Pitkään yrittäneet
Heippa!
Etsin kohtalontovereita, jotka ovat yrittäneet raskautua jo pidemmän aikaa tuloksetta. Minkälaisia tunteita on matkalle mahtunut? Onko jotakin vippaskonsteja yritetty? Kuinka kestää jatkuvat pettymykset mutta pysyä toiveikkaana? Tuntuuko yrittäminen välillä väkinäiseltä?
Oma projektini alkoi 11/2020 plussalla, joka meni joulukuussa kesken. Sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään ja taas alkoi uusi kierto. Jatkuvat pettymykset nakertaa, ja välillä tuntuu epäreilulta kun tuttavapiiri täyttyy vauvauutisista kuin sormia napsauttamalla. Viime kiertoon tilasin ovistikkuja, mutta ne saapuivat niin myöhään etten ehtinyt niillä vielä leikkiä, mutta tässä kierrossa ehdin. Onko oviksen tikuttamisesta ollut hyötyä? Kumppanini on enemmän jalat maassa tämän asian kanssa ja on onneksi ollut tukena kun oon ollut maassa menkkapäivinä. Ollaan 32v ja 34v ensiyrittäjät.
Jos on samanlaista taustaa, tulkaahan kertomaan kokemuksianne :)
Kommentit (789)
Täällä kävikin sitten niin että ovis tuli myöhässä. Ennustin että olisi ollut kp 13-15 mutta olikin vasta kp 20. Ennen raskautta (v. 19-20) kierrot olikin usein reilusti yli 30 päiväisiä, mutta imetyksen vähentyessä ja loputtua kierrot ovat olleet 28-30 päiväisiä. Nyt sitten jostain syystä tähän väliin pitkä kierto. Greipit jäi syömättä, osa vitskuista loppui ja talletuksia ei tehty ihan just niin kuin pitäis, vaan aika rennolla meiningillä. En jotenkin jaksa stressata nyt. On onneksi muita projekteja kesken jotka vievät aikaa ja ajatuksia. Välillä tulee ihan hulluja vauvakuumepuuskia ja tekis mieli tehdä viis raskaustestiä peräkkäin jos joku vaikka olisikin positiivinen (haaveunia 😂). Taas jälleen piinapäivät edessä. Toivottavasti jaksan mekkoihin asti enkä ala testailemaan turhaan. Se on niin saakelin kurjaa tuijottaa negaa ja miettiä että jospa kuitenkin ovis oli vaan myöhässä tmstms..
Hei! Olen pitkään suunnitellut kirjoittavani tänne. En edes tiedä kuulunko pitkään yrittäneisiin, mutta en oikein tiedä minne muuallekaan avautuisin.Olen joskus kirjoittanut tuonne 40+ porukkaan, mutta kovin hiljaista ollut.
Meillä siis lopetettu ehkäisy viime kesänä. Mutta syystä, että asutaan miehen kans osittain eri paikkakunnilla niin rehellisiä ovulaation aikana tapahtuvia yrityskertoja on ehkä 3-4. Tiedän, että hermoilen turhaan, kun yritystä näin vähän takana ja ikääkin jo on.Minulla on ennestään 3 lasta entisestä liitosta ja aina olen raskautunut helposti. Uudessa miehessäkään ei pitäisi mitään ” vikaa” olla, koska on saanut useita raskauksia aikaan entisissä liitoissa jotka tosin ovat päätyneet kesken menoon. Molemmat ollaan perusterveitä, vaikka ollaankin jo 43 vuotiaita.
Oletettu ovis on tällä viikolla. Nyt aloin syömään mehiläiskuningatarhyytelöä ja macajauhetta. Aiemmin olen jo mammavitamiinin aloittanut.
Kaikenlainen vertaistuki ja tsemppi tulis nyt tarpeeseen.
Onko täällä muita yli 40v kuumeilijoita?
Lisäksi kiinnostaa, että jos vauvaa ei nyt säädyllisessä ajassa ala kuulua minkälaisia hoitomahdollisuuksia tämän ikäisille on? Julkisella ei varmaankaan, mutta mites yksityisellä?
Tervetuloa mukaan Mammahaave! Tosiaan julkiselle puolelle hoitoihin et pääsisi siksikään kun sulla on jo useampi lapsi. Yksityisellä hoidetaan noin 45-vuotiaaksi asti (kannattaa tarkistaa klinikkakohtaisesti). Sinuna menisin samantien tarkistuttamaan tilanteen yksityisellä verikokeilla ja ultralla jos varaa on. Sitten pystyt heti saamaan hormonitukea jos on tarvetta, eikä mene arvokkaita yrityskertoja hukkaan.
Aika matelee perjantain klinikalla käyntiä odotellessa. Imetyksen lopettaminen on väsyttänyt aivan tajuttoman paljon ja oonkin käytännössä lähes nukkunu vuorokaudet ympäri. Onneksi on siihen nyt ollu mahdollisuus kun mies on tämän viikon kotona.
Jaksamista kaikille tilanteisiin! ❤️ Näinhän se on että kello tikittää, mutta samalla täytyy ajatella että jos tekee parhaansa sen eteen että lapsi saisi alkunsa, se on kaikki mihin me pystytään.
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Niin ja ensimmäinen käynti hedelmöitysklinikalla on ilmainen, suosittelen sitä sulle Mammahaave. Kyllä sun iän puolesta kannattaa mennä tänään eikä huomenna sinne käymään, ethän häviä siinä mitään. :)
N 39 M 39
Kiitos kaikille myötätunnoista ❤ Ztebe, vaikka vuoto käynnistyi itsekseen niin Naistenklinikan päivystyksessä (jonne päädyin yleispäivystyksen kautta) suositeltiin kuitenkin tekemään lääkkeellinen tyhjennys. Teinkin sen ma, kun oli mies koko ajan paikalla "valvomassa". Spontaanisti oli ennenkin lääkkeellistä tosi runsaat vuodot ja supistuksia, sitten helpompi vaihe ja lääkkeen indusoimana ma tosi kovat kivut ja vuoto. Meinasin pyörtyä ja olivat jo ottamassa uudelleen päivystykseen, mutta sitten olo paranikin juuri ennen lähtöä ja tasaantui. Olen saanut nukuttua ja vuoto on enää niukkaa nyt.
Sunnuntaina uutinen tuntui kyllä kovalta ja ennen kaikkea suretti ajatus siitä, että jälleen tulee yksi vaikea kokemus jo niin monen pettymyksen päälle. Hoito oli kyllä tosi hyvää, ihanan empaattista ja varmistettiin että varmasti jaksaa myös psyykkisesti. Ympärillä mulla on myös paljoa ihmisiä, jotka ovat tukeneet ja ymmärtäneet. Nyt oon jo fyysisesti ja kumma kyllä henkisestikin aika ok. Jotenkin olen nyt onnistunut ajattelemaan, että km:t ja tuulimunat ovat yleisiä ja eivät kerro seuraavasta kerrasta paljoakaan; ja nyt on sentään ainakin kerran raskauduttu. Toivon ainakin että seuraava menisi eri tavalla, kun meillä se syykin hedelmällisyysongelmille löytyi ja tuntui että hoitokin tehosi. Uutta kohti nyt siis vain, toivon että kierto palautuisi pian ja pääsisi heti ennen seuraavua kuukautisia jo yrittämään uutta.
Tervetuloa uusille ja tsemppiä kaikille muillekin. Sille on paljon käyttöä, vaikka itse uskonkin että tämä vielä päättyy hyvin ☺️
Helvi kirjoitti:
Niin ja ensimmäinen käynti hedelmöitysklinikalla on ilmainen, suosittelen sitä sulle Mammahaave. Kyllä sun iän puolesta kannattaa mennä tänään eikä huomenna sinne käymään, ethän häviä siinä mitään. :)
Pakko kysyä tarkennuksena Helvi että mitä tarkoitat hedelmöitysklinikalla? Me emme ikinä päätyneet julkisen puolen asiakkaiksi, vaan asioimme Felicitas Mehiläisessä alusta alkaen ja siellä kyllä jokainen käynti oli maksullinen 🤔 jonkunmoiselle terveydenhoitajan ”opastuskäynnille” olisi päässyt ilmaiseksi, mutta siihen ei olisi sisältynyt sisätutkimusta eikä mitään muuta konkreettista. Eli kannattaa tarkistaa klinikka kohtaisesti ettei tule ikäviä kalliita yllätyksiä ☝🏻
Kiva kuulla kuulumisiasi Stash, hyvä jos olo alkaa edes vähän helpottaa ❤️ Kokemus kuulostaa kaikkineen raskaalta, mutta hienoa että pystyt ajattelemaan noinkin pian jo positiivisesti. Mukava myös kuulla että noinkin kamala kokemus on kuitenkin voinut jättää ”hyvän fiiliksen”, jos niin voi sanoa. Hirveästi tsemppiä ja paranemista vielä ❤️
Stash kirjoitti:
Kiitos kaikille myötätunnoista ❤ Ztebe, vaikka vuoto käynnistyi itsekseen niin Naistenklinikan päivystyksessä (jonne päädyin yleispäivystyksen kautta) suositeltiin kuitenkin tekemään lääkkeellinen tyhjennys. Teinkin sen ma, kun oli mies koko ajan paikalla "valvomassa". Spontaanisti oli ennenkin lääkkeellistä tosi runsaat vuodot ja supistuksia, sitten helpompi vaihe ja lääkkeen indusoimana ma tosi kovat kivut ja vuoto. Meinasin pyörtyä ja olivat jo ottamassa uudelleen päivystykseen, mutta sitten olo paranikin juuri ennen lähtöä ja tasaantui. Olen saanut nukuttua ja vuoto on enää niukkaa nyt.
Sunnuntaina uutinen tuntui kyllä kovalta ja ennen kaikkea suretti ajatus siitä, että jälleen tulee yksi vaikea kokemus jo niin monen pettymyksen päälle. Hoito oli kyllä tosi hyvää, ihanan empaattista ja varmistettiin että varmasti jaksaa myös psyykkisesti. Ympärillä mulla on myös paljoa ihmisiä, jotka ovat tukeneet ja ymmärtäneet. Nyt oon jo fyysisesti ja kumma kyllä henkisestikin aika ok. Jotenkin olen nyt onnistunut ajattelemaan, että km:t ja tuulimunat ovat yleisiä ja eivät kerro seuraavasta kerrasta paljoakaan; ja nyt on sentään ainakin kerran raskauduttu. Toivon ainakin että seuraava menisi eri tavalla, kun meillä se syykin hedelmällisyysongelmille löytyi ja tuntui että hoitokin tehosi. Uutta kohti nyt siis vain, toivon että kierto palautuisi pian ja pääsisi heti ennen seuraavua kuukautisia jo yrittämään uutta.
Tervetuloa uusille ja tsemppiä kaikille muillekin. Sille on paljon käyttöä, vaikka itse uskonkin että tämä vielä päättyy hyvin ☺️
Tuo lääkkeellinen on kyllä rankka, minulla vuoto kesti reilu neljä viikkoa keskeytyksestä ja siitä meni kolme viikkoa että kuukautiset alkoi. Minua tilanteessa lohdutti se, että en menettänyt muuta kun ajatuksen lapsesta, kun tuulimunassa ei tosiaan mitään alkua ole. Tsemppiä ❤
Esikoinen 2018
Toisen yritys aloitettu 10/2019
Tosiaan, voimia paranemiseen Stash!
Tarkoitin juuri tuota ensimmäistä käyntiä Felicitaksella joka on terveydenhoitajan vastaanotto. Itse sain silloin mistään mitään tietämättömänä arvokasta tietoa hoidoista ja lähetteen verikokeisiin, joilla heti selvisi matala AMH. Toki tutkimuksia siinä ei vielä tehty, mutta auttaa sen pohtimisessa, onko hoidot itseä varten.
N 39 M 39
Helvi, kiva kuulla että käynti hoitajallakin oli noin hyödyllinen 😊 labrat kuitenkin kustansitte varmaan itse, ne eivät ehkä kuuluneet ilmaisen käynnin pakettiin?
Helvi, Nounou, Mammahaaveilija yms: Sama kokemus minulla myös kyseisestä paikasta eli Felicitaksesta. Terveydenhoitajan ensitapaaminen (minulla oli etänä) oli ilmainen, siinä ei tutkimuksia mutta oli hyödyllinen ja paljon lisätietoa tarjoava. Ei tuntunut ns markkinoinnilta vaan aidolta välittämiseltä. Kaikki kokeet ja tutkimukset toki maksoi.
Niinpä, sama homma että verikokeet sai sitten maksaa itse, mutta niiden hinta kerrottiin ensitapaamisella, eikä niitä ollut tietenkään mikään pakko ottaa. :)
N 39 M 39
Heippa, mukaan nyt myös vähän rohkeutta keränneenä tähän keskusteluun. Ollaan aloitettu yritys 1/21 ja tähän asti nolla plussaa mittarissa. Kunnalliselle lapsettomuuspolille vihdoin 3/22 nyt käynti ja ensimmäiset verikokeet ja sn-näytteet otettu. Mulla on operoitu kohdusta myoomia ja ne tullut myös takaisin, mutta vielä maltillisen kokoisia. Tällä tiedolla yritystä eteenpäin.
Oma pää painiskelee paljon sen ympärillä, että ollaanko yritetty kauan ja kauanko tätä odotusta voi olla vielä edessä. Omakannan lapsettomuusdiagnoosi näyttää lukiessa pahalta, mutta epätodelliselta kun mitään toimenpiteitä ei ole vielä takana. Google laulaa kokoajan "mitä on terolutit" (tuntuu auttavan niin monia, tai sitten ei), miksi ovulaatioinduktio jos ovuloi säännöllisesti jne. Ehkä täällä on muitakin, jotka on pitkää yrittäneet, mutta ihan pihalla. Tai muistatte miltä se tuntui alkuun.
Sitten vielä kun on tunnepuoli pään sisällä... Mulla mies on ollut alusta asti innokkaampi perheen perustaja ja häneltä tuli ajatus aloittaa yrittäminen. On siis mukana ja tukena, mutta itsellä on silti tosi yksinäinen olo omien kropassa tuntuvien inahdusten tulkinnassa. Ollaan puhuttu siitä, miten mä tulkitsen ja pohdin ja petyn kuukauden koko syklin ajan ja mies ei oikein voi muuta kun odottaa jotain tapahtuvaksi. Miten te muut ootte käsitellyt tällaista? Puhutteko kaikista oireista heti ja onko teillä miehet tietoisia tarkoista piinapäivien laskuista?
Yritys aloitettu 1/21 N35 ja M36
Tervetuloa tähänkin ketjuun Sipiriina! Itse en jaksa kaikesta miehelle tiedottaa, mutta toki jos isompaa kuten ovulaation aika lähestyy, kun r-testi järkevinä päivinä tehtynä näyttää negaa tai kun menkat taas alkaa. Kävin itse eilen tämän lapsen yrityksen tiimoilta ekassa tutkimuksessa ja soitin sieltä tullessa miehelle raportin. Pääviestinä että kyllä siellä vielä jotain tapahtuu (JES!!) mutta hoidoille on kyllä perusteet.
Terolutit ei oo mulle tuttuja, mutta ovulaation induktiota (mulla letrozolit) käytetään mun käsittääkseni siksi että munasolut kypsyis paremmin. Meillä tärppäs esikoinen heti ekasta ovulaation induktio-kierrosta. Nyt mulla tätä toista yrittäessä toinen kierto letrozoleilla meneillään.
N 39 M 39
Harvakseltaan olen käynyt täällä lukemassa, en ole jaksanut kirjoittaa.
Pahoittelut Stash tuulimunasta 😥
Täällä alkoi tänään jälleen uusi kierto 😔 Parin kuukauden päästä 2v täynnä yritystä ilman plussaa 😥 Olen aika varma ettei enää luomu ihmettä tapahdu ja hoitoihin ei lähdetä kun niihin ei mahdollisuutta ole 😔
Tsemppiä kaikille ❤❤
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Kiitoksia Helvi ja muut tsemppaajat!
Pahoittelut keskenmenoista ja niillekin jolla taas uusi kierto ilman plussaa.
Tosiaan itse olen ihan pihalla näistä teroluteista ja Letrozoleista (pahoittelen jos kirjoitan väärin)
Mihin näitä siis määrätään ja mitä tutkimuksia edellyttää? Saako siis normigyneltä vai edellyttääkö jotai lapsettomuusklinikalla käyntiä?
Mielelläni kuulisin kokemuksia ja spekulointia mikä meillä siis vois olla vialla ettei tärppää?
Ja minkälaista se apu vois olla mitä klinikalta saa?
Ikää toki on, mutta kierto on itsellä suht säännöllinen 26-28 päivää. Ovulaatio tikkujen mukaan tapahtuu ja nyt tullut uutena pientä ovisvuotoa. En tiedä onko hyvä vai huono? Netin mukaan ihan normaalia. Miehestä en toki tiedä onko siittiöiden liikkuvuudessa voinut tapahtua jotain..
Minä en myöskään joka liikusta viitsi miehelle tiedottaa. Minulla on jostakin syystä useassa kierrossa ollut raskausoireita ilman plussaa. Aiheuttaa vain turhia toiveita ja sitten pettymyksiä.
Jokatapauksessa tsemppiä kaikille!
Tuskin saa normigyneltä ainakaan letrozolia. Siihen voi olla niin monia syitä miksei tärppää. Hedelmöityshoidoissa voidaan lääkkeillä tukea hormonitoimintaa niin että kaikki kehossa tapahtuu raskauden alkamiselle suotuisalla tavalla. Esim iän myötä sellainen kuin DHEA vähenee joten nyt itse syön sitä tablettina. Ja letrozolit boostaa munarakkuloiden kypsymistä niin että ne voisivat hedelmöittyä. Jos et halua mennä heti tutkimuksiin, voit itse käydä mittauttamassa ilman lähetettä esim ferritiinin (sais olla lähemmäs 50) ja progesteronin (mitattuna 7 päivää ovulaation jälkeen sen pitäisi olla 25 tienoilla jolloin ovulaation voidaan todeta tapahtuneen). Esim mulla ovulaatiotikut on aina näyttäneet että ovulaatio tapahtuisi, mutta progesteroniarvo paljasti että ovista ei oikeasti ole tapahtunut ainakaan siinä kierrossa missä se mitattiin.
Googlaamalla löydät hyvin tietoa mitkä ovat sitten ne hoidot joihin jatketaan jos pelkistä pillereistä ei ole apua, eli inseminaatio ja IVF
N 39 M 39
Meillä mies kyselee välillä että joko on tärppipäivät tulossa ja menkkojen lähetessä kyselee että joko vuotaa. Joskus on kiertoja kun ei puhuta juurikaan yrittämisestä, niin mä saatan vain sanoa hyvin päivien lähestyessä että "muista säästellä, ens viikko taas touhutaan" tms. 😂 Ekan kohdalla juteltiin enemmän. Nyt lähinnä haaveillaan ja mietitään ikäeroasioita.
Neiti kesäheinälle isot tsempit. ❤️ Toivottavasti saatte vielä pienen ihmeenne. ❤️
Täällä menossa kp 28. Dpo voisi olla 8-9. Viime viikolla tein yhden testin lähinnä testatakseni olisiko ovis voinut olla jo aiemmin ja jos olisi siitä tärppi käynyt. No eipä ollut. Kyllä mä epäilen että se ovis oli kp 20. Tänään ollut reilusti vv mikä on todella lupaava merkki. Toinen oire on rauhallinen fiilis. Jännä nähdä mihin tämä kierto päättyy. 😊
Olen todella pahoillani 😔 itselläni oli sama 1,5-vuotta sitten, viikolla 10 alkoi niukka vuoto joka todettiin tuulimunaksi ja keskeytyneeksi keskenmenoksi, jouduin sitten lääkkeellisen keskeytyksen vielä tekemään. Tarvitseeko sinun tuota lääkkeellistä tehdä?
Esikoinen 2018
Toisen yritys aloitettu 10/2019