Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa kun en ole taiteellisesti lahjakas

Vierailija
30.06.2021 |

Olen ihan loppu työelämään. Käyn asiantuntijatehtävissä normaali toimistotyöaikaan, mutta työ on imenyt kaikki voimat. Olisi ihanaa olla taiteellisesti niin lahjakas, että voisi elättää itsensä toteuttamalla itseään. Päästä oikein kunnon luovaan Flow-tilaan ja intohimollaan elättää itsensä.

Valitettavasti olen kaikissa taiteenlajeissa joko huono tai keskinkertainen. Luovassa kirjoittamisessa olen ihan hyvä, mutten niin hyvä että voisin kirjailijaksi ruveta.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva on. Voithan sä tehdä abstraktia taidetta ja kuvitella olevasi lahjakas.

Vierailija
2/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hyvässä orkesterissa soittajana ja vaikka työ on luovaa niin raskasta työtä sekin on. Ja siitä ei pääse ikinä eroon kun sävelet soivat päässä 24/7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovahan voi olla melkein missä työssä vaan. Ei se pelkkää musiikkia tai kuvataiteita ole. Esim puhujatkin voivat olla luovia työssään jne. Luovuutta ei pidä typistää

Vierailija
4/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovahan voi olla melkein missä työssä vaan. Ei se pelkkää musiikkia tai kuvataiteita ole. Esim puhujatkin voivat olla luovia työssään jne. Luovuutta ei pidä typistää

Toki voi. Mutta tarkoitin nyt enemmän näitä taidelajeja, joissa voisin tehdä työtä silloin kun inspiraatio iskee.

Vierailija
5/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sapattivapaata vuodeksi. Lähde asumaan esim. Portugaliin. Ei luovuus itsestään tule. Sen eteen pitää tehdä uhrauksia. Olen 100 % tosissani.

Vierailija
6/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy omaisuutta ja tee mitä haluat. Ei kukaan estä. Niin me muutkin ollaan tehty.

Vierailija
7/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota sapattivapaata vuodeksi. Lähde asumaan esim. Portugaliin. Ei luovuus itsestään tule. Sen eteen pitää tehdä uhrauksia. Olen 100 % tosissani.

Mutta toisaalta jos ei ole lähtökohtaisesti lahjakas piirtäjä, musiikillinen tai äärettömän mielikuvituksen omaava sanataiteen mestari, ei siitä ammattia saa millään. Harrastuksena toki voi sitten puuhata, jos puuduttavalta toimistotyöltä vielä on mehuja sellaiseen.

Vuoden mittainen sapattivapaa ei ole vaihtoehto perheelliselle, jolla on laskut maksettavana.

Vierailija
8/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taide on raaka laji. Itse olen taitava taidemaalari, mutta käyn silti muissa töissä.

Vierailija
9/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voi. Mutta tarkoitin nyt enemmän näitä taidelajeja, joissa voisin tehdä työtä silloin kun inspiraatio iskee.

Et voi nykyisessäsi työssä tehdä ”silloin kun inspiraatio iskee”?

Vierailija
10/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta toisaalta jos ei ole lähtökohtaisesti lahjakas piirtäjä, musiikillinen tai äärettömän mielikuvituksen omaava sanataiteen mestari, ei siitä ammattia saa millään. Harrastuksena toki voi sitten puuhata, jos puuduttavalta toimistotyöltä vielä on mehuja sellaiseen.

Vuoden mittainen sapattivapaa ei ole vaihtoehto perheelliselle, jolla on laskut maksettavana.

Ammatinvalintakysymys: Päätit hommata perheen ja laskut. Varmasti niistä jotakin iloakin sitten on (hyisaatana vituttaisi elää tuossa kuvailemassasi luuserimentaliteetissa)

Vierailija
11/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei oikein voi. Kyllä mun työssä on hommat tehtävä ihan kiinnosti tai ei. Vähän voi varioida sen mukaan kiinnostaako tympeä tehtävä x vai tympeä tehtävä y tällä hetkellä enemmän.

Vierailija
12/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taitava piirtämään ja luomaan tarinoita, aikoinaan haaveilin oman sarjakuvan luomisesta. Sitten aloitin normaalin päivätyön, ja illalla olen vaan väsynyt ja haluan heittää aivot narikkaan ja katsoa tv:tä. Että lahjat menee hukkaan vaan. Tarvitsisin jonkun energiapiikin.

Vierailija
13/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei oikein voi. Kyllä mun työssä on hommat tehtävä ihan kiinnosti tai ei. Vähän voi varioida sen mukaan kiinnostaako tympeä tehtävä x vai tympeä tehtävä y tällä hetkellä enemmän.

Ajattelit että taiteilemalla tämä olisi toisin?

Vierailija
14/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuus on 1% inspiraatiota ja 99% perspiraatiota.

Ei me luovat ihmiset voida vain odottaa inspiraatiota ja tehdä töitä vain se on päällä.

Vierailija
15/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen taitava piirtämään ja luomaan tarinoita, aikoinaan haaveilin oman sarjakuvan luomisesta. Sitten aloitin normaalin päivätyön, ja illalla olen vaan väsynyt ja haluan heittää aivot narikkaan ja katsoa tv:tä. Että lahjat menee hukkaan vaan. Tarvitsisin jonkun energiapiikin.

Ei, vaan ne, jotka ovat sinua soveltuvampia taidealoille eivät russuta esim tuollaisesta.

Vierailija
16/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat luovat ihmiset elävät pitkään köyhyysrajalla tai tekevät jotain tylsää työtä itsensä ja harrastuksensa rahoittamiseksi, ennen kuin saavat nimeä ja alkavat tienaamaan taiteellisella harrastuksellaan sen verran, että siitä saa edes jonkinlaisen elannon itselleen. Kannattaa muistaa, että kuuluisuus ei tarkoita automaattisesti sitä, että olisi rikas.

Se, voiko heittäytyä täysipäiväiseksi taiteilijaksi, ei riipu ainoastaan taiteilijan lahjakkuudesta, vaan enemmänkin siitä, löytyykö riittävän monta ihmistä, joka haluaa ja pystyy hänen taiteestaan jotain maksamaan.

Eli voidaksesi olla vapaa taiteilija, sinun taiteesi pitää olla sellaista, että se kiinnostaa ihmisiä, joilla on maksukykyä. Pelkästään köyhää kansaa kiinnostavalla taiteella ei elätä itseään, koska niillä köyhillä ei ole varaa maksaa taiteesta.

Vierailija
17/25 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pieni osa tässä taiteilijan työssä on mitään inspiraatiota. Pitää esim nikkaroida pohjia, pohjustaa kankaita, sekoittaa maaleja, kerätä aineistoa, suunnitella, tehdä vielä lisää luonnoksia, ruuvata, liimata, sahata, korjata, muokata ideoita, pestä pensseleitä, kirjoittaa hakemuksia, maalata yksi kerros ja odottaa päiviä, että se kuivuu, jne.. Motivaatiolla on tässä paljon suurempi merkitys kuin millään mystisellä lahjakkuudella.

Vierailija
18/25 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että kaikilla ihmisillä on luovuutta, se vain pitää jotenkin saada kaivettua esiin.

Vierailija
19/25 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vaan voi oppia, kun vaan tarpeeksi harjoittelee

Vierailija
20/25 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pelkkä lahjakkuuskaan mitään välttämättä auttaisi. Tosiasiassahan aika lahjattomanakin voi jonkinlaista taidebisnestä pyörittää, mutta silloin täytyy olla lahjoja myynnissä ja markkinoinnissa. Ei niillä joilla on rahaa ja halua kerkakulutukseen ole yleensä kovinkaan hyvää makua... Ostavat mitä muutkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän