Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"SAAKO SUN KOIRAA SILITTÄÄ?"

Vierailija
03.07.2014 |

Terve!

Mietin vain, että kun olette lenkillä koiranne kanssa, ja joku kysyy että saako koiraa silittää, mitä vastaatte?

Ja voitteko ilmoittaa rodun, ja sen jos ette anna silittää , miksi?

Kommentit (195)

Vierailija
161/195 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa silittää, whippet ja pikkuterrieri

Vierailija
162/195 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhaa koiraa sai silittää, kultainennoutaja. Joskus lapset kysyivät lupaa ja koira nautti huomiosta tai sitten ei välittänyt yhtään, vaan hajut kiinnosti enemmän. Olen kyllä huomannut, että kyselyt on vähentyneet verrattuna omaan lapsuuteen. Veikkaan, että koirien yleisyys on syynä siihen.

Koiraa ei ole enää, mutta oma lapseni on todella kiinnostunut koirista. Sanotaanko, että 2 kymmenestä antaa silittää koiraansa. Yleensä syynä kieltoon on se, että koirat hyppivät, pelkäävät lapsia tai kyseessä on rescuekoira, jonka suhteen ei tiedetä, miten koira saattaa käyttäytyä pienen lapsen kanssa. Hankimme uuden koiran sitten, kun lapsi on 4-vuotias, jolloin jaksaa paremmin tulla halutessaan mukaan koiralenkeille ja voi myös paremmin keskittyä koiran koulutukseen, kun ei ole pahinta uhmaa lapsella enää päällä.

Olen iloinen, että lapseni on niin aktiivinen ja kysyy rohkeasti lupaa, ymmärtää myös, jos ei saa silittää. Yleensä se yllättää, kun luvan saakin ja sitten jännittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/195 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oman 1,5-vuotiaan kanssa usein kehtaa edes kysyä silittämisestä koska lapsi enemmänkin taputtaa/ läpsyttää ja silittämistä vasta harjoitellaan. Voi myös yrittää silittää kuonosta. Vain jos omistaja sanoo ja koirasta huomaa että tottunut lapsiin niin kokeillaan silittää. Yleensä lapsi hämmentyy silitysmahdollisuudesta niin että silittäminen menee rauhallisesti. Joskus muutama naapurin koira häipynyt omistajankin yllätykseksi pois silittelyn tieltä. Olisi tosi kiva jos löytyisi koiria jotka antavat vajaa 2vnkin silittää! Ja hieman harjoitella koirien kanssa olemista.

Vierailija
164/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa silittää :)

Itsellä huonoja kokemuksia omistajista joiden koira (on ollut rauhallinen) tai hevonen laitumella (tullut itse silitettäväksi aidan toiselta puolelta) niin on sitten omistaja tullut huutamaan vihaisesti....

Vierailija
165/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Kolmen eri rotuisia on ollut. Ei ole kotona tottunut lapsiin ja lapset eivät tottele ohjeita.

Vierailija
166/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta, alkulenkistä ei koira useinkaan malta jäädä siliteltäväksi. Jos koira malttaa / haluaa, niin usein annan luvan, mutta välillä ei koiraa kiinnosta tai meillä on kiire tai koulutus menossa,(tai kysyjä epämääräinen/likainen) niin ei.

Siperianhusky

Vierailija
167/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa silittää! 13-vuotias australianpaimenkoira, joka ei erityisemmin välitä tuntemattomista ihmisistä mutta tykkää kyllä rapsutuksista.

Vierailija
168/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan että minulla on musiikki päällä enkä kuule mitään ja jatkan matkaa. Eri asia tietenkin jos joku hehkeä nuori nainen kysyy. Sitten voin sanoa että jos saan ensin silittää häntä

Vierailija
169/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa silittää :)

Itsellä huonoja kokemuksia omistajista joiden koira (on ollut rauhallinen) tai hevonen laitumella (tullut itse silitettäväksi aidan toiselta puolelta) niin on sitten omistaja tullut huutamaan vihaisesti....

Siis miten se hevonen on muka itse päässyt pois tarhasta ja luoksesi?

Aitojen yli ei pidä mennä kenenkään hevosia lääppimään. Ei ihme, että omistaja on huutanut, jos olet tehnyt niin. Sitten jos hevonen sattuukin vaikka puremaan, niin jo ollaan itkemässä omistajalta korvauksia.

Vierailija
170/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan tapauksesta kukaa kysyy ja arvioin aina tilanne kohtaisesti annanko silittä vai en. Lapsia en lähtökohtaisesti päästä lähelle koiraani, koska lapset ovat arvaamattomia ja koirani voisi ahdistua. Lisäksi en itse tykkää lapsista yhtään ja koirani kyllä aistii sen kun minulla on epämukava olo. Jos kysyjä on esim. joku vanha leppoisa mummeli tai joku jolla on ollut samanlainen koira itsellään niin annan luvan ja jäädään rupattelemaan. Koirani ei silti yleensä tykkää siitä jos vieraat ihmiset tulee paijailemaan. Ei se pure, eikä murise, mutta lähtee todennäköisesti pois tilanteesta. On pidättyväinen vieraita kohtaan eli siis lähinnä kattoo että mitä sä sitä kättäs mun naamaan tunget ja lähtee pois. Tiibetinspanieli

Vierailija
171/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa silittää, mutta varoitan aina että koira saattaa hyppiä. Mulla on japaninpystykorva joka on vielä pentu ja haluaisi leikkiä melkein kaikkien vastaantulijoiden kanssa. :D 

Vierailija
172/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on karjalankarhukoira ja vastaan että omalla vastuulla. Se on säyseä ja kiltti koira tutuille mutta on tapauksia, joissa on ilmennyt että koira ei jostain syystä voi sietää tiettyä ihmistä (vaikka minä tietäisin ihmisen mitä kilteimmäksi). Sen verran on luottoa että oletan koiran olevan nätisti lapsille mutta en sittenkään anna koskaan lupaa silittää koiraa ilman aikuisen valvontaa.

Vierailija
173/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna silittää koska koira on pelkoaggre eikä muutenkaan päästä vieraita ihmisiä kahta metriä lähemmäksi ilman rähinää.

Rotuina staffi/sakemanni/dreeveri/corgi.

Vierailija
174/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pentu vielä ja jännittää kauheasti, pieni rotu. Annan kyllä silittää sen verran kuin pennun hermot kestää uusia ihmisiä. Ei se pure tai mitään, mutta joskus on aika kauhuissaan. Iso mies mustissa vaatteissa fillarin tai sauvakävelysauvojen kanssa olisi sen mielenterveydelle ehdottomasti liikaa. Vähitellen totutellaan, naapurin lapset se päästää silittämään jo mielellään.

Vierailija
175/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En anna silittää koska koira on pelkoaggre eikä muutenkaan päästä vieraita ihmisiä kahta metriä lähemmäksi ilman rähinää.

Rotuina staffi/sakemanni/dreeveri/corgi.

Onkohan kukaan koskaan pyytänytkään? :D

Vierailija
176/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa silittää ja ilmoitan rodun jos sitä kysytään.

En näe ongelmaa ellei koiralla ole jotain luonnehäiriöitä, tai omistajalla.

Vierailija
177/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut settereitä ja noutajia ja kaikki ovat olleet erittäin ihmisrakkaita ja nauttineet kovasti rapsutteluista. Nykyinen on kova hyppimään, haluaisi nuolla naamat ja pussata nenää, ja siitä on usein seurauksena kaatuminen ja kuonon kolahtaminen ikävästi päin ihmisen naamaa. Siksi usein kiellän tämän koiran kohdalla taputtelun. Isojen miesten kohdalla sen sallin, sillä sellaisia ihmisiä koira vähän arastelee niin, että pysyy kiltisti istumassa.

Vierailija
178/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa silittää. Minua ärsyttää ne aikuiset jotka ei päästä lastaan koiran lähelle vaikka haluaisivat ja koirakin tykkäisi. Monesti kun lapsi kysyy en ehdi edes vastata ennen kun vanhemmat jo kieltää :( 

Koira on isokokoinen rottweiler vanhus. Omat pojat oli vielä pieniä kun koira tuli meille, nyt on jo isoja mutta koira edelleen rakastaa pikkulapsia ja voisi istua vaikka koko päivän niiden siliteltävänä.

Mistä ne vanhemmat tietää, oletko sinä luotettava koiranomistaja jonka koira ei varmasti pure tai kaada pikkulapsia. Rottweiler on kumminkin aika iso koira. Ei kaikki koiranomistajatkaan ole tottuneet lapsiin eikä tajua minkälainen välikohtaus voi vahingossa syntyä. Esim lapsen naamassa on herkullista rähmää, koira alkaa nuolla innoissaan, lapsi kiljuu ja huitaisee koiran kuonoa, koira hämmästyy ja puree refleksinä... Voisin kuvitella että "kiltinkin" kanssa voi tapahtua tämmöistä ennen kuin kukaan ehtii tehdä mitään.

Vierailija
179/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä tapauksissa selittäjä ottaa vastuun (saa luvan mutta kerrotaan niin voi käydä) jos koira puraista, hypää niin että satuttaa tai muuta , joten turha alkaa nillittää muuta.

Vierailija
180/195 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa silittää, mutta varoitan aina että koira saattaa hyppiä. Mulla on japaninpystykorva joka on vielä pentu ja haluaisi leikkiä melkein kaikkien vastaantulijoiden kanssa. :D 

Olen luullut että nämä on tosi ujoja?