Miten ylläpidätte motivaatiota laihduksessa? Hitsi, aina päädyn syömään yliäyräiden. Lääkäri kehotti pudottamaan ainakin 25kg, koska sokerit...
Tosi vaikeaa.
Jotenkin ne makuorgasmit vie järjen, ja kaiken motivaation pöntöstä alas :(
Vinkkejä? Pakko saada tulosta ennen seuraavaa käyntiä
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on elintapasairaus. Kannattaa lukea diabeteksesta enemmän. Motivaatiota hoitaa itsesi kuntoon voisi sillä nousta.
Monella juurikin elämäntavan muuttaminen parantaa.
Ei kannata hankkiutua huonompaan kuntoon .
Voit hankkiutua oikein hyvään kuntoon, kun haluat ja toimit sen mukaan. Ota vaikka kolmen vuoden tavoite.Sinulla on nyt tämä elämä. Nythän tämä on, eikä eilen.
Mitä sinä elämästäsi haluat?
En ainakaan laihduttaa, hirveää kärsimystä..
Ap
Eli ihan turhaan teit tämänkin aloituksen! Ala mättää sitä metformiinia naamaan ja ruokaorgasmit jatkukoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla ylläpitää se etten tahdo kokea jatkuvasti syömismorkkista ahmimiskohtauksen jälkeen. tahdon vaan että voin nauttia ruuasta kokonaisuudessaan, kokatessa, syödessä ja vielä sen jälkeen. että olis ravittu ja onnistunut olo. inhottaa se tunkkainen olo kun maha on kireä ja väsyttää
Minä taas tunnen mielihyvää, kun vatsa on täpötäynnä kaikkea hyvää. Hankalaa, kun pitää syödä kasviksia paljon ja aina jää ruuan jälkeen nälkä. Yritän noudattaa diabeetikon ruokavaliota
ApMinkälainen se sinun diabeetikon ruokavalio on?
Googlen kuvahaulla löytyy, diabetes ruokavalio esimerkki,
Se 1400 kcal ruokavalio. No, joka päivä menee yli 2400,..
ApAika vähältä tuo 1400 kcal kuulostaa. Jos tosiaan lasket kaloreita, niin suosittelen suhtautumaan siihen rennon vakavasti. Älä tee laihduttamisesta elämäsi keskipistettä vaan sivutuote. Painota elämäsi mielummin harrastuksiin, työhön, sosialisoimiseen, jne.
Ei myöskään kannata tiputtaa kilokaloreita kerrasta 2400 kcal -> 1400 kcal. Kehosi ja mielesi eivät ole tottuneet näin rajuun pudotukseen. Vähennä kaloreita pikkuhiljaa eli syö vaikka näin:
1. päivä: 2400 kcal
2. päivä: 2300 kcal
3. päivä: 2200 kcal
...
9. päivä: 1600 kcal
10. päivä: 1500 kcal
Vajaassa kahdessa viikossa kannattaa totutella keho pienempään kilokalorimäärään. On myös tärkeää saada nuo kalorit terveellisestä ruosta. 1500 kcal tulee helposti täyteen jollain sipsipussilla ja suklaalevyllä, mikä ei pidä nälkää. Mielummin syö 1300 kcal terveellistä, kasvispitoista ruokaa ja 200 kcal voit käyttää jälkiruokaan (esim. jäätelöä).
Ei ole työtä, ystäviä, harrastuksia
Ap
Ja syömällä yrität ratkaista tätä ongelmaa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri määräsi minulle 2-tyypin diabetekseen samantien lääkettä, jonka vaikuttava aine on metformiinihydrokloridi. Ei tarvitse erikseen laihduttaa, paino putoaa, koska aineenvaihdunta normalisoituu ja insuliinin heittelyt minimoituu.
Diabeetikolle laihduttaminen saattaa olla mahdotonta juuri siksi, että insuliiniaineenvaihdunta on niin pielessä, että elimistö ei ryhdy kuluttamaan omaa rasvaa, vaan päinvastoin lisää sitä.
Alapeukkuja siksi, että on löydetty lääke, joka auttaa?
Ei, vaan sun laiskuudelle tehdä asioiden eteen yhtään mitään. D2 on elitapasairaus.
Ainoastaan laihduttamisen lopettaminen tehosi. Muutin siis koko elämäntavan ja siirryin pääosin vegaaniseen ruokavalioon (=syön vain itse saalistamiani/keräämiäni eläintuotteita, kaikki muu vegeä). Ruokaperäiset mielihalut ja himot hävisivät viikossa, sokerikoukku kahdessa-kolmessa. Nyt herkuttelen ja syön paremmin ja enemmän kuin koskaan ja painoa on tippunut puolessa vuodessa 10kg, ehkä jopa enemmänkin kun energiaa on niin paljon enemmän ja olen saanut aivan kauheasti lihasmassaa kun puuhastelen niin paljon raskaita pihatöitä ja olen innostunut nostelemaan painoja (ennen en liikkunut ollenkaan).
Vierailija kirjoitti:
Rajoita hiilarit johonkin alle 70g päivässä, niin saat sokerit jo paljon paremmaksi. Hiilarit on syy sokeritasapainoihin. Ihmisen kyky polttaa hiilihydraattia heikkenee vanhetessa, ja syntyy insuliiniresistenssiä joka tuo omat ongelmansa. (nälkä heti ruokailun jälkeen ja nälkä yleensä). Kun keho toimii oikein, et tunne nälkää kuin todella pitkien paastojen jälkeen. Nykyinen ruokakolmio on se joka sairastuttaa ihmiset. Riisit perunat ja makaroonit tuhoaa ihmisten verisuonet ja elimistön.
Olin ketolla ja vhh ruokavaliolla vuoden ja pilasin suolistoni. Nyt vaikea IBD.
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua laihtua, niin eihän se onnistu. Vääränlainen ruokavalio on addiktio, ja sinun putää haluta enemmän terveyttä ja laihuutta, kuin pullaa ja sipsiä.
Ap nimenomaan kysyi, miten ylläpitää motivaatiota. Oliko sulla muutakin neuvoa, kuin että pitää haluta? Kun ei vaan halua!
En ole ap, mutta en halua terveyttä ja laihuutta enemmän kuin täyttä vatsaa (en syö pullaa ja sipsejä), joten ymmärrän ap:n ongelman enemmän kuin hyvin.
Ensin sun pitää lakata huijaamasta ja sabotoimasta itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla ylläpitää se etten tahdo kokea jatkuvasti syömismorkkista ahmimiskohtauksen jälkeen. tahdon vaan että voin nauttia ruuasta kokonaisuudessaan, kokatessa, syödessä ja vielä sen jälkeen. että olis ravittu ja onnistunut olo. inhottaa se tunkkainen olo kun maha on kireä ja väsyttää
Minä taas tunnen mielihyvää, kun vatsa on täpötäynnä kaikkea hyvää. Hankalaa, kun pitää syödä kasviksia paljon ja aina jää ruuan jälkeen nälkä. Yritän noudattaa diabeetikon ruokavaliota
ApAika vähältä tuo 1400 kcal kuulostaa. Jos tosiaan lasket kaloreita, niin suosittelen suhtautumaan siihen rennon vakavasti. Älä tee laihduttamisesta elämäsi keskipistettä vaan sivutuote. Painota elämäsi mielummin harrastuksiin, työhön, sosialisoimiseen, jne.
Ei myöskään kannata tiputtaa kilokaloreita kerrasta 2400 kcal -> 1400 kcal. Kehosi ja mielesi eivät ole tottuneet näin rajuun pudotukseen. Vähennä kaloreita pikkuhiljaa eli syö vaikka näin:
...
Vajaassa kahdessa viikossa kannattaa totutella keho pienempään kilokalorimäärään. On myös tärkeää saada nuo kalorit terveellisestä ruosta. 1500 kcal tulee helposti täyteen jollain sipsipussilla ja suklaalevyllä, mikä ei pidä nälkää. Mielummin syö 1300 kcal terveellistä, kasvispitoista ruokaa ja 200 kcal voit käyttää jälkiruokaan (esim. jäätelöä).
ApJa syömällä yrität ratkaista tätä ongelmaa?!
Miten tulit tällaiseen päätelmään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTee jotain muuta sellaista, josta tunnet mielihyvää. Lähde liikkeelle, tapaa ihmisiä, nauti elämästäsi jollakin muulla tavalla kuin täyttämällä mahaasi.
Tähän pätee vähän sama kuin alkoholismiin. Siitä pääsee eroon vasta sitten, kun elämän keskipiste ei ole enää pullo ( tai ruoka) eikä suunta ole sitä kohti tai siitä pois. Hanki elämääsi jotain muuta sisältöä.
Ok. Ei ole vuosiin ollut muuta elämää kuin ruoka. Ei muuta iloa..
Ap
Peukutin siksi, että arvostan ap'n rehellisyyttä. Siitä on hyvä alkaa. Täällä onkin tullut jo paljon hyviä neuvoja. Toivott. löydät sieltä itsellesi sopivia. Olisi kiva kuulla myöhemmin miten on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajoita hiilarit johonkin alle 70g päivässä, niin saat sokerit jo paljon paremmaksi. Hiilarit on syy sokeritasapainoihin. Ihmisen kyky polttaa hiilihydraattia heikkenee vanhetessa, ja syntyy insuliiniresistenssiä joka tuo omat ongelmansa. (nälkä heti ruokailun jälkeen ja nälkä yleensä). Kun keho toimii oikein, et tunne nälkää kuin todella pitkien paastojen jälkeen. Nykyinen ruokakolmio on se joka sairastuttaa ihmiset. Riisit perunat ja makaroonit tuhoaa ihmisten verisuonet ja elimistön.
Varmaan turha edes kysyä, mitä ihmettä mahdoit syödä vhh-ruokavaliolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApDiabeetikon ruokavaliossa saa syödä PALJON ja usein. Ei tietty niitä herkkuja, vaan ne on vaihdettu marjoihin ja hedelmiin. Sokeriarvoja saat alas vaikka reippailla kävelylenkeillä.
Olin 2 vuotta sitten samassa tilanteessa, ja jo esidiabetes diagnoosin saaminen oli järkytys, se sai liikkeelle ja muuttamaan suuntaa.
Arvojasi en tiedä mutta lääkärithän haluaa aloittaa heti lääkityksen, määräävät diabeteshoitajalle ja ravitsemusterapeutille - onko nämä kaikki jäänyt sulta pois?
Itse sain puoli vuotta aikaa muuttaa elintapoja ennen lääkitystä ja se onneksi riitti. Nyt sokeriarvot ja paastosokerit ihan normaalit, enkä joutunut aloittamaan lääkitystä koskaan. Kävin säännöllisesti vain kävelyllä, muuta liikuntaa en harrastanut. Nyt painoa pois 26kg.
Tsemppiä matkaan!Vaihdoit siis "herkut" sokeriin hedelmien muodossa. Kenenkään ei ole järkevää syödä paljon ja usein. Jos tuollainen tarve on, niin kyllä vikaa on ruokavaliossa ja paljon.
Älä viisastele. Homma toimi joka tapauksessa. Syön pieniä annoksia ja usein, noin 4krt. päivässä. Jos sinä haluat kieltää itseltäsi vitamiinit sivuuttamalla marjat ja hedelmät niin siitä vaan. Ja kyllähän sä tiedät että luontaista sokeria on liki jokaisessa suupalassa, jätätkö nekin syömättä? Siis kurkut, mansikat, jne. Puhutaan mielummin syödyn ruoan määristä kuin yksittäisistä ruoka-aineista, jooko? Missään en sanonut syöväni paljon, kyllä mun kalorit pyörii 1600-2000 joka päivä, riippuen liikunnan määrästä. Ja noilla kaloreilla saa syödä jo todella paljon, toki pizzaan ne ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan turha edes kysyä, mitä ihmettä mahdoit syödä vhh-ruokavaliolla?
Kasviksia, lihaa, munia, kovia rasvoja.
Vhh-ruokavaliolla ei saa tarpeeksi antioksidantteja eikä vitamiineja koska hedelmät ja mm. hernekasvit jäävät pois. Myös d-vitamiinitasot ja kalsiumarvot laskivat, kun maitotuotteet jäivät vähiin. Täysjyväviljan käyttö kiellettiin ruokavaliossa mutta sen saamattomuus aiheutti ummetusta ja limaisia ulosteita.
Ehkä sopii elämäntapana muille mutta ei minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
ApOngelmasi taitaa olla enemmän tekemisen puute tai jopa masennus. Mieti siltä kannalta mikä oli kivaa lapsena tai nuorena. Tee sitä. Ole kuin lapsi taas, ihmettele ja nauti. Osta vain kauniita vaatteita, tauluja, tee hyvää ruokaa, leiki lasten kanssa, unohda muut eli jotkut tyhmät aikuisten "säännöt". Paitsi toki millä maksaa kämppä, laskut ja ruoka perheelle, ne välttämättömät.
Sinulta puuttuu nyt elämänilo ja tarvitset sitä taas. Käy vaikka läheisessä vähän oudommassa kaupungissa ostoksilla. Katso lähimmän aikuisopiston lehteä ja valitse sieltä joku kurssi. Hanki joku pelisovellus tai kielisovellus, opettele uutta kieltä.
Hylkää kaikki joka tuntuu tyhmältä, valitse kaikkea uutta, katso leffoja ja sarjoja. Kokeile eri urheilulajeja...vaihtoehtoja on loputtomiin. Voit jopa löytää ystäviä noiden asioiden kautta tai uuden kumppanin.
No on vaan 1 mies jonka haluan, mutta on varattu. Vaikka onkin jo yli 50v ja melkein 20v vanhempi, niin on täydellisin mies koskaan.. En näe syytä elää ilman häntä..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noita makuorgasmeja tunnista muut kuin ylipainoiset?
Itse asiassa lihavuus vaikuttaa niihin nälkähormoneihin joilla syömistä säädellään. Lihavalla on aina nälkä.
Se jatkuva nälkä johtuu siitä huonosta ravinnosta. Ravinto muuten vaikuttaa kaikkiin hormoneihinkin.
Lihavuus aiheuttaa hormonihäiriön riippumatta syömisistä.
Se on muuten yli äyräiden eikä yliäyräiden.
Ymmärrätkö, mitä yli äyräiden tarkoittaa? Esimerkiksi yli laitojen, siis liikaa, mutta syömisestä puhuttaessa se kuulostaa todella kummalliselta. "Syön yli laitojen." Mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten yli äyräiden eikä yliäyräiden.
Ymmärrätkö, mitä yli äyräiden tarkoittaa? Esimerkiksi yli laitojen, siis liikaa, mutta syömisestä puhuttaessa se kuulostaa todella kummalliselta. "Syön yli laitojen." Mitä ihmettä?
Suomeksi, syön liikaa enkä pysty rajoittamaan
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
ApOngelmasi taitaa olla enemmän tekemisen puute tai jopa masennus. Mieti siltä kannalta mikä oli kivaa lapsena tai nuorena. Tee sitä. Ole kuin lapsi taas, ihmettele ja nauti. Osta vain kauniita vaatteita, tauluja, tee hyvää ruokaa, leiki lasten kanssa, unohda muut eli jotkut tyhmät aikuisten "säännöt". Paitsi toki millä maksaa kämppä, laskut ja ruoka perheelle, ne välttämättömät.
Sinulta puuttuu nyt elämänilo ja tarvitset sitä taas. Käy vaikka läheisessä vähän oudommassa kaupungissa ostoksilla. Katso lähimmän aikuisopiston lehteä ja valitse sieltä joku kurssi. Hanki joku pelisovellus tai kielisovellus, opettele uutta kieltä.
Hylkää kaikki joka tuntuu tyhmältä, valitse kaikkea uutta, katso leffoja ja sarjoja. Kokeile eri urheilulajeja...vaihtoehtoja on loputtomiin. Voit jopa löytää ystäviä noiden asioiden kautta tai uuden kumppanin.
No on vaan 1 mies jonka haluan, mutta on varattu. Vaikka onkin jo yli 50v ja melkein 20v vanhempi, niin on täydellisin mies koskaan.. En näe syytä elää ilman häntä..
Ap
Ei ole mun vastaus! Oikea AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApDiabeetikon ruokavaliossa saa syödä PALJON ja usein. Ei tietty niitä herkkuja, vaan ne on vaihdettu marjoihin ja hedelmiin. Sokeriarvoja saat alas vaikka reippailla kävelylenkeillä.
Olin 2 vuotta sitten samassa tilanteessa, ja jo esidiabetes diagnoosin saaminen oli järkytys, se sai liikkeelle ja muuttamaan suuntaa.
Arvojasi en tiedä mutta lääkärithän haluaa aloittaa heti lääkityksen, määräävät diabeteshoitajalle ja ravitsemusterapeutille - onko nämä kaikki jäänyt sulta pois?
Itse sain puoli vuotta aikaa muuttaa elintapoja ennen lääkitystä ja se onneksi riitti. Nyt sokeriarvot ja paastosokerit ihan normaalit, enkä joutunut aloittamaan lääkitystä koskaan. Kävin säännöllisesti vain kävelyllä, muuta liikuntaa en harrastanut. Nyt painoa pois 26kg.
Tsemppiä matkaan!Vaihdoit siis "herkut" sokeriin hedelmien muodossa. Kenenkään ei ole järkevää syödä paljon ja usein. Jos tuollainen tarve on, niin kyllä vikaa on ruokavaliossa ja paljon.
Älä viisastele. Homma toimi joka tapauksessa. Syön pieniä annoksia ja usein, noin 4krt. päivässä. Jos sinä haluat kieltää itseltäsi vitamiinit sivuuttamalla marjat ja hedelmät niin siitä vaan. Ja kyllähän sä tiedät että luontaista sokeria on liki jokaisessa suupalassa, jätätkö nekin syömättä? Siis kurkut, mansikat, jne. Puhutaan mielummin syödyn ruoan määristä kuin yksittäisistä ruoka-aineista, jooko? Missään en sanonut syöväni paljon, kyllä mun kalorit pyörii 1600-2000 joka päivä, riippuen liikunnan määrästä. Ja noilla kaloreilla saa syödä jo todella paljon, toki pizzaan ne ei riitä.
Miksi pyörrät puheesi? Vastasin viestiisi, jossa sanoit diabeetikon saavan syödä PALJON ja USEIN?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö noita makuorgasmeja tunnista muut kuin ylipainoiset?
Itse asiassa lihavuus vaikuttaa niihin nälkähormoneihin joilla syömistä säädellään. Lihavalla on aina nälkä.
Se jatkuva nälkä johtuu siitä huonosta ravinnosta. Ravinto muuten vaikuttaa kaikkiin hormoneihinkin.
Lihavuus aiheuttaa hormonihäiriön riippumatta syömisistä.
Se hormonihäiriö tulee väärästä ravinnosta, niin kuin lihavuuskin. Lihavuus ei sitä häiriötä aiheuta.