18 v lukiolainen voi kieltää Wilman käytön huoltajiltaan:
Aina sitä jotain uutta tulee eteen. Eli poikani on kieltänyt Wilman käytön huoltajiltaan siitä lähtien, kun hän täyttää 18 v. Ollaan siis exän kanssa erottu.
Kysymys kuuluu, että kuinka sitten pidetään yhteyttä kouluun? Ainakin poikani tapauksessa siellä on ollut useinkin tärkeitä tiedotteita huoltajille. Eli kyse ei ole siis pelkästään siitä, ettei huoltajien esim. enää tarvitse tietää mitään lastensa poissaoloista eikä kuitata niitä. Kyse on myös siitä, että kuinka ne viestit, jotka aikaisemmin hoidettiin Wilman kautta, saadaan huoltajille tiedoksi.
Miten teillä?
Kommentit (81)
Meillä lukiossa 18veen ei tarvitse edes kieltää vanhempien pääsyä wilmaan, se loppuu automaattisesti, kun nuori täyttää 18v. Ei ongelmia. Osaahan se 18v kertoa vanhemmilleen, jos jotain tiedotettavaa on.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:38"]Wilmassa on ollut esim. tiedotteita koulun retkistä ja ekskursioista, yo-kirjoituksiin ilmoittautumisesta, oppilasvaihdosta Saksaan, koulukuraattorin tapaamisesta, liikuntatunneista yms ... siis vaikka mitä. Osa näistä menoista maksaa, joten kyllä huoltajan pitäisi olla niistä tietoinen hyvissä ajoin.
Lisäksi on ollut erilaisia yleistiedotteita, esim. mahdollisimman "hajusteettomasta" olemuksesta, ettei allergikot saa oireita, ilmoitus siitä, etteivät risteilyt ole koulun järjestämiä eikä valvomia (eli kyseessä luvaton poissaolo) jne.
[/quote]
Miten aikuinen lapsesi ei pystyisi itse huolehtimaan liikuntavarusteistaan ja hajusteistaan? Rahaakin hän osaa tarvittaessa varmasti pyytää.
Mammat eivät nyt ilmeisesti tajua, että se poika on nyt täysi-ikäinen ja täysivaltainen kansalainen. Kaikki hölmöilyt, poissaolot, koulun keskeytykset, raha-asiat, äänestämiset, naimisiinmenot, armeija ym. ovat ihan omalla vastuulla. Jos on huonosti kasvatettu ja sössii asiansa eikä halua vanhemmiltaan ottaa neuvoja vastaan, niin se on sitten voi voi. Täysi-ikäisen ihmisen asioiden levittely sukulaisille viranomaisilta päin on suorastaan tietosuojan vastaista toimintaa. Siihen ei ole laissa mitään perusteita.
Joo aina näitä hurskastelijoita riittää. 18-vuotias on vielä huoltajan tarpeessa ja asuu yleensä kotona. Niinkuin rehtorimme totesi aiheellisesti: se saa tietää, joka maksaa. Älkää kasvattako lapsia tuohon uhoon, että 18-vuotiaana ei tarvitse enää kuunnella vanhempiaan ja on muka kypsä päättämään kaikesta itse. Kyllä vanhempiasn kannattaa kunnioittaa niin paljon, että keskustelee, kysyy neuvoa ja tiedottaa.
Ja amislainen 18v voi myös kieltää. Sen voi rastittaa jo kun on 16v sieltä tiedoista niin tulee automaattisesti kielto päälle kun täyttää 18. Mä en päästänyt vanhempiani lukemaan wilmaani kun täytin 18, eikä ollut mikään ongelma porukoille. Kyllä sitä jo tuon ikäisenä pitää pystyä itse kantamaan vastuu poissaoloistaan yms ja tiedottamaan itse vanhemmille jos jotain mullistavaa on tapahtumassa. Ei ne vanhemmat niillä perustiedotteilla "pihan siivous talkoot xx.xx-13 tee yhtään mitään..
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:44"]
Joo aina näitä hurskastelijoita riittää. 18-vuotias on vielä huoltajan tarpeessa ja asuu yleensä kotona. Niinkuin rehtorimme totesi aiheellisesti: se saa tietää, joka maksaa. Älkää kasvattako lapsia tuohon uhoon, että 18-vuotiaana ei tarvitse enää kuunnella vanhempiaan ja on muka kypsä päättämään kaikesta itse. Kyllä vanhempiasn kannattaa kunnioittaa niin paljon, että keskustelee, kysyy neuvoa ja tiedottaa.
[/quote]
Jos tiedottaa, niin tiedottaa IHAN ITSE. Tietenkin normaalit ihmiset ottavat vastaan neuvoja kokeneemmiltaan, mutta mikään laki ei sitä määrää. Se rehtorikin rikkoo lakia, jos aikuisen ihmisen poissaoloista tiedotetaan lähisukulaisille.
Just joo. Onko tämä nyt oikeudenmukaista...
Vanhemmilla on 18 vuotta täyttäneen lukiolaisen elatusvelvollisuus
mutta oikeutta ei sitten ole seurata sitä kuinka tämä "lapsiaikuinen" opintojaan edistää...
Koulutusavustus: laki lapsen elatuksesta 3 § 2 momentti (Finlex)
Hän on täysi-ikäinen ja haluaa ilmeisesti ottaa vastuuta itsestään tai ainakin ottaa hieman välimatkaa. Kyllä yksityiskoululainen tai erityiskoululainenkin jo osaa, jollei tarvitse edunvalvojaa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:47"]Just joo. Onko tämä nyt oikeudenmukaista...
mutta oikeutta ei sitten ole seurata sitä kuinka tämä "lapsiaikuinen" opintojaan edistää...
[/quote]
Kyllä se on ihan oikeudenmukaista. Voi seurata jos lapsi antaa luvan mutta jos kieltää niin sitten se on voi voi.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:44"]
[/quote]
Jos tiedottaa, niin tiedottaa IHAN ITSE. Tietenkin normaalit ihmiset ottavat vastaan neuvoja kokeneemmiltaan, mutta mikään laki ei sitä määrää. Se rehtorikin rikkoo lakia, jos aikuisen ihmisen poissaoloista tiedotetaan lähisukulaisille.
[/quote]
Ei riko, koska täysi-ikäinen lukiolainen on antanut siihen luvan.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:38"]Wilmassa on ollut esim. tiedotteita koulun retkistä ja ekskursioista, yo-kirjoituksiin ilmoittautumisesta, oppilasvaihdosta Saksaan, koulukuraattorin tapaamisesta, liikuntatunneista yms ... siis vaikka mitä. Osa näistä menoista maksaa, joten kyllä huoltajan pitäisi olla niistä tietoinen hyvissä ajoin.
Lisäksi on ollut erilaisia yleistiedotteita, esim. mahdollisimman "hajusteettomasta" olemuksesta, ettei allergikot saa oireita, ilmoitus siitä, etteivät risteilyt ole koulun järjestämiä eikä valvomia (eli kyseessä luvaton poissaolo) jne.
[/quote]
Ja noista yhtään mikään ei kuulu täysi-ikäisen ihmisen vanhemmille.
Mikä ihmeen maaginen raja tuo 18 av-mammoille on? 17-vuotiaasta mietitään, että uskaltaako jättää kotiin yksin yöksi, ja oluen juominen aiheuttaa hurskastelun lakipykälistä. Mutta samana päivänä kun täyttää 18, oletetaan olevan kaikista asioista itsellisesti huolehtiva aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:48"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:47"]Just joo. Onko tämä nyt oikeudenmukaista...
Ei se ole oikeudenmukaista. Esimerkiksi:
Sinä työntekijänä saat palkkaa työnantajaltasi. Sen vastineena työnantajalla on oikeus seurata työssäoloasi, työssä suoriutumistasi yms.
Elätät 18-vuotiasta lukiolaistasi lukion loppuun saakka, laki siihen velvoittaa. Sen vastineena sinulla ei ole kuitenkaan oikeutta seurata opintomenestystä yms.
[/quote]
Kyllä se on ihan oikeudenmukaista. Voi seurata jos lapsi antaa luvan mutta jos kieltää niin sitten se on voi voi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:48"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:44"]
[/quote]
[/quote]
Ei riko, koska täysi-ikäinen lukiolainen on antanut siihen luvan.
[/quote]
Miten niin KOSKA on antanut luvan? Juurihan tuolla edellä sanottiin, ettei mitään lupia tarvita vaan täysi-ikäisen asioista pitäisi kertoa vanhemmille ilman mitään lupia. Luvan antaneet ja itse asioistaan vapaaehtoisesti kertovat ovat asia erikseen, eivät tämän ketjun aihe.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:52"]
Mikä ihmeen maaginen raja tuo 18 av-mammoille on? 17-vuotiaasta mietitään, että uskaltaako jättää kotiin yksin yöksi, ja oluen juominen aiheuttaa hurskastelun lakipykälistä. Mutta samana päivänä kun täyttää 18, oletetaan olevan kaikista asioista itsellisesti huolehtiva aikuinen.
[/quote]
Se on se maaginen Suomen lain mukainen täysi-ikäisyyden raja. Johonkin sekin on pitänyt määrittää.
Kyllä se rehtori lait tietää ja niitä noudattaa. Kyse on asenteesta ja siitä miten asiat oppilaille markkinoi. Ei siis inise kukkahattujuttuja vaan on tomera ja pistää Matit ja Pekat kuriin puheen asteella.
Komppaan 29.
Sinä päivänä kun teini täyttää 18 v, niin hän yhtäkkiä onkin täysin valmis päättämään kaikista omista asioistaan ja kantamaan seuraukset, jos möhlii?
Minä äitinä kannan ja haluan kantaa huolta myös 18 v pojastani. En voisi mitenkään ajatella, että on jo aikuinen ja tehköön mitä lystää. Oma vikansa, jos tekee vääriä valintoja.
Haluan edelleen tietää, missä hän on yötä ja kenen kanssa aikaansa viettää. Onko isällään vai minulla. Jos kukaan ei perään kyselisi, niin kuinka kauan menee aikaa, kunnes joku huomaa, että teini onkin kadonnut? Isä luulee, että poika on äidillä, kun ei ole isällänsä ja päinvastoin...
Ei teinistä tule aikuinen yhdessä yössä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:58"]
Komppaan 29.
Sinä päivänä kun teini täyttää 18 v, niin hän yhtäkkiä onkin täysin valmis päättämään kaikista omista asioistaan ja kantamaan seuraukset, jos möhlii?
Minä äitinä kannan ja haluan kantaa huolta myös 18 v pojastani. En voisi mitenkään ajatella, että on jo aikuinen ja tehköön mitä lystää. Oma vikansa, jos tekee vääriä valintoja.
Haluan edelleen tietää, missä hän on yötä ja kenen kanssa aikaansa viettää. Onko isällään vai minulla. Jos kukaan ei perään kyselisi, niin kuinka kauan menee aikaa, kunnes joku huomaa, että teini onkin kadonnut? Isä luulee, että poika on äidillä, kun ei ole isällänsä ja päinvastoin...
Ei teinistä tule aikuinen yhdessä yössä.
[/quote]
Sun pitää sen teinisi kanssa itse sopia ja neuvotella asiat. 18 vuotta on se raja, jonka jälkeen viranomaiset eivät enää voi olla teidän välissänne näissä asioissa kertomassa sinulle täysi-ikäisestä ihmisestä tietoja, joita hän ei halua sinulle kertoa.
Poika täyttää vuoden loppupuolella 18 ja menee lukion vikalle. Itse päättänyt ottaako pitkän matematiikan ja syventävät fysiikka, kemia ja biologia. Ilmeisesti antaa oikeuden mulle wilmaan. Ellei niin ei hätä.