N. 50v keski-ikäisen urheilevan naisen laihdutus
Toivon vastauksia heiltä joilla on KOKEMUSTA asiasta.
Millä olette onnistuneet saamaan painoa alas? Nyt siis en halua mitään ”syö vähemmän laiska” -ohjeita vaan asiallista pohdintaa.
Nimittäin normaalit ”fysiikan lait” ei tunnu toimivan. Ne toimi nuorena muttei vanhana.
Tilanne: 164cm ja 81kg. Paino tullut 2v sitten lääkityksen takia, ja sitä ennen koko elämäni olen ollut hoikka himotreenaaja. Edelleen olen himotreenaaja.
Nyt 5kk ollut 16:8 dieetillä ja samalla laskenut kaloreita ettei mene koskaan yli 1800. Viikossa 4 kertaa 8km juoksua. Lisäksi 2krt vko kotijumppa.
Tätä siis ollut 5kk ja tippaakaan ei ole lähtenyt painoa.
Urheilun määrä ollut aina vakio, syömiset ei ole muuttuneet mitenkään eli syön samalla lailla kuin silloin kun olin hoikka.
Teen siis kaiken oikein, terveellinen ruoka, kaloreita ei liikaa, urheilen paljon. Kiloakaan ei tipu.
Miten tätä voisi korjata? Luin jostain että pitäisi syödä ENEMMÄN jotta laihtuisi. Samoin jossain youtubemainoksessa joku PT sanoi että EI SAA JUOSTA kun se estää laihtumisen.
Miten te muut onnistuitte? Pitääkö olla ihan tolkuton 500kcal päivässä kituruoka?
Pitäisi saada siis 14kg pois että olisi normaalipaino.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä stressata siitä mitä teet ja stressi taas vaikuttaa hormoneihin niin, että lihot.
Syö enemmän, koska liikut noin paljon.
Tee se kolmen tunnin rauhallinen liikunta kerran kaksi viikossa. Laitoin siitä oman kokemukseni äsken.
Nauti siitä mitä teet.
Tee myös rentoutusharjoituksia, pilatesta ja joogaa kevyitä. Venyttele. Opettele tekemään myös kevyesti.
Voi olla, että höökyät ja suoritat nyt turhan paljon?
🤗Varmaan tämä on totta. Täytyy ehkä keventää liikuntaa. Liikunta ei omasta mielestä tunnu raskaalta koska tykkään siitä, mutta on varmaan totta että keho stressaantuu kovatempoisesta liikunnasta.
Vaihdan pari juoksukertaa kävelyyn ja osan teen hiit-tyyppisestl, katsotaan miten käy :) ap
Moi. Siis tarkoitin 3h liikunta -kevyt- kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa.
Ja niitä rentoutusjuttuja ym on netti täys.
Mukavaa kesää!
Ap, kerrot kuinka paljon treenaat, mutta entäs muu liikkuminen päivän aikana? Teetkö istumatyötä? Paljonko tulee askeleita päivässä ilman juoksulenkkejä?
Monipuolisempi liikkuminen, eri lajit kannattaa kokeilla. Pyöräily esim on aika vaihtelevaa, syke nousee ja laskee. Hiihto talvella tosi hyvä.
Ja ruokavalioon en osaa ottaa kantaa, mutta toimiihan vatsasi säännöllisesti kerran päivässä?
Mulla auttoi lihaskuntotreeni sekä annoskoon puolittaminen, mutta jokaisen täytyy löytää omat keinot. N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No syöt vaan liikaa.
Tiputa kalorit esim 1500kcal tasolle niin kyllä se rupeaa lähtemään.
Et ole ikiliikkuja, joka ”ei laihdu vaikka kuinka syö oikein”.
Olen koko ajan kalorivajeella. Jos esim päivän saanti 1700kcla, urheilu kuluttaa 700kcal, jää vain 1000kcal ravinnoksi joka on aika vähän. En tiedä voiko enempää kiristää… ap
Älä vähennä kaloreita, vaan muuta ruokasi sisältöä.
No tämä.
En tiedä, mitä ap syö, mutta ihmettelen esim. proteiinirahkaa. Miksi ei syö tavallista kun siinä taitaa sitä proteiinia olla enemmän eikä ole lisättyä sokeria.
Juuri sanoin että tästä voin vielä tiristää. Mutta jos osaat lukea, niin tiedät että nettosaanti on 1000kcal ja se on ihan helvetin vähän. En tiedä uskallanko supistaa tuosta. Kohta pettää sisäelimet pian. Ap
En usko, että syömisten vähentäminen auttaa. Kokeile ensin, mitä tapahtuu, jos lisäät ruokaa 300-500 kcalin edestä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No syöt vaan liikaa.
Olen koko ajan kalorivajeella. Jos esim päivän saanti 1700kcla, urheilu kuluttaa 700kcal, jää vain 1000kcal ravinnoksi joka on aika vähän. En tiedä voiko enempää kiristää… ap
No tämä.
En tiedä, mitä ap syö, mutta ihmettelen esim. proteiinirahkaa. Miksi ei syö tavallista kun siinä taitaa sitä proteiinia olla enemmän eikä ole lisättyä sokeria.
Juuri sanoin että tästä voin vielä tiristää. Mutta jos osaat lukea, niin tiedät että nettosaanti on 1000kcal ja se on ihan helvetin vähän. En tiedä uskallanko supistaa tuosta. Kohta pettää sisäelimet pian. Ap
pettää elimet 😀, ihminen voi vetää vesipaastoa monta viikkoa ilman mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No syöt vaan liikaa.
No tämä.
Joo, tarkoitin siis sitä, kun emme tiedä, mitä tarkalleen syöt. Varmaan olet tietoinen, että sillä ruualla on iso merkitys eli ihan ekaksi poistaisin tällaiset turhat sokerikasat ruokavaliostasi.
En ole laihdutusasiantuntija vaan ihan tavallinen viiskymppinen, normaalipainoinen liikunnanharrastaja.
Voiko tuo pitää paikkaansa, että 4 × 8 km lenkkeilyä viikossa, kun on painoa noin reippaasti pituuteen nähden ja vielä kotijumppaa lisäksi? Jotenkin tuntuu erikoiselta. Ilmeisestikin dieettisi on vääränlainen ja syöt liian vähän jotain ja liikaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni 1800 kaloria on aika paljon noinkin lyhyelle naiselle. Eli kaloreita voisi olla enintään 1500 päivässä. Liikunta ei kuluta niin paljon kaloreita kuin luullaan, en usko esim. tuota että kuluisi 700 kaloria liikuntaan.
Sinun mielestäsi ei nyt oikein ole synkassa tutkimustiedon kanssa. Et ole tainnut kuulla perusaineenvaihdunnasta ja ap vielä urheilee.
Yleensä lihominen johtuu liioista kaloreista mutta on myös aivolisäke- ja kilpirauhasperäistä lihomista ja sukupuolihormoneista riippuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kerrot kuinka paljon treenaat, mutta entäs muu liikkuminen päivän aikana? Teetkö istumatyötä? Paljonko tulee askeleita päivässä ilman juoksulenkkejä?
Monipuolisempi liikkuminen, eri lajit kannattaa kokeilla. Pyöräily esim on aika vaihtelevaa, syke nousee ja laskee. Hiihto talvella tosi hyvä.
Ja ruokavalioon en osaa ottaa kantaa, mutta toimiihan vatsasi säännöllisesti kerran päivässä?
Varmaan muuten on ”liian laiskaa”, (siis toimistotyö, ei hirveästi muuta aktiviteettia) ja siksi olenkin yrittänyt urheilla aina paljon. Vatsa toimii hyvin, sen kanssa ei ongelmaa, mutta huomaan että outo nestepöhö vaivaa ajoittain vaikka juon mielestäni normaalisti. Siis pöhötys ympäri vuoden, ei vain heltellä, ja huomaan sen käsivarsista kun iho jotenkin kiristyy. Ap
Ensinnäkin estrogeeni pitää saada alennettua ja testosteronin määrä lisättyä. Toiset ruuat sopivat siihen paremmin ja toiset taas huonommin. Stressitasot ja kortisoli pitää saada matalaksi.
Kyse ei ole vaihdevuosien aikana kaloreista vaan hormooneista ja jos jotain yrittää muuttaa ja saavuttaa, niin noihin on pyrittävä pääsemään käsiksi ja saada ne suotuisiksi itselleen. YouTubessa on aika paljon videoita mitä ruokia suositellaan, joten ehkä siirryt niihin enemmin kuin vähennät ruuan määrää liikaa.
Minäkin veikkaan, että sinulla on elimistössä tällä hetkellä liikaa stressihormoni kortisolia. Laihduttaminen itsessään on elimistölle aina stressitilanne, ja kun siihen lisää rankan liikunnan, kortisolin määrä senkun lisääntyy.
Itse olen 51-vuotias, ja joka ikinen vuosi laihdun kesälomalla, kun pääsen metsä- ja pihatöihin mökille. Pitkäkestoinen puuhastelu tontilla aamusta iltaan hävittää aina liiat sentit pois vyötäröltä, vaikka syön grilliruokia ja juon alkoholiakin. Sitten taas kun palaan istumatyöhön ja melko rankkaan liikuntaan 3-5 kertaa viikossa, paino alkaa nousta. Se juoksu- tai pyöräilylenkki töiden jälkeen ei vaan riitä painon pitämiseen hallinnassa, jos muuten istuu suunnilleen koko päivän ja töissä on stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni 1800 kaloria on aika paljon noinkin lyhyelle naiselle. Eli kaloreita voisi olla enintään 1500 päivässä. Liikunta ei kuluta niin paljon kaloreita kuin luullaan, en usko esim. tuota että kuluisi 700 kaloria liikuntaan.
Juoksun energiankulutusarvio on helppo laskea, jos palaa samaan paikkaan kuin lähti (eli koko matka ei ole ylä/alamäkeä tai myötä/vastatuulta, vaan nämä tavallaan kumoavat toisensa): juostu matka kilometreissä kertaa juoksijan paino kilogrammoina. Jos ap juoksee 8 km, kuluttaa se hänen painollaan 8 * 81 kcal = noin 650 kcal. Tämä arvio on selvästi tarkempi kuin esim. sykemittarin antama arvio energiankulutukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 54. Kokeilin sellaista, että tein kerran viikossa/kahdessa viikossa noin kolmen tunnin liikunnan: fillarointi 14km , kevyt yhteispeli noin tunnin ja takaisin kotiin noin 14km.
Lähdin kotoa klo 18.30 ja palasin klo 22.
Sellaisella itselläni lähti aineenvaihdunta käyntiin.
Muuten liikuin jonkin verran.Tio pitkä rupeama oli sellaista levollista omaa sijaa. Rentoutti henkisesti ja fyysisesti. Painottaisin, ettei liian kovia tehoja vaan rauhassa ja pitkään. Ja tossa tuli kivasti sosiaalinen osuus myös.
Kokeile aapee vaikka fillarointi/kävely ja uinti tai jos on jokin harrastelaji jossain, niin käy siellä.
Miten ne lääkkeet vaikuttaa? Voihan olla se, että et vaan laihdu? Parempi toki on syödä lääkkeet.
Pääasia on, että tekee, niin jaksaa ja voi paremmin.
Ap tässä. Olen siis ollut koko ikäni hoikka (tämä niille jotka väittää että ylensyön tai valehtelen syömiset), ja liikapaino tuli 5kk jakson aikana jolloin jouduin käyttämään tiettyä lääkettä. Liittyy ukettomuuteen/ahdistukseen. Lääke on jäänyt jo 1,5v sitten. Vain se ylipaino jäi. Elintavat on syömisen ja urheilun suhteen samat kuin silloin kun olen ollut hoikka. Tämän takia olenkin ihmeissäni miksi paino ei putoa.
Ärsyttää nämä jotkut pätijät jotka kommentoi siihen malliin että olisin ollut koko ikäni sohvalla makaava ryhävalas. Olen entinen sm-tason kilpaurheilija. Ap
Ei lääkkeistä liho, ruoka lihottaa. Korkeintaan turvotusta voi joistakin lääkkeistä tulla, mutta se katoaa, kun lopettaa lääkkeen käytön. Lääkkeet voivat lisätä ruokahalua.
Sitten, kun alat olla rehellinen itsellesi, niin painokin alkaa pudota. Verukkeita on niin helppo keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tuo pitää paikkaansa, että 4 × 8 km lenkkeilyä viikossa, kun on painoa noin reippaasti pituuteen nähden ja vielä kotijumppaa lisäksi? Jotenkin tuntuu erikoiselta. Ilmeisestikin dieettisi on vääränlainen ja syöt liian vähän jotain ja liikaa jotain.
Unohtanet että olen loistokunnossa, jaksan juosta oikein hyvin. Normisti (ei nyt korona-aikaan) juoksen jokusen puolimaratonin aina kesäkaudella. Juostessa en varsinaisesti körsi ylipainosta, mutta muistan kyllä sen että 15kg kevyempänä juoksu oli enemmän sellaista kevyttä liitämistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kokeilen vaihtaa urheilumuotoa, stressiä on toki valmiiksi ja juokseminen ilmeisesti stressaa kehoa lisää. Harmi, sillä se on ainoa laji mitä aidosti rakastan. Mutta kokeilen nyt Hiit-treeniä, ja varmaan pakko ottaa sali mukaan… inhoan syvästi saliharjoittelua.
Syömisen suhteen voin yrittää vielä tiristää. Herkkuja ei ole mutta osa proteiinista pitää ottaa proteiinirahkoista jne (olen lakto-ovo-vege joten proteiinia ei tule aina tarpeeksi). Ap
Entäpä jos yksinkertaisesti syöt liikaa proteiinia? Kuntosalitrendin ja lisäproteiinituotteiden esiinmarssi ajoittuu mielestäni hyvin samoihin aikoihin kuin lihavuusepidemian puhkeaminen. Nostellaan hetki kevyitä painoja, ja sitten ahdetaan proteiinipirtelöä sporttisena naamaan. Kunnon hikiurheilu sen sijaan vähenee vähenemistään..
Monista nuorista naisistakin on tullut merkillisen näköisiä tankkeja, joilta löytyy selvän ylipainon lisäksi leveät hartiat ja kunnon puunrunkoreidet. Sellainen kuulantyöntäjän vartalomalli on nykyään yleisempi kuin normaalipainoinen vartalo.
Vierailija kirjoitti:
Haisevaa roikkupeppua ei tuossa iässä korjata.
Kumpikaan näistä ei onneksi ole ongelmani. Peppu on itse asiassa lihaksikas ja vahva. Ap
Vierailija kirjoitti:
Juna meni jo. Älä viitsi enää, nolaat vaan itsesi.
??? Sä oot ite kyllä nolo.
Hyvinvointiin kannattaa panostaa koko elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 54. Kokeilin sellaista, että tein kerran viikossa/kahdessa viikossa noin kolmen tunnin liikunnan: fillarointi 14km , kevyt yhteispeli noin tunnin ja takaisin kotiin noin 14km.
Lähdin kotoa klo 18.30 ja palasin klo 22.
Sellaisella itselläni lähti aineenvaihdunta käyntiin.
Muuten liikuin jonkin verran.Tio pitkä rupeama oli sellaista levollista omaa sijaa. Rentoutti henkisesti ja fyysisesti. Painottaisin, ettei liian kovia tehoja vaan rauhassa ja pitkään. Ja tossa tuli kivasti sosiaalinen osuus myös.
Kokeile aapee vaikka fillarointi/kävely ja uinti tai jos on jokin harrastelaji jossain, niin käy siellä.
Miten ne lääkkeet vaikuttaa? Voihan olla se, että et vaan laihdu? Parempi toki on syödä lääkkeet.
Pääasia on, että tekee, niin jaksaa ja voi paremmin.
Ap tässä. Olen siis ollut koko ikäni hoikka (tämä niille jotka väittää että ylensyön tai valehtelen syömiset), ja liikapaino tuli 5kk jakson aikana jolloin jouduin käyttämään tiettyä lääkettä. Liittyy ukettomuuteen/ahdistukseen. Lääke on jäänyt jo 1,5v sitten. Vain se ylipaino jäi. Elintavat on syömisen ja urheilun suhteen samat kuin silloin kun olen ollut hoikka. Tämän takia olenkin ihmeissäni miksi paino ei putoa.
Ärsyttää nämä jotkut pätijät jotka kommentoi siihen malliin että olisin ollut koko ikäni sohvalla makaava ryhävalas. Olen entinen sm-tason kilpaurheilija. ApEi lääkkeistä liho, ruoka lihottaa. Korkeintaan turvotusta voi joistakin lääkkeistä tulla, mutta se katoaa, kun lopettaa lääkkeen käytön. Lääkkeet voivat lisätä ruokahalua.
Sitten, kun alat olla rehellinen itsellesi, niin painokin alkaa pudota. Verukkeita on niin helppo keksiä.
En jaksa vastata, et selvästi ole lukenut viestejäni lainkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kokeilen vaihtaa urheilumuotoa, stressiä on toki valmiiksi ja juokseminen ilmeisesti stressaa kehoa lisää. Harmi, sillä se on ainoa laji mitä aidosti rakastan. Mutta kokeilen nyt Hiit-treeniä, ja varmaan pakko ottaa sali mukaan… inhoan syvästi saliharjoittelua.
Syömisen suhteen voin yrittää vielä tiristää. Herkkuja ei ole mutta osa proteiinista pitää ottaa proteiinirahkoista jne (olen lakto-ovo-vege joten proteiinia ei tule aina tarpeeksi). Ap
"olen lakto-ovo-vege joten proteiinia ei tule aina tarpeeksi"
Olen kyllä eri mieltä. Varmasti saat riittävästi proteiinia tuolla ruokavaliolla. Mä ole lakto-vege eikä ole proteiinista pulaa. Proteiinia tulee jo vihreistä kasviksistakin paljon (tosiasia, jota ei yleisesti tiedetä). Todennäköisesti syöt aivan liikaa proteiinia.
Naisten laihdutustapa on liki aina väärä. Kirja hormonidieetti on paras neuvo. Kaikki laihdutusohjeet on tehty miehille joilla toimii tuo laihdutusmatemaatiikka. Naisilla se ei toimi. Varsinkaan keski-ikäisillä naisilla.