Voisiko 14-vuotiasta pyytää/velvoittaa hoitamaan 2,5-vuotiaan
sisarensa iltatoimia ja nukkumaanmenot 2xviikossa?
Tilanne on siis se, että meillä on 15-, 14- ja 2,5-vuotiaat lapset.
Tuon 15-vuotiaan pojan ensi kauden lätkätreeniajat ilmestyivät juuri. Mieheni on puolet viikossa matkatöissä, joten tuon puolen viikon osalta lastenhoito- ja harrastusvastuu on mulla. Paletti on pyörinyt ihan hyvin jo vuosia, mutta nuo pojan harkka-ajat on aika haasteelliset. Mitä vanhempi olet, sen myöhäisemmän jääajan saat.
Meidän 14-vuotias tyttö on oikein vastuuntuntoinen ja mutkaton ja tuo kääpiö suhteellisen helppo tietysti vaihtelevine metkuineen.
Treeniajat jäällä kaatuisivat näillä uusilla huonoilla ajoilla mun niskaan kahtena iltana viikossa ensi kaudella. Kaikki vaihtoehdot käytännön järjestelyiden kannalta tuntuu aika huonoilta. Joko riekutan tuota pientä lasta mukana kahtena iltana viikossa myöhään pojan hakujen ajan, poika lopettaa harrastuksensa, mies työnsä tai tytär vahtisi pikkulikan iltatoimet ja unta (korkeampaa kuukausirahaa vastaan) kahtena iltana viikossa.
Toki välillä voidaan muiden vanhempien kanssa jakaa kuskausvuoroja hallilta, mutta en mitenkään voi laske sen varaan että aina tai edes joka viikko. Voin tietysti myös aikaistaa tytön rytmiä niin, että pääsääntöisesti nukkuisi jo, kun lähden poikaa hallilta hakemaan ja teini valvoisi vaan, että rauha ja uni säilyy maassa.
Tytöt pärjää ihan tosi hyvin keskenään, tuo teini on äärimmäisen suurisydäminen ja asettaa pienen edun oman edun edelle aina, aivan ihania ovat. Nyt teini sanoo hoitamisasian olevan tietenkin ihan ok. Silti tuntuu jotenkin kamalalta "velvoittaa" tyttö hoitamaan itsekin vielä lapsena siskoaan.
Mitä mieltä olette? Mitä te tässä tilanteessa tekisitte? Onhan nuo tietysti kohta syksyllä jo 15- ja 3-vuotiaat, ja hoidin mä itsekin tuon ikäisenä palkkaa vastaan hoitolapsia yötä myöden. Mutta onko vastuu silti liian suuri?
Kommentit (94)
Luitko ap:n kirjoitukset? Isä on, tyttökin harrastaa pianon lisäksi ratsastusta.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 20:48"]
sisarensa iltatoimia ja nukkumaanmenot 2xviikossa?
Tilanne on siis se, että meillä on 15-, 14- ja 2,5-vuotiaat lapset.
Tuon 15-vuotiaan pojan ensi kauden lätkätreeniajat ilmestyivät juuri. Mieheni on puolet viikossa matkatöissä, joten tuon puolen viikon osalta lastenhoito- ja harrastusvastuu on mulla. Paletti on pyörinyt ihan hyvin jo vuosia, mutta nuo pojan harkka-ajat on aika haasteelliset. Mitä vanhempi olet, sen myöhäisemmän jääajan saat.
Meidän 14-vuotias tyttö on oikein vastuuntuntoinen ja mutkaton ja tuo kääpiö suhteellisen helppo tietysti vaihtelevine metkuineen.
Treeniajat jäällä kaatuisivat näillä uusilla huonoilla ajoilla mun niskaan kahtena iltana viikossa ensi kaudella. Kaikki vaihtoehdot käytännön järjestelyiden kannalta tuntuu aika huonoilta. Joko riekutan tuota pientä lasta mukana kahtena iltana viikossa myöhään pojan hakujen ajan, poika lopettaa harrastuksensa, mies työnsä tai tytär vahtisi pikkulikan iltatoimet ja unta (korkeampaa kuukausirahaa vastaan) kahtena iltana viikossa.
Toki välillä voidaan muiden vanhempien kanssa jakaa kuskausvuoroja hallilta, mutta en mitenkään voi laske sen varaan että aina tai edes joka viikko. Voin tietysti myös aikaistaa tytön rytmiä niin, että pääsääntöisesti nukkuisi jo, kun lähden poikaa hallilta hakemaan ja teini valvoisi vaan, että rauha ja uni säilyy maassa.
Tytöt pärjää ihan tosi hyvin keskenään, tuo teini on äärimmäisen suurisydäminen ja asettaa pienen edun oman edun edelle aina, aivan ihania ovat. Nyt teini sanoo hoitamisasian olevan tietenkin ihan ok. Silti tuntuu jotenkin kamalalta "velvoittaa" tyttö hoitamaan itsekin vielä lapsena siskoaan.
Mitä mieltä olette? Mitä te tässä tilanteessa tekisitte? Onhan nuo tietysti kohta syksyllä jo 15- ja 3-vuotiaat, ja hoidin mä itsekin tuon ikäisenä palkkaa vastaan hoitolapsia yötä myöden. Mutta onko vastuu silti liian suuri?
[/quote]
No totta kai, kun toiset jo tuossa iässä asuvat avoliitossa ja odottavat omaa vauvaa. Toiset ovat vain niin hemmoteltuja, etteivät osaa mitään tehdä.
Kyllä minä hoisin paljonkin omaa 2-vuotiasta siskoani 14-vuotiaana. Vanhemmillani oli molemmilla vaativa työ ja heillä oli iltamenoja. Minä ja isosiskoni veimme myös pientä sisarusta toisinaan tarhaan, kun toinen vanhemmista oli matkoilla ja toinen lähti aikaisin aamulla töihin. Siis toisella jos oli 10:n kouluaamu niin pikkusisko sai rauhassa herätä ja syödä aamupalaa, eikä tarvinnut repiä klo 6 ylös ja viedä tarhaan. IHan hyvin meni, en kokenut tuota liian raskaaksi. Saatiin pientä rahapalkkaa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 21:29"]
Tosi iso homma ja vastuu säännöllisesti tuosta tytölle kehkeytyy. Hänen pitäisi mielestäni saada vastavuoroisesti 3h viikossa jotakin ekstraa, jonka toteuttamiseen veli uhrautuu. Onnistuuko?
[/quote]
niin ja saako tässä perheessä vain poika harrastaa. Tiedän nimittäin perheen,missä esikoispojasta tehtiin jääkiekkoilijaa. Seuraava tyttö oli lapsenpiika, joka hoisi kuopuspoikaa. Tyttö ei saanut harrastaa mitään, kun kaikki aika meni esikoispojan jääkiekkoon.
No tyttö muutti lukioon 16 vuotiaana toiselle puolen Suomea, kun inhosi niin äitiään lopulta.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 21:29"]
Tosi iso homma ja vastuu säännöllisesti tuosta tytölle kehkeytyy. Hänen pitäisi mielestäni saada vastavuoroisesti 3h viikossa jotakin ekstraa, jonka toteuttamiseen veli uhrautuu. Onnistuuko?
[/quote]
niin ja saako tässä perheessä vain poika harrastaa. Tiedän nimittäin perheen,missä esikoispojasta tehtiin jääkiekkoilijaa. Seuraava tyttö oli lapsenpiika, joka hoisi kuopuspoikaa. Tyttö ei saanut harrastaa mitään, kun kaikki aika meni esikoispojan jääkiekkoon.
No tyttö muutti lukioon 16 vuotiaana toiselle puolen Suomea, kun inhosi niin äitiään lopulta.
[/quote] No ei. Kun vastauksia viitsii selata, huomaa, että tyttö käy piano- ja ratsastustunneilla.
Eli tämä perhe ei ole ihan köyhäpäinen koska lapsilla varaa harrastaa haarastuksia jotka maksaa. Kai teillä on varaa palkata lapsenvahti ettei alaikäisen tarvi kaitsea noin pientä.
Hullu kysymys, hänen pikkusiskonsa se on. Ja toiseksi, jotkut tekevät jo itse lapsia tuossa iässä. Ei tarvi mennä kovin kauas ulkomaille tai Suomessa muutaman kymmenen vuotta taaksepäin kun tuon ikäisten vauvanhoito on ihan normaalia, joko omien tai muiden. Ja nykyään on tosiaan kännykät olemassa, eli ongelman ilmettyä saa neuvoja minuutissa.
Tekisi sille pojallekin hyvää osallistua samalla tavalla. Tosiaankin, jos tilanne olisi toisinpäin, harkitsisitko edes pojalle samanlaista vastuuta?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 22:39"]
Eli tämä perhe ei ole ihan köyhäpäinen koska lapsilla varaa harrastaa haarastuksia jotka maksaa. Kai teillä on varaa palkata lapsenvahti ettei alaikäisen tarvi kaitsea noin pientä.
[/quote]
Eli mielestäsi on järkevämpää palkata apua siihen hommaan, jonka kyseisen perheen liki 15-vuotias kykenisi ja oletettavasti haluaisi pientä palkkaa vastaan hoitaa? Ja sittenkö ihmetellään, miksi tämä maa on täynnä enmäjaksamuttahetimullenyt-ihmisiä?
Mä en ymmärrä kun nykyään ajatellaan tyyliin että jos teini vie omat astiat ruokailun jälkeen astianpesukoneeseen niin kyseessä on suuri ihme ja palkitseminen arvoinen asia. Ihme perseilyä. Samoin ajattelen tuosta maksusta jos teini vahtii sisarustaan. Vau, vahdit sisarustasi muutaman tunnin viikossa, ennennäkemätöntä, loistavaa, tässä sulle palkkaa! Täh. Sisarustenhan onkin tarkoitus pitää toisistaan huolta, myös aikuisiällä olla toisilleen tukena. Sisarrakkautta ja vanhempien sisarusten vastuuntuntoa pienemmistä sisaruksista ei pidä eikä voi opettaa rahan avulla.
Ja puhun nyt omasta kokemuksesta. Olen 23-v. ja aikanaan olen vaihtunut pienempiä sisaruksiani ilman mitään vaatimuksia. En edes ajatellut sen olevan jotenkin palkitseminen arvoista tai erikoista. Nyt sitten keskimmäinen sisarus vahtii pienempää. Niin se vaan menee. En aikansa saanut palkkaa hommasta, vaan vanhempien luottamuksen, mikä on sata kertaa jotai eurosia enemmän. Sain olla pidempään ulkona ja käydä kavereiden kanssa matkoilla. Ja lisäksi mulla on sisaruksiin ihanat välit ja ollaan todella läheisiä :)
Eli mielestäni voit pyytää ja velvoittaa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 21:05"]Homma ei ole yhtään liian vastuullinen tuon ikäiselle, mutta homma ei kuulosta reilulta, että yhtä kuskataan ja toiselle sysätään tämän takia velvolilsuuksia, jotka kuuluvat niille, jotka ovat niitä lapsia tehneet.
Eli siis vain kunnollista maksua vastaan, eli toinen kartuttaa pääomaa harrastuksessa ja toinen sitten saa tilille vaikka 30 euroa/ilta.
[/quote]
30 e / ILTA?! Edes koulutetut lastenhoitajat ei saa tuota rahaa 1,5 tunnista.. Eri asia siis, jos kyse olisi siis koko illasta. MLL- hoitajien palkka taitaa olla jotain vähän alle kymppiä/tunti. Varmasti hyvin riittää ja kelpaa teinillekin :)
Vähän tossa särähtää korvaan, että tytön pitää uhrautua pojan harrastuksien takia. Onko pojalla vastaavaa velvollisuutta, vai voisiko sellaisen kehittää? Muuten ollaan turhan uhrautuvien ja perinteisten sukupuoliroolien äärellä, ja se voi katkeroittaa tytärtä.
Minut laitettiin 12-vuotiaana hoitamaan 2kk ikäistä useita tunteja päivässä, joskus jopa illat ja yöt. Voitte kuvitella miten itkin vauvan kanssa ekoilla kerroilla. Ja kumpaan vauva kiintyi, minuun vai äitiimme.
eikö tosiaan löydy ketään joka kuskaa poikaa? lätkäkavereiden kimppakyyti? isovanhemmat?kummit? bussi?
Itse maksaisin mieluummin edellämainituista jollekin vaikka jos hoitaisivat pojan kuskauksen ja jäisin itse pienen kanssa kotiin.
mitään ei tarvi sattua, mutta se on vanhemmillekin helvetillinen syyllisyys jos lapselle jotain käy. mitä se on 14 vuotiaalle teinille...
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 22:46"]
Mä en ymmärrä kun nykyään ajatellaan tyyliin että jos teini vie omat astiat ruokailun jälkeen astianpesukoneeseen niin kyseessä on suuri ihme ja palkitseminen arvoinen asia. Ihme perseilyä. Samoin ajattelen tuosta maksusta jos teini vahtii sisarustaan. Vau, vahdit sisarustasi muutaman tunnin viikossa, ennennäkemätöntä, loistavaa, tässä sulle palkkaa! Täh. Sisarustenhan onkin tarkoitus pitää toisistaan huolta, myös aikuisiällä olla toisilleen tukena. Sisarrakkautta ja vanhempien sisarusten vastuuntuntoa pienemmistä sisaruksista ei pidä eikä voi opettaa rahan avulla.
Ja puhun nyt omasta kokemuksesta. Olen 23-v. ja aikanaan olen vaihtunut pienempiä sisaruksiani ilman mitään vaatimuksia. En edes ajatellut sen olevan jotenkin palkitseminen arvoista tai erikoista. Nyt sitten keskimmäinen sisarus vahtii pienempää. Niin se vaan menee. En aikansa saanut palkkaa hommasta, vaan vanhempien luottamuksen, mikä on sata kertaa jotai eurosia enemmän. Sain olla pidempään ulkona ja käydä kavereiden kanssa matkoilla. Ja lisäksi mulla on sisaruksiin ihanat välit ja ollaan todella läheisiä :)
Eli mielestäni voit pyytää ja velvoittaa.
[/quote]
Se teini tuskin pyysi itselleen sisarusta? Vanhemmat on pienistä vastuussa, ei sisarukset. Tottakai ovat toisilleen rakkaat mutta tuota ei voi velvoittaa tai vaatia teiniltä.
Kannattaa kysyä kansanedustajilta, osalla niistä on kokemusta lapsen hoitamisesta suojaikärajaa nuorempina.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 22:45"]
Tekisi sille pojallekin hyvää osallistua samalla tavalla. Tosiaankin, jos tilanne olisi toisinpäin, harkitsisitko edes pojalle samanlaista vastuuta?
[/quote]ei varmasti, pojat on poikia
Mikä työ perheenpäällä on kun ei jouda lasta kuskaamaan.
Onhan olemassa kimppakyytejä vai asuvatko niin eripuolella? Täytyy olla varma haluaako tyttö ottaa niin suurta vastuuta, on sentään vasta 14 vee.