Voisiko 14-vuotiasta pyytää/velvoittaa hoitamaan 2,5-vuotiaan
sisarensa iltatoimia ja nukkumaanmenot 2xviikossa?
Tilanne on siis se, että meillä on 15-, 14- ja 2,5-vuotiaat lapset.
Tuon 15-vuotiaan pojan ensi kauden lätkätreeniajat ilmestyivät juuri. Mieheni on puolet viikossa matkatöissä, joten tuon puolen viikon osalta lastenhoito- ja harrastusvastuu on mulla. Paletti on pyörinyt ihan hyvin jo vuosia, mutta nuo pojan harkka-ajat on aika haasteelliset. Mitä vanhempi olet, sen myöhäisemmän jääajan saat.
Meidän 14-vuotias tyttö on oikein vastuuntuntoinen ja mutkaton ja tuo kääpiö suhteellisen helppo tietysti vaihtelevine metkuineen.
Treeniajat jäällä kaatuisivat näillä uusilla huonoilla ajoilla mun niskaan kahtena iltana viikossa ensi kaudella. Kaikki vaihtoehdot käytännön järjestelyiden kannalta tuntuu aika huonoilta. Joko riekutan tuota pientä lasta mukana kahtena iltana viikossa myöhään pojan hakujen ajan, poika lopettaa harrastuksensa, mies työnsä tai tytär vahtisi pikkulikan iltatoimet ja unta (korkeampaa kuukausirahaa vastaan) kahtena iltana viikossa.
Toki välillä voidaan muiden vanhempien kanssa jakaa kuskausvuoroja hallilta, mutta en mitenkään voi laske sen varaan että aina tai edes joka viikko. Voin tietysti myös aikaistaa tytön rytmiä niin, että pääsääntöisesti nukkuisi jo, kun lähden poikaa hallilta hakemaan ja teini valvoisi vaan, että rauha ja uni säilyy maassa.
Tytöt pärjää ihan tosi hyvin keskenään, tuo teini on äärimmäisen suurisydäminen ja asettaa pienen edun oman edun edelle aina, aivan ihania ovat. Nyt teini sanoo hoitamisasian olevan tietenkin ihan ok. Silti tuntuu jotenkin kamalalta "velvoittaa" tyttö hoitamaan itsekin vielä lapsena siskoaan.
Mitä mieltä olette? Mitä te tässä tilanteessa tekisitte? Onhan nuo tietysti kohta syksyllä jo 15- ja 3-vuotiaat, ja hoidin mä itsekin tuon ikäisenä palkkaa vastaan hoitolapsia yötä myöden. Mutta onko vastuu silti liian suuri?
Kommentit (94)
Nuori tarvitsee lepoa ja vapaa-aikaa, joka kaikki ei ole kotitöillä, harrastuksilla, läksyillä ja velvollisuuksilla täytettyä.
Joku totesi, että tyttären läksyt tulee tehtyä siinä sivussa kun pikkulapsi nukkuu jos ei ole niitä päivällä tehnyt. Onnistuuko näin ajattelevilta aikuisilta etätöiden tekeminen samanaikaisesti kun hoidatte lapsia?
Yläkoulun jälkeen hakeudutaan jatko-opintoihin, joten nimen omaan tuossa vaiheessa kouluun pitää voida keskittyä.
Työskentelen yläkoulussa aineenopettajana ja on ollut tunneilla niitäkin oppilaita, jotka ovat ihan unessa aamun tunneilla. Jotkut ovat maininneet väsymyksen syyksi harkat, joista on päästy kotiin vasta myöhään illalla. Tässä aloituksessa päälle tulee vielä pitkä kotimatka.
Miksi vanhemmat suostuvat näihin epäinhimillisiin harjoitusaikoihin? Olisivatko itse omissa harrastuksissaan noin myöhään, kun seuraavana aamuna pitäisi mennä töihin?
Oei, siis tyttö tekee vastuullista kotihommaa samaan aikaan kun silmäteräpoikaa kuskataan harrastuksiin. Tapahtuuko tällaista koskaan toisinpäin, tai voisitko edes uneksia laittavasi 15-v poikasi vastuuseen 2,5-vuotiaasta?
Näin meillä kasvatetaan sukupuolirooleihin, eikä kukaan edes kyseenalaista sitä
"Pikkulikka, kääpiö"? Haloo. Onko 14-vuotias kypsä luomaan pikkulapselle turvallisen iltatuokion pesuineen ja satuineen? Voisiko harkkapoika vastaavasti hoitaa itsenäisesti pikkusisaruksensa iltapuuhat?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 00:24"]
Minkä ikäinen poika on joka harrastaa kallista jääkiekkoa? Ostakaa mopoauto jos on jo 16 vee.
[/quote]
15 v. oli ilmeisesti joten oikeasti varteenotettava vaihtoehto olisi mopoauto (ajettavissa sateellakin) jolla poika voi kulkea itsenäisesti harkkoihin. Matkaa kuitenkin vain 25 km, joten näppärästi taittuisi.
Ihan ok jos tytölle maksetaan kunnon palkkio, eli vähintään 25-30 e per ilta ja suunnitelma sopii myös tytölle.
EI VOI OLLA TOTTA! Poikaa viedään harkkoihin ja tyttöä viedään lapsenhoitoon. Käsittämättömät vanhemmat!!!!!!
14-vuotiaalla on myös koulu ja läksyt hoidettavanaan. Kuinka ehtii aina läksyt tekemään, mikäli harrastusten lisäksi on parina iltana viikossa säännöllisesti myös lastenhoitoa? Välillä tulee kokeita, joihin pitäisi valmistautua, mutta pitääkin olla nukuttamassa pienempää sisarusta...
Minusta satunnainen pikkusisarukset hoitaminen on eri asia kuin kahdesti viikossa tapahtuva hoitaminen.
Mopoautoa ajattelisin minäkin tuohon kuljetusongelmaan.
Jeps, luin ekan sivun ja olen sitä mieltä että ehdottomasti mopoauto tai mopo. Tosi törkeää että yksi lapsi velvoitetaan huolehtimaan pikkusisaresta, se kun on äitin tehtävä?
Ja te jotka olette huolehtineet sisaruksistanne, onko lapsuudentraumoja. Koska minulla ainakin on! 14-vee on vielä lapsi!
Tottakai voi! On aivan omituista edes kysyä. Tosiaan ennen hoidatettiin lapset isosisaruksilla vallan ja paljon nuoremmilla jo. Jos lapsella on muuten normaali elämä, omaa aikaa ja omaa tekemistä, niin 2 krt/vko pikkusiskon nukutus ei ole mitään erityisen stressaavaa. Älä edes mieti vaan sovit tytön kanssa homman noin. Eikä mitään rahaa tarvi maksaa erikseen. Kotityöt kuuluu kaikille. Veljelle voit vastaavasti laittaa vaikka muita leikkimishommia tai velvollisuuden viedä leikkipuistoon nuorempi.
Tekeekö veli kotihommia? Leikkiikö pienen kanssa, on sentään jo vanhempi. Pojalle mopoauto ja 14 vee on lapsi ja antaa hänen olla vapaa, mitä nyt tekee samat hommat mitä poikakin eli vuoteen petaus ja siihen kuuluvat rituaalit, oman huoneen siivoaminen jne. Pidetäänkö tyttöä vähempiarvoisena????????? Ajatellaan että pojat on poikia.
VOI
Itse olin 12 v hoitamassa kesällä veljeni lapsia 4v ja 1,5 v ja ajoin aamuin illoin pyörällä 10km matkan heidän kotiiinsa.
Hirveetä rivien välistä lukemista ja monen ap.n viestin lukematta jättämistä taas täällä.
Koita ap. miten toimii, sinä se olet omien lapsiesi paras asiantuntija.
Julkiset. Ja jos julkiset eivät kulje, voitte syyttää vain itseänne huonosta päätöksestä muuttaa korpeen. Siinä tapauksessa mauto pojalle.
Minusta olet paska mutsi jos jätät hoitovastuun 14-vuotiaalle. Hänellä on jo koulu, 2 harrastusta. Missä vapaa-aika? Vai kasvatatko suorittajalasta joka romahtaa kun ei pystyklään toteuttamaan (sinun) haaveita?