8v lapseni oli vienyt naapurin 3-vuotiaan luvatta syöttämään sorsia läheiselle lammelle, 3v oli kaatunut lampeen ja lapseni sai huudot + otettiin olkapäistä kiinni
Olivat leikkineet keskenään naapurin pihalla ja kun silmä vältti, lähtivät lammelle. 8v palautti märän itkevän lapsen isälleen, jolloin isä oli ottanut lastani olkapäistä kiinni, ravistellut ja huutanut "etkö sinä tajua että *Eeva olisi voinut kuolla"
Nyt lapsi ei edes uskalla mennä pihalle kun tämä naapurin mies on ulkona. Oliko mielestänne oikein vai väärin tältä naapurin lapsen isältä?
Kommentit (683)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen kuritus osoittaa vaan antajan puolelta heikkoutta. Ei osata puhua eikä toimia järkevästi. Eihän tuota voi lapsen vastuulle sysätä.. eikö vanhempien pitäis katsoa niinkin pienen, kuin 3v perään ettei tuollaista typerää pääsisi edes käymään. Täällä kyllä naristaan miten 8v toimi pöljästi, mutta entäs ne vanhemmat ketkä ei taaperonsa perään edes katso? Lienee isä purkanut oman katumuksensa tilanteessa lapsen niskoille, kun omansa jättänyt heitteille ja tajunnut vaaratilanteen.
Mitä fyysistä kuritusta tuo 8-vuotias sai?
Palaa lukemaan teksti jos jää epäselväksi. Harva varmaan antaisi esimerkiksi oman puolisonsa ravistella itseään, jos tuli moka tehtyä, mut lasta sen sijaan saa kyllä hyökyttää?
"Isä oli ottanut lastani olkapäistä kiinni, ravistellut ja huutanut "etkö sinä tajua että *Eeva olisi voinut kuolla"?
Jos puoliso olisi tehnyt mokan, jossa lapsi olisi meinannut hukkua, niin sinä varmaan silittäisit hellästi poskea?
Jos olkapäistä kiinni tarttuminen on mielestäsi fyysinen kuritus, niin en ihmettele, että olet avohoitopotilas.
Palsta tuntuu olevan täynnä todellisuudesta vieraantuneita avohoitopotilaita jotka takoo nuolia kommenttiin pelkän utopistisen maailmankuvansa perusteella. Joka ainoa noista pyhimusakoista olisi taatusti rääkynyt sille 8 vuotiaalle paljon lujempaakin (ja ties mitä muuta tehnyt raivoissaan) jos se 3 vuotias olisi ollut heidän lapsensa. Ja luultavasti sen 8 vuotiaan vanhemmillekin.
Riippuu ihan siitä, millainen piha on kyseessä. Jos ollaan naapurin pihassa, niin itse ainakin käsitän, että se on aidattu. Siis omakotitalon tai rivarin vähintään pensailla rajattu tila, jossa ollaan vähän kuin leikkikehässä. Ovi saattaa olla auki olohuoneeseen tms. Jos ollaan taloyhtiön pihassa (missä on leikkimökki, keinuja, hiekkalaatikko jne...) niin jälkimmäisellä pitäisi kyllä 3-vuotiasta vahtia.
Jos 8-vuotias tulee 3-vuotiaan pihaan ja vie tämän lammelle, niin se on 8-vuotiaan vika. Oma poikani on 9-vuotias ja leikkii (tai hengailee) monesti samanikäisen naapurinpojan kanssa taloyhtiön pihalla. Siellä pyörii myös taaperoita, yleensä vanhempiensa kanssa. Jos lapseni veisi sieltä kolmevuotiaan jonnekin vesistön viereen kysymättä ensin lupaa minulta tai lapsen vanhemmilta, suuttuisin. Vielä tuomittavampaa olisi, jos tapaus sattuisi tuon 3-vuotiaan omalla pihalla.
8-vuotiaan äiti kirjoitti:
No kyllä minä olisin jo mennyt sinne naapuriin ja antanut tulla tuutin täydeltä mitä olen mieltä siitä että jättävät kakaransa heitteille ja ilman valvontaa. Tekisin äijästä rikosilmoituksen koska on käynyt lapseeni käsiksi, ja sanoisin että teen myös lastensuojeluilmoituksen, kerta niiden liki taaperoikäinen ulkoilee ilman valvontaa.
Kenenkään 8-vuotias ei ole vastuussa 3-vuotiaasta, etenkään naapurin. Ja minun lapsi ei ole vastuussa kenenkään lapsista, niin kauan kuin minussa henki pihisee.
Siellä varsinainen justiina huutelee. Mutta joo, jotkut idiootti-vanhemmat antaa oikeasti taaperoidensa ulkoilla yksin, esim mun rapussa on yksi tälläinen joka haahuilee rapussa ympäriinsä. En ymmärrä vanhempia, miksi päästää näin nuori yksin rappuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä olisin jo mennyt sinne naapuriin ja antanut tulla tuutin täydeltä mitä olen mieltä siitä että jättävät kakaransa heitteille ja ilman valvontaa. Tekisin äijästä rikosilmoituksen koska on käynyt lapseeni käsiksi, ja sanoisin että teen myös lastensuojeluilmoituksen, kerta niiden liki taaperoikäinen ulkoilee ilman valvontaa.
Kenenkään 8-vuotias ei ole vastuussa 3-vuotiaasta, etenkään naapurin. Ja minun lapsi ei ole vastuussa kenenkään lapsista, niin kauan kuin minussa henki pihisee.
Ei se 3 vuotias olisi yksin uskaltanut mennä sinne lammelle. Eikä varmaan edes olisi saanut päähänsä mokomaa ideaa. 8 vuotiaan pitäisi tajuta, että noin pieniä ei viedä pihapiiristä pois varsinkaan kysymättä ja ilman lupaa. Eli kyllä kyseinen tapahtuma ja sen seuraukset olivat 8 vuotiaan vastuulla. Ja myös tämän 8 vuotiaan vanhempien vastuulla, kun eivät ole tällaisia asioita opettaneet.
Ihan oikein kyseiselle 8 vuotiaalle, kun ei kerran ole tuon vertaa omat vanhemmat opettaneet. Nyt piti sitten kantapään kautta tulla ymmärrys tällaisiin asioihin. Ja täysin ymmärrettävä reaktio isältä, varmasti tuollainen säikäyttää ja ymmärrettävästi siten myös vihastuttaa.
Jos 3 vuotias on leikkinyt pihapiirissä ja vanhemmat välillä ovat käyneet ikkunasta katsomassa, että lapsi on paikalla niin ihan yleinen käytäntö tuo on. Itsekin lapsena olin itsekseni pihapiirin puistossa. Olin siis koko ajan huutoetäisyyden päässä kodista ja en todellakaan olisi siitä yksin uskaltanut mihinkään lähteä seikkailemaan. Jos tuollaisesta tulee nykyään lastensuojeluilmoitus niin jotain on pahasti vialla nyky yhteiskunnassa.
Olet ihan sekaisin! 3-vuotias ei tajua yhtään mitään ja voi koska tahansa juosta auton alle tai vesistöön. 6-9-vuotiaita valvotaan ikkunasta, ei taaperoita. Ja lapsi ei voi koskaan toimia lapsenvahtina. Alle kouluikäinen on aina vanhemman vastuulla.
Jos kyseessä oli sisäpiha, jossa ei autoja kulje ja vesistökin on niin kaukana, ettei 3v sinne yksin osaisi mennä niin kyllä 3v voi pihassa yksikseen olla. Tilanteen yllättävä vaarallinen tekijä oli naapurin lapsi, joka ei tajunnut, että pieniä lapsia ei viedä pihapiiristä pois ilman vanhempiaan.
Ja eihän sitä 3 vuotiasta oltu jätetty 8 vuotiaan vastuulle, luultavasti tämä 8v oli mennyt pihapiirin puistoon leikkimään sattumalta samaan aikaan ja alkanut leikkimään tämän 3 vuotiaan kanssa ja sitten saanut typerän idean päähänsä ja vei 3 vuotiaan pois kotipihasta.
Minä veisin 8-vuotiaan jäätelölle ja kehuisin, miten reipas oli, kun auttoi kolmivuotiaan kotiin. Samalla selittäisin, miksi naapurinsetä toimi kuten toimi ja neuvoisin, miten tuommoisten ihan pienten kanssa ei saa lähteä ilman lupia mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiahan on että 3-vuotias oli oikeasti hengenvaarassa. Minä olisin varmaan vääntänyt naapurin lapselta niskat nurin jos olisi ollut kyse minun kolmevuotiaastani.
Sinun lapsesi teki todella, todella väärin. Ihan oikein että hän nyt pelkää naapuria, eipähän enää toiste houkuttele kolmevuotiasta mukaansa.
Idiootti!!!!!! Ihan sun vastuulla on seurata sitä 3v KOKO AJAN!!!!!!!
Jos se on suljetulla pihalla niin ei ole.
Voi kuule. Jos sulla on 3-v, niin sitä vahditaan vaikka se olisi 1,5 metrisen aidan takana. Meillä ipana kiipeää vaatekaapin ylähyllylle, kun silmä välttää. Luuletko, että sitä pidättelisi mikään aita? Ja esikoinen oli pienenä vielä niin uhkarohkea, että saattoi karata pilkkopimeellä leikkikentältä vaikka seisoin vieressä. Kiva juosta taaperon perässä ilman taskulamppua, kun yksi ei pelkää yhtään pimeää ja vesistökin vieressä.
Väärin oli tietenkin ukolta. Eihän lapsi saa muuta kuin trauman tuollaisesta kohtelusta, tuskinpa oppi mitään muuta kuin pelkäämään aikuisia miehiä. Lasten kanssa pitää keskustella tilanne läpi, ei retuuttaa ja huutaa päin naamaa. Silti kuitenkin ymmärrän ukkelin reaktion.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsesi oli todella vastuuton
No mitä muuta voi odottaa 8-vuotiaalta??? :DD Eihän sen ikäinen ymmärrä koko sanan merkitystä. Rikosvastuukin alkaa vasta 10 vuoden päästä.
Kuka jättää 3-vuotiaan yksin oman perheen ulkopuolisen 8-vuotiaan seuraan?? Kyllä vika on 3-vuotiaan perheessä.
Mitä tulee fyysisesti kiinnikäymiseen, niin teko ei ollut oikein ja lapsesi reaktio kertoo, että se oli hänelle pelottava kokemus. Jokaisella lapsella on oikeus koskemattomuuteen.
Minä tekisin tästä perheestä lastensuojeluilmoituksen, koska jättävät 3-vuotiaan ilman valvontaa ja tuosta fyysisestä kiinni käymisestä rikosilmoituksen.
Toki lapsesi kanssa täytyy käydä asia läpi, mutta hän on vielä kovin pieni lapsi.
TÄMÄN PROVON AIHE ON OTETTU AAMUISESTA HESARIN UUTISESTA, JOSSA KERROTTIIN MITEN 3-VUOTIAS MELKEIN HUKKUI.
Vierailija kirjoitti:
Apua, miten kamalia kommentteja jotkut teistä olette kirjoittaneet 😮. Kyseessä kaksi pientä lasta. Ei ihme, että Suomea pidetään lapsivihamielisenä maana.
Voi hellanduudeli, tuliko nyt paha mieli? Väärin tehnyt lapsi ansaitsee rangaistuksen, ei päänsilittelyä.
Vierailija kirjoitti:
On täällä mammoja. Vai pahoinpitelysyyte vielä ja huutaakaan ei saa joopa joo. Tollasia palleroisia sitten kasvatatte.
Jokainen älykäs 8v tajuaa että 3v ei saa lähteä mukaan ja se 8v joka pitää 3v vertaisenaan on vajaa älyinen.
Lapsi pelästyi huutoa ja syystä.
Joo, mut kyllä ravistelu on liikaa. Jokaisella lapsella on oikeus koskemattomuuteen. 3 vuotiaan vanhemmat jättivät valvomatta. 8 vuotias ei ole täysin kypsä päätöksiin. Aivan varmasti on kyseessä ollut vain ajatuksena käydä lammella. Se isä oli ehdottoman vastuuton, kypsymätön ajattelemaan terveen aikuisen tavalla. Terve, kypsä aikuinen kertoo säihkähtäneensä kovasti. Ja osaa ohjeistaa 8 vuotiasta, miten voi toimia. Terve, kypsä aikuinen kertoo myös sen, että on kiitollinen, kun 8 vuotias saatteli 3 vuotiaan turvallisesti kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Väärin oli tietenkin ukolta. Eihän lapsi saa muuta kuin trauman tuollaisesta kohtelusta, tuskinpa oppi mitään muuta kuin pelkäämään aikuisia miehiä. Lasten kanssa pitää keskustella tilanne läpi, ei retuuttaa ja huutaa päin naamaa. Silti kuitenkin ymmärrän ukkelin reaktion.
Miten ihmeessä teidän lapset pärjää missään jos tuollaisesta saa traumoja? Paljon pahempi juttuja sattunut nuorena eikä kukaan saanut traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä teidän lapset pärjää missään jos tuollaisesta saa traumoja? Paljon pahempi juttuja sattunut nuorena eikä kukaan saanut traumoja.
Ihmiset ovat erilaisia. Ymmärrät varmaan sen? Edes kaikki sodissa olleet miehet eivät saa traumoja, mutta lapselle voi olla vaikea trauma ihan vaan se, etteivät vanhemmat katso häntä silmiin jutellessa.
Vierailija kirjoitti:
Hän oppii pelkäämään aikuisia miehiä, joiden lapsen hän on vienyt pois luvatta heidän omalta pihaltaan. Tuo "ukkeli" saattaa hyvinkin olla joku kaksvitonen iältään.
Mitä tuon isän olisi ensireaktionaan pitänyt tehdä? Sanoittaa ja tarjota jäätelöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän oppii pelkäämään aikuisia miehiä, joiden lapsen hän on vienyt pois luvatta heidän omalta pihaltaan. Tuo "ukkeli" saattaa hyvinkin olla joku kaksvitonen iältään.
Mitä tuon isän olisi ensireaktionaan pitänyt tehdä? Sanoittaa ja tarjota jäätelöt?
Lue viesti 495.
Ap, oletko miettinyt miksi tyttäresi yritti surmata Pikku-Eevan?
Ymmärrän säikähdyksen ja siitä aiheutuneen reaktion MUTTA 8 vuotias ei voi olla vastuussa 3 vuotiaasta joten !
En uskalla edes ajatella niitä tunnon tuskia joista 8 vuotias olisi joutunut kärsimään loppu ikänsä jos tässä olisi huonosti käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei se 3 vuotias olisi yksin uskaltanut mennä sinne lammelle. Eikä varmaan edes olisi saanut päähänsä mokomaa ideaa. 8 vuotiaan pitäisi tajuta, että noin pieniä ei viedä pihapiiristä pois varsinkaan kysymättä ja ilman lupaa. Eli kyllä kyseinen tapahtuma ja sen seuraukset olivat 8 vuotiaan vastuulla. Ja myös tämän 8 vuotiaan vanhempien vastuulla, kun eivät ole tällaisia asioita opettaneet.
Ihan oikein kyseiselle 8 vuotiaalle, kun ei kerran ole tuon vertaa omat vanhemmat opettaneet. Nyt piti sitten kantapään kautta tulla ymmärrys tällaisiin asioihin. Ja täysin ymmärrettävä reaktio isältä, varmasti tuollainen säikäyttää ja ymmärrettävästi siten myös vihastuttaa.
Jos 3 vuotias on leikkinyt pihapiirissä ja vanhemmat välillä ovat käyneet ikkunasta katsomassa, että lapsi on paikalla niin ihan yleinen käytäntö tuo on. Itsekin lapsena olin itsekseni pihapiirin puistossa. Olin siis koko ajan huutoetäisyyden päässä kodista ja en todellakaan olisi siitä yksin uskaltanut mihinkään lähteä seikkailemaan. Jos tuollaisesta tulee nykyään lastensuojeluilmoitus niin jotain on pahasti vialla nyky yhteiskunnassa.
Vaikea uskoa, että sinunlaisiasi noin sydämettömiä ja aivottomia ihmisiä on edes olemassa. Etkä sinä takuulla välitä edes siitä kolmevuotiaasta. Et ainakaan silloin, jos se kolmevuotias on jossain tekemisissä kaksivuotiaan kanssa kahdestaan. Silloin se kolmevuotias on huonosti kasvatettu paskiainen joka ansaitsee selkäänsä ja vanhemmat myös.
Jos se on suljetulla pihalla niin ei ole.