Pitkään yrittäneet
Heippa!
Etsin kohtalontovereita, jotka ovat yrittäneet raskautua jo pidemmän aikaa tuloksetta. Minkälaisia tunteita on matkalle mahtunut? Onko jotakin vippaskonsteja yritetty? Kuinka kestää jatkuvat pettymykset mutta pysyä toiveikkaana? Tuntuuko yrittäminen välillä väkinäiseltä?
Oma projektini alkoi 11/2020 plussalla, joka meni joulukuussa kesken. Sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään ja taas alkoi uusi kierto. Jatkuvat pettymykset nakertaa, ja välillä tuntuu epäreilulta kun tuttavapiiri täyttyy vauvauutisista kuin sormia napsauttamalla. Viime kiertoon tilasin ovistikkuja, mutta ne saapuivat niin myöhään etten ehtinyt niillä vielä leikkiä, mutta tässä kierrossa ehdin. Onko oviksen tikuttamisesta ollut hyötyä? Kumppanini on enemmän jalat maassa tämän asian kanssa ja on onneksi ollut tukena kun oon ollut maassa menkkapäivinä. Ollaan 32v ja 34v ensiyrittäjät.
Jos on samanlaista taustaa, tulkaahan kertomaan kokemuksianne :)
Kommentit (789)
Vanamo, harmi tuo tilanne, että menkat alkoi. Mutta kiva, että pääset letrokierrolle, jospa se auttaisi 😊
Piti vaan kommentoida tuosta spermanäytteestä, että minun miehellä kesällä tutkiessa normaaleja oli 3% (eli ei paljoa parempi kuin tuo teidän 2%), mutta meillä kanssa lääkäri arvioi että koska näyte muuten hyvä, tuolla ei pitäisi olla vaikutusta. Vaikuttaa siltä, että tuossa aiheessa lääkäreiden kannat vaihtelee, joskus olen kuullut että toisilla tuollaisia lukuja pidetty huonona. Mutta ainakin meidän lääkäri on tosi kokenut lapsettomuuslääkäri ja hänkin toi esille juuri tuota, että kaikkialla tuota siittiöiden muotoa ei edes mitata, kun ei pidetä niin tärkeänä parametrinä kuin muita…
Mä olen käynyt ottamassa kaikki rokotteet ja myös kolmannen nyt pari viikkoa sitten 6. raskausviikon alussa. Sivuvaikutukset ovat olleet kohdallani kaikista rokotteista hyvin vähäisiä (käden arkuutta, vähäistä väsymystä ja 1./2. rokotteesta taisi kierto pidentyä parilla päivällä, kutem varmaan voisi käydä vaikka infektion sairastamisen jälkeen). Itse katson niin, että rokote on pienempi riski kuin koronainfektio, etenkin nyt kun tartuntoja on paljon ja eristäytyminen on vaikeaa. Ja näyttö asian puolesta on aika yksiselitteistä. Mutta enemmän stressaan sitä, että jos nyt kaikesta huolimatta saa vaikeahoitoisen koronan ja siitä on joitain vaikutuksia sikiölle 😳 Riski taitaa olla aika pieni, mutta silti. Hoitojen suhteen asia kinkkisempi, kun on niin päivän päälle tarkkaa ja parinkin päivän kierron myöhästyminen voi siinä tuntua. Ei helppoa.
Mulle ei myöskään ole tullut rokotteista mitään,ens viikolla otan sen kolmannen. Olen kuullut joillakin joilla kierto mennyt sekaisin että tilanne ois seuraavaan kiertoon jo normalisoitunut. Itse katsoisin myös että isompi riski on vakava koronatauti, mutta nämä on niin sellaisia et jokainen tekee omat päätöksensä.
Tuolla Vanamo sanoi että letroja ei saisi aloittaa testaamatta niin mulla mennyt ihan ohi tuollainen. Itsehän en tyyliin ikinä testaa, onkohan siinä sitten joku riski käyttää niitä jos sattuukin olemaan raskaana. Onhan niitäkin tarinoita kait joissa ”menkat on tullut normaalisti” vaikka on raskaana.
Mulla tuli huono fiilis, kun menin tutkimaan myös meidän testituloksia omakannasta. Olen luottanut aika sokeastikin lääkäriin kun se on vain sanonut että kaikki tulokset olivat ihan hyviä ja jotain se mainitsi kyllä siittiöiden muodosta mutta että sillä ei sinänsä ole hirveästi merkitystä. Olin jotenkin siinä uskossa että jes,niitä on siellä ja kaikki hyvin. Niin tosiaan nyt kun katsoin niin siellähän olikin normaaleja vain 2%. Ja sitten siellä oli ultrasta että mulla follikkeleita kymmenisen kappaletta, toisella puolella ei ollut yhtään kasvavaa. Muistelen että moni on puhunut että jotain 15 tai sinne suuntaan,onkohan tuokin nyt huono tulos mulla 😩 tuli jotenki hirvee olo että senkö takia lääkäri on sanonut että voitaisiin ivf hoitoihin mennä aika lailla suoraan kun meillä on huonot todennäköisyydet raskauteen!! Mutta eikö sen olisi pitänyt sanoa meille suoraan jos näin on
36v ja mies 38v. Ensimmäinen lapsi toiveissa, yritys toden teolla aloitettu 4/20.
Itsellä tässä rokotteen ottamisen ajankohdassa on juurikin kyse siitä, että mitä pidempään tätä yritystä on takana, tuntuu että jokainen kierto on tärkeämpi kuin aikaisemmat. Ja varsinkin, kun edellisestä rokotteesta tuli tyhjennysvuoto juuri kierron keskivaiheilla, niin siksi epäilyttää. Kysyn kuitenkin lääkärin mielipiteen ja menen sitten sen mukaan.
Mulle lääkäri lykkäsi mukaan ihan paperiset ohjeet letroista ja siinä sanottiin, että pieni riski on sikiön sydänvialle ja siksi testaamisesta oli siellä maininta.
Mulla Juulia juuri toisin päin, kun olen ja ollaan itse menty ominpäin tutkimaan tuloksia, niin on selkeästi ylitulkittu niitä ja oltu lääkärin mielestä turhaan huolissaan. Meillä tosiaan painotti sitä, että kaikki siittiöt, jotka vähänkään poikkeaa normista joutuvat heti tuohon epänormaalien kasaan ja siksi on tärkeää katsoa enemmän sitä kokonaismäärää ja niitä eteenpäin meneviä. Jos ne ovat viitearvojen mukaiset, ei ongelmaa pitäisi olla. Luotan tähän :)
Ja mulle lääkäri sanoi, että 10 follikkelia olisi aivan loistava tulos! Ja siitä toisesta puolesta kyselisin kyllä lääkäriltä vaikuttaako se mihinkään ja jos vaikuttaa, niin miten.
Tsemppiä sulle Juulia! Toivon sulle parempia fiiliksiä!
Kiitos vanamo,
Sait vähän huojennusta jo tänne. Jep tän takia niitä ei varmaan just itse kannata mennä googletteleen. En tiedä mikä ihme hinku mulla tuli yhtäkkiä siihen. Pakkohan se on luottaa lääkäriin että se sanoisi jos tilanne on huono. Alkoi vaan vähän huolestuttaan kyllä, ja kun nuista letroistakaan ei oltu tuota kerrottu et pitää testata. Tai oiskohan se siellä lääkkeen käyttöohjeissa kerrottu mutta mulla mennyt sitten ohi.
Äh nyt on sellanen et ei jaksaisi odottaa enää yhtään enempää vaan haluaisin vaan jo niihin hoitoihin, seuraava suunnitteluaikakin on vasta helmikuun lopulla. Meillä on yksi ainoa lääkäri joka näitä hoitaa meillä päin.
Tuli muuten mieleen että kuka se oli joka siitä jostain hedelmöityskupista puhui joku aika sitten, jotenki tuli fiilis et oliko hän yks näistä joka nyt vastikään plussasi. Et onkohan siinä joku taika sittenki siinä kupissa 😅
36v ja mies 38v. Ensimmäinen lapsi toiveissa, yritys toden teolla aloitettu 4/20.
Juulia, tsemppiä tuntemuksiin ja tilanteeseen! Mä ilen ymmärtänyt lääkäriltä, että
tuollainen yht. 10 follia (mulla samaa luokkaa, yht. 9 yhdellä kerralla ja yht. 12 toisella kerralla kun katsottiin) on kuitenkin ihan Ok, toki paremminkin voisi olla mutta ei ole mikään sellainen tosi huolestuttava vielä mitenkään. Ehkä lääkäri suositteli IVF suoraan iän vuoksi? Mulle suositteli myös. Ja mulla tosiaan oli se ns ihmekuppi eli FertiLily tässä viime kierrossa, josta kumma kyllä tuli eka ikinä plussani, joka ainakin vielä tässä noin viikko ekasta testauksesta on olemassa. En tiedä oliko kuppi nyt se ratkaiseva tekijä - saattoi olla ihan vaan tuurista kiinni (kun yritystä takana useita kuukausia niin kai joskus voi osuakin kohdalle), siitä että käytin aika paljon kaikenlaisia vitamiineja muutaman edellisen kk ja hormonia DHEA ja mies käytti 3 kk Sermatrop Alfaa. Tai sitten joku muista ns ihmekikoista, kokeilin tuossa kierrossa myös gelee roaylia ja vähän omenaviinietikkaakin. Nämä kaikki ehkä tuota DHEA, joka oikea lääkäriltä saatu reseptihormoni, lukuunottamatta on kuitenkin tällaisia ihan Googlesta keksittyjä maallikon kokeiluja, joten voi olla tosiaan ettei ollut yhtään niistä kiinni, kuppi mukaanlukien. Mutta ei kai sen kupin käytöstä haittaakaan ole, jos käyttää sen ajan kun ohjeissa lukee eli ei pidä sisällä kauempaa ja pesee kuten ohjeistetaan. Kaikenlaista varmaan kannattaa kokeilla, niin minä tein 😊
Juulia, Bluna plussasi kierrosta jossa oli kuppi käytössä eli aivan oikein muistit ja samaa mietin myös itse että huuhaata tai ei niin aika hyvään saumaan ainakin kokeilivat sitä 🙊
Kuinka tuo kuppi eroaa kuukautiskupista? Jotkut kuulema käyttäneet kuukuppiakin tähän tarkoitukseen. Ja mistä olette löytäneet ohjeita tämän kupin käyttöön, esim just se aika kauan kuppi saa olla ym? Kiinnostaa jos joku jaksaa kertoa! :)
Mä tein just hailakoista hailakoimman rtesti plussan! En saa siitä edes kuvaa, kun näkyy niin haaleasti. Mut miks lääkäri ei ois nähnyt mitään keskiviikkona sisäultralla? Voiko tää olla? Käääk!
N33+M36
Esikoinen 12/15 (yritystä 7/13 alkaen)
Kuopus haave 09/19 +1/22
Kuopushaaveena, onnea! ❤️
Ei noin varhaisessa vaiheessa ultrassa vielä mitään ilmeisesti näykään joten ei syytä huoleen :) itseä ainakin neuvottiin varaamaan varhaisultra ihan aikaisintaan 6+3 (yritin varata 5+6 mutta tuli yhteydenotto että älä nyt hyvä nainen vielä tule) koska sitä ennen siellä ei paljon mitään näy kun lapsivettäkin on siinä kohtaa vain _millilitroja_, niin saatika että näkyisi useita viikkoja aiemmin haamujen haamun aikaan.
Kiitos Nounou! ❤️ Mulla on nyt kp28 ja testin tein ihan sillä, että menkat alkaisi. En todella oottanut enää mitään siinä näkyvän! Mies näki haamun kanssa. Ikinä ennen en oo haamuviivaa saanut, vaan aina on ihan kunnon viiva tullut, jos jotain näkynyt. Olo on just semmonen et menkat alkais, rinnat kipeät, valkovuoto melko paksua, väsyttää. Ja tässähän vielä voi käydä miten vaan, parempi olla vielä hissuksiin ja turhia haaveilematta :D Tuun kertomaan kyllä kuinka meidän käy! Tsemppiä kaikille ja ihanaa viikkoa!
N33+M36
Kuopus haave 09/19 +1/22
Kuopushaaveilija, ostin tuon kupin apteekista (sitä on joissain, ei kyllä kaikissa läheskään). Ohjeet oli siellä mukana. Kyseessä siis tämä: https://www.fertilily.com/fi/. Mutta en siis tosiaan tiedä oliko onnistuminen yhtään tuosta kiinni, etenkin kun meillä tutkittiin asiaa enemmän naisesta kuin miehestä johtuvana ongelmana. Mutta eipä sitä koskaan tiedä 😀
Onnea Kuopushaaveena! Ihana kuulla <3
Täällä on menty syvemmissä vesissä sunnuntaista alkaen. Viimeisen pillerin söin Teroluteista lauantaina ja lauantaina alkoivat myös menkat. Epäilen, että Teroluteista johtuen hormoonit yllättivät vasta sunnuntaina, mutta yllättivätkin sitten aika tavalla. Tosi itkuinen ja masentunut olo ollut nyt pari päivää ja eilen aloitin jo Letrot. Toivottavasti helpottuisi kohta nämä hormonimyrskyt.
Täällä kanssa kiinnostaa toi hedelmöittymiskuppi ja ehkä kokeilen kuukupin kanssa nyt tässä alkaneessa kierrossa sen kanssa. Jos vaikka se letrojen kanssa toimisi toivotusti :)
Voi kiitos Vanamo85 ❤️ saa nähdä kuinka käy :D Toivottavasti sulla tosiaan hormonit tasaantuu pian. Uusi kierto on aina uusi mahdollisuus! 🤞Mä oon käyttänyt kuukuppia paljonkin yhdynnän jälkeen, mutta en ole ajatellut et siitä olis hyötyä tässä asiassa. Mua ärsyttää vaan se valuva neste ja siks laittanut, koska harvoin jäädään seksin jälkeen sänkyyn (yleensä seksiä päivällä). Mutta taisipa se silläkin kerralla kuppi olla paikoillaan, kun munasolu hedelmöittyi. En tiiä johtuiko tuosta vai oliko kuu ja tähdet oikeassa asennossa xD
Tsemppiä kaikille ❤️
N33+M36
Kuopus haave 09/19 +1/22
Vanamo85 : kauheasti voimia sinulle, kyllä varmasti olo helpottaa, vaikka varmasti tuntuu todella vaikealta tällä hetkellä :( Tämä vauvaprojekti hallitsee kuitenkin niin paljon ajatuksia...
Mulla on tällä hetkellä piinapäivät menossa ja jotenkin on jo valmiiksi aika haikea ja lannistunut olo... Olin alkukierron tosi hyvillä fiiliksillä ja ovulaation kohdalla saimme aika hyvin talleteltua, mutta jotenkin nyt on jo valmiiksi iskenyt semmoinen fiilis, että eihän tästä voi mitään tulla.. Tuntuu kauhealta ajatella näin, mutta jotenkin uskon, että jos olisin raskautunut niin sen kyllä tuntisin selvästi..Olen jotenkin alkanut inhoamaan näitä piinapäiviä, kierron alkuvaiheessa olen selvästi onnellisempi ja vapautuneempi.
Soittelin viime viikolla terveysasemalle, ja viimeistään 2kk sisällä pitäisi saada varattua julkiselle puolelle aika hoidon suunnittelua varten. Harkitsen kyllä vakavasti yksityiselle menemistä jos ensimmäinen aika sitten menee monen kuukauden päähän.
Oliko kellään pk-seudun lapsettomuusklinikoista kokemusta /suosituksia ?
En ollut itse myös ikinä kiinnostunut hedelmöityskupista :D Siis kuukuppikin on mulle jotenkin ihan uusi juttu , olen kyllä siitä kuullut, mutta vasta viime päivinä olen kiinnostunut sen monista hyödyistä :D Mutta juu, ehkä hedelmöityskuppi on kokeilemisen arvoinen !
Niin se alkoi jälleen uusi kierto 😥Päivän oli menkat myöhässä ja todella kivuliaat tuntuu olevan 😔
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Ja niin ne menkat rantautui tännekin. Nyt kp 3 ja lippu on taas nostettu salkoon. Ei tunnu siltä että jaksaisin jatkaa murehtimista. Murehditaan sit taas kun uitan negaa pissapurkissa kuukauden päästä. 😂 Tässä edellisen kierron oireet:
Kp12 ovislimat
Kp13 alavatsasärkyä keskellä. Flunssa.
Kp14 ovis. yötä vasten alavatsasärkyä.
Dpo1: pissatulehduskiputyyppistä tuntemusta. Alavatsaa särkee todella inhottavasti.
Dpo2: melko oireetonta. Päivällä todella lieviä alavatsasärkyjä ja yskähtäessä vasen puoli repi hieman.
Dpo3: närästää.
Dpo4: päänsärky. Leukaan ilmestyy jäätävän kokoinen finni.
Dpo5: ilmavaivoja. Äkkinäiset liikkeet repii alavatsaa (ja alaselkää) vasemmalta puolelta.
Dpo6: nälkä. Yleisvointi todella loistava.
Dpo7: alavatsaa särkee taas vasemmalta puolelta. Tyhjällä vatsalla närästystä ja siksi pakko syödä koko ajan.
Dpo8: edelleen samaa närästystä. Pakko syödä koko ajan. Illalla nipistelyä keskellä alavatsaa.
Dpo9: nälkä. Vv lisääntynyt.
Dpo10: finnit alkavat paranemaan. Menkkafiilis.
Dpo11: hengästyttää. Apea ja surkea olo. Muniksia särkee, enemmän oikeaa.
Dpo12: päänsärky. Kömpelö olo eikä mistään tule mitään.
Dpo13: -
Dpo14: vv maitokahvin väristä. Reittä särkee (eli menkat alkaa kohta).
Dpo15: reilumpaa tiputtelua, aluksi merkitsin että menkat alkoi, mutta vuoto runsastui vasta seuraavana päivänä. Päänsärky.
Mannapuuro : mielenkiintoista lukea noista oireista, itse en ole ikinä merkannut noin tarkkaan kiertoa, mutta samanlaisia tuntemuksia löytyy :)
Päivitys omaan tilanteeseen: mulla alkoi menkat aika lailla puun takaa, kp 25 (normaalikierto 28-29 päivää). Tämä oli tavallaan hyvä koska en olisi jaksanut piinailla tänään, mutta hetken ajattelin, että olisiko raskaus kyseessä kun näin aikaisin alkoivat vatsakivut. Mutta eipäs ollut. Hieman surullinen olo kuten aina, mutta yritän tästä ryhdistäytyä.
Sain kuitenkin yllätyksekseni jo ensi viikoksi ajan meidän lähiterveysasemalle, se ilahduttaa jonkin verran ja myös jännittää. Kun soitin tuonne niin puhuttiin ainoastaan minusta, mutta oletan, että toinen puolisko tulisi ottaa vastaanotolle mukaan (jos hän vain työstä pääsee tuolloin ) ? Mies oli edelleen sitä mieltä, että eikö nyt voitaisi vielä yrittää pari kuukautta, kai häntäkin vähän jännittää tuo lääkärin puheille meno.
Ihanaa viikonloppua kaikille !
ainiin ja tuohon epätavalliseen kiertoon liittyen piti vielä sanoa, että koronarokotus luultavasti sekoitti kiertoni.
Hei sitä hedelmöityskuppia koitin etsiä mutta ei sitä ole missään enää, ei oikeen netissäkään saatavilla ainakaan suomalaisilla sivustoilla. Pitäiskö se ostaa sit se kuukuppi 🙊 jospa seuraavassa kierrossa kokeilisi.
Mulla kävi vaan nyt erikoisesti että ovulaatio on monta päivää aikasessa, mietin jo pari päivää sitte et vaikuttaa ihan niinku ovislimat ois tuloillaan. Mutta mulla on aina niin täsmällinen, usein varmistan vaan ovistikuilla juuri siinä kp 14-16 ja siihen se osuu…aina! No nyt tein aamulla testin kun tuntui siltä niin perkule hymynaama 😩 kp 11. Eikä tietenkään ole ollu seksiä ollenkaan tässä. Eilen kävin koronapiikillä ja tänään kipeä olo, mutta pakko yrittää tänään ja huomenna sekstailla sitten jos ne kerkeis uiskennella vielä mestoille.
Äh mutta ärsyttää hirveästi! Eihän se koronapiikki ole kerennyt sekoittaa kiertoa kun eilen vasta otin sen, ei kai se nyt ovulaatiota saa tapahtumaan 🙊
Jaahas, mun eilinen viesti onkin hävinnyt jonnekin bittiavaruuteen yhden kirjoitusvirheen korjaamisen vuoksi...
Vaikka itselleni tuli toisen rokotteen jälkeen vuotohäiriöitä, niin monella muulla ja esim. siskollani taas koronarokotteet eivät ole vaikuttaneet millään lailla. Siskoni sai kaksi rokotetta raskauden aikana ja kolmannen nyt jälkeen ja ei mitään ongelmia. Aion varmaan odotella hieman pidemmälle sen kolmannen kanssa ja tarvittaessa kysyä neuvoa lääkäriltä, jos mennään yrityksessä maaliskuulle ja inseminaatioihin.
Tein testin aamulla ja negatiivista näytti. Eikä mennytkään kuin pari tuntia, kun menkat sitten alkoivatkin. Toisaalta hyvä, kun tuli tehtyä "turha" testi aamulla, kun letroja ei ohjeen mukaan saa aloittaa testiä tekemättä...
Eiliseen viestiin kadonneeseen viestiin kirjoittelin Kuopushaaveena sinua ajatellen omista amh arvoista (1.16) ja pettyneestä tunteesta omiin tuloksiin. Mutta tosiaan minulle lapsettomuuslääkäri sanoi, että ei yksi arvo ei määritä kuitenkaan kaikkea, mutta hyvä kun ei jääty odottelemaan liiaksi hoitoihin hakeutumisen kanssa. Siinä mielessä mielestäni oikein positiivista, että pääsette inssiin jo näin pian :)
Meillä diagnoosina on naisesta johtuva selittämätön lapsettomuus, jonka on jo mun oma gynekologi määrittänyt viimeisimmällä käynnillä. Vaikka oli kyllä silloin sitä mieltä, että miehen sperma täytyy tutkia ensimmäiseksi. Meillä miehen näyte oli aika karua luettavaa kotona, kun diagnoosina oli teratozoospermia. Normaaleita oli 2% ja epänormaaleja 98% siittiöistä. Lapsettomuuslääkäri kuitenkin oli sitä mieltä, koska näyte muuten oli oikein hyvä, ettei tuo epänormaalius vaikuta. Kuulemma esim. Ruotsissa ei ole käytössä ollenkaan tätä normaaleihin ja epänormaaleihin siittiöihin jakoa, vaan keskitytään määrään ja eteenpäin meneviin. Ja sanoi lapsettomuuslääkäri myös, ettei siis kummastakaan meistä ainakaan vielä ole löytynyt selvää syytä lapsettomuuteen.
Toivottavasti muuten Mannapuuro sulla olisi parempia kuulumisia kuin mulla täällä :)