Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hävettää, etten vieläkään saa opiskelupaikkaa

Vierailija
15.06.2014 |

Edessä ilmeisesti kolmas välivuosi. Onneksi on työpaikka kuitenkin, mutta siitä huolimatta koen häpeää kertoessani muille, etten vieläkään opiskele. Muita samassa tilanteessa olevia?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka antavat vinkiksi opiskella jotain muuta välivuosina: kevään 2014 jälkeen opiskslupaikan vastaanottanut menee eri kiintiössä sisään kuin vasta lukiosta päässeet abiturientit. Ja se kiintiö on paljon pienempi. Vaikeasti päästäville aloille voi olla mahdotonta tämän jälkeen päästä enää sisään.

Vierailija
2/36 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäs välivuosi edessä ja olo hiton noyryytetty. Osa kavereista on valmistunut jo AMK:sta, toiset kaverit opiskelee toinen toistaan "paremmissa" koulutuksissa (lääkis, eläinlääkis, oikis, teatterikorkea, liikuntatieteellinen) ja ite ei pääse mihinkään :( Olen hakenut sekä ammattikorkeaan että yliopistoon, laskenut pisteitä ja pisterajoja ja ollut realisti hakukohteiden suhteen, mutta ei :( Valmistauduin todella huolellisesti valintakokeisiin, opiskelin monta tuntia päivässä jne.

Toisen välivuoden jälkeen hain myös amikseen, mutta sain psykologilta hylsypaperit kampaajaksi. Tämän jälkeen amis ei ole kiinnostanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 16:12"]Neljäs välivuosi edessä ja olo hiton noyryytetty. Osa kavereista on valmistunut jo AMK:sta, toiset kaverit opiskelee toinen toistaan "paremmissa" koulutuksissa (lääkis, eläinlääkis, oikis, teatterikorkea, liikuntatieteellinen) ja ite ei pääse mihinkään :( Olen hakenut sekä ammattikorkeaan että yliopistoon, laskenut pisteitä ja pisterajoja ja ollut realisti hakukohteiden suhteen, mutta ei :( Valmistauduin todella huolellisesti valintakokeisiin, opiskelin monta tuntia päivässä jne.

Toisen välivuoden jälkeen hain myös amikseen, mutta sain psykologilta hylsypaperit kampaajaksi. Tämän jälkeen amis ei ole kiinnostanut.

[/quote]

Sinun ehkä kannattaisi nyt muuttaa valmistautumista rajusti eikä hakata päätä seinään toistuvasti. Vaikka olet mielestäsi valmistautunut hyvin niin liian vähän se on kuitenkin ollut, ei ehkä ajallisesti, mutta opiskelutekniikassa voi olla jotain häikkää. Kannattaa mennä valmennuskurssille, jos et ole jo ollut.

Kyllä ainakin AMK:hon jollekin linjalle pitäisi normaali järjellä varustetun ihmisen päästä. Voi kyllä vaatia helvetin kovaa lukemista, mutta siihen täytyy olla valmis. Sinuna etsisin sellaisen AMK:n, johon on suunnilleen helpoin päästä, oli se sitten missä päin Suomea hyvänsä.

Vierailija
4/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle toinen välivuosi ja ilman työpaikkaa.... Kyllä hävettää! Toivottavasti saisin edes töitä...

Vierailija
5/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalontoveri! Ihanaa etten ole ainut. Minne hait? Itsellä tulee nyt toinen välivuosi, mutta periaatteessa kolmas (omaan ikäluokkaan nähden) kun olin lukioaikana vaihdossa. Tuntuu että kaikki kyselevät että missäs sinä opiskelet ja kun joka ikinen kaverikin päässyt jo kouluun. Kaksi vuotta olen päntännyt ihan tosissaan, itkettää etten ikinä pääse haluamalleni alalle vaikka koen että motivaatio ja asenne ovat ihan kohdallaan. En vain ole tarpeeksi lahjakas. Stressaan ihan kauheasti siitä etten koskaan saa opiskelupaikkaa, koska sisäänpääsyähän ei kukaan voi taata..

Vierailija
6/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:31"]

Kohtalontoveri! Ihanaa etten ole ainut. Minne hait? Itsellä tulee nyt toinen välivuosi, mutta periaatteessa kolmas (omaan ikäluokkaan nähden) kun olin lukioaikana vaihdossa. Tuntuu että kaikki kyselevät että missäs sinä opiskelet ja kun joka ikinen kaverikin päässyt jo kouluun. Kaksi vuotta olen päntännyt ihan tosissaan, itkettää etten ikinä pääse haluamalleni alalle vaikka koen että motivaatio ja asenne ovat ihan kohdallaan. En vain ole tarpeeksi lahjakas. Stressaan ihan kauheasti siitä etten koskaan saa opiskelupaikkaa, koska sisäänpääsyähän ei kukaan voi taata..

[/quote]

Hain yliopistoon eräälle humanistisen tiedekunnan alalle, jonne on vaikea päästä. Viime vuonna olin erittäin lähelle sisäänpääsyä. Ärsyttää vietävästi! Olen lukenut ja stressannut niin paljon (vaikkei stressaaminen mitään autakaan). Minne itse hait?

Vierailija
7/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää surko, opiskelupaikka ei nykyisin ole mikään taattu juttu. Aivan sama työpaikan kanssa, ei niitäkään ole tarjolla kuin harvoille ja valituille. Pitäisi vain jaksaa harmituksesta ja alakulosta huolimatta yrittää, uskon että kyllä teillekin vielä tärppää! :) 

-Valmistumisen jälkeen 2v työttömänä, uuden alan opiskelu edessä

Vierailija
8/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän yliopistojen tulokset edes vielä ole tulleet.

Vierailija
9/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just, yliopistoon... Mä en päässyt edes amikseen! :S

2

Vierailija
10/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamassa välivuodessa ei ole mitään pahaa, jos silloin tekee jotakin. Vaihtoehtoja on paljon: työ, muun kuin toivealan opiskelu, vuosi kansalaisopistossa, aktiivinen vapaaehtoistyö.

Pelkkä oleskelu on pahasta sekä ihmiselle itselleen että niille, jotka oleskelusi maksavat.

Vierailija
11/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää pystyyn! Häpeämisellä ei saavuta mitään.

Ihan häpeilemättä sanotte, että nyt kävi kovasta yrittämisestä huolimatta näin ja että ottaa päähän, mutta en aio lannistua. 

Tsemppiä kaikille. Ei tarvitse hävetä! 

Vierailija
12/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:39"]

Eihän yliopistojen tulokset edes vielä ole tulleet.

[/quote]

Ei niin, mutta vahvasti luulen, etten pääse. Pääsykokeiden jälkeen olen yrittänyt totutella ajatukseen, että vielä ensi vuosi menee hanttihommissa. Eipähän tule niin suurta pettymystä, kun pääsykokeiden tulokset julkaistaan.

Ap

Vierailija
13/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää häpeilkö, etenkään jos olette hakeneet alalle, jonne vaikea päästä. Tsemppiä, kyllä se siitä! Voi myös miettiä, olisiko joku vastaava ala, johon vähän helpompi päästä, jos ootte hakeeneet todella vaikealle alalle. Tai aloittaa ensi vuoden kokeeseen luvun jo nyt. Esim pari iltaa viikossa kun kertailee, niin asiat pysyvät muistissa ja sitten olettekin huippukunnossa ensi vuoden kokeisiin :)

Vierailija
14/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:41"]

No just, yliopistoon... Mä en päässyt edes amikseen! :S

2

[/quote]

Tsempit, toivottavasti saat töitä kuitenkin! 

Ap

Vierailija
15/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:39"]Eihän yliopistojen tulokset edes vielä ole tulleet.

[/quote]

Niin. Kaikkien Suomen yliopistojen tuloksethan tulevat yhtäaikaa... Kyllä osan tulokset on jo julkaistu, isompien.tiedekuntien tuloksissa kestää yleensä kauimmin.

Vierailija
16/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kohdata tosiasiat että ehkä se yliopisto/ala ei ole itseä varten jos ei kolmannellakaan kierroksella tärppää. Joku muu ala tai ammattikorkea voisi olla realistisempi vaihtoehto.

Itse pääsin ekalla yrittämällä sisään <3

Vierailija
17/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 12:31"]

[/quote]

Hain yliopistoon eräälle humanistisen tiedekunnan alalle, jonne on vaikea päästä. Viime vuonna olin erittäin lähelle sisäänpääsyä. Ärsyttää vietävästi! Olen lukenut ja stressannut niin paljon (vaikkei stressaaminen mitään autakaan). Minne itse hait?

[/quote]

Itse hain lääketieteelliseen. Ärsyttää myöskin niin täysillä. Se tunne kesken kokeen kun tajuat, että siinä meni vuosi täysin "hukkaan". Onhan siitä hyötyä tottakai, jos hakee uudestaan niin on pohjatiedot jo muistissa, mutta silti... Tahtoisin jo päästä opiskelemaan! Turhauttaa tosissaan tehdä pätkätöitä jossain varastolla ja vihata joka hetkeä. En kuitenkaan haluaisi lähteä opiskelemaan mitään muuta alaa, sillä tiedän jo etukäteen että olisi vastenmielistä tehdä loppuelämä työtä josta et nauti.

Vierailija
18/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Itse hain lääketieteelliseen. Ärsyttää myöskin niin täysillä. Se tunne kesken kokeen kun tajuat, että siinä meni vuosi täysin "hukkaan". Onhan siitä hyötyä tottakai, jos hakee uudestaan niin on pohjatiedot jo muistissa, mutta silti... Tahtoisin jo päästä opiskelemaan! Turhauttaa tosissaan tehdä pätkätöitä jossain varastolla ja vihata joka hetkeä. En kuitenkaan haluaisi lähteä opiskelemaan mitään muuta alaa, sillä tiedän jo etukäteen että olisi vastenmielistä tehdä loppuelämä työtä josta et nauti.

[/quote]

Itselläni on ihan samat fiilikset. Yritän kyllä ensi vuodeksi keksiä myös muita kiinnostavia aloja, mutta en mä aio lähteä opiskelemaan sellaista alaa, joka ei oikeasti kiinnosta. Opiskelin itse tuota haluamaani alaa viime vuoden avoimessa yliopistossa. Menestyin opinnoissani hyvin, ja se loi kyllä lisää uskoa, että tuo on juuri oikea paikka minulle. Nyt kun vaan pääsisi sisään.. Oliko sulla ihan epätoivoiset fiilikset pääsykokeessa?

Ap

Vierailija
19/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, sä olet todella nuori! Itse olen 32-vuotias, ja haen eläinlääkikseen, tai siis hain nyt ja haen uudelleen ens keväänä, mulla ei ole tutkintoa alla vaan keskeytyneet yo-opinnot takana vaan...

Vierailija
20/36 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haitko ap OKL:een?