Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

N. 50v keski-ikäisen urheilevan naisen laihdutus

Vierailija
29.06.2021 |

Toivon vastauksia heiltä joilla on KOKEMUSTA asiasta.
Millä olette onnistuneet saamaan painoa alas? Nyt siis en halua mitään ”syö vähemmän laiska” -ohjeita vaan asiallista pohdintaa.

Nimittäin normaalit ”fysiikan lait” ei tunnu toimivan. Ne toimi nuorena muttei vanhana.

Tilanne: 164cm ja 81kg. Paino tullut 2v sitten lääkityksen takia, ja sitä ennen koko elämäni olen ollut hoikka himotreenaaja. Edelleen olen himotreenaaja.

Nyt 5kk ollut 16:8 dieetillä ja samalla laskenut kaloreita ettei mene koskaan yli 1800. Viikossa 4 kertaa 8km juoksua. Lisäksi 2krt vko kotijumppa.
Tätä siis ollut 5kk ja tippaakaan ei ole lähtenyt painoa.
Urheilun määrä ollut aina vakio, syömiset ei ole muuttuneet mitenkään eli syön samalla lailla kuin silloin kun olin hoikka.

Teen siis kaiken oikein, terveellinen ruoka, kaloreita ei liikaa, urheilen paljon. Kiloakaan ei tipu.

Miten tätä voisi korjata? Luin jostain että pitäisi syödä ENEMMÄN jotta laihtuisi. Samoin jossain youtubemainoksessa joku PT sanoi että EI SAA JUOSTA kun se estää laihtumisen.

Miten te muut onnistuitte? Pitääkö olla ihan tolkuton 500kcal päivässä kituruoka?
Pitäisi saada siis 14kg pois että olisi normaalipaino.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 54. Kokeilin sellaista, että tein kerran viikossa/kahdessa viikossa noin kolmen tunnin liikunnan: fillarointi 14km , kevyt yhteispeli noin tunnin ja takaisin kotiin noin 14km.

Lähdin kotoa klo 18.30 ja palasin klo 22.

Sellaisella itselläni lähti aineenvaihdunta käyntiin.

Muuten liikuin jonkin verran.

Tio pitkä rupeama oli sellaista levollista omaa sijaa. Rentoutti henkisesti ja fyysisesti. Painottaisin, ettei liian kovia tehoja vaan rauhassa ja pitkään. Ja tossa tuli kivasti sosiaalinen osuus myös.

Kokeile aapee vaikka fillarointi/kävely ja uinti tai jos on jokin harrastelaji jossain, niin käy siellä.

Miten ne lääkkeet vaikuttaa? Voihan olla se, että et vaan laihdu? Parempi toki on syödä lääkkeet.

Pääasia on, että tekee, niin jaksaa ja voi paremmin.

Ap tässä. Olen siis ollut koko ikäni hoikka (tämä niille jotka väittää että ylensyön tai valehtelen syömiset), ja liikapaino tuli 5kk jakson aikana jolloin jouduin käyttämään tiettyä lääkettä. Liittyy ukettomuuteen/ahdistukseen. Lääke on jäänyt jo 1,5v sitten. Vain se ylipaino jäi. Elintavat on syömisen ja urheilun suhteen samat kuin silloin kun olen ollut hoikka. Tämän takia olenkin ihmeissäni miksi paino ei putoa.

Ärsyttää nämä jotkut pätijät jotka kommentoi siihen malliin että olisin ollut koko ikäni sohvalla makaava ryhävalas. Olen entinen sm-tason kilpaurheilija. Ap

Ei lääkkeistä liho, ruoka lihottaa. Korkeintaan turvotusta voi joistakin lääkkeistä tulla, mutta se katoaa, kun lopettaa lääkkeen käytön. Lääkkeet voivat lisätä ruokahalua. 

Sitten, kun alat olla rehellinen itsellesi, niin painokin alkaa pudota. Verukkeita on niin helppo keksiä.

Kokeilepa 4kk kuuri mirtazapiinia ja tule uudestaan kirjoittamaan. Saatat yllättyä.

Vierailija
82/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 54. Kokeilin sellaista, että tein kerran viikossa/kahdessa viikossa noin kolmen tunnin liikunnan: fillarointi 14km , kevyt yhteispeli noin tunnin ja takaisin kotiin noin 14km.

Lähdin kotoa klo 18.30 ja palasin klo 22.

Sellaisella itselläni lähti aineenvaihdunta käyntiin.

Muuten liikuin jonkin verran.

Tio pitkä rupeama oli sellaista levollista omaa sijaa. Rentoutti henkisesti ja fyysisesti. Painottaisin, ettei liian kovia tehoja vaan rauhassa ja pitkään. Ja tossa tuli kivasti sosiaalinen osuus myös.

Kokeile aapee vaikka fillarointi/kävely ja uinti tai jos on jokin harrastelaji jossain, niin käy siellä.

Miten ne lääkkeet vaikuttaa? Voihan olla se, että et vaan laihdu? Parempi toki on syödä lääkkeet.

Pääasia on, että tekee, niin jaksaa ja voi paremmin.

Ap tässä. Olen siis ollut koko ikäni hoikka (tämä niille jotka väittää että ylensyön tai valehtelen syömiset), ja liikapaino tuli 5kk jakson aikana jolloin jouduin käyttämään tiettyä lääkettä. Liittyy ukettomuuteen/ahdistukseen. Lääke on jäänyt jo 1,5v sitten. Vain se ylipaino jäi. Elintavat on syömisen ja urheilun suhteen samat kuin silloin kun olen ollut hoikka. Tämän takia olenkin ihmeissäni miksi paino ei putoa.

Ärsyttää nämä jotkut pätijät jotka kommentoi siihen malliin että olisin ollut koko ikäni sohvalla makaava ryhävalas. Olen entinen sm-tason kilpaurheilija. Ap

Ei lääkkeistä liho, ruoka lihottaa. Korkeintaan turvotusta voi joistakin lääkkeistä tulla, mutta se katoaa, kun lopettaa lääkkeen käytön. Lääkkeet voivat lisätä ruokahalua. 

Sitten, kun alat olla rehellinen itsellesi, niin painokin alkaa pudota. Verukkeita on niin helppo keksiä.

🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilen vaihtaa urheilumuotoa, stressiä on toki valmiiksi ja juokseminen ilmeisesti stressaa kehoa lisää. Harmi, sillä se on ainoa laji mitä aidosti rakastan. Mutta kokeilen nyt Hiit-treeniä, ja varmaan pakko ottaa sali mukaan… inhoan syvästi saliharjoittelua.

Syömisen suhteen voin yrittää vielä tiristää. Herkkuja ei ole mutta osa proteiinista pitää ottaa proteiinirahkoista jne (olen lakto-ovo-vege joten proteiinia ei tule aina tarpeeksi). Ap

"olen lakto-ovo-vege joten proteiinia ei tule aina tarpeeksi"

Olen kyllä eri mieltä. Varmasti saat riittävästi proteiinia tuolla ruokavaliolla. Mä ole lakto-vege eikä ole proteiinista pulaa. Proteiinia tulee jo vihreistä kasviksistakin paljon (tosiasia, jota ei yleisesti tiedetä). Todennäköisesti syöt aivan liikaa proteiinia.

Täytyypä tätä asiaa tutkia tarkemmin. Äkkiseltään tekee mieli sanoa että ei voi olla, mutta pitää tutkia ensin ja laskea proteiinin saantia.

Samoin joku muu neuvoi noista ruuista jotka vaikuttaa hormoneihin, niihin pitää perehtyä myös. Olen myös sitä mieltä että ongelma on hormonaalinen. Mikään muu ei selitä sitä että ennen samat elintavat tuottivat hoikan vartalon, nyt ylipainoisen. Ap

Vierailija
84/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa uskoa näitä tarinoita: "syön kaksi salaatinlehteä ja painaan 100 kg". 

Yksinkertaisesti lasket kalorit väärin, et ota kaikkea mukaan. Aloita olemalla rehellinen itsellesi. Jätä sitten kaikki roskaruoka ja makeat herkut pois. Tee päätös jo kaupassa: jos tuot herkkuja kotiin, niin varmasti ne syötkin. Älä pidä mitään herkuttelupäiviä, koska sillä helposti kumoat viikon panttaamisen. Pidä säännöllinen ateriarytmi ja pienehköt annokset, ei välipaloja. Urheilu ei laihduta oikeastaan yhtään.

Et ilmeisesti ole viisikymppinen nainen vaan nuorempi.

No tulet luultavasti huomaamaan muutokset aikanaan.

Olen 57-vuotias, normaalipainoinen nainen. Mitkään vaihdevuodet lihottaa -jutut eivät minuun uppoa.

Jep, ei ne vaihdevuodet itsestään ketään lihota. Vanhempana ei kuluteta energiaa niin paljon kuin nuorempana ja siksi ei pitäisi syödäkään samassa määrin kuin aikaisemmin. Eli yksenkertaisesti pitää vähentää syömistä. Laihduttamisessa pitäisi myös kaikenlainen itsensä huijaaminen saada pois, muuten se ei onnistu.

Ei hitto teitä, joista 12v. ja 52v. kehot ja hormonit ovat samanlaisia. Hormonit voivat kyllä saada rinnat kasvamaan, mutta ei sitten kuitenkaan kerryttämään rasvaa vaikka vyötärölle. Testosteroini auttaa kyllä lihasten kasvattamisessa, mutta estrogeeni taas ei saa aikaiseksi vissiin mitään?

Aina kun ihmiset ovat näissä muutosvaiheissa heidän kehonsa muuttuu. Tietenkin itseään nälässä pitämällä voi estää sekä rintojen kasvun, että ehkä jopa vaihdevuodet. Mutta onko sitä silloin enää terve onkin jo eri asia.

Vierailija
85/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti lasket kalorit väärin, et ota kaikkea mukaan. Aloita olemalla rehellinen itsellesi. Jätä sitten kaikki roskaruoka ja makeat herkut pois. Tee päätös jo kaupassa: jos tuot herkkuja kotiin, niin varmasti ne syötkin. Älä pidä mitään herkuttelupäiviä, koska sillä helposti kumoat viikon panttaamisen. Pidä säännöllinen ateriarytmi ja pienehköt annokset, ei välipaloja. Urheilu ei laihduta oikeastaan yhtään.

Olen 57-vuotias, normaalipainoinen nainen. Mitkään vaihdevuodet lihottaa -jutut eivät minuun uppoa.

Jep, ei ne vaihdevuodet itsestään ketään lihota. Vanhempana ei kuluteta energiaa niin paljon kuin nuorempana ja siksi ei pitäisi syödäkään samassa määrin kuin aikaisemmin. Eli yksenkertaisesti pitää vähentää syömistä. Laihduttamisessa pitäisi myös kaikenlainen itsensä huijaaminen saada pois, muuten se ei onnistu.

Ei hitto teitä, joista 12v. ja 52v. kehot ja hormonit ovat samanlaisia. Hormonit voivat kyllä saada rinnat kasvamaan, mutta ei sitten kuitenkaan kerryttämään rasvaa vaikka vyötärölle. Testosteroini auttaa kyllä lihasten kasvattamisessa, mutta estrogeeni taas ei saa aikaiseksi vissiin mitään?

Aina kun ihmiset ovat näissä muutosvaiheissa heidän kehonsa muuttuu. Tietenkin itseään nälässä pitämällä voi estää sekä rintojen kasvun, että ehkä jopa vaihdevuodet. Mutta onko sitä silloin enää terve onkin jo eri asia.

Puhut eri asiasta. Tässä ketjussa puhutaan enemmän perimenopaussista.

Vierailija
86/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
87/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilen vaihtaa urheilumuotoa, stressiä on toki valmiiksi ja juokseminen ilmeisesti stressaa kehoa lisää. Harmi, sillä se on ainoa laji mitä aidosti rakastan. Mutta kokeilen nyt Hiit-treeniä, ja varmaan pakko ottaa sali mukaan… inhoan syvästi saliharjoittelua.

Syömisen suhteen voin yrittää vielä tiristää. Herkkuja ei ole mutta osa proteiinista pitää ottaa proteiinirahkoista jne (olen lakto-ovo-vege joten proteiinia ei tule aina tarpeeksi). Ap

Olen kyllä eri mieltä. Varmasti saat riittävästi proteiinia tuolla ruokavaliolla. Mä ole lakto-vege eikä ole proteiinista pulaa. Proteiinia tulee jo vihreistä kasviksistakin paljon (tosiasia, jota ei yleisesti tiedetä). Todennäköisesti syöt aivan liikaa proteiinia.

Joissain kasviksissa on paljonkin proteiinia. Ihmisen elimistö ei vain pysty hyödyntämään kasviksista saatavaa proteiinia.

Vierailija
88/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkku on ollut äärettömän laiha luikku koko ikänsä. Se vetäisi puolen vuoden mirtazapiinkuurin ja lihoi yli 20kg. Lihoi siis reilu 3kg/kk tahdilla. Kun kuuri loppui, paino jäi. Sitten pitkän ajan kuluessa (5-6v sisään) laihtui takaisin mutta meni tosi pitkä aika. Tuo lääke sotkee kokonaan aineenvaihdunnan ja aivokemian.

Vierailija
89/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hitto näitä, jotka luulee, että on olemassa vain sukupuolihormoneja!

Vierailija
90/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loistava video, suurkiitokset! Ap

Vierailija
91/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä perusaineenvaihdunta pienenee ja sitä rasvaa alkaa kertymään suhteessa enemmän vyötärölle (ja mm. käsivarren yläosiin).

Ilman rehellisiä ravinto- ja kulutustietoja pidemmältä ajalta (1v), on aika turha lähteä spekuloimaan.

Se ainakin on selvä, ettei aerobista hinkkaamalla yksiselitteisesti laihdu välttämättä. Kannattaa satsata myös punttitreeniin sekä yleisesti ottaen fiksuun syömiseen (ei sitä perinteistä eli puputetaan jotain vegeruokaa ensin ma-pe ja viikonloppuisin sitten otetaankin "vähäsen" herkkua eli iso karkkipussi, joka negatoi sen puputuksen miinuskalorit kertarysäyksellä, mutta olo on kuin nälkää näkisi).

Lihasmassaa lisäämällä peruskulutus ainakin on suurempi ja sitä myöten on myös helpompi vaikuttaa kehonkoostumukseen.

2v sitten syöty lääkekuuri ei tietenkään enää tänä päivänä lihota sinua. Kyse on vain iän mukanaan tuomista hormonimuutoksista, jotka vaikuttavat perusaineenvaihduntaan epäsuotuisasti ja tuolla juoksuhistorialla et tietenkään kuluta enää niin valtavasti energiaakaan. Kehosi on epäilemättä jo erinomainen juoksija. Kannattaa syödä tarpeeksi perusterveellistä ruokaa (jokaisella toki oma mielipide siitä, mitä tämä on, suosittelen itse ravitsevia aterioita) sekä haastaa kehoa fyysisesti uusilla tavoilla.

Ja tosiaan se punttitreeni, vaikkakin ei niin kivaa, on tärkeä osa kokonaisuutta mitä vanhemmaksi tulee.

Vierailija
92/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riitääkö lihasmassan ylläpidoksi esim bodypump suht isoilla painoilla? Jostain syystä inhoan salia todella paljon. Jos on pakko niin kai sinne sit pitää mennä… kaikkihan ei ole kivaa aina :)

Ap

Vierailija
93/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä 46v ja edelleen 10 kiloa liikaa. Sain kuitenkin 13 kiloa pois (olin silloin 45v) rajulla kalorivajeella. Ei mitään nutrilettkuureja vaan syömällä terveellistä ruokaa tiukasti 1000-1200cal päivässä. Yleensä 1000 ja jos tiesi että liikkuu niin vähän enemmän. Tarkkaa on mitä syö.

Jätin pois aivan kaiken karkit, pullat, leivät, limut, pastat, perunan ja riisin. Olen aina turvonnut leivästä ja viljasta ja edelleen kun niitä syön, voin huonosti.

Aamuisin söin kaurapuuroa marjakeiton kanssa. (n. 270cal)

Kakkosaamupalaksi (välipala?) keitetty kananmuna ja kinkkuviipale ilman sitä leipää (n. 105cal)

Lounaaksi 400-450cal. Monipuolista salaattia 3/4 pieni lautanen ja se 1/4 lihaa, kalaa tai kanaa.

Välipalaksi omena tai puoliskas pieni banaani ja kaloritonta juotavaa. (noin 40-80 cal).

Päivälliseksi suuri salaattiannos jossa mukana vähän lohta/kanaa/kananmuna (170-230cal.)

Jos paistoin jotain, paistoin öljyssä ja laskin paistoöljyn kaloreitten olevan noin 60.

Salaatissa muutama cashewpähkinä 5-8 mukana ja pari teelusikallista raejuustoa. Näin saa monipuolisuutta.

Tässä kaikki. Ja sama toistui joka päivä 3 kuukauden ajan. Ei lipsumisia. Juotavaksi usein hiilihapollista vettä. Runsas salaatti ja keitetyt kasvikset pitivät hyvin nälkää pois. Illalla juotavaa, teetä .

Mulle tekee tiukkaa syödä kalorivajeen jälkeen sopiva määrä ruokaa, ettei taas liho takaisin.

Vierailija
94/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys viestiin 93:

Jos illalla ei halunnut aina salaattia, niin vaihtoehtona rahkaa marjoilla ja pieni ripaus sokeria. Sellaisesta pyöreästä purkista saa jopa kolmeksi illaksi. (noin 120cal annos).

Yleensäkin katsoo että syö sellaista, josta lihakset saavat rakennusaineita eivätkä häviä kokonaan.

Vierailija
95/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain kasviksissa on paljonkin proteiinia. Ihmisen elimistö ei vain pysty hyödyntämään kasviksista saatavaa proteiinia.

Tuo nyt ei voi pitää paikkaansa, ettei muka pysty hyödyntämään kasviksista tulevaa proteiinia. Mistä vegaanit saavat proteiinin? On myös huippu-urheilijoita ja jopa kehonrakentajia, jotka ovat vegaaneja.

Vierailija
96/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt ei voi pitää paikkaansa, ettei muka pysty hyödyntämään kasviksista tulevaa proteiinia. Mistä vegaanit saavat proteiinin? On myös huippu-urheilijoita ja jopa kehonrakentajia, jotka ovat vegaaneja.

Kyllä se pitää paikkansa. Eihän vegaanit saakaan sitä ravintoa, mitä ihminen tarvitsee.

Vierailija
97/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riitääkö lihasmassan ylläpidoksi esim bodypump suht isoilla painoilla? Jostain syystä inhoan salia todella paljon. Jos on pakko niin kai sinne sit pitää mennä… kaikkihan ei ole kivaa aina :)

Ap

Mihin tarvit sitä lihasmassaa? Ainakaan keho itsessään ei tarvitse ylimääräistä lihasmassaa.

Vierailija
98/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pitää paikkansa. Eihän vegaanit saakaan sitä ravintoa, mitä ihminen tarvitsee.

Ai, sä oletkin täällä vain huulta heittämässä, ok.