Hoitotyöntekijät, mitä ajattelette itsetuhoisista?
Millaisia tunteita herättäisi viiltelyhaavaa tikkauttamaan tullut potilas? Entä itsemurhaa ei-niin-vakavalla keinolla (ranteet auki tms) yrittänyt?
Monesti kuulee itsetuhopotilaiden saaneen kylmää kohtelua, jopa halveksuntaa. Mitä mieltä av:n sairaanhoitajat, lääkärit ja muut vastaavat?
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:32"]Hoitajana esim. päivystyksessä sä näät niin paljon, että joku ranteenviiltelijä ei kyllä jaksa kiinnostaa tippaakaan... kun on ihmisiä kellä menee oikeasti huonosti, mieluummin pyrkii auttamaan heitä
[/quote]
Millaisella potilaalla siis menee oikeasti huonosti?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:32"]Hoitajana esim. päivystyksessä sä näät niin paljon, että joku ranteenviiltelijä ei kyllä jaksa kiinnostaa tippaakaan... kun on ihmisiä kellä menee oikeasti huonosti, mieluummin pyrkii auttamaan heitä
[/quote]
Tollo töissä. Kyllä se merkki on ,että menee huonosti jos yrittää jotain tuollaista. Pitääkö aina odottaa kunnes on "vakavaa".
Joo, olen näitä itseään viilteleviä teinejä vienyt useampaan kertaan tikattavaksi ja myös useamman kerran on kirjallisia palautteita kirjoiteltu potilaan kohtelemiseen hoitohenkilökunnan puolesta tehty. Erittäin yleistä on syyllistävä ja kylmä käytös, sanotaan "miksi Sä tällaista teit - taas" , " kiirettä on ihan ilman itseaiheutettuja vammojakin" ja jopa" en halua suo enää koskaan nähdä täällä tämän asian takia4562, tallasia kukaan jaksa hoitaa ja hyysätä" .
Antakaa isompi ja terävämpi veitsi
Moneen mielen sairauteen liittyy itsetuhoisuus, sikäli surullista, kun monet näistä ovat nuoria ihmisiä. Ahdistus ja psykoottiset häiriöt aiheuttavat selkeän kuoleman vaaran, siinä kuin mikä tahansa muu vakava sairaus.
Tuttuani oli itsemurhayrityksen jälkeen hoitaja kovistellut vihaisesti. Hirveän ammattimaista.
The brain can get sick too
Oon päihde- ja mielenterveyspuolella sh. Monella kohtaamallani potilaalla on taustalla useita yrityksiä, eikä tieto yrityksistä tule mitenkään yllärinä, kun potilaan tietoihin tutustuu.
En sääli itsemurhaa yrittäneitä, koska silloin vain väsyisin työhöni. Suhtaudun asiaan siis ammattimaisesti ja mikäli yritys on tuore, niin keskustelen ajatuksista, tunteista ja tapahtumista, jotka johtivat yritykseen. Psykoterapian antaminen ei kuulu mun hommiin, mutta muu hoidollinen keskustelu kylläkin.
Olen ollut kerran lääkkeiden yliannostuksen vuoksi päivystyksessä. Naapurissa sermin takana oli muitakin itse tilanteensa aiheuttaneita, pari alkoholistia ja yksi narkomaani. Lisäksi siellä oli pari heikkokuntoista vanhusta.
Olin mahdollisimman hiljaa ja yhteistyökykyinen. Häpesin kovasti tapahtunutta ja sitä, että olin rasitteena siellä.
Hoitajien suhtautuminen vaihteli.
Kaksi mieshoitajaa olivat täysin neutraaleita, eivätkä tuntuneet kohtelevan minua tulosyyni vuoksi mitenkään erityisesti. Minusta se oli fiksuin tapa suhtautua, kun säästää tilanteessa ammattilaisten omaakin energiaa eniten. Antaa tilaa keskittyä olennaiseen, siinä vaiheessa kun sitä tehtyä kun ei saa tekemättömäksi edes potilas vaikka haluaisikin.
Naishoitajat tuntuivat ottavan tilanteen enemmän tunteella. Yksi hoitaja oli hyvin kiltin ja myötäelävän oloinen, puhui minulle ystävällisempään sävyyn mihin olen edes tottunut.
Ikäiseni naishoitaja vaikutti kovin mietteliäältä. Asiallisesti hänkin käyttäytyi, mutta huomasin että tilanne jotenkin kosketti.
Yksi naishoitaja oli taas avoimen vihamielinen, tiuski ja paiski tavaroita kun oli kanssani tekemisissä. Katsoi ohitseni, ei kertonut mitä on tulossa tekemään vaan teki mitä teki. Minun jälkeeni meni hoitamaan sitä alkoholistia, joka oli hoitajia siellä jopa ahdistellut, ja käyttäytyi häntä kohtaan ylitsevuotavan imelästi. Juuri päinvastoin kun kanssani.
Itseltäni ei valitettavasti heru myötätuntoa, mutta en ole ikinä tilanteessa kuitenkaan kylmä tai tyly, vaan asiallinen. Tämä johtuu siis oman vanhemman lukuisista itsemurhayrityksistä, jotka on satuttanut itseä kovasti. Välillä joitakin päivystyksen itsemurhayrityspotilaita tekisi mieli ravistella ja herättää siihen, että joo sulla on paha olla, mutta niin on varmaan sun läheisilläkin? Mutta pidän suun kiinni, koska kolikossa on aina kaksi puolta. Niinkuin näissäkin tapauksissa.
Tunnen myötätuntoa sitä kohtaan, että ihmiset oireilevat pahaa oloaan, sairauttaan tai päihdeongelmaansa sillä tavalla. Helpompi on kohdata ne yksittäiset ihmiset, jotka itsetuhoisen käyttäytymisen jälkeen ohjataan muualle jatkohoitoon, eikä heistä enää sen jälkeen kuule mitään. Vaikeampi taas pysyä neutraalina niiden henkilöiden kohdalla, jotka kuormittavat työpaikkaa jatkuvasti, mutta joita ei saada kiinnitettyä muuallekaan hoitoon tai laitokseen. Ainahan sitä voi epäillä, että johtuuko asia ihan heistä itsestään, mutta pitää yrittää vaan jättää ne ajatukset pois mielestä, niin omakin työ sujuu parhaiten.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:38"]Joo, olen näitä itseään viilteleviä teinejä vienyt useampaan kertaan tikattavaksi ja myös useamman kerran on kirjallisia palautteita kirjoiteltu potilaan kohtelemiseen hoitohenkilökunnan puolesta tehty. Erittäin yleistä on syyllistävä ja kylmä käytös, sanotaan "miksi Sä tällaista teit - taas" , " kiirettä on ihan ilman itseaiheutettuja vammojakin" ja jopa" en halua suo enää koskaan nähdä täällä tämän asian takia4562, tallasia kukaan jaksa hoitaa ja hyysätä" .
[/quote]
Aika kamalaa. Luulis että itseään satuttavalla ihmisellä on jo valmiiksi tarpeeksi paha olla ilman turhaa syyllistämistä. Vähän alkaa pelottaa, jos käy pahasti uskaltaako itsekään hankkiutua hoitoon, kun saa tollasta höykytystä.
Sisäisesti: ärsyttää suunnattomasti tällaiset huomionhakuiset mukamas itsemurhaa yrittäneet ihmiset. Vähän ymmärtää jos läheinen kuollut ns, oikea syy. Mutta tällaista hyvää syytä ei lähes aina ole. Hoitajilla on kiireistä ja auttavat ihmisiä jotka eivät ole voineet vaivoilleen mitään! Niin tottakai ärsyttää kun joku on ihan itse tahalleen tehnyt lisätyötä meille...
ulkoisesti: tottakai heitä hoidetaan ihan hyvin, ei olla ilkeitä muttei myöskään hirveän mukavia kuten oikeasti sairaille! en näytä heille suuttumustani vaan olen ns. Neutraalisti
15 lisää.. Itsemurha on siis mielestäni OK, jos ihminen haluaa kuolla hänellä on (mielestäni) oikeus siihen, ei ketään pitäisi pakottaa elämään jos ei halua.
MUTTA nämä itsetuhoiset huomionhakijat joilla käsiarpia ja ranteet rikki eivät ole niillä tavoilla tietenkään yrittäneet oikeaa itsemurhaa vaan ekstratyötä meille vain ! -.-
Hoidan mahdolliset haavat ja ohjaan jatkohoitoon hoitokäytänteiden mukaan, enkä sen jälkeen muistakoko juttua. Seuraava potilas kun on jo hoidettavana.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:38"]Joo, olen näitä itseään viilteleviä teinejä vienyt useampaan kertaan tikattavaksi ja myös useamman kerran on kirjallisia palautteita kirjoiteltu potilaan kohtelemiseen hoitohenkilökunnan puolesta tehty. Erittäin yleistä on syyllistävä ja kylmä käytös, sanotaan "miksi Sä tällaista teit - taas" , " kiirettä on ihan ilman itseaiheutettuja vammojakin" ja jopa" en halua suo enää koskaan nähdä täällä tämän asian takia4562, tallasia kukaan jaksa hoitaa ja hyysätä" .
[/quote]
Aika kamalaa. Luulis että itseään satuttavalla ihmisellä on jo valmiiksi tarpeeksi paha olla ilman turhaa syyllistämistä. Vähän alkaa pelottaa, jos käy pahasti uskaltaako itsekään hankkiutua hoitoon, kun saa tollasta höykytystä.
[/quote]
Joo en minä ainakaan enää sinne sairaalaan menisi, en mistään syystä. Tuossa tilanteessa on aivan erityisen haavoittuvainen, eikä siinä kaipaa kenenkään hoitajan mielenilmauksia. Potilaalle kostaminen ei edistä hänen hoitoa tai toipumista millään tavalla.
T: 11
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 23:12"]
Sisäisesti: ärsyttää suunnattomasti tällaiset huomionhakuiset mukamas itsemurhaa yrittäneet ihmiset. Vähän ymmärtää jos läheinen kuollut ns, oikea syy. Mutta tällaista hyvää syytä ei lähes aina ole. Hoitajilla on kiireistä ja auttavat ihmisiä jotka eivät ole voineet vaivoilleen mitään! Niin tottakai ärsyttää kun joku on ihan itse tahalleen tehnyt lisätyötä meille...
ulkoisesti: tottakai heitä hoidetaan ihan hyvin, ei olla ilkeitä muttei myöskään hirveän mukavia kuten oikeasti sairaille! en näytä heille suuttumustani vaan olen ns. Neutraalisti
[/quote]
Onhan näillä viiltelijöilläkin varmasti jotakin psyykkistä "vaivaa". Onko se vähempiarvoista, kuin fyysiset vaivat?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 23:14"]15 lisää.. Itsemurha on siis mielestäni OK, jos ihminen haluaa kuolla hänellä on (mielestäni) oikeus siihen, ei ketään pitäisi pakottaa elämään jos ei halua.
MUTTA nämä itsetuhoiset huomionhakijat joilla käsiarpia ja ranteet rikki eivät ole niillä tavoilla tietenkään yrittäneet oikeaa itsemurhaa vaan ekstratyötä meille vain ! -.-
[/quote]
No ei yllätä tämän taso jos psykiatrisen puolella on pedofiileja. Hoitajaksi pääsee kuka vain. Se on vanhanaikainen ajattelu, että itsemurhan tekevä olisi jotenkin erilainen kuin sillä uhkaava. Useimmiten siitä puhutaan ennen.
Valtavaa myötätuntoa. Olen itse sairastanut ennen hoitoalalle päätymistäni vakavan masennuksen. Harkitsin itsemurhaa ja käyttäydyin itsetuhoisesti. Juttelen itsetuhoisen henkilön kanssa jos mahdollista (ensiavussa ollessani ei tietenkään ollut mahdollisuutta) ja yritän kannustaa hakeutumaan hoitoon yms.
Hoitajana esim. päivystyksessä sä näät niin paljon, että joku ranteenviiltelijä ei kyllä jaksa kiinnostaa tippaakaan... kun on ihmisiä kellä menee oikeasti huonosti, mieluummin pyrkii auttamaan heitä