapaaehtoisesti heti lapsen syntymästä/ekoista päivistä ollut imettämättä? Miten neuvolassa ja synnärillä suhtauduttiin? Olen itse raskaana enkä aio imettää, tosin ajattelin ekan päivän imettää kun ne ekat tipat on niin tärkeitä kuitenkin...

[/quote]

Imetin kai pari päivää mutta vauva oli koko ajan tissillä, ei saanut siitä maitoa tarpeeksi niin itki ruokaa vähän väliä. Siirryin sitten korvikkeisiin ja rupesi unikin maistumaan isommissa pätkissä. Ei siitä kukaan mitään sanonut tai kauhistellut :)

Vierailija
72/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on parempi äiti: se, joka väkisin imettää omia tunteitaan vastaan, koko ajan ahdistuneena, eikä siksi pysty koskaan nauttimaan vauvan läheisyydestä, vai se joka iloisin mielin antaa korviketta ja pystyy sylittelemään ja hellittelemään lastansa ilman ahdistusta?

Vierailija
73/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:38"]Kumpi on parempi äiti: se, joka väkisin imettää omia tunteitaan vastaan, koko ajan ahdistuneena, eikä siksi pysty koskaan nauttimaan vauvan läheisyydestä, vai se joka iloisin mielin antaa korviketta ja pystyy sylittelemään ja hellittelemään lastansa ilman ahdistusta?

[/quote]

Tietenkin vaihtoehto a, mutta se ei poissulje sitä etteikö tuleva äiti voisi pohtia ja käsitellä näitä ahdistuksiaan ennen vauvan syntymää, kuten itse tein. Nro 13

Vierailija
74/89 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa lehmilläkin oikeus päättää, haluavatko imettää ihmiskansaa.

Toivottavasti ap sitten kasvatat lapsesi vapaaehtoisen ihmisäidin korvikkeella etkä ala juottaa lapsellesi lehmänmaitoa missään iässä.

Vierailija
75/89 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on aina ollut kosketusherkät nännit, ja ajatus imetyksestä oksetti raskausaikana. Kerroin tästä neuvolassa ja siellä suhtauduttiin ihan ok. Kun vauva sitten syntyi, päätin että yritän edes. Alku oli hirveää, imuotteen kanssa oli vaikeuksia ja nännit jatkuvasti kipeänä. Itkin joka kerta imettäessäni ja monta kertaa ajattelin, että nyt loppuu tämä homma. Välillä pumppasin, välillä annoin korviketta. Totuus on kuitenkin se, että se pullojen kaatuu säätäminen on vielä rasittavampaa, erityisesti öisin.

Nyt vauva on 4 kk ja tässä rinnalla tälläkin hetkellä. En nauti imettämisestä ja odotan innolla päivää, kun lapsi ei enää äidinmaitoa tarvitse. Saatavilla olevista vaihtoehdoista tämä on kuitenkin paras kaikki huomioon ottaen. Tällä hetkellä suunnitelma on, että täysimetän vielä pari viikkoa ja osittaisimetän 1 v. ikään. Jos se ei toteudu, en koe asiasta syyllisyyttä, sen verran olen jo vastentahtoisesti uhrautunut.

Vierailija
76/89 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:25"]

Olen kiitollinen muutamista vastauksista tässä keskustelussa. En aio tuntea huonommuutta valinnoistani, sillä tiedän olevani hyvä äiti lapselleni, vaikka en imettänytkään. Yleensä nämä keskustelut ovat lannistavia, mutta nyt mukaan eksyi myös terveellä tavalla päätöksiinsä suhtautuneita äitejä. Kiitos teille!

[/quote]

jos imettämättä jättäminen perustui päätökseen koska et vaan halua kun se ei oo kivaa niin olet kyllä pikkuisen huonompi äiti kuin minä.  se että ei pysty on eriasia.

[/quote] Olen silti hyvä äiti ja se on tärkeintä. En muuten ole ap, joten teit oletuksia  ja niiden pohjalta syytöksiä. Luulen, että et ehkä kuitenkaan saa kaipaamaasi titteliä, mutta elämä ei olekaan kilpailu. Toivottavati joskus oivallat sen.

Vierailija
77/89 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:25"]

Olen kiitollinen muutamista vastauksista tässä keskustelussa. En aio tuntea huonommuutta valinnoistani, sillä tiedän olevani hyvä äiti lapselleni, vaikka en imettänytkään. Yleensä nämä keskustelut ovat lannistavia, mutta nyt mukaan eksyi myös terveellä tavalla päätöksiinsä suhtautuneita äitejä. Kiitos teille!

[/quote]

jos imettämättä jättäminen perustui päätökseen koska et vaan halua kun se ei oo kivaa niin olet kyllä pikkuisen huonompi äiti kuin minä.  se että ei pysty on eriasia.

[/quote] Olen silti hyvä äiti ja se on tärkeintä. En muuten ole ap, joten teit oletuksia  ja niiden pohjalta syytöksiä. Luulen, että et ehkä kuitenkaan saa kaipaamaasi titteliä, mutta elämä ei olekaan kilpailu. Toivottavati joskus oivallat sen.

[/quote]

ymmärsin kyllä että et ole ap. Ap.n lapsi ei ole vielä syntynyt ja sinä olet jo jättänyt imettämättä. Ja minulla on jo kaipaamani titteli, se on äiti, äiti joka antaa lapsilleen parasta ravintoa. En kilpaile kanssasi ja tein oletuksen imettämättömyydestäsi pinon aloituksen pohjalta, kuitenkin vielä lisäsin että jos ei pysty asia täysin eri kuin että ei vaan lapsellisesti halua.

Vierailija
78/89 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:06"]Neuvolan täti kyllä nyt puhuu omiaan, liekö siellä joku lukuisista korvikkeiden sanansaattajista takana?

[/quote]

[/quote]

jos äiti on ahdistunut imetyksestä/sen vaikeudesta niin kannustan ennemmin korvikkeisiin ja tuen siinä parhaani mukaan, myös näkemään hyvät asiat imettämättömyydessä!

Toinen th

[/quote]

Sama! Kerron hyvät puolet imettämisestä ja imettämättömyydestä aina äidistä ja tilanteesta riippuen! Th minäkin...

Vierailija
79/89 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:06"]Neuvolan täti kyllä nyt puhuu omiaan, liekö siellä joku lukuisista korvikkeiden sanansaattajista takana?

[/quote]

[/quote]

Toinen th

[/quote]

Sama! Kerron hyvät puolet imettämisestä ja imettämättömyydestä aina äidistä ja tilanteesta riippuen! Th minäkin...

[/quote]

Jatkan vielä viitaten aikaisempiinkin kommentteihin. Mielestäni imetys-propaganda="imetys ainoa oikea tapa toimia" on äitien keksimää soopaa, ei neuvolan! 15 vuoden kokemuksella voin sanoa, että nykypäivänä korvikkeet ovat myös hyvä vaihtoehto ja yhtä terveitä niistäkin lapsista tulee. Yleensä ne äidit jotka ovat itse kokeneet luopumaan jostain imetyksen takia pitävät myös kovinta meteliä ja todistelevat oman toimintansa erinomaisuutta.

Vierailija
80/89 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin tuli mielenkiintoinen ja rakentava ketju. Kiitos siitä naiset, ette petä ikinä. Nyt äkkiä joku pelkosektio-ketju pystyyn kanssa, niin saadaan kaikki tappelut plakkariin tältä illalta.