Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ylläpidätte motivaatiota laihduksessa? Hitsi, aina päädyn syömään yliäyräiden. Lääkäri kehotti pudottamaan ainakin 25kg, koska sokerit...

Vierailija
29.06.2021 |

Tosi vaikeaa.
Jotenkin ne makuorgasmit vie järjen, ja kaiken motivaation pöntöstä alas :(

Vinkkejä? Pakko saada tulosta ennen seuraavaa käyntiä

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrasta monipuolisesti liikuntaa ja syö hyvää ruokaa. Eli älä kiellä itseltäsi mitään ruokaa. Syö pienemmiltä lautasilta ja älä pidä itseäsi nälässä. Syö vaikka useammin ja vähemmän. Syö paljon niitä kasviksia. Tee salaateista herkkuja, lisää vaikka etikkaa ja suolaa tai ruokaöljyä ja suolaa.

Vähennä välipaloja ja kaikkia hiilihydraattipitoisia ruokia. Itse pääsin täysin eroon sokerikoukusta kun aloin syömään pelkkiä aterioita eli proteiinia, kasviksia ja hiilihydraattia kylkeen enkä syö enää mitään aamupalaa tai välipalaa.

Näillä ajatuksilla laihduin itse (ei tosin ollut ylipainoa koskaan). Välillä otan kuukausia kaapissa olleita suklaita, karkkeja sun muita esiin, syön 4-10 herkkua yleensä ja laitan pois koko herkkukasan. Sipsiä syön yleensä koko pussin ja siksi ostan 100 gramman pussin mielellään. Joskus ostan isommankin pussin kunhan pääasiassa arjessa en noin tee.

Kokeile hieman muuttaa ruokailutottumuksia ja unohda kaikki periaatteet paitsi se, että saat kasviksia tarpeeksi. Hanki vaikka kalorinlaskentaohjelma ja keittiövaaka niin näet käytännössä paljonko syöt.

Älä lähde mitään vähentämään saman tien mukaanlukien kalorinsaantia vaan hitaasti. Lisää liikuntaa myös hitaasti niin ettet kyllästy. Kun haluat vaikka jäätelön niin mene kauppaan ja osta heti se jäätelö. Yhden jäätelön jälkeen himo menee saman tien pois, et tarvitse toista.

Normaalipainossa on helppo jo pysyä vaikka herkuttelisikin vaikka joka päivä. Itse syön tasan mitä haluan ja salaisuus on se, että kun en koskaan kiellä itseltäni mitään niin minulla ei käytännössä ole liiallisia himoja vaan se jäätelö/sipsi/keitetty parsakaali/nuudeli/surimi/salaatti/oliivi/juusto/pasta/häränsilmäkananmuna riittää. Tuossakin on monta ihan tavallista ruokaa jotka ovat itselleni herkkuja.

Vierailija
62/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulla  ylläpitää se etten tahdo kokea jatkuvasti syömismorkkista ahmimiskohtauksen jälkeen. tahdon vaan että voin nauttia ruuasta kokonaisuudessaan, kokatessa, syödessä ja vielä sen jälkeen. että olis ravittu ja onnistunut olo. inhottaa se tunkkainen  olo kun maha on kireä ja väsyttää

Minä taas tunnen mielihyvää, kun vatsa on täpötäynnä kaikkea hyvää. Hankalaa, kun pitää syödä kasviksia paljon ja aina jää ruuan jälkeen nälkä. Yritän noudattaa diabeetikon ruokavaliota

Ap

Tee jotain muuta sellaista, josta tunnet mielihyvää. Lähde liikkeelle, tapaa ihmisiä, nauti elämästäsi jollakin muulla tavalla kuin täyttämällä mahaasi.

Tähän pätee vähän sama kuin alkoholismiin. Siitä pääsee eroon vasta sitten, kun elämän keskipiste ei ole enää pullo ( tai ruoka) eikä suunta ole sitä kohti tai siitä pois. Hanki elämääsi jotain muuta sisältöä.

Ok. Ei ole vuosiin ollut muuta elämää kuin ruoka. Ei muuta iloa..

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan kauniita, hoikkia somevaikuttajia. Kun katselen heidän kuviaan ja omia vanhoja kuviani, alkaa oma kroppa ällöttää eikä tee mieli herkutella. Jo kilon pudotus näkyy vartalossa ja innostaa jatkamaan. Käyn joka aamu vaa’alla ja katson itseäni peilistä alasti. Jos syön jotain lihottavaa, mietin syödessä, mitä se tekee minulle, eikä se tunnu enää houkuttavalta. Kyse on psyykkauksesta siis. Pudotin jo kolme kiloa, viisi jäljellä.

Ei ole vaakaa.. Vielä.

Hankalaa, kun olen nyt työtön, niin olen vaan kotona, syömässä.

En voi tehdä 1 annos ruokaa kerralla, koska lapset kesän kotona AP

Vierailija
64/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö noita makuorgasmeja tunnista muut kuin ylipainoiset?

Tunnistan kyllä ja olen normaalipainossa, kokoa 34 ja 166 cm pitkä. Olen aina syönyt juuri sitä mikä on hyvää, mutta sen kokoisen annoksen, että tulen täyteen. Olen myös kokki ja osaan tehdä hyvää ruokaa.

Ruoka on todella niin hyvää, että on hyvän seksin veroista ja yksi elämän suurimmista nautinnoista. Siksi mitään ei pidä kieltää vaan syödä sitä mikä on hyvää ja tehdä terveellisestä ruoasta se pääasiallinen hyvä.

Eli jos oikeasti tykkäät jostain terveellisestä kuten kalasta niin tee siitä herkku: lisää suolaa ja mausteita. Tee lohisalaatti ja nauti joka suupalasta. Jos ei riitä niin kävele kauppaan ja osta jotain herkkua.

Illalla käy kävelemässä, nostele painoja, siivoa, nauti elämästä ja hyvästä ruoasta kauniissa kodissa. Älä yritä ylläpitää mitään ihmeen ruokavaliota vaan suunnittele joka päivälle vaikka pari lämmintä ateriaa salaatteineen.

Syö aamupalaa ja välipalaa jos tosissaan tykkäät niistä, mikään pakko ei ole. Paastoaminen on ihan hyväkin juttu aamusta, illasta tai päivällä, jos ei ole nälkä niin ei ole mitään sääntöjä olemassa siitä koska on syötävä.

Vierailija
65/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulla  ylläpitää se etten tahdo kokea jatkuvasti syömismorkkista ahmimiskohtauksen jälkeen. tahdon vaan että voin nauttia ruuasta kokonaisuudessaan, kokatessa, syödessä ja vielä sen jälkeen. että olis ravittu ja onnistunut olo. inhottaa se tunkkainen  olo kun maha on kireä ja väsyttää

Minä taas tunnen mielihyvää, kun vatsa on täpötäynnä kaikkea hyvää. Hankalaa, kun pitää syödä kasviksia paljon ja aina jää ruuan jälkeen nälkä. Yritän noudattaa diabeetikon ruokavaliota

Ap

Minkälainen se sinun diabeetikon ruokavalio on?

Googlen kuvahaulla löytyy, diabetes ruokavalio esimerkki,

Se 1400 kcal ruokavalio. No, joka päivä menee yli 2400,..

Ap

Liian vähän kaloreita. Siksi ratkeat. Jos kerran tuolla et onnistu, vaihda strategiaa. Syö vaikka 2000 kcal ja kävele joka päivä 30-60min.

Vierailija
66/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Diabeetikon ruokavaliossa saa syödä PALJON ja usein. Ei tietty niitä herkkuja, vaan ne on vaihdettu marjoihin ja hedelmiin. Sokeriarvoja saat alas vaikka reippailla kävelylenkeillä.

Olin 2 vuotta sitten samassa tilanteessa, ja jo esidiabetes diagnoosin saaminen oli järkytys, se sai liikkeelle ja muuttamaan suuntaa.

Arvojasi en tiedä mutta lääkärithän haluaa aloittaa heti lääkityksen, määräävät diabeteshoitajalle ja ravitsemusterapeutille - onko nämä kaikki jäänyt sulta pois?

Itse sain puoli vuotta aikaa muuttaa elintapoja ennen lääkitystä ja se onneksi riitti. Nyt sokeriarvot ja paastosokerit ihan normaalit, enkä joutunut aloittamaan lääkitystä koskaan. Kävin säännöllisesti vain kävelyllä, muuta liikuntaa en harrastanut. Nyt painoa pois 26kg.

Tsemppiä matkaan!

Vierailija
67/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraan kauniita, hoikkia somevaikuttajia. Kun katselen heidän kuviaan ja omia vanhoja kuviani, alkaa oma kroppa ällöttää eikä tee mieli herkutella. Jo kilon pudotus näkyy vartalossa ja innostaa jatkamaan. Käyn joka aamu vaa’alla ja katson itseäni peilistä alasti. Jos syön jotain lihottavaa, mietin syödessä, mitä se tekee minulle, eikä se tunnu enää houkuttavalta. Kyse on psyykkauksesta siis. Pudotin jo kolme kiloa, viisi jäljellä.

Ei ole vaakaa.. Vielä.

Hankalaa, kun olen nyt työtön, niin olen vaan kotona, syömässä.

En voi tehdä 1 annos ruokaa kerralla, koska lapset kesän kotona AP

Syö pieniltä lautasilta esim. leipälautaselta ja sen verran, että olet kylläinen. Unohda kaikenlaiset vertailut, niistä tulee vain paha olo turhaan. Olet hyvä just noin, nyt tarvitsee enää syödä kuin kuninkaallinen, opettele tekemään ravintolatason ruokaa ja käytät myös rasvaa, suolaa ja sokeria. Et tarvitse enää herkkuja mihinkään.

Vierailija
68/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekuri, selkeät etukäteen mietityt annokset ja säännöllinen ruokailurytmi. Jos et osaa olla syömättä kattilallista pastaa kerralla, niin teet ruokaa vain yhden annoksen kerrallaan. Mittaat sen pastan määrän aina vaa'alla, koska silmä valehtelee.

Säännöllinen ruokarytmi auttaa jaksamaan vaikka olisikin aterioiden välillä nälkä. Nälkä on kuitenkin normaali olotila. Nälän tunteen saa pois juomalla vettä.

Ja nälkä vain kasvaa pastaa syömällä.

No jos pasta on ongelma, niin ei sitten syö sitä. Se on vain yksi energialisuke, joka on mainittu diabetesruokavaliossa ja moni keittää pastaa silmämääräisesti tarkan mittauksen sijaan. Pastaakin on erilaista, täysjyvää, kikherne jne.

Pasta nostaa nopeasti verensokeria, joten ei sovi diabeetikon syömisiin. Täysjyvä tai hernepasta ei muuta sitä asiaa.

Pahoittelut, että olen saanut väärää tietoa. Diabetesliiton sivuilla lukee näin:

Täysjyväviljatuotteita, kuten leipiä tai puuroja, on hyvä syödä monipuolisesti päivittäin. Ne ovat erinomaisia kuidun lähteitä, jonka lisäksi ne sisältävät vitamiineja ja kivennäisaineita. Perunaa, pastaa, ohra-, kaura- tai riisilisäkettä voi syödä pääruokien ohessa.

https://www.diabetes.fi/terveydeksi/syominen/diabetes_ja_ruokavalio/poh…

Jos diabetesliittoa ei voi käyttää tiedonlähteenä, niin mitä sitten.

Minusta tuolla kerrotaan vain tavallisista ravintosuosituksista. Eikö diabeetikoille siis ole mitään erillisiä ohjeita? (T. eri)

Suomessa 2-tyypin diabetesta ei hoideta ruokavaliolla vaan lääkkeillä. Muualla maailmassa on toisin ja ehkä se joskus tännekin tulee.

Vierailija
69/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekuri, selkeät etukäteen mietityt annokset ja säännöllinen ruokailurytmi. Jos et osaa olla syömättä kattilallista pastaa kerralla, niin teet ruokaa vain yhden annoksen kerrallaan. Mittaat sen pastan määrän aina vaa'alla, koska silmä valehtelee.

Säännöllinen ruokarytmi auttaa jaksamaan vaikka olisikin aterioiden välillä nälkä. Nälkä on kuitenkin normaali olotila. Nälän tunteen saa pois juomalla vettä.

No jos pasta on ongelma, niin ei sitten syö sitä. Se on vain yksi energialisuke, joka on mainittu diabetesruokavaliossa ja moni keittää pastaa silmämääräisesti tarkan mittauksen sijaan. Pastaakin on erilaista, täysjyvää, kikherne jne.

Pasta nostaa nopeasti verensokeria, joten ei sovi diabeetikon syömisiin. Täysjyvä tai hernepasta ei muuta sitä asiaa.

Pahoittelut, että olen saanut väärää tietoa. Diabetesliiton sivuilla lukee näin:

Täysjyväviljatuotteita, kuten leipiä tai puuroja, on hyvä syödä monipuolisesti päivittäin. Ne ovat erinomaisia kuidun lähteitä, jonka lisäksi ne sisältävät vitamiineja ja kivennäisaineita. Perunaa, pastaa, ohra-, kaura- tai riisilisäkettä voi syödä pääruokien ohessa.

Minusta tuolla kerrotaan vain tavallisista ravintosuosituksista. Eikö diabeetikoille siis ole mitään erillisiä ohjeita? (T. eri)

Suomessa 2-tyypin diabetesta ei hoideta ruokavaliolla vaan lääkkeillä. Muualla maailmassa on toisin ja ehkä se joskus tännekin tulee.

Diabetesliiton suosituksissa pääpaino on hiilareissa ja sopimattomissa rasvoissa. Lääkkeiden menekki on taattu.

Vierailija
70/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Aika vähältä tuo 1400 kcal kuulostaa. Jos tosiaan lasket kaloreita, niin suosittelen suhtautumaan siihen rennon vakavasti. Älä tee laihduttamisesta elämäsi keskipistettä vaan sivutuote. Painota elämäsi mielummin harrastuksiin, työhön, sosialisoimiseen, jne.

Ei myöskään kannata tiputtaa kilokaloreita kerrasta 2400 kcal -> 1400 kcal. Kehosi ja mielesi eivät ole tottuneet näin rajuun pudotukseen. Vähennä kaloreita pikkuhiljaa eli syö vaikka näin:

1. päivä: 2400 kcal

2. päivä: 2300 kcal

3. päivä: 2200 kcal

...

9. päivä: 1600 kcal

10. päivä: 1500 kcal

Vajaassa kahdessa viikossa kannattaa totutella keho pienempään kilokalorimäärään. On myös tärkeää saada nuo kalorit terveellisestä ruosta. 1500 kcal tulee helposti täyteen jollain sipsipussilla ja suklaalevyllä, mikä ei pidä nälkää. Mielummin syö 1300 kcal terveellistä, kasvispitoista ruokaa ja 200 kcal voit käyttää jälkiruokaan (esim. jäätelöä).

Ei ole työtä, ystäviä, harrastuksia

Ap

Vierailija
71/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaa’an avulla. Olen mies joka pudotti painoa 90->73kg vuosi sitten ja jos vaaka sanoo 75kg niin pitää alkaa huomioimaan miten liikkuu ja syö. En harrasta diettiä vaan 8:16 paastoa.

Vierailija
72/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole laihdutus vaan elämäntapamuutos. Laihdutus on väliaikainen dieetti. Järkevämpää olisi pudottaa paino mahdollisimman pysyvästi. Jos ajattelet että nyt laihdutan, niin ei tule onnistumaan.

Vierailija
73/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on elintapasairaus. Kannattaa lukea diabeteksesta enemmän. Motivaatiota hoitaa itsesi kuntoon voisi sillä nousta.

Monella juurikin elämäntavan muuttaminen parantaa.

Ei kannata hankkiutua huonompaan kuntoon .

Voit hankkiutua oikein hyvään kuntoon, kun haluat ja toimit sen mukaan. Ota vaikka kolmen vuoden tavoite.

Sinulla on nyt tämä elämä. Nythän tämä on, eikä eilen.

Mitä sinä elämästäsi haluat?

En ainakaan laihduttaa, hirveää kärsimystä..

Ap

Vierailija
74/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Aika vähältä tuo 1400 kcal kuulostaa. Jos tosiaan lasket kaloreita, niin suosittelen suhtautumaan siihen rennon vakavasti. Älä tee laihduttamisesta elämäsi keskipistettä vaan sivutuote. Painota elämäsi mielummin harrastuksiin, työhön, sosialisoimiseen, jne.

Ei myöskään kannata tiputtaa kilokaloreita kerrasta 2400 kcal -> 1400 kcal. Kehosi ja mielesi eivät ole tottuneet näin rajuun pudotukseen. Vähennä kaloreita pikkuhiljaa eli syö vaikka näin:

1. päivä: 2400 kcal

2. päivä: 2300 kcal

3. päivä: 2200 kcal

...

9. päivä: 1600 kcal

10. päivä: 1500 kcal

Vajaassa kahdessa viikossa kannattaa totutella keho pienempään kilokalorimäärään. On myös tärkeää saada nuo kalorit terveellisestä ruosta. 1500 kcal tulee helposti täyteen jollain sipsipussilla ja suklaalevyllä, mikä ei pidä nälkää. Mielummin syö 1300 kcal terveellistä, kasvispitoista ruokaa ja 200 kcal voit käyttää jälkiruokaan (esim. jäätelöä).

Ei ole työtä, ystäviä, harrastuksia

Ap

Ongelmasi taitaa olla enemmän tekemisen puute tai jopa masennus. Mieti siltä kannalta mikä oli kivaa lapsena tai nuorena. Tee sitä. Ole kuin lapsi taas, ihmettele ja nauti. Osta vain kauniita vaatteita, tauluja, tee hyvää ruokaa, leiki lasten kanssa, unohda muut eli jotkut tyhmät aikuisten "säännöt". Paitsi toki millä maksaa kämppä, laskut ja ruoka perheelle, ne välttämättömät.

Sinulta puuttuu nyt elämänilo ja tarvitset sitä taas. Käy vaikka läheisessä vähän oudommassa kaupungissa ostoksilla. Katso lähimmän aikuisopiston lehteä ja valitse sieltä joku kurssi. Hanki joku pelisovellus tai kielisovellus, opettele uutta kieltä.

Hylkää kaikki joka tuntuu tyhmältä, valitse kaikkea uutta, katso leffoja ja sarjoja. Kokeile eri urheilulajeja...vaihtoehtoja on loputtomiin. Voit jopa löytää ystäviä noiden asioiden kautta tai uuden kumppanin.

Vierailija
75/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen Krugerin Sugarel-nestemäistä makeutusainetta. Vain 1 kcal/100 g ja on edullista. Saa rasvattoman jogurtin, rahkan, marjat ym. maistumaan tosi herkullisilta.

Syöt ruokaa, josta maku on poistettu rasva poistamalla. Sitten käytät keinotekoista makeutusta jotain makua saadaksesi. Mitähän järkeä tuossa on. Laihtumista se ei edistä, päinvastoin.

Vierailija
76/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1970-luvulla neuvottiin välttämään hiilihydraatteja, nyt pitäisi lääkkeillä laskea sokeriarvoja.

Vierailija
77/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Diabeetikon ruokavaliossa saa syödä PALJON ja usein. Ei tietty niitä herkkuja, vaan ne on vaihdettu marjoihin ja hedelmiin. Sokeriarvoja saat alas vaikka reippailla kävelylenkeillä.

Olin 2 vuotta sitten samassa tilanteessa, ja jo esidiabetes diagnoosin saaminen oli järkytys, se sai liikkeelle ja muuttamaan suuntaa.

Arvojasi en tiedä mutta lääkärithän haluaa aloittaa heti lääkityksen, määräävät diabeteshoitajalle ja ravitsemusterapeutille - onko nämä kaikki jäänyt sulta pois?

Itse sain puoli vuotta aikaa muuttaa elintapoja ennen lääkitystä ja se onneksi riitti. Nyt sokeriarvot ja paastosokerit ihan normaalit, enkä joutunut aloittamaan lääkitystä koskaan. Kävin säännöllisesti vain kävelyllä, muuta liikuntaa en harrastanut. Nyt painoa pois 26kg.

Tsemppiä matkaan!

Vaihdoit siis "herkut" sokeriin hedelmien muodossa.  Kenenkään ei ole järkevää syödä paljon ja usein. Jos tuollainen tarve on, niin kyllä vikaa on ruokavaliossa ja paljon.

Vierailija
78/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö noita makuorgasmeja tunnista muut kuin ylipainoiset?

Itse asiassa lihavuus vaikuttaa niihin nälkähormoneihin joilla syömistä säädellään. Lihavalla on aina nälkä.

Vierailija
79/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutama helppo vinkki:

-Nyt on loistavat kelit. Lisää päivääsi liikuntaa. Ei tarvitse mennä salille jos et halua. Luontoon liikkumaan yksin, perheenä, lasten/koiran/mummon/kummilapsen kanssa. Pelkkä kävely riittää. Myös uiminen on hyvä liikuntamuoto. Järvessäkin voi tehdä vesijumppaa. Kaikki liike on plussaa!

- Jätä pois kalorilliset juomat eli limut, mehut, maito, piimä, alkoholit. Tähän pystyy kuka vaan. Nestemäisessä muodossa on tosi helppo saada jopa satoja ylimääräisiä kaloreita

- Seuraava vaihe on vaihtaa leivänpäälliset kasviksiin/jättää kokonaan pois. Itse rakastan leipää mutta kaikki päälliset (paitsi voi) on mielestäni aika yhdentekeviä. Lisäksi leikkeleet ja juustot yleensä sisältävä kamalasti suolaa.

Vierailija
80/136 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tsemppiä matkaan!

Vaihdoit siis "herkut" sokeriin hedelmien muodossa.  Kenenkään ei ole järkevää syödä paljon ja usein. Jos tuollainen tarve on, niin kyllä vikaa on ruokavaliossa ja paljon.

Höpöhöpö. Älä puhu satuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän