Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua laihduttaa? Motivaatiota nolla, ylimääräisiä kiloja 40kg, esidiabetes, mutta aina syöminen voittaa

Vierailija
01.07.2021 |

Kokeiltu kaikkea maan ja taivaan välillä, elämäntapamuutosta, go fat go dieettiä, kaalisoppaa, liikunnan lisäystä.

Kävin 3. Kesäkuuta puntarille, järkytyin painosta, itku tuli, ja apinan raivo laihdutustahto. Sitä kesti 2vkoa,sain 500g pois.

Nyt kuukausia jälkeenpäin, paino edelleen sama, +40kg ylimääräistä

Mistä saatte motivaatiota?
Olen parissa vuodessa päässyt lievästä ylipainosta sairaanloiseen lihavuuteen.

Ruoka on syy, miksi jaksan nousta joka aamu, todella vaikeaa luopua

Kommentit (164)

Vierailija
41/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekosyitä ainakin tuntuu löytyvän.

Vierailija
42/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin, lopeta laihduttaminen. Sen jälkeen ala syömään normaalisti, mitä tekee mieli ja sen sen verran, kun tekee mieli. Huolehdi kuitenkin siitä, että syöt säännöllisesti ja reilusti myös kasviksia. Tässä vaiheessa paino voi jopa nousta, mutta se ei haittaa. Sitten mieti, millä tavalla, mitä ruokaa ja minkä verran se ihminen syö, joka haluat olla. Miten usein se ihminen syö herkkuja, millaisia aamupaloja se ihminen syö, millaista perusruokaa. Ja sitten vain alat elää sen mukaan. Paino tippuu pikkuhiljaa sen haluamasi ihmisen painoon. Laihdutuskuurit vain pilaa aineenvaihdunnan ja lopputulos on kuitenkin sama, painat sen verran, kun syömistottumuksillasi varustettu ihminen painaa.

Lisäksi voisit miettiä aktiviteettejä, harrastuksia. Kaikki (muukin kuin liikunta), mikä vie ajatuksia pois syömisestä ja vie sinut pois jääkaapilla, on kotiin päin.

Tiedän, että tätä alapeukutetaan, mutta itse jojolaihduttajana sain näin jojoilun loppumaan ja painoa pois 35 kg, ilman laihduttamista. Ja tässä se on pysynyt jo reilun vuoden, kiinnittämättä asiaan mitään huomiota. Syön sillä tavalla, kuin haluan. Herkkuja usein, mutta pääruuat muutin raskaista kotiruuista keittoihin, salaatteihin ja puuroihin. Lihan syöntiä vähensin, mutta leipää syön edelleen useita viipaleita päivässä. Juusto on 17%, leikkeleet yleensä kalkkunaa. Paljon marjoja ja hedelmiä. Kaikki on sellaisia, mistä aidosti pidän. Mistään en kieltäydy, kaikki itselleni mieleisimmät jätin ruokavalioon (karkit, kahvileivät), mutta jotenkin alitajuisesti niiden määrät ovat vähentyneet. Ei ole järkevää tehdä sellaista ruokavaliota, jossa joutuu kieltämään itseltään asioita, ei sellainen ole loppuelämän ruokavalio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että kärsit riippuvuudesta. Et pysty laihtumaan perusohjeilla, koska ne eivät auta riippuvaista. Riippuvuus on psyykkistä (osin myös fyysistä) ja se on se asia, jota sinun pitää alkaa työstää.

Toisekseen, en usko, että kukaan lääkäri määrää laihduttamaan 10kg/2kk. Paitsi Dr Now 300-kiloisia potilaitaan, mutta sinä et ole sellainen.

Vierailija
44/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä kanssa miettisin sitä muuta elämää. Miksi syöminen on niin tärkeää elämässäsi? Onko sinulla muuta mielekästä tekemistä? Mukaansatempaavia harrastuksia? Tavoitteita? Kiinnostuksenkohteita? Itselläni ei ole ylipainoa, mutta huomaan, että herkuttelu menee aivan holtittomaksi silloin, kun minulla ei ole tarpeeksi kiinnostavaa tekemistä. Kun taas huomioni on muissa asioissa, enkä ole henkisesti tyhjäkäynnillä (tai toisaalta liian stressaantunut),riittää aivan tavallinen ruoka. Tietty tämä on varmasti persoonallisuuskysymys, mutta kannattaa pohtia. On paljon helpompaa ajatella jotain muita asioita, kuin yrittää olla ajattelematta ruokaa. Oli syy mikä tahansa, tsemppiä sulle!

Vierailija
45/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen ruokatottumuksia johtaa minäkuva ja itsetunto, ei dieetit ja liikunta.

Minäkuva on kuin termostaatti.

Jos termostaatti huoneessa on säädetty 20 asteeseen, koneisto pitää sen 20 asteessa,

eli pyrkii laskemaan lämpötilaa jos huone on liiian kuuma, ja kohottamaan, jos on liian kylmä.

Mikään pysyvä muutos ei tule dieeteillä.

Pitää muuttaa termostaatin eli minäkuvan asetukset.

Vierailija
46/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruoka on syy, miksi jaksat nousta, se kuulostaa riippuvuudelta. Olisiko terapiasta apua? Ravintoterapeutti ja sitten ihan joku, jolle jutella miksi haet lohtua ruoasta. Miksi ruoka on ainoa syy, miksi jaksat nousta? 

Ruuan tärkeyden elämässäni huomasin, ku aloitin nämä laihdutus yritykset.

Laihduttaessa v*tu ttaa herätä aamulla, kun tietää, että mitään hyvää ei saa syödä. Olen pahantuulinen ja kiukuttelen miehelle joka päivä.

Ja kun on se aika, kun dieetti on mennyt pilalle, niin aamulla olen iloinen, kun tietää, että ei tarvitse rajoittaa syömistå, olen oma iloinen itseni, on seksiä miehen kanssa jne.

Dieettillä olen kun kiukutteleva ja surullinen pikku lapsi, en tahallaan, se vaan puskee läpi

Ap

Siis mitä, mitään hyvää ei saa syödä?!

Ruokavalion muutokseen menee aikaa sopeutua.

Se voi tuntua työläältä, mutta on aika ihana onnistumisen tunne, kun sen saa vietyä läpi 🥰

Esim. minusta syömiset on tunkkaisia, jos kasvikset puuttuu. Olo on aika nahjus, jos kasvikset ovat jääneet vähiin.

Autoimmuunisairauden lääkkeetön hoito ravinnolla ja elintavoilla motivoi minua 🌱🥀🥕🥦🥑🍅

Elämä on valintoja täynnä.

Vierailija
47/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kertonut rehellisesti lääkärille ajatuksistasi? Tarvitset terapiaa, sinulla on syömishäiriö.

Vierailija
48/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä kanssa miettisin sitä muuta elämää. Miksi syöminen on niin tärkeää elämässäsi? Onko sinulla muuta mielekästä tekemistä? Mukaansatempaavia harrastuksia? Tavoitteita? Kiinnostuksenkohteita? Itselläni ei ole ylipainoa, mutta huomaan, että herkuttelu menee aivan holtittomaksi silloin, kun minulla ei ole tarpeeksi kiinnostavaa tekemistä. Kun taas huomioni on muissa asioissa, enkä ole henkisesti tyhjäkäynnillä (tai toisaalta liian stressaantunut),riittää aivan tavallinen ruoka. Tietty tämä on varmasti persoonallisuuskysymys, mutta kannattaa pohtia. On paljon helpompaa ajatella jotain muita asioita, kuin yrittää olla ajattelematta ruokaa. Oli syy mikä tahansa, tsemppiä sulle!

Ruoka kuuluu mun elämääni, työn ja harrastuksen muodossa, olen ammatiltani leipuri - kondiittori sekä kokki. (koronan myötä työtön)

Harrastan leipomista, erilaisia juustokakkuja, kokeilin erilaisia reseptejä jne

Eli kun laihdutus alkoi, niin jouduin luopumaan harrastuksesta,ok,no ruokaa teen, mutta se on kasviksia ja kana fileitä koska dieetti.

Eli intohimona se ruoka. Ap

Vierailija
49/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruoka on syy, miksi jaksat nousta, se kuulostaa riippuvuudelta. Olisiko terapiasta apua? Ravintoterapeutti ja sitten ihan joku, jolle jutella miksi haet lohtua ruoasta. Miksi ruoka on ainoa syy, miksi jaksat nousta? 

Ruuan tärkeyden elämässäni huomasin, ku aloitin nämä laihdutus yritykset.

Laihduttaessa v*tu ttaa herätä aamulla, kun tietää, että mitään hyvää ei saa syödä. Olen pahantuulinen ja kiukuttelen miehelle joka päivä.

Ja kun on se aika, kun dieetti on mennyt pilalle, niin aamulla olen iloinen, kun tietää, että ei tarvitse rajoittaa syömistå, olen oma iloinen itseni, on seksiä miehen kanssa jne.

Dieettillä olen kun kiukutteleva ja surullinen pikku lapsi, en tahallaan, se vaan puskee läpi

Ap

Siis mitä, mitään hyvää ei saa syödä?!

Ruokavalion muutokseen menee aikaa sopeutua.

Se voi tuntua työläältä, mutta on aika ihana onnistumisen tunne, kun sen saa vietyä läpi 🥰

Esim. minusta syömiset on tunkkaisia, jos kasvikset puuttuu. Olo on aika nahjus, jos kasvikset ovat jääneet vähiin.

Autoimmuunisairauden lääkkeetön hoito ravinnolla ja elintavoilla motivoi minua 🌱🥀🥕🥦🥑🍅

Elämä on valintoja täynnä.

Jep, esim hyvin tehty kasvisruoka juuri ON sitä hyvää ruokaa! Ai että, tai joku kala ja mehevä salaatti.. nam.

Vierailija
50/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset psyykkistä apua, joku syy siellä on taustalla miksi aina turvaudut ruokaan. Saat siitä jotain sellaista mitä elämässäsi kaipaat. Kenties säännöllinen psykoterapiatyöskentely auttaisi sinua selvittämään syömisongelmiesi taustoja ja oppimaan parempia käytösmalleja. Tämäkään ei mikään pikaratkaisu kyllä ole.

Lisäksi sinun pitää alkaa syömään oikeasti ravintorikasta ruokaa ja ottaa vaikka aluksi purkista vitamiineja. Myös sairaalloisen lihava voi olla aliravittu. Elimistö huutaa ravintoa ja on nälkä, koska se ei saa tarpeeksi hyödyllistä sipsistä, karkista, limpparista ja roskaruoasta. Tarvitset oikeaa kunnon ruokaa eli kasviksia, hedelmiä ja tavallista, monipuolista kotiruokaa.

Vierailija
51/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haiset varmaan myös pahalle?

Suosittelen myös sinulle suihkua ja saippuaa joka päivä. Myös hampaat kannattaisi pestä aamuin ja illoin. Hiukset kannattaa myös pestä. Mutta tietysti voit elää häpeässä myös.

Vierailija
52/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään tavoitteita, päivä kerrallaan yrintän selvitä.

Tietysti tämä laihduttaminen, mutta ei se onnistu. Ap

Vierailija
53/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, hakeudu ihmeessä lääkärin puheille. Tuolla taustalla olisi varmasti fiksua puhua ammattilaisen kanssa. Apua on saatavilla, esim. lääkehoitoa jotka vähentää ruokahalua, estää ravintoaineiden imeytymistä, sitten tietysti mahalaukun pienennykset ynnä muut sekä ravitsemus- ja elämäntapaneuvonta. 

Tsemppiä, ei tarvitse yksin pärjätä. :) 

Julkinen  terveyden hoito  tukee autaa sinua paino pudotus ja sen halinta. Menet varaamaan ajan terveyskeskus lääkäri ja puhu asia. Pyydä päästä Ene  ryhmään.Laihdutus ryhmä.Terveyskeskus on myös ravinto ohjaajia,joiden luona voit käydä,saada tukea laihdutus.Toden totta on myös resepti lääkeitä saadaksesi painon ales ja halintaan.Yksin sinun ei tarvitse asian kanssa kamppailla.Siksi meillä on hyvä hoito myös  terveyskeskukset ,Joka ohjeistavat  myös ilmanen ene ryhmät ymm.Kaikki lähtee itsestäsi.Kysy puhu! Automatisesti niistä sinulle ei kerrota siellä.Sen enempää eivät ihmiset jotka laihtuneet, Eivät todella  kerro miten onistuivat,mistä saivat apua..Johtuuko pikku häpeä?Avoimesti miehet puhuivat,uima-halit ymm.Kanustavat menemään apua hakee omalta terveyasemalta lääkäri.Raskasti ylipainoiset ene ryhmän kautta aikanaan,pääsevät tähystys leikaus vatsalaukun pienenys,Kuin irto-ihon poistoihin.Julkisen sektorin hinnoilla. Jorvi on 1 paikka jonne lähete,esim. Helsinkiläiset lähetetään,vatsapanta tai jotain vatsalaukun pienenys.Ja toden totta siellä myös se irto-nahka poistetaan ajalla.Normaalit plk.sairaala maksut.Ei siis ole vain rikaiden oikeus,saavutaa asia.Mihin muuta tietä ei ole.

Vierailija
54/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkuvia kirjoitti:

Ihmisen ruokatottumuksia johtaa minäkuva ja itsetunto, ei dieetit ja liikunta.

Minäkuva on kuin termostaatti.

Jos termostaatti huoneessa on säädetty 20 asteeseen, koneisto pitää sen 20 asteessa,

eli pyrkii laskemaan lämpötilaa jos huone on liiian kuuma, ja kohottamaan, jos on liian kylmä.

Mikään pysyvä muutos ei tule dieeteillä.

Pitää muuttaa termostaatin eli minäkuvan asetukset.

En ymmärtänyt.

Ap

Vierailija
55/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yleensä syöt päivässä silloin kun et ole dieetillä? Mikä on se ”mikään hyvä”, mistä luopuminen ottaa koville / iloitset kun sitä taas saa?

Vierailija
56/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka voi olla tosi nautinnollista. Ja jos olet tottunut nauttimaan herkkuruokia joka päivä, ottaahan se koville luopua niistä. Olet kuin lapsi, jolla on joka päivä karkkipäivä.

Vierailija
57/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä yleensä syöt päivässä silloin kun et ole dieetillä? Mikä on se ”mikään hyvä”, mistä luopuminen ottaa koville / iloitset kun sitä taas saa?

No mahan täyteen maukasta ruokaa, esim lasagne ja fetasalaatti tai gilliasruokaa: penkonisieniä, tomaattia, grillitassuja

Jotain hyvää jälkiruuaksi

Dieettillä vihersalaatti ja kanafileitä/tonnikalaa

,marjarahkaa. Aamulla /illalla puuroa

Ap

Vierailija
58/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihan oikeasti sokeritauti pelota? Luulisi sen pelottavan niin paljon, että pistäisi syömisen kohdalleen. Minä ainakin säikähtäisin pahasti.

Vierailija
59/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen katsomaan youtubesta lääkäri sten ekbergin videoita. Se selittää kivasti mitä elimistössä tapahtuu kun syö.

Mä sain niistä motivaatiota.

Kannattaa harkita myöskin pätkäpaastoa. Siitä löytyy kivasti tietoa youtubesta hakusanoilla intermittent fasting. Aloita vaikka lääkäri jason fungin ja mindy pelin videoista.

Vierailija
60/164 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihan oikeasti sokeritauti pelota? Luulisi sen pelottavan niin paljon, että pistäisi syömisen kohdalleen. Minä ainakin säikähtäisin pahasti.

Ei kun tälle nerolle on tärkeintä että saa "syödä kaikkea hyvää".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä