Pitkään yrittäneet
Heippa!
Etsin kohtalontovereita, jotka ovat yrittäneet raskautua jo pidemmän aikaa tuloksetta. Minkälaisia tunteita on matkalle mahtunut? Onko jotakin vippaskonsteja yritetty? Kuinka kestää jatkuvat pettymykset mutta pysyä toiveikkaana? Tuntuuko yrittäminen välillä väkinäiseltä?
Oma projektini alkoi 11/2020 plussalla, joka meni joulukuussa kesken. Sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään ja taas alkoi uusi kierto. Jatkuvat pettymykset nakertaa, ja välillä tuntuu epäreilulta kun tuttavapiiri täyttyy vauvauutisista kuin sormia napsauttamalla. Viime kiertoon tilasin ovistikkuja, mutta ne saapuivat niin myöhään etten ehtinyt niillä vielä leikkiä, mutta tässä kierrossa ehdin. Onko oviksen tikuttamisesta ollut hyötyä? Kumppanini on enemmän jalat maassa tämän asian kanssa ja on onneksi ollut tukena kun oon ollut maassa menkkapäivinä. Ollaan 32v ja 34v ensiyrittäjät.
Jos on samanlaista taustaa, tulkaahan kertomaan kokemuksianne :)
Kommentit (789)
Mulla on ain alkanu runsaalla vuodolla, niin on ollut helppo tunnistaa kierron eka päivä. Mutta näin oon kans ymmärtäny et vasta kunnon vuodosta alkais kierto.
Täällä imetyksen lopettaminen (nyt jo kolmatta ja viimeistä kertaa) on sujunut ihan hyvin. Lapsi ei oo isosti kaivannu rinnalle muuten kuin ekana yönä. Ei auttanut muu kuin antaa itkeä sylissä harmitus pois.. mikään tutti tai tuttipullo ei auttanut. Itsellehän tää on vaikeeta kun maito pakkautuu rintoihin ja kaikki kehossa huutaa että imetä nyt herranjumala tuota lapsiparkaa. Yritän vaan hengittää ja keskittyä hokemaan itselleni että lapsi haluaa varmasti mieluummin sisaruksen kuin olla tissillä. 😆
Nyt täällä YK8 ja kp5, käytössä letrozolit ja DHEA. Päivät mateleeee.. no te jos ketkä tiedätte. Plussatuulia!
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Ztebe en olis itse huolissaan vaikka kierrot heittelis ton verran kun kuitenkin pysyy normaalin rajoissa. Mulla ennenaikaiset vaihdevuodet kolkuttelee ihan todistetusti ja kierron pituus jopa vaan 21 pvä ja tietääkseni nimenomaan kierron lyheneminen on se mikä on huolestuttavaa. Sä voit varmasti olla ihan huoleti. ☺️
N 39 M 39
Helvi kirjoitti:
Ztebe en olis itse huolissaan vaikka kierrot heittelis ton verran kun kuitenkin pysyy normaalin rajoissa. Mulla ennenaikaiset vaihdevuodet kolkuttelee ihan todistetusti ja kierron pituus jopa vaan 21 pvä ja tietääkseni nimenomaan kierron lyheneminen on se mikä on huolestuttavaa. Sä voit varmasti olla ihan huoleti. ☺️
Kauheesti en ole nyt perehtynyt tilanteeseesi mutta onko sinulta siis otettu verikokeita yms..missä ilmennyt riski ennenaikaisiin vaihdevuosiin?
Itselläni ikää pian 40v, mitään kokeita ei ole otettu mutta hikoilu puuskia on ollut ennen menkkoja jo varmaan vuoden verran ja limakalvot kuivaa + raskautta ei ole kuulunut 2- vuoden aikana kun ollaan yritetty 🙄Lääkärit/gynet vaan sanoo ettei voi olla vielä vaihdevuodet tulossa 🤔Kierto minulla vaihdellut 25-29 päivää, keskimäärin 26-27.Vuoto on ollut kyllä pitkään niukempaa.
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Neiti Kesäheinä tuttuja mullekin nuo kuumat aallot ja hikoilu. Mulla on mitattu verikokeella AMH-arvo joka oli jo 35-vuotiaana mulla vaan 0,6. Nyt 38-vuotiaana pelkään että se on varmaan laskenu entisestään. Tiistaina kävin verikokeessa niin varmaan vastaus tulee pian. Me saatiin esikoinen kun sain Letrozolit munasoluja kasvattamaan. Ehdottomasti suosittelen nyt sulle että käyt mittauttamassa AMH:n (maksaa yksityisellä n 90e) ja käyt tutkituttamassa tilanteesi muutenkin että saat (jos haluat) oikeat lääkkeet tilanteeseesi. Mulla siis oli lyhyt kierto mitä ihmettelin ja huolestuin kun meillä ei puoleen vuoteen tärpännyt luomusti. Jos on 35 vuotta täyttänyt, ei suositella yrittämään kuin maksimissaan tuo puoli vuotta ennen hedelmöityshoitoihin hakeutumista. Tämä ohje siis Felicitakselta.
N 39 M 39
Mihinkähän bittiavaruuteen se mun toinen viesti nyt hävisi.. noh. Sitä vielä halusin jatkaa että tuo on ihan puppua etteikö ennenaikaiset vaihdevuodet voisi jo tulla nuoremmallekin. Itse oon elävä esimerkki.. 🤦🏻♀️ Mun äiti sai luomusti kuopuksen 42-vuotiaana niin luulin ettei mullakaan ole mitään huolta vielä, mutta väärässä olin. AMH-arvo ei siis kerro riskistä ennenaikaisiin vaihdevuosiin, vaan se kertoo konkreettisesti minkä verran munasoluja on enää jäljellä. Itselläni siis sen arvon perusteella diagnosoitiin pre-POI eli olisiko tuon tulkinta nyt sitten esiaste ennenaikaisista vaihdevuosista. Onneksi toivoa vielä on jonkun verran jos munasoluja on ylipäätään vielä jäljellä, mutta ehdottomasti raskautumisen avuksi kannattaa silloin käyttää lääkkeitä eikä jäädä odottelemaan ihmettä.
N 39 M 39
Ja täällä kans mentiin uuteen kiertoon, ens kuussa tulee 2 vuotta täyteen yritystä.
Kantaan oli tullut verikokeiden tulokset: FSH 5.5 ja LH 6.8 . AMH 6.12, Adioni 3.6.
Noissa on kyllä isot viitearvojen välit, että vaikka ovat ns. normaalit niin vaikuttavatko silti siihen, ettei raskaus ala. Tuo suuri amh-arvo viittaa pco.
Oli taas vaihteeks uusi kierto melkonen märkä rätti päin naamaa, ihan vituttaa suoraan sanottuna. Inssiin ei päästä niin kauan kuin on lakko, ja heinäkuussa poli on kiinni. Eli mennee syksylle ennenkuin päästään edes kokeilemaan, ivf ei edelleenkään houkuta.
Akupunktiota ajattelin testata seuraavaks, onko kukaan muu käynyt? Ainakin googlauksen perusteella (ja tietty sinkkuelämän) voi edesauttaa raskautumista.
Ja söin just puolikkaan pään kokoisen suklaamunan, menee nyt täysin pms piikkiin! 🍬
No regets ja tsemppiä kaikille! ❤️
N32 M30, ensimmäisen yritys aloitettu 5/20
Tsempit ja halaukset Hileinen!
Tiedän niin tuon tunteen. Täälläki alkoi uusi kierto 😌. Menkat oli myöhässä joten nyt tuli vähän pitempi kierto joskin ihan normin rajoissa 28 päivää. Ehdin jo testatakin ja pieni toiveikkuus heräsi. Joten pettymys oli suuri. Joskin jollai tavalla myös helpotus, että ne menkat tuli, tietää kaiken olevan Ok. Ehdin jo pelätä et mitä jos menkkoja ei kuulu ja raskaana en ole että mitä tapahtuu , kun yleensä ei kierto heittele.
No huomenna pääsee onneksi miehen kainaloon. Voidaan suunnitella yhteistä vappua, kun molemmilla on vapaata silloin. Jos sais nämä ajatukset nyt muualle, kun miettii sitä 😊.
Sattuuhan se kai oletettu ovulaatiokin sille viikonlopulle, mutta.. nyt yritän ottaa rennosti ja keskittyä muuhun.
Helvi kirjoitti:
Joo ei vielä vaihdevuodet mutta ehkä jotain ensioireita jo, niitähän voi tulla jo 10 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia! Vaihtelevan kierron lisäksi tosiaan menkkojen aikaan tuota yöllistä hikoilua ja nyt olen alkanut heräämään joka aamuyö neljältä. Ainoat selitykset mitä tuolle heräilylle keksin (kun ihan uusi juttu mitään uniongelmia ei ole ollut aiemmin) on joko vaihdevuosien ensioireita tai sitten jotain mystisiä koronan jälkioireita 🤷♀️
Mutta myös; kiertopäivä 29 eikä mitään pms oireita.. mutta nyt "pitäisi" olla pitkän kierron vuoro joten ihan rauhassa suurempia toiveita herättelemättä odottelen tämän viikon lopulle.
Esikoinen 2018
Toisen yritys aloitettu 10/2019
Ztebe kirjoitti:
Joo ei vielä vaihdevuodet mutta ehkä jotain ensioireita jo, niitähän voi tulla jo 10 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia! Vaihtelevan kierron lisäksi tosiaan menkkojen aikaan tuota yöllistä hikoilua ja nyt olen alkanut heräämään joka aamuyö neljältä. Ainoat selitykset mitä tuolle heräilylle keksin (kun ihan uusi juttu mitään uniongelmia ei ole ollut aiemmin) on joko vaihdevuosien ensioireita tai sitten jotain mystisiä koronan jälkioireita 🤷♀️
Mutta myös; kiertopäivä 29 eikä mitään pms oireita.. mutta nyt "pitäisi" olla pitkän kierron vuoro joten ihan rauhassa suurempia toiveita herättelemättä odottelen tämän viikon lopulle.
Kiertopäivä 33 ja aamulla testasin, vahvat kaksi viivaa piirtyi testiin 🤩 Uskomatonta.. nyt vaan jäitä hattuun ja sormet ristiin että a) ei ole taas tuulimuna b) ei ole muuta vialla c) ei keskeydy.. niin että miten se ihana levollinen raskaus menikään 🤔
Toivottavasti tämä tuo uskoa tuskaileville, pitkän yrityksen jälkeen (lähes 2-vuotta edellisestä plussasta) voi jopa luomunakin onnistua ja tämän ikäisenä vielä (39v) ❤
Esikoinen 2018
Ztebe: ihana uutinen, hurjasti onnea!!!! Sormet
ristissä, että kaikki menee hyvin <3 etkös sanonut, että olit ovulaation aikana koronassa? :) olikohan ovulaatio sitten aikaisemmin/myöhemmin kun yleensä? Huomasitko mitään ? Usein tuntuu olevan niin, että plussa pärähtää kun sitä vähiten odottaa.
Kyllä tuo toivoa omaan tilanteeseen nämä hyvät uutiset :) täällä odotellaan pääsyä vielä munajohtimien aukiolotutkimukseen, jospa ensi kierrossa pääsisi. Ennen tutkimusta en edes jaksa toivoa mitään, yritän vain ottaa rennosti 😁
Ztebe: ihana uutinen - onnittelut! Tuo osoittaa tosiaan, että välillä vain pitkä yrittäminen auttaa (vaikka toki monissa tapauksissa on hyvä käydä lääkärillä jos ei mitään kuulu ja hoidot voivat olla hyödyksi). Mahtavaa, että teillä asia ratkesi vielä noin luomusti! Paljon tsemppiä ja onnea alkuraskauteen ja muutenkin odotukseen, toivottavasti kaikki menee hyvin! ❤️😊
Hei! Ihana huomata, että monet teistä, joiden kanssa viime ja toissa vuonna jaoin kokemuksia, ovat plussanneet. Hirveästi tsemppiä ja voimia kaikille, jotka yhä toivovat!
Palasin pienen tauon jälkeen kertomaan, että pieni poikamme syntyi reilu viikko sitten torstaina erittäin ennenaikaisesti ja yllättäen rv 26+6. Poika voi olosuhteisiin nähden hyvin ja me harjoittelemme uutta elämää perheenä Taysin vastasyntyneiden teholla. ❤️
Hei, ajattelin kanssa kirjoitella tänne. Meillä yk 12 menossa. Itsellä juuri tuli ikää 39v mies on 40v. Yhteinen lapsi olisi toiveissa... saas nähdä kuinka käy...
Tutkimuksia ei olla vielä ainakaan aloitettu
Molemmille kolmas ja ensimmäinen yhteinen lapsi haaveissa. Pillerit pois pääsiäisenä -21 ja Yk 1 virallisesti alkanut 5/21
Vau, onnea Ztebe! 🥰 Ihana kuulla että teillä tärppäsi pitkän yrityksen jälkeen ja sulla ikää suunnilleen saman verran kuin mulla. Meillä menossa kolmas kierto ovulaation induktiota. Ultrassa selvisi että mulla on ihan hyvä vaste lääkkeisiin joten samalla meiningillä jatketaan ensi kuussakin jos ei nyt tärppää. Tänä aamuna tikutin LH-huipun joten kohta taas piinailut vuorossa.. voi kunpa tärppäis meillä ja itse kullakin pian!!!
N 39 M 39
Onnea Ztebe plussasta ja täällä sormet & varpaat ristissä teidän puolesta 🤞🏻❤️
Toffille myös kaikki maailman tsempit mitä löytyy ja irtoaa ja onnea pienokaisesta, vaikka vähän yllättäen ennakkoon tulikin ❤️
Ztebe, onnea plussasta ❤️ ihanaa, kun pitkään yrittäneillä onnistuu ✨
Toffi, vau ✨ onnea uudesta perheenjäsenestä ja hirmuisesti tsemppiä tähän haastavaan alkuun ❤️
Käyn jatkuvasti lukemassa teidän kuulumisia ja toivomassa onnistumista ihan jokaiselle pitkään yrittäneelle ❤️❤️
N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22
Kiitos onnitteluista, aika ihmeissään tästä itsekin oltiin. Tosiaan olin koronassa (lieväoireinen kyllä) sen viikon enkä ovistakaan tikutellut niin en odottanut tästä kierrosta mitään mutta viikonloppuna yhden kerran hommailtiin, muutama päivä ennen kun ovis olisi mielestäni pitänyt olla 🤷♀️
Menen kyllä varhaisultraan heti kun siellä on mahdollista jotain nähdä, ei kestä odottaa sinne viikon 12 ultraan kun viimeksi paljastui tuulimunaksi viikolla 10.
Tsemppiä Toffille paljon pienen ihmisen alkuhaasteisiin ja muille tsemppiä ja jaksamista yritykseen.
Esikoinen 2018
Ztebelle paljon peukkuja että kaikki sujuis hyvin!
Meille saatiin tänään tehtyä eka inseminaatio, kp 17. Aika nopea ja vaivaton toimenpide oli, toivotaan että tärppäis tästä.
N32 M30, ensimmäisen yritys aloitettu 5/20
Oon itse tuon saman jostain lukenut että ensimmäisestä kunnon vuotopäivästä pitäisi laskea, joten siitä lasken itse.
Mulla on jotenkin kierrot menneet aivan ihmeellisiksi, aiemmin ollut tasan 28 pv aina mutta viimeiset kuukaudet kierrot joka toinen kk 26/27 pv ja joka toinen kk 32/33 pv. Alkaako tässä jo vaihdevuodet kolkuttelemaan...
Tässä kuussa olin oviksen aikaan koronassa joten se siitä taas.
Esikoinen 2018