Vapaaehtoisesti imettämättä jättäneitä?
Onko joku ollut vapaaehtoisesti heti lapsen syntymästä/ekoista päivistä ollut imettämättä? Miten neuvolassa ja synnärillä suhtauduttiin? Olen itse raskaana enkä aio imettää, tosin ajattelin ekan päivän imettää kun ne ekat tipat on niin tärkeitä kuitenkin...
Kommentit (89)
Riistät vauvalta elintärkeät vitamiinit ja vastuskykyä parantavat entsyymit ts.immunoglobuliineja ja valkosoluja, jotka suojaavat lasta tulehdustaudeilta ja auttavat lapsen oman vastustuskyvyn kehittymisessä. Äidinmaidossa on myös hormoneja, entsyymejä ja kasvutekijöitä, jotka voivat vaikuttaa edullisesti lapsen kehitykseen.
Että vuoden äitipalkinto sulle.
Itsekkyys kunniaan... Hyi olkoon, häpeä.
Tee mitä haluat mutta turha sitten porata kun vauvasi alkaa sairastella ja joutuu antibioottikierteeseen! Saat syyttää ihan itseäsi.
Kasvoin itse korvikkeella 8-viikkoisesta, sitä ennenkin vain osittaisimetyksellä ja osa korviketta koska maito ei äidilläni koskaan noussut riittäväksi. Kasvoin normaalisti, puhuin ja kävelin alle 1-vuotiaana. Minulla ei ole yhtäkään allergiaa ja kipeänä edes pikkulenssussa olen harvemmin kuin kerran vuodessa. Olen noin 170-senttinen, tyytyväinen ihminen. En koe kärsineeni mitenkään korvikeruokinnasta. Siksipä en korvikkeita syöttäviä ikinä tuomitsekaan.
Ja kyllä, olen itsekin äiti, lapseni on kolmikuinen ja hän on täysimetyksellä ollut syntymästään saakka. Jos jostain syystä tulisi tarve niin antaisin lisämaitoa ja siirtyisin vaikka kokonaan korvikkeeseen enkä tekisi siitä mitään numeroa että paska äiti tässä nyt sitten on.
Jokainen tehkööt valintansa, eiköhän kaikista meistä aikuisia tule söi sitten rinnasta tai purkista.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 19:33"]
Tee mitä haluat mutta turha sitten porata kun vauvasi alkaa sairastella ja joutuu antibioottikierteeseen! Saat syyttää ihan itseäsi.
[/quote]
Niin no. Minä ja kolme siskoani (23-36v) ollaan kasvettu ihan korvikkeella. Vain yksi meistä on syönyt yhden antibioottikuurin. Kellään ei ole allergioita jne. Olemme perusterveitä aikuisia.
Myöskään kaksi omaa lastani (4v. ja 8v.) ei ole saanut kuin korviketta. Ollaan sairastettu se yksi flunssa per vuosi. Niin ja kerran kummatkin olivat oksennustaudissa. Kummallakaan ei ole ilmennyt allergioita.
Vastaavasti siskoni, joka imetti kumpaakin lasta reilun vuoden ikäisiksi, ovat jatkuvasti vähintäänkin räkätaudissa. Kummallakin on myös allergioita ja toisella oli pienempänä korvatulehduskierre.
Ehkä sattumaa mutta eipä ainakaan meidän tapauksessa korvikkeen antaminen ole vaikuttanut negatiivisesti. Päinvastoin.
Itse haluan imettää, mutta luulen että maailma on muuttunut ja ei ole väliä onko korvike vaiko tissimaito..
Ehkä korvike on vielä terveellisempää.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 19:33"]
[/quote]
Lapset 5v ja 7v, ei ole tainnut antibioottikuureja olla, eikä ainuttakaan korvatulehdusta koko ikänä!! ..niin ja imetin ehkä 1 päivän sairaalassa, kotona pumppasin mitä pystyin, mutta sitten maidontulo loppui ja mentiin korvikkeella..
Mä imetin velvollisuudentunnosta viittä lasta keskimäärin sen puoli vuotta kutakin. En nyt suoranaisesti vihannut jokaista hetkeä mutta epämiellyttävää se oli. Kaksi pienintä ovat muutaman tipan jälkeen korvikevaivoja ja parhaat vauva-ajat ikinä.
Mun mielestä imetys on sottaista, vaivalloista, hidasta ja inhottavaa. Helpommalla pääsen "pullorallissa".
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:27"]Mä imetin velvollisuudentunnosta viittä lasta keskimäärin sen puoli vuotta kutakin. En nyt suoranaisesti vihannut jokaista hetkeä mutta epämiellyttävää se oli. Kaksi pienintä ovat muutaman tipan jälkeen korvikevaivoja ja parhaat vauva-ajat ikinä.
Mun mielestä imetys on sottaista, vaivalloista, hidasta ja inhottavaa. Helpommalla pääsen "pullorallissa".
[/quote]
Lisään vielä että pahimmat korvakierteet lapsista on ollut niillä joita olen imettänyt pisimpään (8kk).
Imetys on hieno asia jos se onnistuu ja äiti sen kokee kivaksi mutta mielestäni ihan yliarvostettua. Hyviä, terveitä vauvoja kasvaa korvikkeellakin. Ja läheisyyttä ainakin meidän korvikevauvat ovat sasneet vähintään yhtä paljon kuin imetetytkin.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 18:08"]Saako kysyä miksi et aio imettää?
[/quote]
Saa kysyä :) koen koko ajatuksenkin imetyksestä hirvittävän epämiellyttäväksi. -ap
[/quote]
Voisitko ajatella pumppaavasi ja syöttäväsi oman maidon sitten pullosta? Saisit ne terveysedut sekä itsellesi että vauvalle.
Juntit taas yleistää: "..ihan terveitä ovat lapset olleet, vaikken imettänyt."
Ymmärrättehän (not!), että se teidän yksittäinen kokemuksenne vaikkapa naapurin kummin kaiman lapsillakin höystettynä ei kerro todellisesta korrelaatiosta yhtään mitään.
Mulla on kaksi ystävää, jotka ovat imettäneet vain muutaman viikon ja sitten omasta tahdostaan lopettaneet. Lähinnä ymmärtääkseni ajan takia, eli ovat menneet omissa menoissaan aika pienen vauvan äiteinä. Eivätkä ole erityisemmin nauttineet imettämisestä.
Itse osittaisimetin tarkoituksella ekaa lastani. Maitoa olisi siis tullut täysimetykseen asti, mutta halusin antaa myös pullomaitoa, koska se helpotti omaa elämääni. 6 kk imetin tuolla tavalla (suunnilleen puolet korviketta, puolet äidinmaitoa).
Toista vauvaa täysimetin ja imetys loppui 10 kk iässä. Vauva-aika oli tosi paljon rankempi, joten jos hypotettiinen kolmas lapsi tulisi niin ehkä menisin taas osittaisimetyksellä. Ei ollut mielestäni täysimetys kaikkien ongelmien arvoista, valitettavasti.
Juuri on valmistunut suomalainen tutkimus, jonka mukaan imetyksellä ei ole vaikutusta aikuisiän terveyteen. Korviketta vauvana saaneilla miespuolisilla on päinvastoin parempi luutiheys kuin täysimetetyillä.
Nykypäivänä korvike on ihan yhtä hyvää ravintoa kuin rintamaitokin. Joissain tapauksissa(riippuen äidin ravinnosta) jopa parempaa! Neuvoloilla on tavoitteet imetykselle mistä imetyspropaganda johtuu. Tästä meillä ei luonnollisestikaan ole lupa asiakkaille puhua, koska imetyksellä varmistetaan monia muita hyviä asioita: äidin läheisyys ja alkoholittomuus, keskittyminen vauvaan, äidin palautuminen synnytyksestä jne... Suomessa propaganda(=säännöt) toimii, muualla euroopassa ei niinkään.
T. neuvolan täti
Neuvolan täti kyllä nyt puhuu omiaan, liekö siellä joku lukuisista korvikkeiden sanansaattajista takana?
Toinrn neuvolantäti, joka katsoo mieluiten kokonaiskuvaa imetysasiassa
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:01"]Nykypäivänä korvike on ihan yhtä hyvää ravintoa kuin rintamaitokin. Joissain tapauksissa(riippuen äidin ravinnosta) jopa parempaa! Neuvoloilla on tavoitteet imetykselle mistä imetyspropaganda johtuu. Tästä meillä ei luonnollisestikaan ole lupa asiakkaille puhua, koska imetyksellä varmistetaan monia muita hyviä asioita: äidin läheisyys ja alkoholittomuus, keskittyminen vauvaan, äidin palautuminen synnytyksestä jne... Suomessa propaganda(=säännöt) toimii, muualla euroopassa ei niinkään.
T. neuvolan täti
[/quote]
Itselläni on 5 lasta ja vihaan/vihasin imettämistä. Sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen 3 kertaa, joka kerta kun imetin. 2 viimeistä lasta olen korvikeruokkinut, ei masennusta! Vasta tällöin(!) jo ennestään tuttu neuvolan täti kertoi, että korvikeruokinta on ihan yhtä hyvä vaihtoehto kuin rintakin, poislukien äidin palautuminen. Nykyään korvike on sen verran hyvälaatuista, että eroa ei tule.
Kertoi myös, että neuvolan tehtävä on aina ensisijaisesti kannustaa imettämiseen tilanteesta riippumatta, vaikka moni äiti sitä vihaakin!
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:06"]Neuvolan täti kyllä nyt puhuu omiaan, liekö siellä joku lukuisista korvikkeiden sanansaattajista takana?
Toinrn neuvolantäti, joka katsoo mieluiten kokonaiskuvaa imetysasiassa
[/quote]
Mitä tarkoitat kokonaiskuvalla?
No ei sitä todellakaan voi sellainen ymmärtää kenelle se imetys on luonnollista ja normaalia, jos toisista se tuntuu luonnottomalta ja todellakin maailman vastenmielisimmältä ajatukselta. Täälläkin on kannatusta saanut se, että tällaisten naisten ei pitäisi lapsia hankkia ollenkaan, mutta miksi?? Se lapsihan on vauva hyvin lyhyen ajan, joten miksi se imettäminen on niin tärkeä, että sen perusteella pitää koko äitiys evätä joiltakin.
Mäkin olen ajatellut etten varmaan imetä jos saan lapsia. Turha kauhistella, jokaisella on omat syynsä.