Rintaliivien pesu. Voiko pestä kuudessakympissä vai meneekö ne täysin pilalle?
Hikoan paljon tissien alta ja neljänkympin pesu tuntuu riittämättömältä. Tuntuu että liiveistä leijuu ällö haju kun vähän lämpiävät päällä. Voikohan siis pestä kuumassa jotta puhdistuvat kunnolla?
Kommentit (67)
sanoisin, että jos ajatellaan, että liivejä pidetään 12 tuntia päivässä, niin sellainen löystyttää liivejä enemmän kuin vaikka satunnainen 60 asteessa pesu (60 asteen pesussa ei edes koko ajan ole sitä 60 astetta). minä pesen kaikki liivini 60 asteessa satunnaisesti - lähinnä sne jälkeen kun huomaan, että se imelä bakteerihaju ei lähtenyt 40 asteen pesussa. Toisinaan käytän etikkaa, mutta olen ehkä senverran laiska, että mieluummin valitsen sen 60 pesun kuin että laittaisin etikkaa erikseen. NOpeammin liiveistäni ratkeaa saumat tai hakasten kiinnitys irtoaa kuin että ne löystyisivät liikaa.
Mulla sama ongelma kuin ap:llä.
Liivit pitäisi pestä kuumassa, jotta niistä häviäisivät hajua aiheuttavat bakteerit. Mutta liivit ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ihmoset antaa alapeukkua meille, jotka pesee liivit muiden vaatteiden mukana 60:ssa asteessa emmekä ole huomanneet mitään eroa. Ei minun liiveistäni ole elastisuus hävinnyt mihinkään, kuten ei muistakaan alusvaatteistani tai urheiluvaatteistani. Olen pessyt kaikki vaatteet kuudessakympissä jo lähes kymmenen vuotta eivätkä vaatteet tai rintsikat ole menneet miksikään. Mutta jos ette usko, niin fine 🤷♀️
olen huomannut, että ihmiset antavat peukkuja milloin mistäkin syystä - hyvin harvoin niistä syistå kuin arvaillaan syyn oleva. EI kannata katsella peukkujen määrää tai tehdä niistä johtopäätöksiä - ellei sitten ole kysynyt tyyliin: punainen vai sininen, peukku ylös, jos punainen, alas, jos sininen.
pesen alushousutkin 60 asteessa, koska 40 astetta puhdistaa ne vain näennäisesti eikä elastisuus ole hävinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen kaikki alusvaatteet 60:ssa. Laadukkaat rintaliivini pysyneet hyvinä lähes 10v, huonoiksi menneet olleet juurikin jotain H&M-kuraa.
Luulin että elastisuuden pysymättömyyteen vaikuttaa ennemminkin huuhteluaineen käyttö kuin lämpötila?
Omat melkein 200 euron liivit meni pilalle yhdestä pesussa kuudessakympissä. Primadonnat. -_-
200€ on ihan järkyttävä ylihinta rintsikoista. Oliko kyseessä liivit vai body tms?
Kun on tämän kokoiset rinnat, ostetaan ne liivit, jotka sopii. Ihan sama, mitä ne maksaa. Ilmankaan kun ei voi olla.
No siksi lähinnä kysyn kun primadonnan liivejä en ole 130€ kalliimpana nähnyt? Jos on todella tuota hintaa jossain niin kerro mikä liike niin tiedän pysyä pois.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ihmoset antaa alapeukkua meille, jotka pesee liivit muiden vaatteiden mukana 60:ssa asteessa emmekä ole huomanneet mitään eroa. Ei minun liiveistäni ole elastisuus hävinnyt mihinkään, kuten ei muistakaan alusvaatteistani tai urheiluvaatteistani. Olen pessyt kaikki vaatteet kuudessakympissä jo lähes kymmenen vuotta eivätkä vaatteet tai rintsikat ole menneet miksikään. Mutta jos ette usko, niin fine 🤷♀️
Ite oon pessyt aina kans 60 asteessa muun pyykin joukossa. Calvin Kleinin liivitkin on kestänyt sitä jo 10 vuotta. Urheiluliivejä pesen ehkä puolet kerroista 60 asteessa ja puolet 40 asteessa. Riippuu ihan siitä että onko paljon muuta teknistä vaatetta pestävänä, niin silloin laitan niiden joukkoon 40 asteeseen, muuten 60 asteeseen. Välillä pistän tekniset paidatkin 60 asteeseen, kun alkavat haista. Sitten on taas selkeästi raikkaammat paidat. Eivätkä ole nekään kärsineet, eivät ole venyneet, hengittävät ihan yhtä hyvin jne. Ne matalat astesuositukset niissä pesulapuissa on ihan vain siksi, että valmistaja haluaa ottaa varman päälle. Lähes kaikki kestää kyllä kuumempaa pesua.
Kuin usein joudutte vaihtamaan puhtaat liivit.
Minun pitäisi vaihtaa joka päivä, kun alkaa haista. En kyllä aina viitsi.
Olen käyttänyt useita Chantelle-merkin liivejä parisen kymmentä vuotta ja säännöllisesti pessyt niitä kaikkia 60-asteessa (välillä 40 astetta). Hyvin ovat kestäneet ja hajut pysyneet pois. Sanoisin, että tärkeintä on pesu riittävän usein ja vähintäänkin aina silloin, kun ovat hionneet.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt useita Chantelle-merkin liivejä parisen kymmentä vuotta ja säännöllisesti pessyt niitä kaikkia 60-asteessa (välillä 40 astetta). Hyvin ovat kestäneet ja hajut pysyneet pois. Sanoisin, että tärkeintä on pesu riittävän usein ja vähintäänkin aina silloin, kun ovat hionneet.
Niin ja kaikki liivit ovat pysyneet hyvässä kunnossa kymmenisen vuotta. Toki liivejä vaihdellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kaikki liivit ovat pysyneet hyvässä kunnossa kymmenisen vuotta. Toki liivejä vaihdellen.
Chantelle on hyvä merkki, niin kuin PrimaDonnakin :)
On tosiaan tärkeää myös kuivattaa liivit riittävän ilmavasti. Jos pesee koneessa, koneen puhtaudesta kannattaa pitää huolta.
Nimim. Vain pari kertaa 60 asteen pesuun turvautunut
pari tippaa aamuvirtsaa sekaan ni avot hyvää tulee
Vierailija kirjoitti:
riippuen hikoilun määrästä. talvikaudella voi käyttää parikin päivää samoja liivejä, jos ei kovin paljon ole hikoillut, kesällä vaihtuu yhtä usein kuin alkkarit eli kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen kaikki alusvaatteet 60:ssa. Laadukkaat rintaliivini pysyneet hyvinä lähes 10v, huonoiksi menneet olleet juurikin jotain H&M-kuraa.
Luulin että elastisuuden pysymättömyyteen vaikuttaa ennemminkin huuhteluaineen käyttö kuin lämpötila?
Omat melkein 200 euron liivit meni pilalle yhdestä pesussa kuudessakympissä. Primadonnat. -_-
200€ on ihan järkyttävä ylihinta rintsikoista. Oliko kyseessä liivit vai body tms?
Kun on tämän kokoiset rinnat, ostetaan ne liivit, jotka sopii. Ihan sama, mitä ne maksaa. Ilmankaan kun ei voi olla.
Mulla on isot tissit ja 70€ alkaa olla maksimi minkä suostun maksamaan rintsikoista. Valinnanvaraa alkaa olla kuitenkin aika hyvin isommissakin kupeissa.
Pesen 40 asteessa hienopesulla, alhainen linkousnopeus, esipesu ja ylimääräinen allergia huuhtelu. Vaihdan alushousut ja liivit joka päivä. Kun ne alkavat kulua loppuun niin ostan uusia. Alusvaatteissa en tingi. Cellbesistä tilaan kaikki alusvaatteet. Mulla 9kg kone ja kun ei ahda liian täyteen sitä niin pesee täydellisesti 40 asteessa puhtaaksi. 57 ikää ja pyykin pesemisestä on kokemuksia. Pesukoneissa on eroja ja mitä isompi täyttömäärä on koneessa niin sitä tehokkaampi se on. Suurin osa ahtaa sen koneen liian täyteen niin se johtaa huonoon pesutulokseen ja pesee sekapyykkiä niin että tekstiilejä ei erotella tarpeeksi hyvin. Toisekseen se kone pitää ajaa puhdistusaineella tarpeeksi usein. Ikääntyessä pesukoneiden tehot heikkenevät jos ei simahda. Kyllä kokemattomana on tullut virheitä tehtyä niin että kantapään kautta on opittu. Nukka sihtiä ei ole tullut tarpeeksi usein tarkistettua ja koko kone mennyt tukkoon.
Kyllä 130 € liivit kestää jopa 60 lämmön. Käytössä ollut sellaisia jo kuusi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on isot tissit ja 70€ alkaa olla maksimi minkä suostun maksamaan rintsikoista. Valinnanvaraa alkaa olla kuitenkin aika hyvin isommissakin kupeissa.
Kamalan kallista. Minä tilaan cellbesistä halpoja paitaliivejä ja saa tissit roikkua. En enää pysty pitämään mitään kiristäviä kalliita kaarituellisia tukiliivejä. Cellbesin edestä kiinnitettävät liivit aivan ihania eikä henkselit tipu olkapäiltä. Ale myynnistä ne maksavat 10-15 euroa kappale. Saa vaihtaa puhtaat joka päivä. Nämä ovat niin pehmeitä että pystyy vaikka yön nukkumaan ne päällä. Kestää pesua. Alennusmyyntiä kyttään koko ajan jos niitä sattuu tulemaan aleen niin tilaan varastoon. En todellakaan ala enää ostamaan huippukalliita rintaliivejä. Pesupussi pitää olla ja pestä ne 40 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat liivien kestävän pidempään käyttöä niin kannattaa vaihtaa useammin ja vaihdella useamman eri liivin välillä. Kaikki käyttö ja hiki haurastuttavat elastaania enemmän tai vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalan kallista. Minä tilaan cellbesistä halpoja paitaliivejä ja saa tissit roikkua. En enää pysty pitämään mitään kiristäviä kalliita kaarituellisia tukiliivejä. Cellbesin edestä kiinnitettävät liivit aivan ihania eikä henkselit tipu olkapäiltä. Ale myynnistä ne maksavat 10-15 euroa kappale. Saa vaihtaa puhtaat joka päivä. Nämä ovat niin pehmeitä että pystyy vaikka yön nukkumaan ne päällä. Kestää pesua. Alennusmyyntiä kyttään koko ajan jos niitä sattuu tulemaan aleen niin tilaan varastoon. En todellakaan ala enää ostamaan huippukalliita rintaliivejä. Pesupussi pitää olla ja pestä ne 40 asteessa.
Toi 70€ on maksimi, normisti jotain 40-50€ luokkaa maksan liiveistäni. Itse tykkään käyttää kaarituellisia enkä koe että ovat epämukavat.
Vierailija kirjoitti:
Epäekologista ja turhaa pestä kaikki koko ajan 60 asteessa. Nykyään on tehokkaat pesuaineet.