Mistä apua laihduttaa? Motivaatiota nolla, ylimääräisiä kiloja 40kg, esidiabetes, mutta aina syöminen voittaa
Kokeiltu kaikkea maan ja taivaan välillä, elämäntapamuutosta, go fat go dieettiä, kaalisoppaa, liikunnan lisäystä.
Kävin 3. Kesäkuuta puntarille, järkytyin painosta, itku tuli, ja apinan raivo laihdutustahto. Sitä kesti 2vkoa,sain 500g pois.
Nyt kuukausia jälkeenpäin, paino edelleen sama, +40kg ylimääräistä
Mistä saatte motivaatiota?
Olen parissa vuodessa päässyt lievästä ylipainosta sairaanloiseen lihavuuteen.
Ruoka on syy, miksi jaksan nousta joka aamu, todella vaikeaa luopua
Kommentit (164)
Mulla myös on paha motivaatiopula. 40 kiloa ylimääräistä tullut sitten nuoruuden päivien. Mutta "terveellisesti syöminen" on niin syvältä. Minulle tuli jo nuorena terveelliseen ruokaan kohdistuva syömishäiriö, kiitos terveysterroristiäidin. Haluaisin elää karkeilla, jäätelöllä ja energiajuomalla. En syö ollenkaan lihaa, enkä papuja tms lihankorvikkeita, viljoista maha sekoaa (vaikka ei keliakiaa), suurin osa hedelmistä ja kasviksista aiheuttaa allergiaa tai vatsavaivoja... ja kaikki keinomakeutusaineet myös aiheuttavat paitsi ripulin, niin myös väsymyksen ja kiukun, kun ruuasta ei tule energiaa.
Mietin, että sun olisi hyvä löytää jotain muuta hyvää elämään ruoan lisäksi. Mikä on tuonut iloa tai nautintoa tai hyvää oloa? Miten saisit sitä lisää? Ja mikä elämässä on kurjasti että tuntuu että ruoka on niin tärkeää, voiko sitä taas vähentää? Aikanaan saattaisi vähentää tarvetta syödä liikaa.
Pysäytä tunnesyöminen-kirja on minusta kanssa hyvä, kannattaa ainakin tutustua.
Tuo -10 kg kahdessa kuukaudessa on aika kova tavoite, ihme että joku lääkäri sellaista edes ehdottaa.
Tsemppiä, olen aika lailla samassa veneessä!
Vierailija kirjoitti:
Selvästikään et halua laihduttaa, joten älä laihduta. Motivaation pitää löytyä sinulta itseltäsi.
Haluan olla laiha, mutta tämä väliaika tuottaa vaikeuksia :D
Missä se mun motivaatio on?? Miten sen löytää? Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Ja TAAS mennään. Lue vastauksia niihin kymmeniin ketjuihin, jotka olet aloittanut pelkästään tämän vuoden puolella.
Täällä on varmaan tuhansia kävijöitä. Ja sinusta on täysin mahdotonta, että jollakin muullakin kuin ap:llä olisi motivaatiopula laihduttamisen suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alettiin mun isän kanssa dieetille sattumalta samaan aikaan. Isä vaihtoi kevyt tuotteisiin ja alkoi kävellä mahdollisimman paljon eri paikkoihin. Sai tällä tavalla aika nopeasti tiputettua 15kg. On myös keskittynyt siihen, että syö salaatteja.
Minä taas olen vaihtanut ruokalautaset leipälautasiin. Ei tule ähky. Olen myös vaihtanut karkit porkkanoihin jos tekee mieli napostella. Painoa lähtenyt 10kg 4kk aikana.
Pieniä muutoksia ja realistisia odotuksia pudotuksen suhteen niin hyvä tulee.
Se mun lääkäri on kuukauden kuluttua, pakko siihen mennessä 102kg----92kg. Lupasin 10kg pudottaa ennen tuota seuraavaa kertaa, Miten, nyt on jo kiire! Ap
(oli siis 2kk aikaa, mutta kuukausi mennyt tässä yrittäessä)
Parempi perua koko lääkäriaika ja säästää kummankin aikaa. Lääkäri ei voi taikoa sulle motivaatiota ja sinä tuhlaat arvokasta vastaanottoaikaa. Älä mene lääkäriin enää, pääset helpommalla, ei kukaan voi sua pakottaa.
Ensin varmaan kannattaisi hoitaa masennus pois. Se on varmasti painava syy, jos ruoka on ainoa motiivi edes nousta sängystä. Ja noista sairauksista ja testeistä, kaikkein vaarallisimpia ovat juuri ne sairaudet, joiden oireisiin tottuu vähitellen tai oireita ei edes ole. Eräänä päivänä vaan pumppu pettää tai suoni ratkeaa. Näitähän on tosin laihoillakin, mutta lihavuus tuottaa niitä kyllä helposti.
Mä laihdutin 123kg sta 106 kiloon 3 kk vähentämällä kalorit tuhanteen pv ja kävelin tunnin päivässä. Sitten vuosia väliä ja nyt olen laihduttanut Ozempicilla 106 kilosta 92 kiloon 5kk. Ozempic on diabetekseen mutta vähentää ruokahalua. Pitäis painaa alle 80 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästikään et halua laihduttaa, joten älä laihduta. Motivaation pitää löytyä sinulta itseltäsi.
Palstalta sä et sitä tule löytämään. Mutta jos sun elämässä ei ole muuta kuin ruoka ja palsta mahdottomuus sitä on löytääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joko laihdutat tai elät sairaana ja lihavana ja todennäköisesti kuolet nuorempana. Ihan oma valinta.
Sepä se, kun olen elämäni kunnossa, ei mitään vaivoja! Sokerirasituskokeen tulos oli yllättävä. Ap
No sitten elänet onnellisesti sairaalloisen lihavana. Ongelma oli?
Huono itsetunto. Ystävät on laihoja, olen alkanut välttämään heitä (koronan varjolla)
Tietysti voisin hommata lihavia ystäviä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja TAAS mennään. Lue vastauksia niihin kymmeniin ketjuihin, jotka olet aloittanut pelkästään tämän vuoden puolella.
Täällä on varmaan tuhansia kävijöitä. Ja sinusta on täysin mahdotonta, että jollakin muullakin kuin ap:llä olisi motivaatiopula laihduttamisen suhteen?
Varmaan onkin mutta ap:n tunnistaa kirjoitustensa sisällöstä ja tyylistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että joku täältä palstalta osaa kertoa, mistä löydät motivaation laihduttamiseen ja sitten laihdut 40kg kuin taikaiskusta? Valitettavasti se ei toimi niin. Sinun on löydettävä motivaatiosi ihan itse ja vielä laihduttaakin ihan itse. Luuletko muuten, että laihuus on joku staattinen tila? Eli riittää kun sen kerran saavuttaa ja sitten on aina laiha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joko laihdutat tai elät sairaana ja lihavana ja todennäköisesti kuolet nuorempana. Ihan oma valinta.
Sepä se, kun olen elämäni kunnossa, ei mitään vaivoja! Sokerirasituskokeen tulos oli yllättävä. Ap
No sitten elänet onnellisesti sairaalloisen lihavana. Ongelma oli?
Huono itsetunto. Ystävät on laihoja, olen alkanut välttämään heitä (koronan varjolla)
Tietysti voisin hommata lihavia ystäviä :D
Ehkä ensin kannattaisi keskitty siihen itsetuntoon. Syöminen ja myös laihdutus on siihen huonoja keinoja.
Kannattaa tutustua erittäin läheisesti diabeteksen liitännäissairauksiin.
Ja muistaa myös se, että resurssit eivät pian enää riitä kaikkien hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ruoka on syy, miksi jaksat nousta, se kuulostaa riippuvuudelta. Olisiko terapiasta apua? Ravintoterapeutti ja sitten ihan joku, jolle jutella miksi haet lohtua ruoasta. Miksi ruoka on ainoa syy, miksi jaksat nousta?
Ruuan tärkeyden elämässäni huomasin, ku aloitin nämä laihdutus yritykset.
Laihduttaessa v*tu ttaa herätä aamulla, kun tietää, että mitään hyvää ei saa syödä. Olen pahantuulinen ja kiukuttelen miehelle joka päivä.
Ja kun on se aika, kun dieetti on mennyt pilalle, niin aamulla olen iloinen, kun tietää, että ei tarvitse rajoittaa syömistå, olen oma iloinen itseni, on seksiä miehen kanssa jne.
Dieettillä olen kun kiukutteleva ja surullinen pikku lapsi, en tahallaan, se vaan puskee läpi
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo tunnistaa yhden ja saman valittajan viesteiksi. Tekee melkein päivittäin näitä aloituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että joku täältä palstalta osaa kertoa, mistä löydät motivaation laihduttamiseen ja sitten laihdut 40kg kuin taikaiskusta? Valitettavasti se ei toimi niin. Sinun on löydettävä motivaatiosi ihan itse ja vielä laihduttaakin ihan itse. Luuletko muuten, että laihuus on joku staattinen tila? Eli riittää kun sen kerran saavuttaa ja sitten on aina laiha?
Olen teinistä asti taistellut ruokaa vastaan, kaikkea BMI 23-29,edes taas, eli kyllä tiedän mitä se painonhallinan yrittäminen on!
Jossain vaiheessa luovutin, ja annoin ruuan voittaa.
Nyt haluaisin vinkkejä, miten saada se koti takaisin. Ap
Teinistä asti taistellut ruokaa vastaan. Tämä lause jo kertoo syömishäiriöstä.
Jos ruoka on syy, miksi jaksat nousta, se kuulostaa riippuvuudelta. Olisiko terapiasta apua? Ravintoterapeutti ja sitten ihan joku, jolle jutella miksi haet lohtua ruoasta. Miksi ruoka on ainoa syy, miksi jaksat nousta?