Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18 v lukiolainen voi kieltää Wilman käytön huoltajiltaan:

Vierailija
04.07.2014 |

Aina sitä jotain uutta tulee eteen. Eli poikani on kieltänyt Wilman käytön huoltajiltaan siitä lähtien, kun hän täyttää 18 v. Ollaan siis exän kanssa erottu.

Kysymys kuuluu, että kuinka sitten pidetään yhteyttä kouluun? Ainakin poikani tapauksessa siellä on ollut useinkin tärkeitä tiedotteita huoltajille. Eli kyse ei ole siis pelkästään siitä, ettei huoltajien esim. enää tarvitse tietää mitään lastensa poissaoloista eikä kuitata niitä. Kyse on myös siitä, että kuinka ne viestit, jotka aikaisemmin hoidettiin Wilman kautta, saadaan huoltajille tiedoksi.

Miten teillä?

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on niin, että vanhemmat menettävät automaattisesti wilma-tunnukset, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Oppilaan pyynnöstä ne voidaan antaa vanhemmille senkin jälkeen.

Ap:n poika ei siis ole kieltänyt tunnuksia vanhemmiltaan. Hän ei vaan ole pyytänyt niitä. Tämä on periaatteellinen ero.

Vierailija
2/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi on täysi-ikäinen, hyväksy se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:37"]

Itse kun olin lukiossa, ei vanhemmilla enää ollut mitään yhteyttä koko koulun kanssa. Ainoana poissaololaput. Voihan 18v vaikka kadota vanhemmiltaan omatahtoisesti ilmoittamatta mitään

[/quote]

Meilläkin sanottiin heti ensimmäisessä vanhempainillassa, että vanhempien saamat Wilma-tunnukset lakkaavat toimimasta samana päivänä, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Mikä ongelma tuossa on, täysi-ikäinen vastaa itse omista toimistaan, jos vaikka haluaa lintsata. Koulun sivuilla oli kaikkien luettavissa opinto-opas ja opas abiturienteille, joissa oli mm. koeviikot ja yo-kirjoituksiin ilmoittautumispäivät.

Vierailija
4/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:58"]

Komppaan 29.

Sinä päivänä kun teini täyttää 18 v, niin hän yhtäkkiä onkin täysin valmis päättämään kaikista omista asioistaan ja kantamaan seuraukset, jos möhlii?

Minä äitinä kannan ja haluan kantaa huolta myös 18 v pojastani. En voisi mitenkään ajatella, että on jo aikuinen ja tehköön mitä lystää. Oma vikansa, jos tekee vääriä valintoja.

Haluan edelleen tietää, missä hän on yötä ja kenen kanssa aikaansa viettää. Onko isällään vai minulla. Jos kukaan ei perään kyselisi, niin kuinka kauan menee aikaa, kunnes joku huomaa, että teini onkin kadonnut? Isä luulee, että poika on äidillä, kun ei ole isällänsä ja päinvastoin...

Ei teinistä tule aikuinen yhdessä yössä.

[/quote]Niin, teinistä ei tule aikuinen yhdessä yössä. Siksi me äidit ja isät alamme valmsitaa teiniämme aikuisuuteen jo monta vuotta aikaisemmin. Antamalla lisää vapautta ja vastuuta. Ohjataan ja neuvotaan. Kuunnellaan nuorta ja tehdään kompromisseja. Ei tehdä asioita nuoren puolesta, mutta opastetaan tekemään aisoita ja opastetaan hankkimaan tietoa. Opetetaan taloudenpitoa niin, että esim omista likapyykeistään jo 14-vuotias pystyy itsenäisesti huolehtimaan. Pesukonehan on huomattavasti helppokäyttöisempi kuin esim älypuhelin, joten jokainen 14-vuotias oppii pesukoneen käytön kahdessa minuutissa. Kuukausirahasta teinin voi laittaa maksamaan itse esim kännykkälaskunsa. Näin teini oppii, että vaikka rahaa tuleekin, sitä myös menee muuhunkin kuin leffalippuihin ja karkkiin. Ja monta muutakin asiaa. Nuoren 18-vuotispäivänä voi sitten hänelle kantaa sänkyyn lasillisen skumppaa sekä mansikoita kermavaahdon kera ja onnitella nuoren lisäksi itseään, miten hyvin on kasvatustyössään onnistunut ja miten luottavaisin mielin voi antaa nuoren nousta omille siivilleen. Toki nuorta edelleenkin autetaan, jos niihin siipiin tulee jotain vikaa, mutta varsinainen kasvatustyö on jo tehty. Näin minut on kasvatettu ja näin kasvatin omat lapseni. Ei mennyt peukalo suuhun, kun piti 18-vuotiaana hakea työpaikkaa, tehdä vuokrasopimusta ja sähkösopimus. 

Vierailija
5/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että tottakai läheisistä ihmisistä välitetään. Erityisesti niistä, jotka asuvat saman katon alla. Minusta on ihan normaalia, että lähtiessäni kotiovesta ulos, sanon sisälle jääville, mihin olen menossa ja mihin aikaan olen suurinpiirtein aikeissa tulla takaisin. Ja jos on tarpeellista, kerron myös, kenen kanssa. Esim jos päätän lähteä "Merjan" kanssa Tallinnaan, niin kerron perheenjäsenilleni lähteväni Merjan kanssa Tallinnaan. Ja jso Tallinnassa myöhästyisin laivasta, niin tottakai laittaisin viestiä perheenjäsenille, että sorry, en tulekaan kuten oli tarkoitus vaan vasta seuraavalla laivalla. Minusta ihan normaalia perheenjäsenten välistä kommunikointia. Koskee niin perheen viiskymppisiä kuin 18-vuotiaitakin.

- 80 -

Vierailija
6/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia viestejä siellä on täysi-ikäisen vanhemmille?

Vierailija
7/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen oppilaan kautta? Luulisi, että 18v osaa tiedottaa tiedotettavat asiat ihan itsekin. Ja mitä viestejä lukiosta täysi-ikäisen vanhemmille muka edes tulee?

Vierailija
8/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän se täysi-ikäinen poikasi osaa hoitaa ne asiat ilman huoltajaa. Mitä tiedotteita sieltä enää tulisi huoltajalle?

Vierailija
9/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän 18 vuotiaalla mitään huoltajaa enää edes ole...

Vierailija
10/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika taas ehdottomasti haluaa, että pääsen wilmaan. Koulu vaatii mm sairauspoissaolosta lääkärintodistuksen, ellei poissaolo ole vanhemman kuittaama.

Vierailija
11/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kai ajatellaan, että 18-vuotias on täysi-ikäisenä kyllin kypsä hoitaakseen tiedotusasiatkin itse. Yleisemmin tiedän jo 18 vuotta täyttänäiden kavereideni käyttävän tota toimintoa vain omaksi hyödykseen eli kuittailemalla itse lintsauksiaan. Aik noloa ja lapsellista mun mielestä, mutta kannattaa varautua että niin se omakin nuori voi tehdä eikä sitä vanhemmat pysty enää kontrolloimaan Wilmasta.

Vierailija
12/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohops, sori kirjotusvirheet, puhelimella on hankalampaa.

7

Vierailija
13/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:32"]Sitä kai ajatellaan, että 18-vuotias on täysi-ikäisenä kyllin kypsä hoitaakseen tiedotusasiatkin itse. Yleisemmin tiedän jo 18 vuotta täyttänäiden kavereideni käyttävän tota toimintoa vain omaksi hyödykseen eli kuittailemalla itse lintsauksiaan. Aik noloa ja lapsellista mun mielestä, mutta kannattaa varautua että niin se omakin nuori voi tehdä eikä sitä vanhemmat pysty enää kontrolloimaan Wilmasta.

[/quote]

Miksi vanhempien pitäisi kontrolloida täysi ikäisen poissaoloja? Jos ei lukio maistu niin se on ihan oma ongelma ja menetys ja tulee kyllä myöhemmin vastaan. se täysi ikäinenhän voi asuakin jo omillaan...

Vierailija
14/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta kotona asuvan lukiolaisen asiat kuuluvat vanhemmille. Niin kurssisuoritukset kuin poissaolotkin.

Meidän poika käy erikoislukiota, ja moni viesti on vanhempienkin tarpeellista tietää.

Vierailija
15/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on yksityiskoulussa, jossa edelleenkin vaaditaan vanhemman kuittaus poissaoloista, vaikka nuori on täysi-ikäinen. Muutenkin siellä otetaan perhe paremmin huomioon (tai lapsi perheensä jäsenenä) kuin tavisperuskoulussa.

Vierailija
16/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:35"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:32"]Sitä kai ajatellaan, että 18-vuotias on täysi-ikäisenä kyllin kypsä hoitaakseen tiedotusasiatkin itse. Yleisemmin tiedän jo 18 vuotta täyttänäiden kavereideni käyttävän tota toimintoa vain omaksi hyödykseen eli kuittailemalla itse lintsauksiaan. Aik noloa ja lapsellista mun mielestä, mutta kannattaa varautua että niin se omakin nuori voi tehdä eikä sitä vanhemmat pysty enää kontrolloimaan Wilmasta.

[/quote]

Miksi vanhempien pitäisi kontrolloida täysi ikäisen poissaoloja? Jos ei lukio maistu niin se on ihan oma ongelma ja menetys ja tulee kyllä myöhemmin vastaan. se täysi ikäinenhän voi asuakin jo omillaan...

[/quote]

Oon samaa mieltä mutta tarkotinkin ap:lle, joka ei näemmä halua ikinä napanuoraa katkaista :D

Vierailija
17/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olin lukiossa, ei vanhemmilla enää ollut mitään yhteyttä koko koulun kanssa. Ainoana poissaololaput. Voihan 18v vaikka kadota vanhemmiltaan omatahtoisesti ilmoittamatta mitään

Vierailija
18/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilmassa on ollut esim. tiedotteita koulun retkistä ja ekskursioista, yo-kirjoituksiin ilmoittautumisesta, oppilasvaihdosta Saksaan, koulukuraattorin tapaamisesta, liikuntatunneista yms ... siis vaikka mitä. Osa näistä menoista maksaa, joten kyllä huoltajan pitäisi olla niistä tietoinen hyvissä ajoin.

Lisäksi on ollut erilaisia yleistiedotteita, esim. mahdollisimman "hajusteettomasta" olemuksesta, ettei allergikot saa oireita, ilmoitus siitä, etteivät risteilyt ole koulun järjestämiä eikä valvomia (eli kyseessä luvaton poissaolo) jne.

Vierailija
19/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotta on täysi-ikäisyyden raja. Sen jälkeen ei ole huoltajaa lainkaan. Poikasi voi vaikka heti lopettaa koulun ja lähteä ulkomaille, mitään et aikuisen ihmisen päätöksille enää saa

Vierailija
20/81 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:35"]

Kyllä minusta kotona asuvan lukiolaisen asiat kuuluvat vanhemmille. Niin kurssisuoritukset kuin poissaolotkin.

Meidän poika käy erikoislukiota, ja moni viesti on vanhempienkin tarpeellista tietää.

[/quote]

Entäs niiden lukiolaisten asiat, jotka eivät asu kotona?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä