Mistä apua laihduttaa? Motivaatiota nolla, ylimääräisiä kiloja 40kg, esidiabetes, mutta aina syöminen voittaa
Kokeiltu kaikkea maan ja taivaan välillä, elämäntapamuutosta, go fat go dieettiä, kaalisoppaa, liikunnan lisäystä.
Kävin 3. Kesäkuuta puntarille, järkytyin painosta, itku tuli, ja apinan raivo laihdutustahto. Sitä kesti 2vkoa,sain 500g pois.
Nyt kuukausia jälkeenpäin, paino edelleen sama, +40kg ylimääräistä
Mistä saatte motivaatiota?
Olen parissa vuodessa päässyt lievästä ylipainosta sairaanloiseen lihavuuteen.
Ruoka on syy, miksi jaksan nousta joka aamu, todella vaikeaa luopua
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
No joko laihdutat tai elät sairaana ja lihavana ja todennäköisesti kuolet nuorempana. Ihan oma valinta.
Sepä se, kun olen elämäni kunnossa, ei mitään vaivoja! Sokerirasituskokeen tulos oli yllättävä. Ap
Hei, hakeudu ihmeessä lääkärin puheille. Tuolla taustalla olisi varmasti fiksua puhua ammattilaisen kanssa. Apua on saatavilla, esim. lääkehoitoa jotka vähentää ruokahalua, estää ravintoaineiden imeytymistä, sitten tietysti mahalaukun pienennykset ynnä muut sekä ravitsemus- ja elämäntapaneuvonta.
Tsemppiä, ei tarvitse yksin pärjätä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joko laihdutat tai elät sairaana ja lihavana ja todennäköisesti kuolet nuorempana. Ihan oma valinta.
Sepä se, kun olen elämäni kunnossa, ei mitään vaivoja! Sokerirasituskokeen tulos oli yllättävä. Ap
Sitten vaan lukemaan lihavuuden haittoja käsitteleviä artikkeleita ja kirjallisuutta. Vastuuta lihavuudesta tai motibaatiosta et voi siirtää muille. Kyse on sinun elämästä ei meidän.
Ymmärrän sinua ja voimia kovasti! Itse sain tuosta esidiabeteksestä kimmokkeen alkaa liikkua ja vähän korjata ruokavaliota. Suosittelen sinua että lisäät vihreää lautaselle jolla korvaat vähän ranskalaisia tai vastaavia aluksi. Eli itse lisäsin puolet salaattia, max. muutama ranskanperuna ja sitten se esim. kana tai liha. Sitten aloin vaan liikkua päivittäin ihan vaan kävellen. Joten otat vaan tavaksi tehdä vaikkapa puolen tunnin kävelylenkin päivittäin tai useamman kerran viikossa. Kävele aluksi omaa vauhtia ja ihaile vaikka maisemia ja kaunista luontoa. Sitten vähitellen alat lisätä vähän tempoa ja matkan pituutta siihen.
Keinoni on aika hidas eli tulos näkyy vasta pitkällä aika välillä mutta tuolla keinoin itse pudotin 15 kg parissa vuodessa ja sain kunnon nousemaan. Toki molemmat siis otti aikaa eli ei ole pikaratkaisu. Mutta mieli on pysynyt virkeänä ja painoakin saanut alas tuolla keinoin. NIin ja veriarvot koheni hurjasti! Ja viimeksi en ollut enää esidiabeteksen puolella kun verikokeet otettiin. Siitä pari vuotta taaksepäin arvot olivat surkeat. Mukavaa kesää!
Alettiin mun isän kanssa dieetille sattumalta samaan aikaan. Isä vaihtoi kevyt tuotteisiin ja alkoi kävellä mahdollisimman paljon eri paikkoihin. Sai tällä tavalla aika nopeasti tiputettua 15kg. On myös keskittynyt siihen, että syö salaatteja.
Minä taas olen vaihtanut ruokalautaset leipälautasiin. Ei tule ähky. Olen myös vaihtanut karkit porkkanoihin jos tekee mieli napostella. Painoa lähtenyt 10kg 4kk aikana.
Pieniä muutoksia ja realistisia odotuksia pudotuksen suhteen niin hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan lukemaan lihavuuden haittoja käsitteleviä artikkeleita ja kirjallisuutta. Vastuuta lihavuudesta tai motibaatiosta et voi siirtää muille. Kyse on sinun elämästä ei meidän.
Olen ihan tyytyväinen näin, jos en katso kokovartalopeiliin tai käy puntarilla.
Ainoa ärsytys on tuleva lääkäriaika, siellä punnitus,inhottaa siellä jos tulee valitusta, kun paino ei ole yhtään pudonnut. Ap
Syötkö liian vähän kasviksia, marjoja ja hedelmiä? Saatko liian vähän kuitua?
Syö terveellistä ja laadukasta ruokaa.
En tarkoita välttämättä kallista. Esim. valkoista sokeria ja vehnää, ainakaan valkoista, et tarvitse mihinkään.
Ravintoköyhä ruoka saa syömään aina vaan lisää, koska vitamiinit puuttuu ja elimistö halajaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Alettiin mun isän kanssa dieetille sattumalta samaan aikaan. Isä vaihtoi kevyt tuotteisiin ja alkoi kävellä mahdollisimman paljon eri paikkoihin. Sai tällä tavalla aika nopeasti tiputettua 15kg. On myös keskittynyt siihen, että syö salaatteja.
Minä taas olen vaihtanut ruokalautaset leipälautasiin. Ei tule ähky. Olen myös vaihtanut karkit porkkanoihin jos tekee mieli napostella. Painoa lähtenyt 10kg 4kk aikana.
Pieniä muutoksia ja realistisia odotuksia pudotuksen suhteen niin hyvä tulee.
Se mun lääkäri on kuukauden kuluttua, pakko siihen mennessä 102kg----92kg. Lupasin 10kg pudottaa ennen tuota seuraavaa kertaa, Miten, nyt on jo kiire! Ap
(oli siis 2kk aikaa, mutta kuukausi mennyt tässä yrittäessä)
Sun täytyy pystyä tekemään ruokavalio, jota pystyt noutattaamaan vuoden joka päivä, ei siis mitää kaalisoppidiettejä tai muita diettejä. Tuossa painossa, ja jos vielä lisäät vaikka päivittäisen kävelylenkin 30min, voit ekat puoli vuotta syödä 2000 kcal ja laihdut silti. Pitää laskea kalorit, ja varmistaa että saat tarpeeksi proteiinia (proteiinin tarve tavoitepainon mukaan). Valmista etukäteen lounaat ja illalliset, mietit mitä haluat syödä aamiaiseksi, iltapalaksi ja välipalaksi ja sitten ostat niitä. Tällä tavalla - 30kg 1,5v, ja yhä jatkuu (vuoteen sopii alle 10 päivää jolloin pitsaa, tms kunnon ruoan sijaan ilman että laihtuminen loppuu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa ärsytys on tuleva lääkäriaika, siellä punnitus,inhottaa siellä jos tulee valitusta, kun paino ei ole yhtään pudonnut. Ap
Hyvä lähtökohta tuo ei ole laiduttamisern ja jos et muuta asennetta et tule laihtumaan. Omapa on elämäsi, joten turha tästä on jankata enempää. Älä mene lääkäriin ei sun sinne pakko ole mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käännät palautteen voimaksi ja tsempiksi.
Koeta olla märehtimättä palautetta negatiivisessa valossa.
Tsemppiä ja onnistumisia :)
Unohda kaalikeitot, niistä tulee vaan pahalle päälle. Mieti terveyttäsi ja jos sinulla on lapsia, ajattele, että haluat elää ja seurata heidän elämäänsä mahdollisimman pitkään.
Itselläni toimii systeemi, missä syön rajoitetusti 6 päivänä viikossa ja yhtenä päivänä sitten saan herkutella. Omat kompastuskiveni ovat suolaiset herkut, makeasta en niinkään perusta. Esimerkiksi suklaata en syö juuri ollenkaan.
Tällä hetkellä karppaan. Se ei kovin pitkäaikaisena itselleni sovi, mutta pidän muutaman kuukauden jaksoja ajoittain. Vaihdan sitten normaaliin taas eli kalorinlaskentaan. Sulamon sivuja käytän apuna ja kirjaan toisinaan syömiseni sinne, että pysyn suunnilleen kartalla.
Muista syödä kuitenkin tarpeeksi, hidas painon pudotus on pysyvin. Vihannekset ruokavalioon, netistä löytyy tosi hyviä ohjeita ja niitä voi kehitellä itsekin. Testailen itse aina uusia juttuja ja sovellan ohjeita, viime aikojen hyviä ideoita punakaalipaistos, johon murskasin isoina palasina keitetyn punakaalen möyhentimellä tosi pieneksi silpuksi ja sitten tein laatikon ohjeen mukaan ja hyvää tuli . Joskus paistan aamupalaksi porkkanalastuja pannulla, ihan vaan juustohöylällä porkkanat tosi ohuiksi pyörylöiksi ja paistinpannulle hetkeksi. Hyviä ovat myös uunissa kuivattuina. Herkkusienet ovat keveitä ja hyviä ja edullisia. Aivan ihana sekoitus tulee herkkusienistä, suippopaprikasta, porkkanapaloista ja vähärasvaisesta paksusta ruokacremestä, kun maustaa lempparimausteillaan. Hyvä lisuke esim. täyslihapihvin (vaikka jauhelihasta tehty, nauta tai kana) kanssa.
Onnistut kyllä, suunnittele hyvin ! Ja repsahduksista ei saa luovuttaa, joka aamu on aina uusi päivä
Selvästikään et halua laihduttaa, joten älä laihduta. Motivaation pitää löytyä sinulta itseltäsi.
Missä päin asut? Itse olen laihduttamassa n. 30 kg (vähän kyllä hidasta on) ja vertaistukikin voisi olla kivaa ☺️
N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten elänet onnellisesti sairaalloisen lihavana. Ongelma oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää todellisuuteen! Otsikossa sanot, että sinulla on esidiabetes ja sitten väität, että olet elämäsi kunnossa. Et ole! Olet hyvää vauhtia sairastumassa koko elämää hankaloittavaan sairauteen ja kohta niitä vaivoja alkaa ilmaantua. Mene vaikka ravintoneuvontaan tai vastaavaan, mistä saat apua elämänmuutokseen, dieetit eivät ole ratkaisu. Jos syöminen on tärkeintä niin kannattaisi mennä terapiaan selvittämään miksi näin on.
Elämään pitäisi ensimmäiseksi löytää muuta sisältöä kuin ruoka.
Ja TAAS mennään. Lue vastauksia niihin kymmeniin ketjuihin, jotka olet aloittanut pelkästään tämän vuoden puolella.
Olet sairaalloisen lihava ja sulla on esidiabetes, mutta olet elämäsi kunnossa??? Juu, et ole. Uskottelet itsellesi niin, ettei tarvitsisi luopua ruoasta.