Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkään yrittäneet

01.07.2021 |

Heippa!
Etsin kohtalontovereita, jotka ovat yrittäneet raskautua jo pidemmän aikaa tuloksetta. Minkälaisia tunteita on matkalle mahtunut? Onko jotakin vippaskonsteja yritetty? Kuinka kestää jatkuvat pettymykset mutta pysyä toiveikkaana? Tuntuuko yrittäminen välillä väkinäiseltä?
Oma projektini alkoi 11/2020 plussalla, joka meni joulukuussa kesken. Sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään ja taas alkoi uusi kierto. Jatkuvat pettymykset nakertaa, ja välillä tuntuu epäreilulta kun tuttavapiiri täyttyy vauvauutisista kuin sormia napsauttamalla. Viime kiertoon tilasin ovistikkuja, mutta ne saapuivat niin myöhään etten ehtinyt niillä vielä leikkiä, mutta tässä kierrossa ehdin. Onko oviksen tikuttamisesta ollut hyötyä? Kumppanini on enemmän jalat maassa tämän asian kanssa ja on onneksi ollut tukena kun oon ollut maassa menkkapäivinä. Ollaan 32v ja 34v ensiyrittäjät.
Jos on samanlaista taustaa, tulkaahan kertomaan kokemuksianne :)

Kommentit (789)

581/789 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sibu, tsemppiä uuteen kiertoon ja terveyskeskustapaamiseen! Toki olisi varmasti hyvä jos pääsisitte miehen kanssa molemmat paikalle kun teitä molempia asia koskettaa 😊

Juulia, hyvin saattaa tallettelut riittää hymynaama-päivänä ja seuraavana. Meillä ”tärppikierrossa” ei ollut seksiä ovulaatiota edeltävästi koska miehen piti pidättäytyä inseminaatiota edeltävästi jotta siittiöitä on tarpeeksi. Eli ovulaatiosta seuraavana päivänä oli inseminaatio jossa spermaa ruiskutettiin ja koska emme halunneet riskeerata inseminaatiota ”huonolla” luomuspermalla tavallisin talletuksin niin emme harrastelleet lähipäivinä. Eli yksi talletus ovulaatiosta seuraavana päivänä riitti. Ja käsittääkseni inseminaation pitäisi vastata todennäköisyyksiltään tavallista seksiä (meillä tietysti eri sperman vasta-aineiden takia, inseminaatiossa pestyllä spermalla paremmat mahdollisuudet vasta-aineiden takia). Gynekologi toki sanoi että olisi saanut harrastaa ja ettei ole haittaa, mutta pidättäydyimme silti.

Nyt en muista oliko Toffilla käytössä IVF:n jälkeen progesteronituki vai kellä, mutta jos jollain oli ja huomaa tämän niin missä vaiheessa ja miten progesteronia alettiin jättää pois?

582/789 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt tässä kierrossa letrot+progesteronituki. Nyt aloitan teroja syömää. Tosiaan mielenkiintoista ois kuulla, et mihin asti ootte syöny niitä jos plussa tuliskin? Ovulaatio aikaistui päivällä/parilla ja tuntui huomattavasti voimakkaammalta kuin normaalisti. Nyt siis alkaa piinapäivät! Pitkästä aikaa vähän toiveikkuutta mukana👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
583/789 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy muuten vähän korjata viimeisintä viestiäni, eli inseminaatiota ei tehty ovulaatiosta seuraavana päivänä vaan ovulaatiotestin hymynaamasta seuraavana päivänä ☝🏻

Progesteronista, käytiin tänään gynellä varhaisultrassa ja kyselin uskaltaisinko jättää progesteronituen jo pois. Gyne katsoi vähän hämmentyneenä että ”yleensä se lopetetaan siihen kun tekee positiivisen raskaustestin” joten nyt loppuu sitten sekin hupi 😅 sanoi kyllä ettei siitä mitään haittaakaan ole, kun kerroin että inseminaatio-asioitamme hoitanut gyne sanoi että tukea voi halutessaan käyttää ekaan neuvolaan asti.

Varhaisultrassa löytyi syke ja alkio vastaa aikalailla laskureita, appien mukaan olisi 6+4/6+5 ja mitoiltaan oli 6+2, mittauksen virhemarginaali +-4 päivää ❤️

584/789 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea nounou, hienoja uutisia!

Mä muuten viime kierrossa kokeilin myös kuukuppia tallettelujen jälkeen. Oli ihan kiva kun välttyi sotkulta, mutta en tiedä kuinka kuukupin syvä pohja auttaa hedelmöittämisessä jos sperma ei ole aivan kohdunnapukka vasten. Siinä varmaan ero fertililily kuppiin. En tiedä, pohdin vain.

Täällä pitäisi oviksen pian olla, mutta halut ovat tiessään. Kuivaa ja "tavallista", joten onkohan ovis normaalia myöhemmin vai onko ollenkaan tässä kierrossa? Jää nähtäväksi.

585/789 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania uutisia Nounou! 😊

Mannapuuro, toivottavasti kuukupista olisi jotain apua. En tiedä oikein mikä ero hedelmällisyyskuppiin, mutta musta tuntui ettei se hedelmällisyyskuppi välttämättä mennyt mulla edes oikein päin sisään - en ole varma kun

sen tarkistaminen oli hankalaa, mutta pointtina siis se, että voi olla että joko siitä ei ollut hyötyä tai sitten siitä saattoi olla hyötyä jopa vähän väärässä asennossa, jolloin voisi ehkä ajatella että kuukuppikin, vaikkei muodoltaan ehkä ihan sama, voisi auttaa vähän. Mutta tosiaan, eihän näistä voi tietää.

Mäkin voisin sen verran päivittää, että kävin pari päivää sitten varhaisultrassa, jossa lääkärin mukaan asiat näytti siitä kuin piti ja alkio vastasi odotettuja viikkoja. Oireita on ollut vähän ja nekin lieviä, eli fyysisesti asiat ovat siinäkin mielessä hyvin, mutta ehkä juuri vähäoireisuudesta johtuen - tai vielä enemmän ehkä vaan mun luonteesta ja ihmistyypistä johtuen - henkisesti olen kyllä jatkuvasti ollut huolissani jostain ja stressannut ja ollut pessimisti. Kaikenlaisten ongelmien googlailu ei ainakaan yhtään Ile auttanut asiaa, varmaan pahentanut ja nyt pari päivää sitten päätinkin luopua sellaisesta kokonaan ja luottaa siihen mitä lääkäri sanoi eli että jos ei ole vuotoja eikä poikkeuksellista vatsakipua niin lähtökohtaisesti voi luottaa asioiden olevan jatkossakin hyvin.

Toivotan kaikille yrittäjille tsemppiä ja onnea seuraavaan yritykseen. Kyllä se onni osunee jossain kohtaa kaikille keinolla tai toisella, koska niin on käynyt tässäkin ryhmässä jo usealle ns toivottoman turhautuneelle yrittäjälle ❤️

586/789 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ihanaa lukea plussauutisista ja varhaisultrista tällä palstalla! Suuret onnittelut kaikille plussanneille <3 Kärsivällisyys palkitaan <3

Oli aika paljon kahlattavaa viesteissä. Sibulle haluan sanoa, että olet rohkea kun soitit klinikalle ja toivottavasti pääsette pian ensikäynnille. Jos lompakko antaa myöten niin yksärille, eteneminen on joutuisampaa. Kerro sitten miten meni!

Oon ottanut tältä palstalta etäisyyttä ja tuun nyt päivittämään tilannettani; Päädyimme eroon. Ei tullut yllätyksenä, ollaan ajauduttu erilleen jo jonkin aikaa ja päätös oli yhteinen ja sopuinen. Sain kuitenkin käydä munanjohdinten aukiolotutkimuksissa tässä kierrossa, kuten oli suunnitelmassa. Toimenpide oli täysin kivuton ja vaivaton, tietty vähän jännitti mutta ei kannata kivun takia jännittää! Munanjohtimet olivat auki. Siellä sitten tulikin viimein diagnoosi PCOS eli munasarjojen monirakkulaisuus, mun munasarjat näytti ihan halkaistuilta granaattiomenoilta :D Siinä missä tavanomainen monarakkuloiden määrät on 6-7 ja AMH-arvo 4,7 - mun määrät oli yli 20 ja AMH 10,1. Mulla on tosi monirakkulaiset munasarjat! Ei ihme ettei kikkakolmosillakaan ole vauvoja kuulunut kun mun munasolut ei kypsy ollenkaan :D On kuulema ihme että edes sen yhen plussan sain silloin projektin alussa. Tilanne on kuulema helposti hoidettavissa ja mun ei tarvitse olla huolissani, mutta jos joskus yritän lasta uudelleen, tulee suoraan hakeutua hoitoihin. Nämä uutiset olivat hyvin helpottavia ja hyviä koko tämän yli vuoden kestäneen masentavan ja epätoivoisen yrittämisen jälkeen. Nyt tiedän ja se  helpottaa. Lisäksi nippelitietona että jos haluaa "tallettaa" munasoluja pakkaseen tulevaisuutta varten, on ikäraja ainakin Päijät-Hämeen alueella 35v.

Voimia uuteen kiertoon joutuneille ja tsemppiä hoitopolkuihin <3 Käyn täällä lueskelemassa ja tykkäilemässä :)

587/789 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hongatar tavallaan kurjaa että ero tuli, mutta samalla varmasti helpottavaa ajatella että mieluummin nyt kuin sitten jos olisi vastasyntynyt yhteinen lapsi, jonka kanssa yleensä äiti jää erotilanteessa yksinään. Ja mulla on sama tilanne niinkuin varmaan monilla muillakin täällä, että tiedän ettei toistakaan lasta saada alulle ilman hoitoja, joten luottavaisin mielin vaan niitä kohti sitten kun aika on.

Asiasta kukkaruukkuun, oletteko koskaan kommentoineet ystävänne lapsihaaveita? Itselläni ystävä täyttää tänä vuonna 36v ja vielä haaveilee munasolujensa pakastamisesta jotta voisi sitten sen avulla tehdä lapsen vanhempanakin kunhan vain löytää sen Mr. Oikean.. Hän ei ole seurustellut kymmeneen vuoteen ja asuu pienellä paikkakunnalla missä luultavasti vaikea törmätä siihen oikeaan tuosta noin vain. Hän ei tunnu nyt olevan vielä lainkaan tietoinen tikittävästä kellostaan. Sanoin lyhyesti että jos hän menisi klinikalle toiveenaan munasolujen pakastaminen, siellä aika varmasti sanottaisiin että lapsen aika on nyt eikä huomenna. Kehoitin häntä käymään ilmaisessa alkukartoituksessa hedelmällisyysklinikalla. Itsellinen äitiys on hänelle myös vaihtoehto, mutta hän ei tunnu hoksaavan että siihenkin projektiin olisi jo korkea aika ryhtyä. Oletteko sanoneet tällaisissa tilanteissa ystävillenne suoraan miten asiat ovat vai onko tämä liian arkaluontoinen aihe "puuttua"? Surettaa ystäväni puolesta jos hän nyt ajattelemattomuuttaan antaa ajan kulua ohi. 🙄

N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023

588/789 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hongatar, kiva kuulla kuulumisiasi. Ikävä juttu sinänsä tuo ero, mutta kuulostaa siltä, että koet päätöksen oikeaksi, joten näin varmasti on. Ehdottomasti perheen perustaminen on varmaan järkevää joko sellaisen kanssa joka on samalla viivalla asiassa (tai riittävän samalla viivalla) tai sitten itsellisesti, näe minä ainakin asian näen vaikka on toki kaikille henkilökohtaista. Hienoa, että lääketieteellinen syy yrityksen venymiseen löytyi ja että sinulle sanottiin, että hoitoja asiaan on hyvin tarjolla. Kuulostaa lupaavalta tulevaisuutta ajatellen ❤️ Asiantuntemusta minulla ei ole, mutta olen tosiaan muualtakin monien kokemuksista yms ymmärtänyt että PCOS on aika yleinen diagnoosi ja asia on yleensä hyvin ratkaistavissa.

Helvi, itselläni ei ole ollut vastaavaa tilannetta kenenkään ystäväni kanssa, mutta nyt kun itsekin olen vasta havahtunut viimeisen vuoden sisällä ymmärtämään iän vaikutusta hedelmällisyydelle niin kyllä minä tuoda tilanteessa sanoisin ystävälle, jos olisi siis läheinen. Tuo ehdotus hedelmällisyyskartoituksesta on hyvän kuuloinen, jos saat ystävän ohjattua sinne niin lääkärit/hoitajat/muut asiantuntijat ehkä sitten jatkavat siitä asian avaamista hänelle 😊 Ja aina voi korostaa, että tarkoitat vain hänen parastaan. Jos itselläsi on asiasta yhtään omaa kokemusta niin ehkä sen avaaminen auttaa häntä ymmärtämään…

589/789 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te varmaan tiedätte mua paremmin, onko nyt niin että jos progesteroni on luteaalivaiheen puolessavälissä (dpo7 kp22) mitattuna vain 11 nmol/l se tarkoittaa että ovulaatiota ei ole edes tapahtunut? Pitäiskö sen olla 25 nmol/l tai yli ennen kuin voi olla varma? Sain kyllä tikutettua oviksen, mutta voi varmaan olla että pelkkä LH+ ei takaa että se todella tapahtuu?

N 39 M 39

590/789 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvi, luulen, että ovista ei oo tapahtunut tuolla arvolla.

Itsekin lukenut siitä 25, et se ois kai varmaa, et on tapahtunut.

Omaa napaa: täällä dpo9 ja jännittäviä aikoja eletään. Eka kierto letroilla ja teroluteilla. Kaikenlaisia oireita se mieli kehittelee tässä vaiheessa kiertoa 😅

591/789 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hongatar, olen pahoillani ❤️ vaikka päätös on varmasti loppuun mietitty ja oikea niin silti. Jaksamista uuteen elämäntilanteeseen, toivottavasti pääset tavoittelemaan toivomaasi lapsihaavetta tavalla tai toisella mahdollisimman pian. Hyvä myös että sait vihdoin diagnoosin epätietoisuuden tilalle.

Helvi, en ole varsinaisesti kommentoinut mutta tuonut yleisesti esille että gyne on itselle sanonut 29v että olisi hyvä idea aloittaa yritys, 35v hedelmällisyys laskee radikaalisti jne ja meidän haastavasta taipaleesta puhunut avoimesti tarpeeksi läheisten ystävien kanssa. Progesteronista, onhan tuo 11 aika matala mutta luotettavints olisi otattaa se 1-3 kertaa kierron aikana dpo 7-10 muistaakseni ja jos näiden kolmen yhteissumma on yli 60 ni ovulaatio on tapahtunut. Koska et voi olla varma onko dpo 5, 6 vai 7 vaikka olisit tikuttanut oviksen niin jos olikin dpo 5-6 niin se on normaalia. Mehiläisen labra antaa enemmän armoa viitearvoissa, luteaalivaihe 12-69. Ekan kerran s-prog oli itsellä (oletettu dpo 7) 15, tokalla 17, kolmannella 40 ja neljännellä 22. Kertaakaan gyne ei epäillyt ettenkö ovuloisi enkö saanut koskaan ovulaatiota boostaamaan mitään. Arvot mitattiin siis eri kierroista. Eli: jos yksittäinen mittaus on yli 25 niin ovulaatio on varma, mutta jos alle niin ei välttämättä meinaa silti etteikö ovuloisi paitsi jos on varmaan tositosi matala.

Bluna, ihana kuulla että sielläkin on kaikki hyvin ❤️

592/789 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä ja myötätunnosta, ootte ihania! Kuten tulikin esille, oon hyvin iloinen että tiet erkani nyt, kuin sitten kun olisi jo kolmas osapuoli, saati sit kesken hoitojen! Kätilö kertoi että jotkut hylkäävät kumppanin kesken hoitojenkin, tosi surullista :( Sitä paitsi maailmassa on 5 miljardia ihmistä, kyllä sieltä mulle kumppani löytyy kun on sen aika.

Helvi, ymmärrän että voi tuntua tungettelevalta "usuttaa" ystävää kohti hoitoja, mutta minusta tuo on vain toverillista huolehtimista. Olethan ihan oikeassa -  36v alkaa olla ensisynnyttäjälle se ikä että valintoja pitää alkaa tekemään. Minusta on ihan yleistä tietoa että naisen hedelmällisyys alkaa heiketä 35v jälkeen. Minulla on yksi 32v kaveri jolla on ollut yritystä suht saman verran kuin meilläkin oli, ja myös ilman tärppiä. Oon häntä yrittänyt rohkaista menemään vähän kyselemään omista ja kumppanin arvoista, mutta toistaiseksi ei ole rohjennut. Ja onhan heillä aikaa yrittää, mut juurikin sellaista ystävän palvelusta yritän tehdä, että jos löytyykin jokin hankalasti hoidettava homma, niin olisi aikaa reagoida ilman että ikääntyminen stressaa. Toivottavasti se sun kaveri kuuntelee sun neuvoja :)

593/789 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvahaaveilija345 onpa hauskaa että me mennään ihan samoissa päivissä! Mullakin dpo 9 ja söin letrot tähän kiertoon, vaikkakin nyt toivo onnistumisesta karisi kun selvisi tuo etten ovuloinutkaan. Perjantaina lääkärin puhelinvastaanotto jossa suunnitellaan eteenpäin. Toivottavasti mulla olis vielä toivoa että hoidoilla saatais homma toimimaan.

N 39 M 39

594/789 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sinkkuystävä joka on jo vuosia sitten kertonut haaveestaan saada lapsi. Melko avoimesti ollaan asiasta keskusteltu ja hän haluaisi lähteä hoitoihin itsellisenä. Kuitenkin hän jarruttelee asian kanssa, sillä hän toivoo löytävänsä kumppanin, jonka kanssa saada lapsi. Luulen että hoidot jännittävät tai hän pelkää jäävänsä hoidoista huolimatta lapsettomaksi. Ikää yli 30 v.

Sitten tiedän erään, joka on epäterveessä parisuhteessa vain siksi että saa lapsen. Hän puhuu että raskaus oli vahinko, vaikka todellisuudessa "kaikki" tietävät, että lapsi oli erittäin toivottu. Lapsella on iso perhe/suku isän ja äidin puolelta ja on erittäin rakastettu vaikka vanhempien suhde ei ole kovin hyvä. En siis todellakaan kannusta tähän, tämä järjestely on varmasti vanhempien henkiselle hyvinvoinnille raskasta vaikka lapsi onkin rakas.

Mä olen alkanut pohtimaan että meniköhän juna jo tässä kierrossa. Ei mitään merkkejä oviksesta. Napukka tiukasti ylhäällä, ei haluta erityisen paljon ja olo on aika seesteinen. Tai sitten tästä on tulossa piiitkä kierto ja todennäköisesti ovuloimaton. Katsoin kalenteriin ja haluja on ollut kp 11, onkohan ovis ollut jo silloin? Limoja en kyllä ole huomannut tai muitakaan merkkejä. Nyt taitaa olla kp 16 ja mietin et voisin varuiksi testata kp 25 ellei nyt jotain muutoksia tapahdu ennen sitä. 😃

595/789 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä Terolut-kierroissa tullu millaisia oireita? Mulla rinnat nyt kipeytyny (dpo10), alavatsa turvonnut, tänään ollut päänsärkyä. Enteileekö menkkoja vai miten nuo Terolutit vaikuttaa loppukierrosta? Tuleeko niiden myötä myös pms-oireita? Vähän myös etovaa oloa ollut..

596/789 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoinkuvaamaton tuska tulla kertomaan, että meillä todettiin tänään 9+6 tuulimunaraskaus. Tänään aamulla alkoi kunnon vuoto joka sitten ultrattiin ja näkyi vain tyhjä ruskuaispussi. Olisi ehkä sittenkin pitänyt mennä varhaisultraan, niin olisi tämäkin tieto tullut jo aiemmin. Oon aivan rikki, mutta kai tää tästä joskus.. 😭

597/789 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stash, todella kurja uutinen. Olen tosi pahoillani puolestasi. Vaikea sanoa mitään muuta. En tietenkään voi tietää kuinka ikävältä tuo tuntuu, mutta jotenkin osaan kuvitella millaista voi olla, kun on innoissaan odottanut raskauden etenemistä. Kiitos, että vaikeasta tilanteesta huolimatta jaksoit jakaa asian. Ehkä ainoastaan sen osaan sanoa, että nuo tuulimunaraskaudet ilmeisesti ovat hyvin yleisiä (jokunen viikko sitten luin niistä aika paljon), ja hyvä seikka on se, että ne ovat ymmärtääkseni ns. tuurista kiinni eli sellaisen osuminen kohdalle kerran ei tarkoita sitä, että seuraavalla kerralla sellainen osuisi sen kohdalle sen todennäköisemmin kuin muillakaan. Minun yhdellä sukulaisella oli tuollainen kurja kokemus ja samana vuonna hän raskautui vielä uudestaan ja nyt on onnellisesti pienen lapsen äiti. Paljon voimia tilanteeseen ❤️

598/789 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stash, olen niin pahoillani 💔

599/789 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stash : Olen todella pahoillani  :( En minäkään pysty mitenkään kuvittelemaan miltä sinusta tuntuu nyt. En pysty sanomaan muuta kuin, että päivä kerrallaan eteenpäin ja antakaa itsellenne aikaa käsitellä tapahtunutta <3

Hongatar : Tosi ikävä kuulla teidän erosta, sinne myös voimia eron prosessointiin. 

Täällä ei mitään uutta varsinaisesti. Meillä piti olla se eka lääkärikäynti helmikuussa, mutta aika siirtyi juuri sinä päivänä kun meidän piti käydä lääkärillä, uusi aika meni sitten n.1,5kk päähän :(   Olin aluksi hieman pettynyt, mutta kyllähän reilu kuukausi menee nopeasti, onhan tätä vauvahaaveiluakin jo kestänyt kohta kaksi vuotta ... 

600/789 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei Stash, oon tosi pahoillani, ei oo sanoja.

N 39 M 39