Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkään yrittäneet

01.07.2021 |

Heippa!
Etsin kohtalontovereita, jotka ovat yrittäneet raskautua jo pidemmän aikaa tuloksetta. Minkälaisia tunteita on matkalle mahtunut? Onko jotakin vippaskonsteja yritetty? Kuinka kestää jatkuvat pettymykset mutta pysyä toiveikkaana? Tuntuuko yrittäminen välillä väkinäiseltä?
Oma projektini alkoi 11/2020 plussalla, joka meni joulukuussa kesken. Sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään ja taas alkoi uusi kierto. Jatkuvat pettymykset nakertaa, ja välillä tuntuu epäreilulta kun tuttavapiiri täyttyy vauvauutisista kuin sormia napsauttamalla. Viime kiertoon tilasin ovistikkuja, mutta ne saapuivat niin myöhään etten ehtinyt niillä vielä leikkiä, mutta tässä kierrossa ehdin. Onko oviksen tikuttamisesta ollut hyötyä? Kumppanini on enemmän jalat maassa tämän asian kanssa ja on onneksi ollut tukena kun oon ollut maassa menkkapäivinä. Ollaan 32v ja 34v ensiyrittäjät.
Jos on samanlaista taustaa, tulkaahan kertomaan kokemuksianne :)

Kommentit (789)

321/789 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel u Nuunuulainen 😔

Onhan tämä ihan hemmetin raskasta ja uuvuttavaa eikä kukaan kuka ei ole itse tätä kokenut pysty ymmärtämään. Omasta lähipiiristä lähimpänä samaa elämäntilannetta ystävä jolla kesti tulla raskaaksi 6kk (heidän vauva nyt 3kk) tai toinen ystävä jolla 2. lapsen yritys kesti vajaa vuoden (rv 30+). Ja koen että hekään eivät oikein ymmärrä, koska 6kk on eri kuin melkein 12kk ja on myös eri odotella toista lasta kun on saanut aluilleen jo yhden aiemmin ja synnyttänyt terveen lapsen ennestään.

ON: kp14 meneillään, alkuviikosta asti ovisoireita ollut (limat, alavatsatuntemukset jne) mutta digitestit eivät näyttäneet missään kohtaa plussaa. To-pe liuskatesteissä aika hyvät viivat minkä pohjalta lähdin digillä varmistamaan, mutta ei hymynaamaa. Nyt viikonloppuna liuskatkin lähteneet haalistumaan ja tänään vain yksi viiva, niin ota näistä sitten selvää. Eli tämä kierto ehkä anovulatorinen tai sitten menee sivu suun koska en osaa vaan ”varmuuden vuoksi” aloittaa loppukierron progesteronitukea ilman ovisplussaa. Eikä siinä muuten mitään, mutta ketuttaa olo ”turhaan” ajoitetusta paneskelusta ja myös huolettaa jos ovis jäi välistä kun inseminaatiohoidot häämöttää horisontissa. Yk11 menossa, yk13 eli joulukuussa näillä näkymin inseminatioon jota gyne suunnitteli luomukiertoon ilman ovulaatioinduktiota.

322/789 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuunulainen, niin tuttuja tunteita ja ei tarvitse yhtään pyytää anteeksi avautumista ja ns negatiivisuutta. Se on mielestäni juuri tämän ryhmän idea että saa sanoa miltä tuntuu, suoraan ja sellaisille ketkä ainakin jotenkin ovat samalla sivulla ja voivat ymmärtää… ainakin itselleni tämä keskustelu on tuonut ”iloa” tämän kaiken keskellä. Että on joku paikka minne voi kirjoittaa mikä kp tai mikä tunnelma tai mikä seuraava suunnitelma menossa ja muut ymmärtävät ja ehkä ovat kiinnostuneitakin 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
323/789 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, että ymmärrätte ja jaksatte lukea ja antaa vertaistukea ❤️

Omanapailen vielä sen verran, että saatiin lääkäriltä tulokset ja kummankin tulokset oli normaalit. Eli niiden pohjalta ei löytynyt estettä sille, ettenkö voisi tulla uudelleen raskaaksi eikä myöskään suositellut mitään hoitoja vielä. Tämä oli helpottava tieto ja jatketaan yrittämistä siis vielä luomusti.

Ainut mikä oli vähän alarajalla (lääkärin mielestä tosin vielä normaali) oli mun ferritiini joka oli 21. Mun mielestä toi arvo taas ei ole normaali vaan tosi huono. Sanoi kyllä, että syödä nyt rautaa 100mg päivässä parin kuukauden ajan ja mitataan sitten uudelleen. Mitä mieltä olette tuosta arvosta? Ja oliko täällä joku jolla kans alhainen ferritiini? Millä rautavalmisteella ja annoksella ootte saaneet nostettua ja kuinka nopeasti? Mulla kontrolli parin kuukauden päästä.

Amh-arvo, jota jännitin eniten oli lääkärin mukaan ikääni nähden normaali. Oliko täällä muita joilla tuo mitattu?

324/789 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuunulainen, mulla oli juuri tuo AMH huono (tai huonohko), 1.4. syyskuun alussa. Ikää toki vähän vähemmän, 34 v. Ikään nähden olisi ainakin voinut olla parempi. Millainen arvo sulla oli, jos saa kysyä? AMH kai just on sellainen mitä ei oikein voi korjata (vaikka jotkut jenkkitutkimukset vähän väittää että voisi vähän, mutta en tiedä voiko uskoa…). Muut oli OK. Ferritiinin osalta luulisin tosiaan että parempikin voisi olla, tietenkään en siis omaa mitään asiantuntemusta, mutta itselläni se taisi olla tyyliin 60 ja lääkärin sanoi ihan hyväksi. Toki pitänee uskoa mitä lääkärisi sanoo asiantuntijana. Mutta noista rautavalmisteista varmaan saa apua joten ainakin pitäisi olla korjattavissa jos tarvetta on ja ruokavaliokin kai vaikuttaa.

Joka tapauksessa se että raskaus on jo kerran alkanut ja edennytkin jonkun verran on varmaan oikein hyvä merkki (vaikka ymmärrän että kokemuksena varmasti todella rankka) 🙂

325/789 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuunulainen kirjoitti:

Kiitos, että ymmärrätte ja jaksatte lukea ja antaa vertaistukea ❤️

Omanapailen vielä sen verran, että saatiin lääkäriltä tulokset ja kummankin tulokset oli normaalit. Eli niiden pohjalta ei löytynyt estettä sille, ettenkö voisi tulla uudelleen raskaaksi eikä myöskään suositellut mitään hoitoja vielä. Tämä oli helpottava tieto ja jatketaan yrittämistä siis vielä luomusti.

Ainut mikä oli vähän alarajalla (lääkärin mielestä tosin vielä normaali) oli mun ferritiini joka oli 21. Mun mielestä toi arvo taas ei ole normaali vaan tosi huono. Sanoi kyllä, että syödä nyt rautaa 100mg päivässä parin kuukauden ajan ja mitataan sitten uudelleen. Mitä mieltä olette tuosta arvosta? Ja oliko täällä joku jolla kans alhainen ferritiini? Millä rautavalmisteella ja annoksella ootte saaneet nostettua ja kuinka nopeasti? Mulla kontrolli parin kuukauden päästä.

Amh-arvo, jota jännitin eniten oli lääkärin mukaan ikääni nähden normaali. Oliko täällä muita joilla tuo mitattu?

Onnea hyvistä tuloksista ❤️ vaikka ei sekään aina helpota, että mitään vikaa ei löytynyt, koska silloin ei ole mitään suoranaista "hoitokohdetta", mihin suunnata korjaavat toimenpiteet 🙄

Mulla oli yli vuosi sitten ferritiini vain muutaman yksikön ja olo sen mukainen. Söin ferrodan 100mg (joskus myös 200mg) joka ilta just ennen nukkumaanmenoa, koska silloin vatsa oli tyhjimmillään ja ei tarvinnut luopua aamukahvista 😁 arvoa on kontrolloitu useasti ja se on noussut kivaa tahtia koko ajan. Vitosesta sataseen tais mennä noin 8-9 kk. Testailin myös caprilon-lääkitystä runsaisiin menkkoihin, mutta en ehtinyt käyttää sitä kuin kahdessa kierrossa, kun alkoi hoitokierto ja raskaus. Se vähensi menkkavuotoja kyllä huomattavasti 👍

Amh multa otettiin toukokuussa ja se oli ikätasoa selvästi korkeampi (4,75 / 39v), mutta sehän ei kerro solujen laadusta yhtään mitään. Antraalifolleja mulla näkyi ultrassa noin 6-7 per puoli. Stimulaatiossa saatiin 14 solua, joista 11 oli kypsiä, 10 hedelmöittyi ja 4 kehittyi viisipäiväisiksi blastoiksi. Aika "oppikirjatulos", harmi vaan kun raskaus ei ollut elinkelpoinen 😔 mehän ei kromosomitestattu meidän alkioita ollenkaan. Sitä ei kovin vahvasti tyrkytetty vaihtoehtonakaan, vaikka ikä on mitä on.

N40 ja kolmas lapsi toiveissa, ensimmäinen yhteinen. Ya 04/20.
Menneisyydessä käyty läpi lähes koko hoitokimara keskenmenoineen.
+ 08/21 kkm rv 9+5
+ 12/21, LA 08/22

326/789 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittäviä aikoja Toffilla! 12 munasolua on ymmärtääkseni enemmän kuin keskivertopotilaalta saadaan, toivottavasti mahdollisimman moni hedelmöittyisi! 

Nuunulainen, kivaa että testitulokset oli puhtaat! Ferritiinistä sen verran, että oma arvoni oli syyskuun alussa 19 ja olen syönyt nyt 200mg/pv jotain yliopiston apteekin omaa vahvaa valmistetta. Imeytymisestä ei vielä ole tietoa, kontrollit vasta tulossa, mutta ainakin oma vatsa kestää tämän hyvin. Mulla työterveyslääkäri kuittasi tuon ferritiinin jotenkin, että "lähes kaikilla sinun ikäisistä naisistasi on samanlaiset tulokset. Halutessasi voit syödä 100mg/pv". Mutta ymmärtääkseni alle 30 meinaa, että rautavarastot ovat tyhjät ja jotain spekulaatiota luin myös keskenmenojen ja matalan ferritiinin välisestä yhteydestä, joten itsellä tavoite saada arvot ylös mahdollisimman nopeasti. Facebookin "raudanpuute"- ryhmän mukaan rautaa saisi syödä jopa 300-400mg/vrk. 

Chard, eikös toi alkioiden kromosomitestaus ole todella kallista? Siis tyyliin viisi hedelmöittynyttä munasolua, viisi tonnia? Jos tämä oma raskaus keskeytyy (mulla jotenkin harmittavan vahva fiilis, että saan taas kkm-tuomion) niin tuo ivf ja alkiodiagnostiikka olisi oikeasti varmaan yksi järkevistä stepeistä. Selviästikkään kun itsellä raskautuminen ei ole ongelma vaan alkioiden laatu. Mutta toisaalta siinä vaiheessa kun alkion hintalappu lähenee kymppitonnia niin en tiedä lähtisikö sitä tekemään vai pitäisikö asiaa puida vähän pidempään (teoriassa voisin kuvitella olevani myös lapseton). Että ehkä sitä kuitenkin vielä yrittäisi pari kertaa luomuna uudestaan ja toivoisi parasta. 

Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.

Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.

327/789 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bluna kirjoitti:

Nuunulainen, mulla oli juuri tuo AMH huono (tai huonohko), 1.4. syyskuun alussa. Ikää toki vähän vähemmän, 34 v. Ikään nähden olisi ainakin voinut olla parempi. Millainen arvo sulla oli, jos saa kysyä? AMH kai just on sellainen mitä ei oikein voi korjata (vaikka jotkut jenkkitutkimukset vähän väittää että voisi vähän, mutta en tiedä voiko uskoa…). Muut oli OK. Ferritiinin osalta luulisin tosiaan että parempikin voisi olla, tietenkään en siis omaa mitään asiantuntemusta, mutta itselläni se taisi olla tyyliin 60 ja lääkärin sanoi ihan hyväksi. Toki pitänee uskoa mitä lääkärisi sanoo asiantuntijana. Mutta noista rautavalmisteista varmaan saa apua joten ainakin pitäisi olla korjattavissa jos tarvetta on ja ruokavaliokin kai vaikuttaa.

Joka tapauksessa se että raskaus on jo kerran alkanut ja edennytkin jonkun verran on varmaan oikein hyvä merkki (vaikka ymmärrän että kokemuksena varmasti todella rankka) 🙂

Mun arvo oli 1.14., mikä siis lääkärin mukaan ikääni nähden normaali eikä tuntunut olevan siitä huolissaan. Lisäksi sanoi sen olevan linjassa Afc arvon kanssa, kun ultrassa follikkeleita näkyi yhteensä 11 kpl. Tietenkin tänään googlailin tuota arvoa ja voisihan se parempikin olla 🤔mutta monista englanninkielisistä nettilähteistä ymmärsin, että tuo yli yhden arvo on kuitenkin ihan ok. Ja lääkäri tosiaan oli sitä mieltä ettei vielä ole kiirettä hoitoihin vaan, jos ei tärppää niin ensi vuoden puolella voidaan katsoa asiaa uudelleen. Joten luulisi että lääkärin näkemykseen voi luottaa? Jos arvo olisi hänen mielestään huono ja aika loppumassa meillä kesken niin olisi varmaan patistanut jo hoitoihin?

Jäi vaan nyt mietityttämään, jos sinulle on sanottu, että arvosi on huonohko? Toki ikää sinulla viitisen vuotta vähemmän kuin minulla.

328/789 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos muillekin kommenteista.

Raudan syönnin aloitin jo ja käytän pois jämät mitä kaapeista löytyy, joka on kombo gentle ironia (tässä toki yksi kapseli sisältää vain 20 Mg), obsidania 100mg ja viimeisimmäksi ehdin hankkia sideral (tämäkin vain 30mg) merkkisen minkä pitäisi ainakin markkinointitekstien mukaan imeytyä muita valmisteita paremmin. Toivotaan, että saisi ferritiiniä nostettua edes lähemmäs 50.

Tuossa raudan ottamisessa on vaan se ikävä puoli, että juuri mitään ei saisi ottaa sen kanssa tai oikeastaan moneen tuntiin ennen ja jälkeen. Itsellä kun joka aterialla on joko maito- tai viljatuotteita ja kahviakin tulee juotua ainakin aamuisin enkä pysty olemaan tuntikaupalla syömättä. Mut parempi kai ottaa vaikkei ihan väliä noihin pystyisi tarpeeksi pitämään kuin jättää ottamatta 😅

329/789 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuunulainen, toivottavasti en tuonut lisästressiä tuon AMH-arvoa koskevan kommenttini kanssa. Ymmärsin siis lääkäriltä nimenomaan että arvoni 1,4 ei ollut ikään nähden hyvä. Varmaan juuri muutaman vuoden vanhempana se olisi Ok. Lääkäri näki, että jos ei parissa kk tärppää hän suosittelisi IVF, koska ”kiire”. Toisaalta hän puhui myös siitä, että ”kiire” on koska jos haluaa sitten toisen lapsen vielä jne ja niiden välissä menee yleensä jo käytännön syistä se pari vuotta niin arvo voi laskea nopeasti jne. Minulle siis se yksikin riittäisi, jos vaan nyt onnistaisi. Ehkä hän siis tarkoitti kuitenkin sitä, että tulevaisuudessa ei ole paljoa aikaa hukattavaksi, hän tuntui korostavan sitä että ei ole ongelma juuri tässä päivässä (vaikka itselleni tuntuu ongelmalta kun raskautuminen ei vaan tunnu tapahtuvan…). AMH huolestutti aika paljon ja olen tietysti googlaillut paljon. Suomesta ei löydy niin paljoa keskusteluja mutta esim UK/USA/Australian keskusteluissa moni on kyllä todennut raskautuneensa, osa luomusti ja osa hoidoilla, ihan selkeästi paljon matalammalla AMH-arvolla kuin sinulla ja minulla… joten ehkä se ei kerro kaikkea 🙂

330/789 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuunulainen, kyllä mä uskoisin lääkäriä tässä tilanteessa. Hänellä varmasti paras ja kokonaisvaltaisin näkemys juuri teidän tilanteesta. Oliko teidän tutkimukset yksityisellä vai julkisella? Mä jotenkin negatiivisesti ajattelen, että on puhtaasti myös omaa napaa katsovia lääkäreitä. Eli siis jos olet testattavana vaikka yksityisellä, niin lääkäri saattaisi hoputtaa sua hoitoihin (vs. luomu-yritys) ihan vaan, jotta hänen oma palkkapussinsa hieman kasvaisi. 

Toki lääkäreilläkin on erilaisia lähestymistapoja vaikka oltaisiin millä puolella tahansa. Niinhän meillä kaikilla on omat mielipiteemme asiasta X ja se, että henkilöt Z ja Y ovat eri mieltä toistensa kanssa, ei tarkoita sitä että jompi kumpi heistä olisi väärässä. 

Kolmenkympin kieppeillä oleva pariskunta haaveilee toisesta lapsesta. Ensimmäisestä kierrosta tärppäsi ja nyt toivotaan, että tuleva syyskuinen pysyisi mukana kyydissä.

Esikoisen yritys aloitettiin keväällä 2020. Epäonnea kohdattiin sen jälkeen kahdesti. Elävä ja terve vauva saatiin syliin 5/22 🤍.

331/789 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että kun kirjoitin tänne pitkänpitkän viestin joka jostain syystä meni johonkin tarkistukseen 😳 mutta, tätäkin lankaa olen lueskellut ja toivonut mielessäni onnistumisia kaikille.

Ajattelin tuosta rauta-asiasta kommentoida, kun työni puolesta oon huomannut että nestemäinen rauta imeytyy usein kapseli/tablettimuotoa paremmin. Jos tuntuu ettei arvot nouse niin voi olla kokeilemisen arvoinen juttu 😊 luin vasta yhdestä keskustelusta kun joku nainen kertoi omakohtaisen kokemuksen, että oli ollut rautatankkauksessa (siis osastolla) ja ferritiini oli noussut johkin 300n ja oli tämän jälkeen raskautunut pillereiden läpi. Oli sitten asiaa tutkinut ja saanut selville että raskaudella ja ferritiinillä on jonkinlainen yhteys ja jos en väärin muista, niin että ulkomailla tuota tankkausta käytetään ihan raskautumista varten apuna. Mikä sitten totta ja mikä ei, mutta itsekin oon ollut ymmärtävinäni että hyvät ferritiini- ja rauta-arvot edesauttaisi raskautumista.

332/789 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyskuun lopulla otatin ferritiini-kontrollin, keväällä huhtikuussa ferritiini oli 61 ja nyt 33. Sain ohjeeksi alkaa syömään rautaa 100mg x 2 päivässä ja kontrollit kolmen kuukauden päästä. Imeytymisestä en osaa siis vielä sanoa mitää ja että kuinka hyvin on lähtenyt nousuun, mutta Ramavit-nimiset tabletit käytössä. Otan aina C-vitamiinitabletin kera, vaikka valmisteessa itsessäänkin on C-vitamiinia. Ei ole aiheuttanut vatsavaivoja, mutta värjää kyllä ulosteen mustaksi.

333/789 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuunulainen veit kyllä sanat suustani! Tollaisia tuntemuksia on ollut kyllä, väsyttää tää koko homma 😫 ja sit hirveet paineet että nyt ois vielä muutamia kiertoja mahikset saada raskaus alkamaan ennen kuin matka jatkuu ivf jonoon…eihän se nyt tietenkään maagisesti yhtäkkiä onnistu kun ei ole pariin vuoteen aikasemminkaan…aina voi toivoa kuitenkin, se toivo tuntuu olevan vähän hukassa vaan! Johtuu varmasti vähän tästä syksyn pimeydestäkin et muutenkin vähän väsyttää. Me saatiin nyt muutamat kerrat tässä ovulaation aikoihin sekstailtua ja se saa nyt riittää, en jaksa enää oikeen sellasta väkisin puurtamista.

En muuten itse tiedä edes omia verikokeiden tuloksia,, mulla on mitattu ainaki kilpirauhasarvo ja amh, varmasti muitakin. Ehkä luotan lääkäriin joka sanoo että kaikki arvot on normaalit tai tosi hyvät että ei tarvi niistä huolehtia. Mut oon kyllä ymmärtänyt et noista arvoistakin voi olla montaa mieltä, riippuu lääkäristä että mitä se pitää tärkeänä. Mutta mulla varmasti toisi vaan turhaa pohdintaa ja paineita mahdollisesti vaan lisää joten ehkä en lähde niitä arvoja mistään kaivelemaankaan.

36v ja mies 38v. Ensimmäinen lapsi toiveissa, yritys toden teolla aloitettu 4/20.

334/789 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli siirto eilen. Meni helposti ja tosi nopeasti. Samalla kuultiin meidän luvut: 12 munasolua, 10 kypsää, 6 hedelmöittyi ja 3 kehittyi blastoiksi. Näistä 1 siirrettiin ja 2 pakastettiin. Harmittaa ne kolme, jotka eivät jaksaneet ja mietityttää, olisiko ne voinut pakastaa jo aiemmin. Mutta haluan luottaa ammattilaisiin. He varmasti tietävät, mitä tekevät. Nyt sitten toivotaan ja rukoillaan!

335/789 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on mielenkiintoista keskustelua AMH:sta ja ferritiinistä. Mulla ei ole kumpaakaan mitattu, mutta aion kyllä mittauttaa, jos tästä siirrosta ei raskaus ala.

Isot tsempit kaikille pimenevään syksyyn!

336/789 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille pitkästä aikaa! Meillä syksy menny yrittämättä ja on helpottanu hirveesti henkisesti. Tässä kuussa ovulaation aikaan tuli harrastettua seksiä, joten nyt google laulaa. Olettaisin, et nyt dpo5.

Mutta niin, tosiaan stressi helpotti tosi paljon kun yritys oli tauolla. Teki hyvää, vaikka aattelin, et aika ei kulu ollenkaan. Mut on se kulunu, nopeaa onkin mennyt! Jospas taas nyt alkaisin täälläkin oleen aktiivisempi 🙂

337/789 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bluna: et aiheuttanut lisästressiä puheillasi! ☺️ Mä olen muutenkin kova analysoimaan ja stressaamaan, että ei siihen kenenkään kommentteja tai muuta tarvita 🤣 ja tosiaan oot sen verran nuorempi minua, että tuo ikäsi varmasti on vaikuttanut siihen, että arvosi on sanottu olevan huonohko. Ja meille riittäisi myös yksi lapsi vaikka jossain vaiheessa haaveilinkin kahdesta. Mutta, jos edes se yksi suotaisiin niin olisin iki-onnellinen ❤️ Pelkään vaan, että mitä jos aika loppuu kesken. Mutta jos ei nyt tässä joidenkin kuukausien sisällä tärppää niin täytynee meidänkin harkita sitä ivf:ää.

Kiiko: käytiin yksityisellä (kun en julkiselle enää ikäni vuoksi kelpaa) eikä tosiaan ainakaan vielä hoputtanut meitä hoitoihin vaikka ivf:stä mainitsikin että se voisi nopeuttaa lapsen saamista.

NouNou: söitkö rautaa tuona aikana kun ferritiini arvosi laski? Ja mitä valmistetta nyt käytät?

Toi ferritiini on muutenkin jännä että esim dextrassa siitä puhuvat julkisuudessa koko ajan ja pitävät alle 50 arvoa huonona ja ilmeisen helposti laittavat infuusioon jos on ns kiire raskautumisen kanssa. Ja me käytiin heidän kilpailijalla eikä lääkärimme pitänyt tuota minun arvoa 21 kovin huonona. Vaikka omasta mielestäni on huono. Ja uskon todellakin että alhaisella ferritiinillä voi olla vaikutusta raskaaksi tulemiseen. Toivon vaan, että saan nyt omat arvoni nousuun pelkästään purkista rautaa syömällä 🤞

Juulia: kiitos myötäelämisestä ja ”kiva” kuulla etten ole yksin näiden tunteideni kanssa. Toivon että teillä käy onni ja tärppää juuri ennen hoitoja ☺️

Toffi: elät jänniä aikoja! Pidän peukut pystyssä, että tästä siirrosta onnistuu 👍

Vauvahaaveilija: hyvä kuulla, että tauko on tehnyt hyvää ja nyt uudella puhdilla ja motivaatiolla eteenpäin.

338/789 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin unohdin kysyä, että joku teistä tai useampi mainitsi, että testaatte ovulaatiota liuskoilla ja sitten vaan varmistatte digillä niin mitä digiä käytätte? Sitä cb normaalia?

Kun itse tein tässä kierrossa niin ja ajattelin, että varmistanpa tänään digillä, että mitä näyttää, kun on kp10 ja ajattelin, että näyttäisi korkeaa hedelmällisyyttä. Kun niinä muutamina kiertoina kun oon digillä pelkästään testaillut on aina kp10 ekan kerran näyttänyt sitä korkeaa hedelmällisyyttä päivän tai pari ja sen jälkeen tullut huippuhedelmällisyys. Mutta tänään näyttikin tyhjää ja ensin huolestuin. Kunnes luin että tuo 2-hormoni toimii niin että ekana testipäivänä määrittää testaajan normaalin oman estrogeenitason mihin ilmeisesti sitten vertaa muina päivinä. Ja ettei koskaan ekana testipäivänä voikaan tulla korkeaa hedelmällisyyden päivää. Ja nyt kun mittasin näin myöhään niin en tiedä kannattaako enää jatkaa tässä kierrossa jos määritti tänään ns mun ”normitason” joka voi olla jo noussut taso kun mittasin vasta nyt eli ei välttämättä havaitse enää lainkaan estrogeenitason nousua. Näin ollen tuo digi ei ilmeisesti ole soveltuva siihen, että testaisi muutoin halvoilla liuskoilla ja sitten varmistaisi vaan digillä ovulaatiohuipun?

(Vaikka siinä ohjeessa luki että ilmeisesti lh huippu voi silti tulla vaikka olisi aloittanut testaamaan ns myöhässä).

Mutta oletteko siis käyttäneet sitä clearblue normi digiä mikä mittaa vain lh? Ja sekö on toimiva vain tuohon ns varmistus testaukseen?

339/789 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuunuulainen, en ole koskaan aiemmin syönyt rautalisää eli en syönyt keväällä arvon ollessa 61. Aloin nyt syömään kun ferritiini oli laskenut 33:een. Käytössä Ramavit 100mg.

Niistä ovulaatiotesteistä, itsellä ollut käytössä sekä ClearBluen kaksoishormooni & tavallinen digi. Uskoakseni mulla on aika nopeat huiput, koska edes sillä kaksoishormoonilla enole saanut useampaa vilkkupäivää enkä aina vilkkumista ollenkaan vaan pelkän hymynaaman. Tavallinen ollut useammin käytössä ja sillä ainakin olen saanut suoraan ekasta testauksesta hymynaaman joskus. Toki usein niin että kun liuskat alkaa näyttää + niin digi vasta päivän tai parin päästä. Liuskat on niin kryptisiä että testaan mielummin herkästi digillä varuiksi.

Tässä kierrossa jäi ovis kokonaan digillä bongaamatta, mene ja tiedä oliko anovulatorinen vai joku oma moka mittausten kanssa 🤔

340/789 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta NouNou ja ikävää, että ovis plussa jäi tässä kierrossa saamatta. Toivottavasti olisi ollut vain nopea huippu tai mittausvirhe.

Anteeksi, että nyt omanapailen mutta oon jotenkin tosi syvissä vesissä tällä hetkellä 😥Tuntuu, että voin tosi huonosti ja tää lapsen yrittäminen tuo mulle äärettömän paljon stressiä ja paineita (enemmän kuin ennen ensimmäistä raskautumista) niin, että se vaikuttaa jo mun nukkumiseenkin (eli en saa nukuttua kunnolla). Vaikka klinikalla käynti tavallaan oli hyvä ja hyvät tulokset toi tavallaan helpotusta niin samalla se, että nyt mun on pakko saada ovis plussa että voin käyttää sitä saamaani keltarauhashormoni tukea tuo hirveästi enemmän painetta tähän oviksen mittaamiseen kuin aiemmin. Koska, jos plussaa ei tule en voi aloittaa lugea. Samoin se, että rauta pitää saada nostettua tuo lisäpaineita, koska jos en saa nostettua niin pelkään, että se voi vaikeuttaa tätä raskautumista.

Mulla on nyt jo kp11 menossa ja yleensä tähän aikaan on ollut jo limoja havaittavissa ja ovistestissä jotain näkyvää testiviivaa. Nyt ei mitään. Tai no, oli limat yhtenä päivänä kp6 mutta niin mulla muissakin kierroissa on jo tuohon aikaan ollut yhtenä päivänä limat ja sitten tullut uudelleen näihin aikoihin. Mitään haluja ei myöskään ole, koska koen että seksi on mulle tällä hetkellä vain tätä lapsen suorittamista. Ja paineet siinä onnistumisessa vähentää haluja. Seksi on siis pakkopullaa tällä hetkellä mikä vaikeuttaa myös kiihottumista ja tekee seksin harrastamisesta kipeää. Tuntuu, että elämä pyörii vain tämän yhden asian ympärillä ja jokainen epäonnistunut kuukausi muistuttaa siitä, että oon kuukauden vanhempi ja kuukausi pidempään yritetty ja aikaa vähemmän onnistua.

Tällä hetkellä mulla on vähän jopa olo, että haluanko mä edes lasta? Jos sen pelkkä yrittäminen saa mut voimaan näin huonosti eikä tietoakaan milloin tää henkisesti paha olo loppuu (jos ei tärppää vielä pitkään aikaan). Välillä toivoisin, että en edes haluaisi lapsia jotta ei olisi tällaista stressiä elämässä. Sit jotenkin ärsyttää, että ihmiset sanoo että älä stressaa tai yritä olla ajattelematta tai kyllä se vielä tulee. Helppohan niiden on sanoa kun niillä on lapsia eikä ne ole tässä tilanteessa missä itse olen. Tällä hetkellä en osaa yhtään iloita tästä yrittämisestä ja oikeasti tekisi mieli vaan luovuttaa. En tiedä olenko tarpeeksi vahva että pystyn tähän uudelleen 😔