"SAAKO SUN KOIRAA SILITTÄÄ?"
Terve!
Mietin vain, että kun olette lenkillä koiranne kanssa, ja joku kysyy että saako koiraa silittää, mitä vastaatte?
Ja voitteko ilmoittaa rodun, ja sen jos ette anna silittää , miksi?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Saa silittää, mutta myös sanon, että "saattaa sitten hyppiä ja kiehnätä ja riehaantua kunnolla" ...rakastaa ihmisiä ja silittämistä. Labbis.
Ootteko muut muuten huomanneet, että tämä silittäminen on vähentynyt huomattavasti? Multa ei kyllä useinkaan tuu nämä lapsoset kysymään, saako silittää. Itse muistan, että alakoululaisina kavereiden kanssa oikeen kilpaa käytiin kysymässä, saako silittää ja myös vietiin ulos naapureiden koiria. Saimme jopa joillekin avaimet, jotta pystyimme viemään koiria ulos, kun omistajan olivat töissä. Oltiin noin 10 v ja tästä 20 vuotta aikaa. Ei varmaan tuollaista enää uskaltaisia....
Silloin ei ollut paljoa pentutehtaista ja idästä tuotuja koiria. Koirat oli paljon selväpäisempiä vielä silloin. Ne ei edes olleet turhautuneena hirveän pitkiä aikoja yksin, kun monet ajatteli sitä asiaa ottaessaan koiran.
Saa silittää kunhan kysyy luvan, en pidä siitä että kysymättä syöksytään halaamaan vaikka ihmisrakas labbis onkin !
Meidän koiria (2) saa silittää. Ovat tottuneet lapsiin, haistelevat vaipat pienimmiltä eivätkä hätkähdä jos taapero työntää kuonosta pois. Osaavat varoa ihan pieniä lapsia hyvin. Ovat lapinkoiria
Ehkä tämä mielipidejako tosiaan noudattaa introvertti-ekstrovertti akselia. Meistä tärkeää, että kotiin voi tulla vieraita ja koirat sen hyväksyvät ja antavat vieraiden "kätellä" heitäkin kuten muitakin perheessä. Oletan, että nuo -ei missään tapauksessa- ovat perheettömiä sinkkuja tai pareja joissa lapset eivät omin päin kavereitaan kotiin missään vaiheessa koiran elämää tuo.
Saa silittää, mutta se on vielä pentu ja riehaantuu helposti, eli se voi hyppiä, ja hyppiessään raapaista.
Ei ole koskaan kysytty että saako minun koiraa sittää. Useimmat vaihtavat pyörätiellä puolta tai oikaisevat pitkin nurmikoita kun tullaan vastaan. Kyseessä on rauhallinen doberman uros 8,5v.
Saa silittää, mut omalla vastuulla tietty. Chihu-poika 5 v, hieman arka ja saattaa reagoida näykkäämällä kunnolla, pari kolme kertaa näin käyny. Mut ihana muuten.
Vierailija kirjoitti:
Kiva lukea että aika monia koiria saa ilmeisesti pynöstä silittää. Olen luullut, että nykyään kaikki kouluttuavat koiransa ihan roboteiksi, jotka vain kulkevat vierellä ja että silittäminen sotkee koko pakan. Kulmilla, joilla liikun on paljon koiria, mutta ne ei saa edes katsoa sivullekun ovat niin koulutettuja, joten en ole yrittänyt tehdä tuttavuutta ettei treeni mene hukkaan.
Tykkään ihan hirveästi koirista, mutta allergian takia en voi koskaan sellaista ottaa, joten mielelläni silittelisin vastaantulevia koiria.
Tässä on se juttu, että kun asuu kaupungissa, jossa on paljon ihmisiä (ja koiria), on hankalaa ulkoiluttaa koiraa, joka haluaa koko ajan mennä kaikkien luo. Mä asun niin maalla, että jos lenkillä joku tulee vastaan, todennäköisesti käy niin, että hän tulee tervehtimään koiraani. Eli koira on tottunut siihen, että vastaantulijoilta saa huomiota. Sepä onkin sitten hankalampaa, kun käy taajamassa tai isossa kaupungissa! Mun edesmennyt koirani myös tuijotti ihmisiä kaupungissa. Se oli aika hassua.
Olen jo 40 v mutta yhä muistan lapsuudestani miten tuntematon koiranomistaja kehui äitiäni "miten kauniisti tyttärenne pyysi luvan ja miten rauhallisesti lähestyy". Olin ehkä 10v? Meillä ei ollut koiraa, vain kissa mutta tykkösin koirista ja luin kaikki koirakirjat. Nyt minulla on kaksi eläinrakasta tyttöä mutta ei lemmikkejä miehen allergian takia ja tytöillenikin olen opettanut että pyytäkää lupa, älkää kiljuko, älkää vetäkö hännästä
Asun Helsingissä alueella, jossa on paljon koiria. Itselläni ei ole lemmikkiä, vaikka koirista ja kissoista pidänkin.
Nykyään kysyn rapsutuslupaa vain miehiltä ja vanhemmilta koiranulkoiluttajilta, koska olen ilmeisesti ns. pelottavan ruma; ärsyttää liikaa se säikähdys ja empiminen.
Pikkulapsia ja arkojakaan koiria ulkonäköni ei onneksi haittaa. Useimmat koirat myös lukevat minua kuin kirjaa, koska äänenpainoni ja kehonkieleni eivät ole koskaan ristiriidassa: en osaa näytellä yhtään, en edes silloin kun kuulemma pitäisi.
Edellisessä asunnossani naapurillani oli huostaanotettu, edellisen omistajan kaltoin kohtelema koira, joka ei uskaltanut esim. mennä hissiin muiden ihmisten kanssa. Itse satuin olemaan hississä jo, kun he olivat menossa samaan suuntaan. Omistaja ehti sanoa vain, että koira on niin arka että he menevät seuraavalla, kun koira itse päätti toisin ja tuli suoraan tervehtimään, silmiin katsoen, kuono vatsaani vasten. Meinasi tulla tippa linssiin itsellänikin, kun kuulin karvanaaman historiasta. :-)
Jos täällä koiranomistajat viitsisivät kertoa, miten rapsutuslupa on parasta kysyä, arvostaisin kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tosi tosi kiltti 7 vuotias pitbull, ja tykkää lapsista tosi paljon. Haluais aina vaan rapsutuksia, muttei niitä oo lapsilta koskaan lenkillä saanut. Kun mennään lapsiperheen ohi, lapset haluais silittää kovasti mutta vanhemmat yleensä sanovat että "tuo on vihainen rotu, ei koskaan saa silittää."
Kiitos kuuluu vaan medialle ja huonoille koirankasvattajille. Pitbull on hyvä perhekoira, mutta pentuna on tärkeintä sosiaalistaminen ja totuttelu uusiin asioihin, koulutus ja rakkaus. Koira tarvitsee aikuisena paljon aktiviteetteja:)
1900-luvun alkupuolella pitbulleille annettiin nimitys "nanny dog", koska yksi lajiominaisuus on oman perheen lasten suojeleminen. Suomenpystykorvilla, harmaapystykorvilla ja lapinkoirilla taas on tyypillistä kiintyminen omaan perheeseen, mutta viileä suhtautuminen ulkopuolisiin.
Onhan se ihan selvää, että jos omistajilla ei ole itsellään pää ihan oikealla kohdallaan, helposti pilaavat koiran jolla on luontainen suojeluvaisto tms.; koira kun usein jollain tavalla kokee olevansa omistajansa jatke. Kaupungilla kävellessä näkee koirasta, millainen mielentila sen kävelyttäjällä on.
En anna kenenkään silittää koiraani, ellei koira itse näytä siltä, että on fine asian kanssa. Huomaa, että jotkut eivät osaa yhtään lukea koiran elekieltä. Esim. jos koira alkaa kiertää ohitustilanteessa kauempaa, niin silti tullaan käsi ojossa kohti. Tai jos koiran tarkoitus oli lähinnä haistella ja jatkaa matkaa, minkä huomaa siitä, että se säpsähtää vieraan ihmisen kosketusta, alkaa luimistella ja on selvästi jännittynyt, niin silti vain jatketaan sitä silitystä.
Vierailija kirjoitti:
Kiva lukea että aika monia koiria saa ilmeisesti pynöstä silittää. Olen luullut, että nykyään kaikki kouluttuavat koiransa ihan roboteiksi, jotka vain kulkevat vierellä ja että silittäminen sotkee koko pakan. Kulmilla, joilla liikun on paljon koiria, mutta ne ei saa edes katsoa sivullekun ovat niin koulutettuja, joten en ole yrittänyt tehdä tuttavuutta ettei treeni mene hukkaan.
Tykkään ihan hirveästi koirista, mutta allergian takia en voi koskaan sellaista ottaa, joten mielelläni silittelisin vastaantulevia koiria.
No oletkohan samaa mieltä siinä vaiheessa, kun joku urpo houkuttelee koiraa keskellä katua silitettäväksi välittämättä siitä tuleeko pyöräilijöitä tai muita kulkijoita? Siihen on ihan syynsä, miksi koiranulkoiluttajat haluavat kävelyttää koiransa rauhassa ja opettaa ne kulkemaan nätisti vierellä. Kaikkien kannalta liikenne sujuu paremmin, kun koira ei syöksy milloin ketäkin haistelemaan ja rapsutuksia hakemaan, kun on totutettu siihen, että vierailta niitä saa. Jos haluat koiria rapsutella, niin mene koirapuistoon. Se on leikkimisaikaa. Silloin koira saa vapaasti temmeltää ja sille voi antaa huomiota.
Saa silittää, pitbull. Varoitan kyllä että tää kaveri nuolee, ja pyrkii syliin koko 30kg ruhollaan.
Vinttikoiraa saisi kaikin mokomin silittää ja se rakastaa vieraita, isompaa sekarotuista ei saa tulla vieras koskemaan kun koira on lyhyessä hihnassa eikä pääse karkuun. Ei ole ikinä purrut ihmistä, mutta uskon, että jos esimerkiksi lapsi yhtäkkiä hyökkäisi koskemaan, saattaisi mennä paniikkiin ja näykätä. Ja koska on iso koira, pienikin näykkäys sattuu. Koiralla oli alkuelämässään huono omistaja, ja se on jättänyt epäluottamuksen vieraita kohtaan, etenkin lapsia.
Sanon aina, että ei saa, helpompi niin vaikka olisin yksin tuon seurallisemman koiran kanssa. Jos vaikka joskus tulee sama lapsi vastaan kun mulla on molemmat mukana, ja olettaa, että saa taas tulla silittämään.
Kävin taluttamassa siskon miehen koiraa. Jestas. Kesti 1,5-2 h kun lähes jokainen vastaan tuleva lapsi halusi silittää. Otan seuraavaksi kyltin jossa lukee VARO VIHAISTA KOIRAA.
Kun oli vielä koira, niin sitä sai silittää kysymyllä tai kysymättäkin. Oli hyvin ihmisrakas kultainennoutaja, joskus oli kiinnostuneempi lenkillä kohdatuista kävelyttäjistä kuin niiden koirista.
Nyt käytän kissaani joskus ulkona valjaissa. Kukaan ei ole vielä (n. 1 vuoden aikana) kysynyt saisiko silittää, seuraavat kysymykset on kyllä tullut vastaan:
- Onks toi sun? (ei, nappasin mukaan roskiksesta ja pakotin valjaat päälle)
- Onko toi elävä? (joo, sillähän on silmät auki ja katsoo sua)
- Ai toi on oikee? (verrattuna...tekokissaan?)
Saisi silittää jos juurikin kysyy lupaa. Koira on 9v ja kaksi kertaa on aikuinen kysynyt lupaa (lapset kysyvät aina).
Toivoisin että kysytään ensin lupa jotta saisin koiran ensin rauhoittumaan ja saisin tilanteen kontrolliin, jottei alkaisi riehumaan. Innostuu hössöttämisestä erittäin helposti ja alkaa riehumaan sekä hyppimään vasten. Tahtoisin opettaa koiran pois tuosta riehumisesta.
Neuvoisin ihmistä pysymään rauhallisena, silloin se osaa käyttäytyä hyvin myös vieraan ihmisen kanssa, mutta se kun ei ole yleensä itse vieraasta kiinnostunut vaan reagoi juuri siihen villitsemiseen, se käytyään hyppäämässä vasten lähtee pois vieraan luota. Rauhallista ihmistä se käy haistamassa ja lähtee yleensä pois.
Moni tuntuu pitävän oikeutenaan koskea luvatta toisen koiraan. Koiramme on saksanpystykorva.
Mutta siis, olen ollut erittäin onnellinen niissä kahdessa kerrasta kun ihminen (aikuinen) on kysynyt lupaa ja kuunnelut ohjeitani miten koiran kanssa tulee toimia.
Koira ei siis reagoi ohikulkioihin mitenkään, ei ihmisiin, koiriin, skeittilautoihin yms.
Jos ihmiset kysyisivät aina luvan, en aina antaisi lupaa jos vaikka on kiire, ahdistaa, on koulutus käynnissä yms. Tuolloin kyllä vastaisin että kiitos kysymästä mutta nyt ei ikävä kyllä käy ja syy.
Vuosia sitten koiralla oli tapana leikkiä hampailla vieraiden kanssa, tästä päästiin onneksi vaikka ihmiset sitä villitsivätkin. Mutta koirilla (ja ihmisillä) voi olla niin paljon eri syitä miksi ei se moikkaaminen käy, on vastuutonta kysymättä ensin mennä toisen koiraan koskemaan.
Kiitos AP kun ilmeisesti olet niitä jotka kysyvät ensin luvan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:36"]Ei saa silittää, eikä siihen ole mitään sen kummempaa syytä.
Coton de tulear
Miksi alapeukutetaan, jos en anna ventovieraiden ihmisten silittää koiraani. Ihan kuin koirien silittäminen olisi kaikkien ihmisten oikeus, ja koiran kanssa ulkoillessasi olet velvollinen antamaan koirasi jokaisen tahmatassun kourittavaksi tai vähintään perustelemaan miksi ei saa silittää. Ainoa hyväksyttävä syy kieltäytymiselle on koiran vihaisuus.
Minä olen hankkinut koiran omaksi ilokseni. Jos sinä, lapsesi tai naapurin mummo tahtoo silittää koiraa, sellaisen voi hankkia ihan omaksi. En minäkään tule kysymään saanko silittää lastasi tai lääppiä autoasi.
Totta tämä. Tuskinpa kauhean montaa vanhempaa innostaisi, jos aina pitäisi antaa vieraiden ihmisten sylitellä ja silitellä omia lapsia, kun ovat niin söpöjä. Varmaan tulisi samoja perusteluita kuin koirien omistajillakin. "Minun lapseni eivät ole muiden viihdykettä. Meillä on kiire hoidella omia asioita. Lapseni eivät tykkää jos vieraat ihmiset silittävät ja paijaavat heitä. Me halutaan viettää aikaa omalla porukalla." Mutta sitten kun koira on kyseessä, niin näitä syitä ei hyväksytä.
Vanha keskikokoinen/kääpiövillakoira (on niin pieni, mutta niin iso) ja saa yleensä silittää. On nyt vanhuuttaan ruvennut pitämään lapsista, mutta on aina pitänyt aikuisista. Rakastaa huomiointia. Joskus on päiviä, jolloin näen, että koirani ei kaipaa silittelyjä (on kipua tai muuten sinä päivänä hankala olla tai ei ole muuten sosiaalisella tuulella) ja silloin en anna kenenkään silittää, ettei koira pure/näykkää ketään. Ihmisten elelukutaidottomuuden takia en ole koiraani valmis lopettamaan.
M24