18 v lukiolainen voi kieltää Wilman käytön huoltajiltaan:
Aina sitä jotain uutta tulee eteen. Eli poikani on kieltänyt Wilman käytön huoltajiltaan siitä lähtien, kun hän täyttää 18 v. Ollaan siis exän kanssa erottu.
Kysymys kuuluu, että kuinka sitten pidetään yhteyttä kouluun? Ainakin poikani tapauksessa siellä on ollut useinkin tärkeitä tiedotteita huoltajille. Eli kyse ei ole siis pelkästään siitä, ettei huoltajien esim. enää tarvitse tietää mitään lastensa poissaoloista eikä kuitata niitä. Kyse on myös siitä, että kuinka ne viestit, jotka aikaisemmin hoidettiin Wilman kautta, saadaan huoltajille tiedoksi.
Miten teillä?
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:35"]
Kyllä minusta kotona asuvan lukiolaisen asiat kuuluvat vanhemmille. Niin kurssisuoritukset kuin poissaolotkin.
Meidän poika käy erikoislukiota, ja moni viesti on vanhempienkin tarpeellista tietää.
[/quote]erikoislukio siis urheilulukio vai kuvataidekoulu????
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:52"]
Mikä ihmeen maaginen raja tuo 18 av-mammoille on? 17-vuotiaasta mietitään, että uskaltaako jättää kotiin yksin yöksi, ja oluen juominen aiheuttaa hurskastelun lakipykälistä. Mutta samana päivänä kun täyttää 18, oletetaan olevan kaikista asioista itsellisesti huolehtiva aikuinen.
[/quote]minäkin odotan kun täyttää 18 vee että osaa jo juoda alkoholia ja petata sängyn
En ihan ymmärrä ap:n juttua. Se vielä olisi käsitettävissä, että 18-vuotias kieltää itseään koskevat asiat Wilmassa, mutta että vanhemmat eivät lainkaan pääsisi Wilmaan, tuntuu kummalliselta. Eikös siellä julkaista monenlaista koulua koskevaa asiaa kuten vanhempainiltojen ajankohdat, yo-kirjoituksiin liittyviä päivämääriä ja tiedotteita ym. Ja entäs, jos tällä 18-vuotiaalla on nuorempia sisaruksia? Eivätkö vanhemmat silloinkaan pääse Wilmaan?
Monilla 18-vuotiaalla tuo 18 v. nousee päähän kuin huono kilju ja panee ne tekemään mitä omituisempia päätöksiä ihan mutu-tuntumalla. Tiedän tapauksia, joissa 18-vuotiaat ovat menneet anomaan sosiaalitukea, kun muka vanhemmat eivät enää elätä heitä, vaikka koulu ja kotona asuminen jatkuvat. Ja vanhemmat ovat täysin tietämättömiä asiasta. Mikä siinä on niin kamalaa, jos vanhemmat saavat tietää kotona asuvan ja heidän elättämänsä 18-vuotiaan koulunkäynnistä ja muistakin asioista. Salailu herättää aina epäluuloja.
Meillä porvoossa wilma viestit jaetaan vanhemmimle jokatapauksessa
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:00"]
Kyllä kaikki täällä tietää, että useimmat 18 vuotiaat tarvitsevat vielä vanhempien apua monessa asiassa. Asuvathan he vielä tuolloin useimmiten vamhempiensa kanssa. Mielestäni on hyvä, että vanhemmalla on pääsy lukiolaisen Wilmaan.
[/quote]
Ja mitähän sinne wilmaan tulee viestiä, missä äitin apua tarvitaan? Päätöksiä ei kuitenkaan voi tehdä 18-vuotiaan puolesta.
Toisaalta 18 vee joka on vielä lukiossa niin tarvitsee rahaa kirjojen ostoon sun muuhun joten itsestään selvää että Wilmaan täytyy olla pääsy siis sovittava lapsen kanssa että sinne pääsee. Eriasia jos itse pystyy ostamaan kirjat sun muut härpäkkeet niin so what
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:40"]
Poika täyttää vuoden loppupuolella 18 ja menee lukion vikalle. Itse päättänyt ottaako pitkän matematiikan ja syventävät fysiikka, kemia ja biologia. Ilmeisesti antaa oikeuden mulle wilmaan. Ellei niin ei hätä.
[/quote]itse päätti mitä kirjoittaa eli ne vahvat kuten luonnontieteet pakollisten lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:27"]
Minusta ihan ok jos hän näin haluaa, hän on täysi-ikäinen.
Varmista kuitenkin vielä pojaltasi ymmärtääkö hän mitä se nyt tarkoittaa, hän on tästä itse vastuussa yksin seuraamaan Wilmaansa. Vapaus ja oikeudet tuovat tullessaan myös vastuuta ja velvollisuuksia. Ja kysy olisiko hänestä kuitenkin mukavampaa, että Wilmaa seuraisi (ei syynää tai kyttää) useampi silmäpari - ettei mitään tärkeää aikataulua tms. mene ohi.
[/quote]
Pitäisikö nelikymppisen perheenäidin antaa omalle äidilleen linkki sähköiseen kalenteriinsa. Ettei vaan mikään tärkeä lapsenlapsen neuvola-aika tai työmatka vain pääse unohtumaan. Isoäiti voi sitten varmistaa edellisenä iltana, että äiti on muistanut käydä suihkussa ja vaihtaa sukat.
Lukiohan on ihan hyvää aikaa opetella ottamaan vastuu muistmisista ja muista asioista IHAN ITSE!
[/quote]sitä vaan lukiolainen on riippuvainen vanhemmista, katso mani mani.
On kuitenkin paljon meitä ketkä ovat jo 15-vuotiaana lähteneet toiselle paikkakunnalle kouluun niin kyllä 18-vuotiaskin osaa koulunsa hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:40"]
Mitä te täällä sekoilette? Kyse on 18 v lukiolaisesta, joka käy lukiota vielä ensi vuoden, asuu vanhemmillansa, eikä mistään yliopisto-opiskelijasta, kuten täällä joku kommentoi!
[/quote]
Mitä sillä on väliä, missä oppilaitoksessa hän opiskelee? Pitäisikö iltalukion aloittavan nelikymppisen perheenäidinkin asiat kertoa hänen omalle äidilleen? Minä ja moni muu loppuvuodesta syntynyt on muuttanut toiseen kaupunkiin opiskelemaan yliopistoon 18-vuotiaina. Ei siiinä ole mitään ihmeellistä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:11"]
Toisaalta 18 vee joka on vielä lukiossa niin tarvitsee rahaa kirjojen ostoon sun muuhun joten itsestään selvää että Wilmaan täytyy olla pääsy siis sovittava lapsen kanssa että sinne pääsee. Eriasia jos itse pystyy ostamaan kirjat sun muut härpäkkeet niin so what
[/quote]
Eikö se lapsi saa suutaan auki ja kerrottua, että nyt pitäisi kirjat ostaa? On teillä uusavutonta meno. Ennen Wilmaa ihan itse piti vanhempien ja lasten keskenään kommunikoida, että saivat asiat selviksi. Nyt se on sitten ulkoistettu Wilmalle ja sitä vuosikausia käyttäneet vanhemmat eivät enää osaa keskustella lastensa kanssa. Todella surullista. Kohta pitää varmaan lanseerata aikuisten lasten ja näiden vanhempien välinen valvontajärjestelmä. Sossuko sitä sitten pitäisi yllä?
Jos 18 v asuu kotona ja syö sun jääkaapista, niin voithan aina sanoa, että avaa Wilma tai et saa ruokaa/rahaa/mitä tahansa mitä 18 v on vailla. Tämän, kun teet joka kerta, niin joko hän antaa sulle käyttöoikeuden Wilmaan tai muuttaa omilleen.
Minusta 18-vuotias on ihan riittävän kypsä hoitamaan itse omat asiansa koulun kanssa. Tai no, voihan lapsista kasvattaa jotain vellihousuja, jotka tarvitsevat äitä vielä intissäkin, mutta ainakin omat lapseni ovat täysi-ikäiseksi tultuaan osanneet hoitaa omat asiansa ja jos ovat johonkin apuani tarvinneet, ovat sitä sitten pyytäneet.
Ihme juttu, että toiset eivät millään pysty päästämään irti lastensa kontrolloinnista. Onko liian vaikeaa pitää hyvät välit lapseensa niin, että kuulee mitä nuoren elämässä menee? Tai tukea ehdoitta nuoren itsenäistymistä? On alhaista alistaa ketään ihmistä oman mielivallan alle rahalla kiristämällä. Ei työnantajallakaan ole loputonta valtaa työntekijän asioihin vaikka vastaakin tämän elatuksesta.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:11"]
[/quote]
Eikö se lapsi saa suutaan auki ja kerrottua, että nyt pitäisi kirjat ostaa? On teillä uusavutonta meno. Ennen Wilmaa ihan itse piti vanhempien ja lasten keskenään kommunikoida, että saivat asiat selviksi. Nyt se on sitten ulkoistettu Wilmalle ja sitä vuosikausia käyttäneet vanhemmat eivät enää osaa keskustella lastensa kanssa. Todella surullista. Kohta pitää varmaan lanseerata aikuisten lasten ja näiden vanhempien välinen valvontajärjestelmä. Sossuko sitä sitten pitäisi yllä?
[/quote]Juuri näin!!!!
Se oikeus lukea wilmaa loppuu automaattisesti, mikäli lapsi ei ole antanut erikseen lupaa sen näkymiseen vanhemmille.
meidän lukiossa vanhempien pääsy wilmaan lakkaa automaattisesti, kun nuori täyttää 18. sen jälkeen vanhemmat ei saa tunnuksia, vaikka lapsi näin erikseen pyytäisi (oli luokassa muutama tapaus).
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 10:31"]
Ihme juttu, että toiset eivät millään pysty päästämään irti lastensa kontrolloinnista. Onko liian vaikeaa pitää hyvät välit lapseensa niin, että kuulee mitä nuoren elämässä menee? Tai tukea ehdoitta nuoren itsenäistymistä? On alhaista alistaa ketään ihmistä oman mielivallan alle rahalla kiristämällä. Ei työnantajallakaan ole loputonta valtaa työntekijän asioihin vaikka vastaakin tämän elatuksesta.
[/quote]Hyvä pointti. Yllättävän monessa perheessä lapsi alkaa olla vanhemmilleen vain riesa heti 13-vuotissyntymäpäivänsä jälkeen. Kun nuorelle kuuluisi pikkuhiljaa antaa vapautta ja vastuuta, monessa perheessä alkaakin kontrollointi ja epäluottamus. Nuori vaistoaa sen ja alkaa käyttäytyä entistä uppiniskaisemmin, mihin vanhemmat sitten taas antavat lisää mitä erilaisimpia rangaistuksia. Ei koiraakaan kasvateta rangaistuksilla vaan palkinnoilla! Lopputulos sitten näissä perheissä on, että nuri laskee aamuja päästäkseen vanhempiensa mielivallan alta ja puhevälit jos nyt eivät ole aivan poikki, niin ovat melko heikoissa kantimissa. Sitten ihmetellään, mikä sitä teiniä vaivaa, kun se ei puhu mitään. Miksi puhua, jos vanhempien asenne on "tässä talossa määrään minä"?
Olen kasvattanut kaksi lasta aikuisiksi, tytön ja pojan. Oleellista on ihan kaikessa ja aina ollut puhuminen. Kerro, mikä vaivaa? Mitkä asiat johtivat siihen, että teit näin? Miten tästä voitaisiin nyt jatkaa eteenpäin? Miten voisit hyvittää siskollesi/veljellesi tekemäsi ikävän asian? Millaisia viikonloppusduunnitelmia sinulla on? Kuka tuo uusi kaverisi oli? Missä tapasitte? Mitä ruokaa haluaisit tänään? Oletko jo miettinyt, mitä peruskoulun jälkeen? Jne jne jne. Jutellaan ja ennenkaikkea kuunnellaan. Joka päivä edes vähän. Ja varsinkin silloin, kun se nuori tulee itse kertomaan jotain. Silloin MIKÄÄN ei ole tärkeämpää kuin nuoren kuunteleminen. Jos talo palaa, niin mennään pihalle kuuntelemaan.
Meidän 18v lukiolainen asuu jo omillaan, hoitaa kaikki omat asiansa vuokraa, sähköä, vakuutuksia ja arjen pyörittämistä myöten, opintorahalla ja lainalla elättää itsensä. Minun tietääkseni wilman kautta ei tule mitään viestejä täysi-ikäisen huoltajille. En tajua miksi niitä lapsia pitää paapoa niin että niistä tulee ihan avuttomia. Kyllä meidän lukiolainen on omat kirjansa osannut ostaa jo lukion ekalta (16v) ja pyytänyt sit vaan rahat niihin. Välit meillä ovat erinomaisen hyvät ja kaikki asiat voidaan puhua. Wilman käyttö ei ole mitenkään muuttanut sitä asiaa. Jos jollakulla näin on, kannattaa varmaan katsoa sinne peiliin että missä se vika todella on. Wilmasta se tuskin johtuu.
Kyllä kaikki täällä tietää, että useimmat 18 vuotiaat tarvitsevat vielä vanhempien apua monessa asiassa. Asuvathan he vielä tuolloin useimmiten vamhempiensa kanssa. Mielestäni on hyvä, että vanhemmalla on pääsy lukiolaisen Wilmaan.