Hoitotyöntekijät, mitä ajattelette itsetuhoisista?
Millaisia tunteita herättäisi viiltelyhaavaa tikkauttamaan tullut potilas? Entä itsemurhaa ei-niin-vakavalla keinolla (ranteet auki tms) yrittänyt?
Monesti kuulee itsetuhopotilaiden saaneen kylmää kohtelua, jopa halveksuntaa. Mitä mieltä av:n sairaanhoitajat, lääkärit ja muut vastaavat?
Kommentit (22)
Sitä mieltä, että kyllähän se itsetuhoisuus ainajostakin johtuu, oli sitten ns. "huomion hakua" tai vaikka psykoottista. Ei kai kukaan, jolla asiat on kaikin puolin hyvin päädy itseään tahallisesti vahingoittamaan. Jos taas johtuu "huomion hausta", niin mikä ajaa siihen tilanteeseen, että sitä tarvittavaa huomiota ei muilla tavoin saa, kuin vahingoittamalla itseään.
Asiallinen käyttäytyminen ja toivo siitä, että oman pystymisensä rajoissa vois edes jollakin tavalla auttaa eteenpäin, edes ohjaamalla oikeaan paikkaan jos ja kun ei itse yksinään pysty ihmeitä tekemään.
lähihoitaja
Välillä sitä miettii että miksi näistä puhutaan vauva lehden av-palstalla.
Mutta tosiaan, oma äitini on sairaanhoitaja ja kerran nuorempana olin viillellyt. Olin kuulemma vitun säälittävä ja huono ihminen. Uskon kuitenkin että on myötätuntoinen vieraita potilaitaan kohtaan mutta minä olin eri asia.