Jos voisit palata ajassa taaksepäin, mitä tekisit toisin?
Itse olisin käynyt enemmän töissä, lähtenyt vaihtoon, opiskellut vielä toisen alan, en olisi alkanut seurustelemaan niin nuorena niin vakavasti, olisin muuttanut.... ei tarvis nyt istua ja ahmia elämän huonoutta itkien ja miettiä, että miten tässä kävi näin.
Kommentit (99)
Kertoisin 18-vuotiaalle minälleni, että on ihan OK joskus epäonnistua.
Parikymppisenä bestikseni kyseli että lähetään Eurooppaan kiertään lempparipändin keikoille,en sit lähtenyt. Just tommoset reissut kannattaisi nuoruuden huolettomuudessa tehdä.
En jäisi työpaikkaan, jossa on sisäilmaongelma.
Lähtisin ja pitäisin terveyteni.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 18:44"]Opiskelisin vähän rivakammin, hoitaisin raha-asiani paremmin.
Ja olisin ostanut kämpän silloin kun olivat edullisia edellisen laman aikana :-)
[/quote] mulla sama tuon asunto asian kanssa.
Rastittaisin ihan toiset numerot siihen viime viikon lottokuponkiin..
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 18:20"]
Opiskleisin englantia niin hyvin, että pärjäsiin sillä ulkomailla ja saisin sieltä hyvän työn. Mikään mahti ei pitäisi minua tässä paska maassa, jos duuni irtoisi jostain muualta. Vihaan tätä pimeyttä ja synkkyyttä kesät talvet. Ei vain sää vaan myös ihmiset!
[/quote]Mietin eka että en mitään vaihtaisi, mutta tämä viesti toi mieleen viime talven. Niin ja ne ihmiset jotka länkyttivät paskaa, että muka ei kaamosmasennus parane etelässä. Vittu. Vitun paska ääliöt.
Miten sinisilmäisen ja tollo sitä oli 20v miesten kanssa,mutta osaampa ainakin arvostaa nykyistä puolisoani.
Olisi voinut tajuta lähteä huonoista suhteista heti alkuunsa.
Kaksi asiaa: olisin opiskellut eri alaa, mutta tulinpa valinneeksi en helpoimman enkä sitä, josta en silloin teininä edes tiennyt. Toinen olisi miehet, olisin kieltäytynyt vielä useammasta epäonnistuneeksi osoittautuneesta pitkäaikaisesta suhteesta, vaikka aika monta huonoa valintaa onnistuin välttämään nuorenakin.
10, mistä sinä sitä pimeyttä täällä kesällä löydät? Lähde Lappiin kesäksi, niin aurinko paistaa useamman kuukauden yhtä mittaa.
En osannut arvostaa aviomiestäni kun mentiin teininä yhteen. Jossain vaiheessa tuli se menemisen tarve... Nyt kun ollut sinkkuna 6vuotta niin sitä katsoo exää ihan ERI silmin kun kokemusta muista miehistä on tullut.
No näitähän riittää. Esim:
-surkean, epämotivoivan lähikoulun, jossa jouduin kiusatuksi ja sen takia aloin lintsata ja pärjätä huonosti, sijaan olisin hakenut jo yläasteella muualle
-en olisi mennyt siihen lukioon johon päädyin, ja jossa em. kierre vain toistui ja paheni. Olisin opiskellut kunnolla.
-olisin mennyt heti lukiosta lukemaan sitä ainetta jota oikeasti halusin, siihen yliopistoon johon halusin tai lähtenyt ulkomaille
-tai jos en kaikesta huolimatta olisi päässyt, olisin panostanut siihen kouluun johon pääsin enkä olisi suhtaunut evvvk-asenteella ja lopulta keskeyttänyt
-olisin tehnyt enemmän töitä enkä antanut cv:seeni tulla aukkoja
-olisin sijoittanut rahani järkevämmin
-olisin pitänyt kiinni ihmisistä, jotka elämässäni olivat
-en olisi ollut niin masentunut, ongelmainen ja epävarma itsestäni, tyytymätön aina ja kaikkeen ja pelännyt kaikkea mahdollista ja mahdotonta
-olisin uskaltanut elää ja antaa itsestäni muille
-jos elämä kaikesta huolimatta olisi mennyt kuten meni, olisin tiedostanut realiteetit, nostanut kytkintä ja muuttanut muualle viimeistään 25-vuotiaana
Onneksi olen löytänyt ihanan miehen nuorena ja saanut hänen kanssaan kaksi lasta, ei tarvitse edes miettiä että haluaisin heidät vaihtaa..
mutta jos saisin vielä valita kumpaa kieltä lähden opiskelemaan niin se olisi venäjä, saksan sijaan ja enkä olisi ostanut edellistä rivariasuntoa vaa muuttanut ut suoraan omakotitaloon..
Jättäisin herkut syömättä ja aloittaisin lapsena jonkin musiikkiharrastuksen.
Yksi tärkeimmistä: en olisi takertunut pakonomaisesti tiettyihin ihmisiin ja tehnyt (huonoja) valintoja sen pohjalta, että sain olla heidän lähellään.
olisin opiskellut paremman ammatin itselleni.
en olisi aloittanut tupakointia. (olen 46v. en pysty enää lopettamaan, polttanut 30v.)
toivottavasti nuoret lukevat näitä ja miettivät valintojaan.
Tän olen vastannut moneen samaan ketjuun, mutta en aloittaisi päihteidenkäyttöä ollenkaan.
Skippaisin suhteen siihen yhteen exääni, joka on kieroonkasvanut sadistinen pelkuriraukka. Parhaassa tapauksessa tämä skippaus olisi hyödyttänyt minun lisäkseni muutamaa muutakin naista, ja tulevia sukupolvia.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 19:07"]
Yksi tärkeimmistä: en olisi takertunut pakonomaisesti tiettyihin ihmisiin ja tehnyt (huonoja) valintoja sen pohjalta, että sain olla heidän lähellään.
[/quote]Ja tällä en tarkoita mitään rikoksia tai muuta vastaavaa, vaan esim. 3 vuoden roikkumista huonossa työpaikassa vain sen takia, että siellä oli ihminen johon olin salaisesti ihastunut ja jonka kanssa elättelin toiveita oikeasta romanssista. Juttu meni jopa niin sairaaksi, että elin vain häntä varten ja blokkasin kaikki muut mahdollisuudet niin uran kuin yksityiselämän puolella. Ja tämä tapaus ei edes ole ainutkertainen: samanlainen vuosia kestänyt, mielikuvitukseen perustuva riippuvaisuussuhde ja pakkomielle on syntynyt mm. naapuriin ja harrastuskaveriin. Olen sairas...
Opiskelisin vähän rivakammin, hoitaisin raha-asiani paremmin.
Ja olisin ostanut kämpän silloin kun olivat edullisia edellisen laman aikana :-)