18 v lukiolainen voi kieltää Wilman käytön huoltajiltaan:
Aina sitä jotain uutta tulee eteen. Eli poikani on kieltänyt Wilman käytön huoltajiltaan siitä lähtien, kun hän täyttää 18 v. Ollaan siis exän kanssa erottu.
Kysymys kuuluu, että kuinka sitten pidetään yhteyttä kouluun? Ainakin poikani tapauksessa siellä on ollut useinkin tärkeitä tiedotteita huoltajille. Eli kyse ei ole siis pelkästään siitä, ettei huoltajien esim. enää tarvitse tietää mitään lastensa poissaoloista eikä kuitata niitä. Kyse on myös siitä, että kuinka ne viestit, jotka aikaisemmin hoidettiin Wilman kautta, saadaan huoltajille tiedoksi.
Miten teillä?
Kommentit (81)
Silloin kun olin lukiossa ei vielä ollut mitään Wilmaa, mutta meidänkin piti allekirjoittaa paperi ja laittaa rasti ruutuun, että saako vanhemmillemme antaa opiskelua koskevia tietoja sitten kun on täyttänyt 18-v. En tietenkään antanut lupaa, koska täysi-ikäisen asiat eivät kuulu hänen vanhemmilleen. Ihmetytti, kun monet antoivat luvan.
Kuka täällä on sanonut, että haluaa "vahtia kaikkea"?
Mielestäni ap teki ihan oleellisen kysymyksen tiedottamisen jatkosta, kun Wilma ei jatkossa käytössä.
Jos 18 v lukiolainen kerta on jo aikuinen, niin hankkikoon elantonsakin itse. Eli kotoa poismuutto, eikä mitään rahoitusta enää vanhemmilta. Menköön saman tien töihin, ottakoon opintolainaa ja hakekoon opintorahaa.
Mitään apuja ei vanhemmilta enää tule! Kun on jo kerta aikuinen! Hoitakoon sitten kaikki asiansa itse.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:09"]Kuka täällä on sanonut, että haluaa "vahtia kaikkea"?
Mielestäni ap teki ihan oleellisen kysymyksen tiedottamisen jatkosta, kun Wilma ei jatkossa käytössä.
Jos 18 v lukiolainen kerta on jo aikuinen, niin hankkikoon elantonsakin itse. Eli kotoa poismuutto, eikä mitään rahoitusta enää vanhemmilta. Menköön saman tien töihin, ottakoon opintolainaa ja hakekoon opintorahaa.
Mitään apuja ei vanhemmilta enää tule! Kun on jo kerta aikuinen! Hoitakoon sitten kaikki asiansa itse.
[/quote]
Hohhoh. Mä asuin ainakin jo 15 vuotiaana omillani, vanhemmat antoi lapsilisät mun käyttöön ja sen jälkeen sais opintotukea jolla elin. Ei vanhemmat mulle mitään maksanut. Ja kielsin myös heiltä wilmani käytön.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:30"]
Eihän 18 vuotiaalla mitään huoltajaa enää edes ole...
[/quote]
Ei niin, mutta aikuinenkin voi ihan itse antaa tietojaan vaikka Joulupukille.
Huoltajan wilmaoikeudet poistetaan heti, kun nuori täyttää 18.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:09"]Kuka täällä on sanonut, että haluaa "vahtia kaikkea"?
[/quote]
Hohhoh. Mä asuin ainakin jo 15 vuotiaana omillani, vanhemmat antoi lapsilisät mun käyttöön ja sen jälkeen sais opintotukea jolla elin. Ei vanhemmat mulle mitään maksanut. Ja kielsin myös heiltä wilmani käytön.
[/quote]
Alapeukku koska rikoin sun ajatuksen siitä että kaikki opiskelijat asuvat kotona ja pappa och mamma betalar?
Ymmärrättekö, mitä sana "hurskastelu" tarkoittaa?
Todella kummallista, jos te vaaditte aikuistuvien lastenne tietoihin sellaisia oikeuksia, jota teillä lain mukaan ei ole. On nimittäin olemassa sellaisia säädöksiä, joissa yksilöllä on tietosuoja, eikä sitä rikota vaikka maksaisi sen nuoren laskut.
Se on tuttu sanonta, että "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat". Pätee niin töissä kuin kotona asuvan nuoren kohdalla. Se on sitten nuoren oma asia, kenelle tietojaan antaa. Sanoisin, että on aika huonosti kasvatettu lapsi, jos ei itse kerro koulumenestyksestään ja poissaoloistaan kotona.
Esimerkiksi pankkisalaisuus on loukkaamaton, mutta jostakin syystä lapseni ovat jättäneet minulle käyttöoikeuden ja samalla tiedonsaantioikeuden ainakin yhdelle tililleen, kun kävivät pankissa 18-vuotiaina.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:09"]
Kuka täällä on sanonut, että haluaa "vahtia kaikkea"?
[/quote]
Jos teillä on kotona niin huonosti kasvatettu lapset, etteivät halua uskoutua teille enää asioistaan 18 vuotta täytettyään, niin sitten teidän kai pitää yrittää kiristää heitä rahallisesti. Aika surullista kyllä. Toivottavasti lapsellanne on sen verran selkärankaa, että lähtee sitten kotoa pois, jos teillä ei onnistu normaali kommunikointi kuin viranomaisten avustuksella väkisin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:52"]Mikä ihmeen maaginen raja tuo 18 av-mammoille on? 17-vuotiaasta mietitään, että uskaltaako jättää kotiin yksin yöksi, ja oluen juominen aiheuttaa hurskastelun lakipykälistä. Mutta samana päivänä kun täyttää 18, oletetaan olevan kaikista asioista itsellisesti huolehtiva aikuinen.
[/quote]
Kuulkaas muorit. Tämä asia riippuu ihan nyt kokonaan pumpulikasvatuksestanne.
Itse asuin jo 18v omassa kodissa. Ja suunnittelin tuota omaa kotia jo varmaan 15 vuotiaasta. Ostelin pikkuhiljaa Hobby Hallin kuvastosta petivaatteita, aterinsettejä jne... Kaikki oli valmiina kun tuli se suuri muuton hetki opiskelemaan toiselle puolelle suomea ammattikorkeakouluun.
Itse en tajua sitä miten jotkut vanhemmat ylisuojelee ja tasottaa kaikki oma-aloitteisuuden palat lapsistaan. Miksi ei saa vapaasti ja omaan tahtiinsa itsenäistyä?? Sille ei toki mitään voi jos oma lapsi on vähän jälkijättönen niin kuin teillä useimmilla tuntuu puheiden mukaan olevan kun pitää pikkusia palvella kuin kymmenvuotiaita. Itse tiedän, että 18 vuotias on täysin käypä elämään omillaan ja kaikesta pippaloinnista huolimatta kasvaa työtätekeväksi aikuiseksi. Itse olen tosiaan jo 35 vuotias mutta muistan kuin eilisen oman itsenäistymiseni ja oon huomannu miten tuo kehitys tuntuu vaan viivästyv kasvatuksen takia.
Terkuin: niin minustakin tuli!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:52"]Mikä ihmeen maaginen raja tuo 18 av-mammoille on? 17-vuotiaasta mietitään, että uskaltaako jättää kotiin yksin yöksi, ja oluen juominen aiheuttaa hurskastelun lakipykälistä. Mutta samana päivänä kun täyttää 18, oletetaan olevan kaikista asioista itsellisesti huolehtiva aikuinen.
[/quote]
Kuulkaas muorit. Tämä asia riippuu ihan nyt kokonaan pumpulikasvatuksestanne.
Itse asuin jo 18v omassa kodissa. Ja suunnittelin tuota omaa kotia jo varmaan 15 vuotiaasta. Ostelin pikkuhiljaa Hobby Hallin kuvastosta petivaatteita, aterinsettejä jne... Kaikki oli valmiina kun tuli se suuri muuton hetki opiskelemaan toiselle puolelle suomea ammattikorkeakouluun.
Itse en tajua sitä miten jotkut vanhemmat ylisuojelee ja tasottaa kaikki oma-aloitteisuuden palat lapsistaan. Miksi ei saa vapaasti ja omaan tahtiinsa itsenäistyä?? Sille ei toki mitään voi jos oma lapsi on vähän jälkijättönen niin kuin teillä useimmilla tuntuu puheiden mukaan olevan kun pitää pikkusia palvella kuin kymmenvuotiaita. Itse tiedän, että 18 vuotias on täysin käypä elämään omillaan ja kaikesta pippaloinnista huolimatta kasvaa työtätekeväksi aikuiseksi. Itse olen tosiaan jo 35 vuotias mutta muistan kuin eilisen oman itsenäistymiseni ja oon huomannu miten tuo kehitys tuntuu vaan viivästyv kasvatuksen takia.
Terkuin: niin minustakin tuli!
[/quote]
Niinpä. Aika surullista tosiaan. Tänäkin vuonna tuhannet ja taas tuhannet 18-vuotiaat muuttavat satojen kilometrien päähän vanhemmistaan opiskelemaan korkeakouluissa ja pärjäävät ihan hyvin omassa taloudessaan. Niin lähdin 20 vuotta sitten minäkin. Vanhemmat toki avustavat monia, mutta en ole koskaan kuullut, että yliopisto-opiskelijalta vanhemmat kärttäisivät tietoa kurssiarvosanoista avustuksensa vastineeksi. Sehän olisi täysin kieroutunutta toimintaa. Jonkinlainen luottamus pitää aikuisten ihmisten välillä vallita.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:58"]
Komppaan 29.
Sinä päivänä kun teini täyttää 18 v, niin hän yhtäkkiä onkin täysin valmis päättämään kaikista omista asioistaan ja kantamaan seuraukset, jos möhlii?
Minä äitinä kannan ja haluan kantaa huolta myös 18 v pojastani. En voisi mitenkään ajatella, että on jo aikuinen ja tehköön mitä lystää. Oma vikansa, jos tekee vääriä valintoja.
Haluan edelleen tietää, missä hän on yötä ja kenen kanssa aikaansa viettää. Onko isällään vai minulla. Jos kukaan ei perään kyselisi, niin kuinka kauan menee aikaa, kunnes joku huomaa, että teini onkin kadonnut? Isä luulee, että poika on äidillä, kun ei ole isällänsä ja päinvastoin...
Ei teinistä tule aikuinen yhdessä yössä.
[/quote]
Sun pitää sen teinisi kanssa itse sopia ja neuvotella asiat. 18 vuotta on se raja, jonka jälkeen viranomaiset eivät enää voi olla teidän välissänne näissä asioissa kertomassa sinulle täysi-ikäisestä ihmisestä tietoja, joita hän ei halua sinulle kertoa.
[/quote]
Laki ja sitä myöden viranomaiset kuitenkin velvoittavat vanhemman elättämään lastaan lukio-opetuksen loppuun saakka, oli lapsi yli tai alle 18 v.
Minusta ihan ok jos hän näin haluaa, hän on täysi-ikäinen.
Varmista kuitenkin vielä pojaltasi ymmärtääkö hän mitä se nyt tarkoittaa, hän on tästä itse vastuussa yksin seuraamaan Wilmaansa. Vapaus ja oikeudet tuovat tullessaan myös vastuuta ja velvollisuuksia. Ja kysy olisiko hänestä kuitenkin mukavampaa, että Wilmaa seuraisi (ei syynää tai kyttää) useampi silmäpari - ettei mitään tärkeää aikataulua tms. mene ohi.
Olen vakuutusyhtöissä töissä ja yllättävän moni vanhempi luulee, että heillä on oikeus hakea lastensa puolesta korvauksia omalle tililleen ja muutenkin saada tietoa lapsensa vahinkoasioista, koska he maksavat vakuutuksen. Tietosuojalain mukaan täysi-ikäisen tietoja ei kuitenkaan voi luovuttaa kenellekään muulle kuin hänelle itselleen - paitsi tietysti jos hän on valtuuttanut toisen henkilön hoitamaan asioitaan. Yrittäkää nyt vaan vanhemmat hyväksyä se, että täysi-ikäinen lapsenne voi kieltää itseään/opiskeluaan koskevien tiedon luovuttamisen teille ja tämä on ihan lakiin kirjattu oikeus. Mikäli tämä ei ole teille ok, niin kannattaa alkaa ajaa täysi-ikäisyyden rajan nostamista ylemmäs. Tai sitten kannattaa yrittää olla lapsenne kanssa sellaisissa väleissä, että hän omasta tahdostaan haluaa kertoa teille elämästään.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:58"]
Komppaan 29.
Sinä päivänä kun teini täyttää 18 v, niin hän yhtäkkiä onkin täysin valmis päättämään kaikista omista asioistaan ja kantamaan seuraukset, jos möhlii?
Minä äitinä kannan ja haluan kantaa huolta myös 18 v pojastani. En voisi mitenkään ajatella, että on jo aikuinen ja tehköön mitä lystää. Oma vikansa, jos tekee vääriä valintoja.
Haluan edelleen tietää, missä hän on yötä ja kenen kanssa aikaansa viettää. Onko isällään vai minulla. Jos kukaan ei perään kyselisi, niin kuinka kauan menee aikaa, kunnes joku huomaa, että teini onkin kadonnut? Isä luulee, että poika on äidillä, kun ei ole isällänsä ja päinvastoin...
Ei teinistä tule aikuinen yhdessä yössä.
[/quote]
Sun pitää sen teinisi kanssa itse sopia ja neuvotella asiat. 18 vuotta on se raja, jonka jälkeen viranomaiset eivät enää voi olla teidän välissänne näissä asioissa kertomassa sinulle täysi-ikäisestä ihmisestä tietoja, joita hän ei halua sinulle kertoa.
[/quote]
Laki ja sitä myöden viranomaiset kuitenkin velvoittavat vanhemman elättämään lastaan lukio-opetuksen loppuun saakka, oli lapsi yli tai alle 18 v.
[/quote]
Ei, vaan vastamaan kohtuullisiksi katsotuista koulutukseen liittyvistä kuluista.
"3 §
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista."
Mitä te täällä sekoilette? Kyse on 18 v lukiolaisesta, joka käy lukiota vielä ensi vuoden, asuu vanhemmillansa, eikä mistään yliopisto-opiskelijasta, kuten täällä joku kommentoi!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:27"]
Minusta ihan ok jos hän näin haluaa, hän on täysi-ikäinen.
Varmista kuitenkin vielä pojaltasi ymmärtääkö hän mitä se nyt tarkoittaa, hän on tästä itse vastuussa yksin seuraamaan Wilmaansa. Vapaus ja oikeudet tuovat tullessaan myös vastuuta ja velvollisuuksia. Ja kysy olisiko hänestä kuitenkin mukavampaa, että Wilmaa seuraisi (ei syynää tai kyttää) useampi silmäpari - ettei mitään tärkeää aikataulua tms. mene ohi.
[/quote]
Pitäisikö nelikymppisen perheenäidin antaa omalle äidilleen linkki sähköiseen kalenteriinsa. Ettei vaan mikään tärkeä lapsenlapsen neuvola-aika tai työmatka vain pääse unohtumaan. Isoäiti voi sitten varmistaa edellisenä iltana, että äiti on muistanut käydä suihkussa ja vaihtaa sukat.
Lukiohan on ihan hyvää aikaa opetella ottamaan vastuu muistmisista ja muista asioista IHAN ITSE!
Minne on maailma menossa, kun jonkin aikaa sitten piti minunkin ihan itse ala-asteesta lähtien vanhemmille toimittaa koulun laput ja reissuvihot, mutta nyt täysi-ikäisen puolesta pitää äiteen lukea viestit ja poissa-olot.
Nro 52: ei ole lappuja eikä reissuvihkoja lukiolaisella! Tietenkään! Eikä enää peruskoululaisillakaan. Kaikki hoituu nykyään sähköitse. Oletko sä ihan tyhmä?
Nro 53: eikö se ole ihan sama, missä muodossa se viesti tulee. Kyse on nyt siitä,saavatko huoltajat lukea Wilmaa. Tämän päivän Wilma = entiset laput ja reissuvihot.
Ajattele siis asiaa siltä kannalta, että kaikki viestinvaihto huoltajille lakkaa, kun teini täyttää 18 v.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:52"]
Nro 53: eikö se ole ihan sama, missä muodossa se viesti tulee. Kyse on nyt siitä,saavatko huoltajat lukea Wilmaa. Tämän päivän Wilma = entiset laput ja reissuvihot.
Ajattele siis asiaa siltä kannalta, että kaikki viestinvaihto huoltajille lakkaa, kun teini täyttää 18 v.
[/quote]
Mutta jos aikoinaan odotettiin, että 7-vuotias osaa antaa koululta tulevat viestit vanhemmille, miksi ihmeessä nykyään täysi-ikäinen ei osaisi itse kertoa koululta tulevista viesteistä vanhemmille halutessaan?
Ja kyllä, koulun ja huoltajan yhteydenpito katkeaa kun lapsi täyttää 18-vuotta, koska ei ole enää huoltajaa silloin.
Ihme hurskastelijoita täällä. Nämä jotka haluavat seurata lastensa wilmaa vielä näiden ollessa täysi-ikäisiä ja vahtia kaikkea ovat varmasti samoja äitejä kuin joiden pojalle ei kukaan ole tarpeeksi hyvä puolisoksi ja jotka haluavat lastensa asuvan vielä kolmekymppisinä kotona..