Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

N. 50v keski-ikäisen urheilevan naisen laihdutus

Vierailija
29.06.2021 |

Toivon vastauksia heiltä joilla on KOKEMUSTA asiasta.
Millä olette onnistuneet saamaan painoa alas? Nyt siis en halua mitään ”syö vähemmän laiska” -ohjeita vaan asiallista pohdintaa.

Nimittäin normaalit ”fysiikan lait” ei tunnu toimivan. Ne toimi nuorena muttei vanhana.

Tilanne: 164cm ja 81kg. Paino tullut 2v sitten lääkityksen takia, ja sitä ennen koko elämäni olen ollut hoikka himotreenaaja. Edelleen olen himotreenaaja.

Nyt 5kk ollut 16:8 dieetillä ja samalla laskenut kaloreita ettei mene koskaan yli 1800. Viikossa 4 kertaa 8km juoksua. Lisäksi 2krt vko kotijumppa.
Tätä siis ollut 5kk ja tippaakaan ei ole lähtenyt painoa.
Urheilun määrä ollut aina vakio, syömiset ei ole muuttuneet mitenkään eli syön samalla lailla kuin silloin kun olin hoikka.

Teen siis kaiken oikein, terveellinen ruoka, kaloreita ei liikaa, urheilen paljon. Kiloakaan ei tipu.

Miten tätä voisi korjata? Luin jostain että pitäisi syödä ENEMMÄN jotta laihtuisi. Samoin jossain youtubemainoksessa joku PT sanoi että EI SAA JUOSTA kun se estää laihtumisen.

Miten te muut onnistuitte? Pitääkö olla ihan tolkuton 500kcal päivässä kituruoka?
Pitäisi saada siis 14kg pois että olisi normaalipaino.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kamppailulajin. Paino putosi parissa kuukaudessa kuusi kiloa. Mitään muuta muutosta en tehnyt. 

Vierailija
22/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa uskoa näitä tarinoita: "syön kaksi salaatinlehteä ja painaan 100 kg". 

Yksinkertaisesti lasket kalorit väärin, et ota kaikkea mukaan. Aloita olemalla rehellinen itsellesi. Jätä sitten kaikki roskaruoka ja makeat herkut pois. Tee päätös jo kaupassa: jos tuot herkkuja kotiin, niin varmasti ne syötkin. Älä pidä mitään herkuttelupäiviä, koska sillä helposti kumoat viikon panttaamisen. Pidä säännöllinen ateriarytmi ja pienehköt annokset, ei välipaloja. Urheilu ei laihduta oikeastaan yhtään.

Et ilmeisesti ole viisikymppinen nainen vaan nuorempi.

No tulet luultavasti huomaamaan muutokset aikanaan.

Olen 57-vuotias, normaalipainoinen nainen. Mitkään vaihdevuodet lihottaa -jutut eivät minuun uppoa.

Aamulla paistoi aurinko joten muualla ei voi sataa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile lisätä syömääsi kalorimäärää maltillisesti (esim. 300 kcal / päivä) ja katso, mitä tapahtuu.

Jos viestissäsi olleet luvut (syömiset max 1800 kcal / päivä ja liikuntamäärät) pitävät paikkansa, niin aineenvaihduntasi on pahasti sekaisin. Syynä voi olla joko kulutukseen nähden aivan liian vähän syöminen tai sitten jokin aineenvaihduntasairaus, esim. kilpirauhasen vajaatoiminta. Pelkkä peruskulutus ilman mitään liikuntaa pitäisi sinun painoisellasi olla jo vähintään 1800 kcal vuorokaudessa. Lisäksi jokainen 8 km:n juoksulenkki kuluttaa sinun painollasi 840 kcal. Sinun pitäisi siis laihtua mainitsemillasi määrillä ainakin 1,5 kg kuukaudessa.

Jos syömisten maltillinen lisäys ei tuota mitään vaikutusta kuukauden sisällä, mene lääkäriin kilpirauhas- ym. arvojen tutkimiseksi. Tosin todennäköisesti ongelmaksi tulee se, että lääkäri ei usko, että et syö enempää. Siksi suosittelen pitämään tarkkaa ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa nyt niin, että voit todistaa väitteesi lääkärille.

Omia kokemuksia: minulle tuli vaihdevuosien alkuvaiheessa muutamassa kuukaudessa 7 kg lisäpainoa (siihen asti olin ollut normaalipainon ylärajoilla). Nyt 5 kg on lähtenyt pois etätöihin siirtymisen jälkeen (tämä tapahtui etätöiden ensimmäisen puolen vuoden aikana). Oletan suurimmaksi syyksi sen, että etätöissä on ollut helpompi jaksottaa syömisiä nälän mukaan. Työpaikalla minulla on aina ollut ongelma löytää iltapäivällä sopivaa välipalaa. Niinpä kotiin tullessa on ollut kamala nälkä, joka on aiheuttanut hillitöntä syömistä koko illan.

Ohis mutta joka paikassa sanotaan että peruskulutus keski-ikäisellä naisella on 1200kcal päivä. Ei KELLÄÄN voi olla 1800! Ehkä jollain fyysistä työtä tekevällä miehellä korkeintaan.

Vierailija
24/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin ylimääräiset kymmenisen kiloa pitämällä parin kuukauden välein viikon ns. nesteenpoistodieetin. Se tuntui pitävän aineenvaihduntaa käynnissä. Paino on nyt pysynyt vakiona (170 cm/58 kg). Kävelen joka päivä 10 km reippaan lenkin.

N51

Vierailija
25/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilen vaihtaa urheilumuotoa, stressiä on toki valmiiksi ja juokseminen ilmeisesti stressaa kehoa lisää. Harmi, sillä se on ainoa laji mitä aidosti rakastan. Mutta kokeilen nyt Hiit-treeniä, ja varmaan pakko ottaa sali mukaan… inhoan syvästi saliharjoittelua.

Syömisen suhteen voin yrittää vielä tiristää. Herkkuja ei ole mutta osa proteiinista pitää ottaa proteiinirahkoista jne (olen lakto-ovo-vege joten proteiinia ei tule aina tarpeeksi). Ap

Kyllähän juoksemistakin voi harrastaa hiit-tyyppisesti

Vierailija
26/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitää päästä normaalipainoon? Tuolla liikuntamäärällä olet todennäköisesti hyvässä kunnossa eikä kehossasi ole löllyvää vaan ylimääräinen on ”kiinteää” läskiä.

Mitä vaatekokoa käytät? Jos koko on normaali, eli välillä 40-44 vaatteesta riippuen, unohda tuollaisen kilomäärän laihdutus! Liiku ja syö monipuolisesti, nauti hyvinvoivasta kehostasi ja ota ajatus, että paino putoaa muutaman kilon jos putoaa. Todennäköisesti tällaisella ajatusmaailmalla se paino putoaakin.

T. 48v, 165cm, 76kg. Lopetin laihduttamisen kaksi vuotta sitten ja olen parhaimmassa kunnossa ikinä. Mieli on levollinen ja voin hyvin.

Hyvä kysyms. Piti pohtia oikein. En niin ulkonäkösyistä laihduta, enemmän urheilustistä. Rakastan juoksemista ja juoksu 65kg painossa oli aivan ihanaa, kuin lentäisin. Ei mulla nyt vaikeuksia ole tässäkään painossa, jaksan juosta hyvin ja nivelet kestää, mutta esim joogatessa ylimäärä-fläsä ärsyttää ja mahamakkaroihin tukehtuu joissain asanoissa :). Ap

Vierailija
27/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. 50v. ei ole keski-ikäinen , koeta vaan hyväksyä se.

Vierailija
28/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No syöt vaan liikaa.

Tiputa kalorit esim 1500kcal tasolle niin kyllä se rupeaa lähtemään.

Et ole ikiliikkuja, joka ”ei laihdu vaikka kuinka syö oikein”.

Olen koko ajan kalorivajeella. Jos esim päivän saanti 1700kcla, urheilu kuluttaa 700kcal, jää vain 1000kcal ravinnoksi joka on aika vähän. En tiedä voiko enempää kiristää… ap

Älä vähennä kaloreita, vaan muuta ruokasi sisältöä.

Vierailija
29/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin ylimääräiset kymmenisen kiloa pitämällä parin kuukauden välein viikon ns. nesteenpoistodieetin. Se tuntui pitävän aineenvaihduntaa käynnissä. Paino on nyt pysynyt vakiona (170 cm/58 kg). Kävelen joka päivä 10 km reippaan lenkin.

N51

Kiinnostuin, kerro lisää. Mikä on nesteenpoistodietti?

Vierailija
30/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestävyyslikuntaa lyhyehköilä hengästymisspurteilla kuutena päivänä viikossa pari tuntia kerrallaan. Syön mitä huvittaa, mutta vähemmän.

Pidän huolen proteiinin, rasvan ja kuidunsaannista kun syön. Pieni kasvis-, kala- tai kana ruoka-annos, pieni kasvispitsa (ei se pitsapohja lihota vaan täytteet ja mieluummin syön pitsana ne täytteet kuin leivän päällä esim rasvaista juustoa sen 30g mitä pitsaani laitan) lisäksi suklaata tai jäätelöä (edelleen pieni annos alle 1dl) ja kahvia sekä mansikoita (puolesta litrasta litraan ja mansikathan ovat ravitsevina osa ruokaa), vettä, vettä vettä ja enintään 2 dl mehua/vrk. Ei leivoksia, pullaa, limuja, sipsejä, eikä muuta rasvaa kuin juustoa, voita ja oliiviöljyä (salaattiin), sillä olen valinnut jo herkkuni ja kaikkea ei voi silloin saada. Viljoja pitsassa ja ruisleipänä. Osan viljasta korvaan kasviksilla. Parsakaalia, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, tomaattia, paprikaa ja salaatteja. Ruokalautaseksi olen valinnut leikkelelautasen kokoisen, jotta saan syödä edelleen kukkurallisen annoksen ja joskus santsatakin.

Vierailija
31/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei. Nykymittapuun mukaan vasta nuori aikuinen kuten kaikki ihmiset 80-vuotiaaksi asti. Silloin on vanha. Keski-ikää ei nykyään ole, on vain 80 vuotta kestävä nuoruus.

Vierailija
32/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa PT, jonka kanssa käyt läpi ravitsemuksesi tai sitten ravitsemusterapeutti.

Et korjaa ongelmaa kysymällä asiaa vauva.fi sivulla.

Vierailija
33/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että 50v on jo…. vanhus? :)

Ap

Vierailija
34/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan omalta kohdaltani juuri sen vastauksen, jota et halunnut. Olen nyt 167 cm ja 63 kg. Sain pudotettua kolme kiloa ainoastaan vähentämällä syömistä rankasti. En ole mikään himourheilija mutta aktiivinen hyötyliikkuja ja vähän voimailen.

Vierailija
35/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, kun emme tiedä, että mitä syöt, mitenpaljon ja miten usein.

Laihtuminen on periaatteessa yksinkertaista matematiikkaa. Mutta ei aina.

Vierailija
36/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että 50v on jo…. vanhus? :)

Ap

Et sinä , mutta yleensä.

Vierailija
37/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti lasket kalorit väärin, et ota kaikkea mukaan. Aloita olemalla rehellinen itsellesi. Jätä sitten kaikki roskaruoka ja makeat herkut pois. Tee päätös jo kaupassa: jos tuot herkkuja kotiin, niin varmasti ne syötkin. Älä pidä mitään herkuttelupäiviä, koska sillä helposti kumoat viikon panttaamisen. Pidä säännöllinen ateriarytmi ja pienehköt annokset, ei välipaloja. Urheilu ei laihduta oikeastaan yhtään.

En jaksa edes vastata tähän. Miten kukaan on noin hölmö? Ap

Vai hölmö? Miten tuo oma dieettisi toimii? Sinulle kelpaisi mieluusti jokin poppankonsti tai täältä mammojen tsemppiryhmä, että ylipainolle ei voi mitään. Kaikki on kiinni siitä, mitä syöt, ja sinä syöt liikaa, myönnät sitä tai et.

Vierailija
38/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä annan omalta kohdaltani juuri sen vastauksen, jota et halunnut. Olen nyt 167 cm ja 63 kg. Sain pudotettua kolme kiloa ainoastaan vähentämällä syömistä rankasti. En ole mikään himourheilija mutta aktiivinen hyötyliikkuja ja vähän voimailen.

Tätä vähän pelkään. Että pitää olla uskomattomilla kitukaloreilla. Jostain googlailin jopa joillain olevan 600kcal päiväsaanti kitudieetti. Noilla kitukaloreilla ei jaksa urheilla. Ap

Vierailija
39/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa edes vastata tähän. Miten kukaan on noin hölmö? Ap

Vai hölmö? Miten tuo oma dieettisi toimii? Sinulle kelpaisi mieluusti jokin poppankonsti tai täältä mammojen tsemppiryhmä, että ylipainolle ei voi mitään. Kaikki on kiinni siitä, mitä syöt, ja sinä syöt liikaa, myönnät sitä tai et.

Väitit että valehtelen syömiset, en valehtele, kaikki on laskettu ja punnittu tarkkaan. Ravinnolla 1000kcal nettosaanti pitäisi LAIHTUA niin että kohina köy. Ap

Vierailija
40/98 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ole viisikymppinen nainen vaan nuorempi.

No tulet luultavasti huomaamaan muutokset aikanaan.

Olen 57-vuotias, normaalipainoinen nainen. Mitkään vaihdevuodet lihottaa -jutut eivät minuun uppoa.

Jep, ei ne vaihdevuodet itsestään ketään lihota. Vanhempana ei kuluteta energiaa niin paljon kuin nuorempana ja siksi ei pitäisi syödäkään samassa määrin kuin aikaisemmin. Eli yksenkertaisesti pitää vähentää syömistä. Laihduttamisessa pitäisi myös kaikenlainen itsensä huijaaminen saada pois, muuten se ei onnistu.