Voisiko 14-vuotiasta pyytää/velvoittaa hoitamaan 2,5-vuotiaan
sisarensa iltatoimia ja nukkumaanmenot 2xviikossa?
Tilanne on siis se, että meillä on 15-, 14- ja 2,5-vuotiaat lapset.
Tuon 15-vuotiaan pojan ensi kauden lätkätreeniajat ilmestyivät juuri. Mieheni on puolet viikossa matkatöissä, joten tuon puolen viikon osalta lastenhoito- ja harrastusvastuu on mulla. Paletti on pyörinyt ihan hyvin jo vuosia, mutta nuo pojan harkka-ajat on aika haasteelliset. Mitä vanhempi olet, sen myöhäisemmän jääajan saat.
Meidän 14-vuotias tyttö on oikein vastuuntuntoinen ja mutkaton ja tuo kääpiö suhteellisen helppo tietysti vaihtelevine metkuineen.
Treeniajat jäällä kaatuisivat näillä uusilla huonoilla ajoilla mun niskaan kahtena iltana viikossa ensi kaudella. Kaikki vaihtoehdot käytännön järjestelyiden kannalta tuntuu aika huonoilta. Joko riekutan tuota pientä lasta mukana kahtena iltana viikossa myöhään pojan hakujen ajan, poika lopettaa harrastuksensa, mies työnsä tai tytär vahtisi pikkulikan iltatoimet ja unta (korkeampaa kuukausirahaa vastaan) kahtena iltana viikossa.
Toki välillä voidaan muiden vanhempien kanssa jakaa kuskausvuoroja hallilta, mutta en mitenkään voi laske sen varaan että aina tai edes joka viikko. Voin tietysti myös aikaistaa tytön rytmiä niin, että pääsääntöisesti nukkuisi jo, kun lähden poikaa hallilta hakemaan ja teini valvoisi vaan, että rauha ja uni säilyy maassa.
Tytöt pärjää ihan tosi hyvin keskenään, tuo teini on äärimmäisen suurisydäminen ja asettaa pienen edun oman edun edelle aina, aivan ihania ovat. Nyt teini sanoo hoitamisasian olevan tietenkin ihan ok. Silti tuntuu jotenkin kamalalta "velvoittaa" tyttö hoitamaan itsekin vielä lapsena siskoaan.
Mitä mieltä olette? Mitä te tässä tilanteessa tekisitte? Onhan nuo tietysti kohta syksyllä jo 15- ja 3-vuotiaat, ja hoidin mä itsekin tuon ikäisenä palkkaa vastaan hoitolapsia yötä myöden. Mutta onko vastuu silti liian suuri?
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 22:52"]
eikö tosiaan löydy ketään joka kuskaa poikaa? lätkäkavereiden kimppakyyti? isovanhemmat?kummit? bussi?
Itse maksaisin mieluummin edellämainituista jollekin vaikka jos hoitaisivat pojan kuskauksen ja jäisin itse pienen kanssa kotiin.
mitään ei tarvi sattua, mutta se on vanhemmillekin helvetillinen syyllisyys jos lapselle jotain käy. mitä se on 14 vuotiaalle teinille...
[/quote]
On teillä varmasti ihania kummeja teidän lapsilla. Mä en kummina suostuisi koskaan kuskaamaan mun kummilapsia säännöllisesti, ikävä kyllä. Mun varaan ei vois kummilapsen harrastukseen pääsyä laittaa, olen pahoillani. Satunnaisesti kyllä.
onko poikasi myös yksin vastuussa pikkulapsesta samat kaksi iltaa viikossa vai onko tämä mielestäsi vain tytöille kuuluva velvollisuus
hei, hei, hei, hyvät ihmiset!
Ap on valmis maksamaan saman summan tyttärelleen, kuin mml:än lapsenvahdille ja vielä sen lisäksi pohtii, onko se tarpeeksi.
Selvästikään ei ole ap vaatimassa tyttöä uhrautumaan pojan harrastuksen vuoksi, vaan pohtii vaihtoehtoja ja sitä, onko oikein edes palkata tytärtä uhraamaan aikaansa veljen harrastusten takia.
Ei tässä siis ole kyse, että tyttö nyt pakotetaan vahtimaan siskoa, kun veli harrastaa.
14-vuotiaan oma aika on ihan yhta tarkeaa kuin vuotta vanhemman veljensa! Tytot eivat ole mitaan lapsenhoitoautomaatteja joiden vastuulle voi jattaa kodinhoidon etta veli paasee tuulettumaan.
Jos tytto kavisi vaikka judotreeneissa kahtena eri arki-iltana kuin pojan harkat, tulisiko teille mielenkaan laittaa poika lapsenvahdiksi tyton edun mukaan? Niinpa.
En kylla osaa tarjota ratkaisua, mutta tyton valjastaminen kotiorjaksi on aika seksistista. Nain hieman karjistaen. En tekisi samoin omille lapsilleni.
Onko pojallane mitään vastuita vai pääseekö hän kaikessa kuin koira veräjästä??
Voi hyvänenen aika mitä hysteerikkoja taas!! Palkkaa ihmeessä mll:stä tai 4H:sta lapsenvahti! Tyttärestä varmaan tosi kivaa ku sieltä tulee saman ikäinen hoitaja? Ja kyllä www.4h.fi siellä voi alottaa työt 14-vuotiaana.
Lukekaa nyt ihan ajatuksella noita viestejä ja miettikää vähä. Kyse ei ole siitä että tytär raataa kaiket illat ku tuhkimo konsanaan ja poika kirmaa ku sirkushepo pitkin kaupunkia. Tyttö hoitaa OMAA siskoaan KAKSI iltaa viikossa, hänellä ON omat harrasukset ja hoitoheppa joihin jää aikaa viitenä iltana viikossa.
Mitä ihmeen pullamössönyssyköitä te siellä kotona kasvatatte jos ei ton ikänen pärjää hetken aikaa siskon kanssa? Vai ovatko teidän lapset täysin itsekkäitä, vastuuttomia oman navan tuijottajia jotka ei todellakaan tee mitään ku ei oo pakko?
ja sit on vielä nää "mut jos jotain sattuu" tyypit..voi huoh.. Ehkä olis parempi ku käärittäis ne pikku pallerot vaan pumpuliin ja suljetaan tynnyriin ettei vaan mitään pääse pahaa tapahtumaan ku on kuitenki terrorismiä, narkkareita, sähkölaitteita, tulta ja helvetti meteoriittejä!!
Ap:lle kaikki tuki. Oot aivan mahtava äiti kun ajattelet kaikkien parasta. Teet mitä parhaaksi näet. Tyttö pärjää varmasti ilman pysyviä traumoja :D
Huomaa, että ajattelet lasten tasapuolisuutta, kun molemmat teinit saavat harrastaa ja lupaat tytölle hyvää palkkaa sisaruksensa hoidosta! Ajattelemasi kuvio kuulostaa oikein hyvältä, en usko että tyttö kokisi olevan alempi arvoinen poikaan nähden tai että häntä pidettäisiin vain lapsenlikkana, kun kerran taskurahaakin saa. Luulempa että poika saattaa olla hieman kateellinenkin järjestelystä! Pisteenä iin päälle voisit antaa tytölle vastuuta muussakin: näytä hänelle, että luotat häneen myös asioissa joista ei ole sinulle hyötyä. Anna nähdä kavereita myöhään ym, ja hänelle tulee varmasti tärkeäksi se, että hän tietää sinun luottavan häneen.
Ja olenko ainut kenen mielestä lapsen nimittäminen kääpiöksi oli hauska lisä ;D
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 22:45"]Tekisi sille pojallekin hyvää osallistua samalla tavalla. Tosiaankin, jos tilanne olisi toisinpäin, harkitsisitko edes pojalle samanlaista vastuuta?
[/quote]
31 mulla niin että 13 v joka hoitelee pienempää on poika, ei se aina ole sukupuolisidonnaista
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 20:48"]
sisarensa iltatoimia ja nukkumaanmenot 2xviikossa?
Tilanne on siis se, että meillä on 15-, 14- ja 2,5-vuotiaat lapset.
Tuon 15-vuotiaan pojan ensi kauden lätkätreeniajat ilmestyivät juuri. Mieheni on puolet viikossa matkatöissä, joten tuon puolen viikon osalta lastenhoito- ja harrastusvastuu on mulla. Paletti on pyörinyt ihan hyvin jo vuosia, mutta nuo pojan harkka-ajat on aika haasteelliset. Mitä vanhempi olet, sen myöhäisemmän jääajan saat.
Meidän 14-vuotias tyttö on oikein vastuuntuntoinen ja mutkaton ja tuo kääpiö suhteellisen helppo tietysti vaihtelevine metkuineen.
Treeniajat jäällä kaatuisivat näillä uusilla huonoilla ajoilla mun niskaan kahtena iltana viikossa ensi kaudella. Kaikki vaihtoehdot käytännön järjestelyiden kannalta tuntuu aika huonoilta. Joko riekutan tuota pientä lasta mukana kahtena iltana viikossa myöhään pojan hakujen ajan, poika lopettaa harrastuksensa, mies työnsä tai tytär vahtisi pikkulikan iltatoimet ja unta (korkeampaa kuukausirahaa vastaan) kahtena iltana viikossa.
Toki välillä voidaan muiden vanhempien kanssa jakaa kuskausvuoroja hallilta, mutta en mitenkään voi laske sen varaan että aina tai edes joka viikko. Voin tietysti myös aikaistaa tytön rytmiä niin, että pääsääntöisesti nukkuisi jo, kun lähden poikaa hallilta hakemaan ja teini valvoisi vaan, että rauha ja uni säilyy maassa.
Tytöt pärjää ihan tosi hyvin keskenään, tuo teini on äärimmäisen suurisydäminen ja asettaa pienen edun oman edun edelle aina, aivan ihania ovat. Nyt teini sanoo hoitamisasian olevan tietenkin ihan ok. Silti tuntuu jotenkin kamalalta "velvoittaa" tyttö hoitamaan itsekin vielä lapsena siskoaan.
Mitä mieltä olette? Mitä te tässä tilanteessa tekisitte? Onhan nuo tietysti kohta syksyllä jo 15- ja 3-vuotiaat, ja hoidin mä itsekin tuon ikäisenä palkkaa vastaan hoitolapsia yötä myöden. Mutta onko vastuu silti liian suuri?
[/quote]
No totta kai, kun toiset jo tuossa iässä asuvat avoliitossa ja odottavat omaa vauvaa. Toiset ovat vain niin hemmoteltuja, etteivät osaa mitään tehdä.
[/quote]viittaat kai johonkin tiettyyn tapaukseen. 14 vuotiaan kuuluu olla vapaa, tietenkin voi velvoittaa oman huoneen siivoamaan. roskat kantaa silloin tällöin, myös poika hoitaa omat velvoitteet. Etkö voi ottaa 2,5 v mukaan? Tyttö vasta 14 vee, anna olla vielä lapsi, huolista vapaa. Se on aikamoinen vastuu olla noin pienen kanssa kaksin.
Minkä ikäinen poika on joka harrastaa kallista jääkiekkoa? Ostakaa mopoauto jos on jo 16 vee.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 22:52"]
eikö tosiaan löydy ketään joka kuskaa poikaa? lätkäkavereiden kimppakyyti? isovanhemmat?kummit? bussi?
Itse maksaisin mieluummin edellämainituista jollekin vaikka jos hoitaisivat pojan kuskauksen ja jäisin itse pienen kanssa kotiin.
mitään ei tarvi sattua, mutta se on vanhemmillekin helvetillinen syyllisyys jos lapselle jotain käy. mitä se on 14 vuotiaalle teinille...
[/quote]
On teillä varmasti ihania kummeja teidän lapsilla. Mä en kummina suostuisi koskaan kuskaamaan mun kummilapsia säännöllisesti, ikävä kyllä. Mun varaan ei vois kummilapsen harrastukseen pääsyä laittaa, olen pahoillani. Satunnaisesti kyllä.
[/quote]ei voi kummia pyytämään alvariinsa kuskaamaan. Eikö oo mummoja ja pappoja, tuskin kaikki ikiuneen on vaipuneita
Minä uskon, että kehittää myös tytärten välejä, jos heillä on tuollainen "oma tyttöjen ilta" pari kertaa viikossa :) Mikäs pienemmälle sen mukavampaa laatuaikaa isosiskon kanssa, kuin vaikkapa siskon lukema iltasatu ennen nukkumaanmenoa. Enkä olisi niin huolissani mistään uhmakohtauksista. Yleensä pienemmät sisarukset katsovat isompia sisaruksia niin ylöspäin, että mahdollisesti menee siskon peittelemänä kiltimmin nukkumaan, kuin vanhempien kanssa. Pienemmän nukahdettua sille isosiskollekin jää kivasti ihan omaa aikaa, ennen kuin äiti ja isoveli tulevat kotiin.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:12"]
14-vuotiaan oma aika on ihan yhta tarkeaa kuin vuotta vanhemman veljensa! Tytot eivat ole mitaan lapsenhoitoautomaatteja joiden vastuulle voi jattaa kodinhoidon etta veli paasee tuulettumaan.
Jos tytto kavisi vaikka judotreeneissa kahtena eri arki-iltana kuin pojan harkat, tulisiko teille mielenkaan laittaa poika lapsenvahdiksi tyton edun mukaan? Niinpa.
En kylla osaa tarjota ratkaisua, mutta tyton valjastaminen kotiorjaksi on aika seksistista. Nain hieman karjistaen. En tekisi samoin omille lapsilleni.
[/quote]
Mutta tämähän alkaa olla tätä nykyaikaa. Opetetaan kotona jo pienestä asti, että 14v osaa hoitaa vauvoja ja miehet vain porskuttaa. Hyvää asenneilmapiirin muokkausta tulevaa varten. Näin seuraava sukupolvi osaa tehdä itse jo vauvansa teini-iässä ja kaikki ovat onnellisia
Olisi mielenkiintoista tietää ap:n kommentti isoveljelle velvoitetuista kotitöistä ja kommentoiduista sukupuolirooleista. Nyt pikkusisko saisi lisävelvollisuuksia isoveljen kivojen harrastusten vuoksi.
Onko jääkiekkoharrastus noin tärkeä? Eikö isoveli voi luopua siitä? Ei yhden teinin kivojen harrastusten vuoksi tule sälyttää toiselle teinille säännöllisiä velvollisuuksia.
Toki ehdotettu mopoauto ratkaisisi kuljetusongelman harrastukseen.
Kuinka teinit ehtivät koululäksynsä tehdä, kun toinen on yömyöhään harrastuksissa ja toinen lapsenvahtina?
En ikinä jättäisi 14-vuotiasta vastuuseen pienemmästä. Olin itse serkkuja tuossa iässä vahtimassa, jopa yön yli. Siksi en ikinä tekisi niin omalle lapselleni.
Lapsella oikeus olla lapsi.
Jos ei ole varaa ostaa pojalle mopoautoa tai jätkä menee bussilla niin sitten harrastus saisi jäädä. En kyllä ymmärrä miksette muuta lähemmäs jäähallia jos harrastus on tärkeä. Itse muutimme keväällä jaliskentän viereen syystä että pojallani (8v.) on harkat harvase päivä. Sillä välin vien muut lapset usein uimaan, uimahalli kun on vieressä myös :)
Meijän 10- vuotias poika ottaa harkkavälineensä ja kulkee linja-autolla. Ihan pienestä saakka on lapset harrastusvälineensä itse kantaneet ja sitten isompana kulkee julkisilla jos ei kyyditseminen onnistu.
Sinun poikasi pitäisi olla jo niin vahva ja suuri että jaksaa välineensä kantaa pysäkille ja pysäkiltä kotiin. Et suinkaan tyhjää laukkua ja nosta välineitä tuulettumaan?
En antaisi 14- vuotiaan vahtia taaperoani. Särähti korvaan tuo että voisi maksaa saman hänelle mitä ammattilaiselle niin miksei samantien ota sitä vahtia kotiin?
Jos on pakko itse kuskina toimia niin raahaisin sen taaperon sitten mukaan hakureissulle. Tai jos taapero jo nukkuu niin iltatoimet tekisin itse ja nukkuvan taaperon vahdiksi voisi jättää teinin. Muttei kasvatusvastuuta moneksi tunniksi hänelle.
Mopoauto voisi olla ratkaisu tai sitten se julkisella kulkeminen mutta en käsitä miksi jättäisisit pienen lapsesi kolmeksi tunniksi teinin vastuulle. Poistu kotoa korkeintaan hakemaan reeneistä poikaa. Mutta älä jätä kahta keskenään noin pitkäksi ajaksi. Kuulostaa kamalalle vaihtoehdolle.
Täällä nyt meuhkaa joku, joka näkee sukupuolista syrjintää paikassa, jossa sitä ei ole. Olisiko ap:n kuvailema tilanne mielestäsi sitten reilu, jos 14-vuotias olisikin ollut poika?
Lasten silmin katsottuna voisin kuvitella, että paljon epäreilummalta tytöstä tuntuisi se, että isoveli saisi mopoauton sen sijaan, että tytölle annettaisi mahdollisuus tienata taskurahaa vieläpä suhteellisen helpolla.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 10:55"]
En antaisi 14- vuotiaan vahtia taaperoani. Särähti korvaan tuo että voisi maksaa saman hänelle mitä ammattilaiselle niin miksei samantien ota sitä vahtia kotiin?
[/quote]
Ja sitten sieltä MLL:ltä tulee lapsenvahti, joka on parhaimmillaan vain hieman tuota 14-vuotiasta vanhempi? Eihän siinä ole mitään järkeä.
Millaisia tumpeloita olette itse olleet teineinä tai millaisia teinejä oikein kasvatatte te, joiden mielestä 14-vuotias ei pärjää paria tuntia lähes kolmevuotiaan taaperon kanssa, joka ei edes ole mikään vieras lapsi vaan hänen oma sisaruksensa? Tuostakin ajasta pienempi nukkuu suurimman osan, jolloin teinille jää hyvin aikaa tehdä läksyt tai lukea kokeisiin, jos ei muka muuten päivän aikana ehdi.
Poika taksilla kotiin, teillä on varmasti varaa siihenkin muista tiedoista päätellen :)