Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tasa-arvoinen avioliitto vaikuttaa SINUN elämääsi?

Vierailija
26.06.2014 |

Ja konkreettisia vastauksia kiitos. Painotan, konkreettisia! Sekä puolesta että (toivottavasti vähemmissä määrin) vastaan. 

Kommentit (218)

Vierailija
141/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään tavalla, mutta jonkun muun se tekisi onnellisesksi ja siksi kannatan sitä

Vierailija
142/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin iloinen serkun puolesta kun pääsee naimisiin. Muuten ei mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön tasolla ei mitenkään, sillä olen jo naimisissa. No, paremmat yöunet kyllä saisin.

Olen bi, ja ottaa päähän että saan käyttää tätä etuoikeutta vain siksi, että puolisoksi sattui mies. Kuinka pahalta se olisi tuntunut, jos minulle olisi sanottu etten saa mennä naimisiin? Toivottavasti kukaan ei luule, että kannatan jotenkin persumaisia arvoja kun olen mennyt tällaista instituutiota tukemaan.

Suoraan sanottuna vituttaa, että joku luulee olevansa niin paljon parempi että voi tällaisia asioita muilta kieltää.

Vierailija
144/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 01:45"]

Olen hetero ja elän avoliitossa. Avioliitto ei houkuttele, koska se on nykyisellään niin ummehtunut ja konservatiivinen instituutio. Jos avioliittokäsitystä uuden lain myötä modernisoitaisiin, niin kukaties voisin itsekin harkita meneväni naimisiin.

[/quote]plaa plaa plaa. Sano joku esimerkki "ummehtuneisuudesta"?

Vierailija
145/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hetero, joten ei vaikuta omaan elämääni yhtään mitenkään, joten ei ole pienintäkään syytä vastustaa tasa-arvoista avioliittolakia.

Vierailija
146/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:30"]

Ei kai perustuslaki tarvitse mitään lakia tukemaan sitä, vaan kaikki lait laaditaan perustuslain mukaisiksi. Jos joku laki ei mielestäsi ole perustuslain mukainen, voit kysellä asian perään oikeuskanslerilta.

[/quote]No kysytään...

Mikään laki ei saisi olla ristiriidassa perustuslain kanssa.

6 §
Yhdenvertaisuus

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.

Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.

Vierailija
147/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:36"]

Olen hetero ja elän avoliitossa. Avioliitto ei houkuttele, koska se on nykyisellään niin ummehtunut ja konservatiivinen instituutio. Jos avioliittokäsitystä uuden lain myötä modernisoitaisiin, niin kukaties voisin itsekin harkita meneväni naimisiin.

[/quote]

Sama juttu minulla! Olen kihloissa mutta en voi vielä mennä poikaystäväni kanssa naimisiin, koska avioliitto ei nykyisellään vastaa minun oikeuskäsitystäni. En halua tukea instituutiota, joka ei ole kaikille ihmisille tasapuolinen. T.nainen.

[/quote]MIKÄ avioliitossa ei vastaa oikeuskäsitystäsi? Voisittko selittä diipadaapailun sijaan?

Vierailija
148/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan minun elämääni se ei vaikuta mitenkään, mutta epäsuorasti toki samojen ihmisoikeuksien takaaminen kaikille parantaisi tätä yhteiskuntaa ja samalla myös minun elämääni osana sitä.

Vierailija
149/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 13:36"]

[/quote]

Sama juttu minulla! Olen kihloissa mutta en voi vielä mennä poikaystäväni kanssa naimisiin, koska avioliitto ei nykyisellään vastaa minun oikeuskäsitystäni. En halua tukea instituutiota, joka ei ole kaikille ihmisille tasapuolinen. T.nainen.

[/quote]MIKÄ avioliitossa ei vastaa oikeuskäsitystäsi? Voisittko selittä diipadaapailun sijaan?

[/quote]

Se on syrjivä.

Vierailija
150/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siten, että pitää erota avioliitostani. Toivottavasti kirkko keksii jonkun toisen instituution tilalle.

Vierailija
151/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon puhutaan tasa-arvosta, mutta eihän sukupuolineutraali avioliittolaki toisi kuin homoseksuaalit tasa-arvon piiriin. Jos aikuiset ihmiset yhdenvertaisina omalla päätöksellään saisivat solmia avioliiton, tulisi moniavioisuus sallia myös. Moniavioisuus kuuluu joihinkin kulttuureihin, haluammeko siis olla niin kapeakatseisia että syrjisimme näitä kulttuureita? En näe myöskään mitään pahaa siinä, että sisarukset saisivat täysi-ikäisinä ja omalla päätöksellään solmia avioliiton jos näin tahtovat. Sallisimme todellisen yhdenvertaisuuden jos avioliiton saisi solmia ketkä tahansa aikuiset ihmiset lukumäärästä huolimatta omasta tahdostaan tietenkin. Sukupuolineutraalilla avioliitolla sallimme homoseksuaaleille avioliiton. Tasa-arvosta on kuitenkin turha puhua, koska vielä jäisi ihmisiä tasa-arvon ulkopuolelle, joka ei avoimeen ja suvaitsevaan kulttuuriin kuulu.

Vierailija
152/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämään se ei vaikuttaisi mitään. Mutta koska tiedän sen olevan tärkeä juttu monille homoseksuaaleille, niin empaattisena ihmisenä sitä tietysti kannatan. Ei kai kovinkaan moni alle 50-vuotias ole niin tynnyrissä kasvanut että vastustaa homoavioliittoa? Eikö se ole lähinnä eläkeikäisten juttu? Mun tuttavapiirissä vain yksi vastustaa, kiihkouskovainen keski-ikäinen nainen.

Vierailija
153/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnolla kysyisin riittäisikö empatiasi moniavioisuutta kohtaan? Miksi? Miksi ei?

Vierailija
154/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa mulla ei ole mitään myöskään moniavioisuutta vastaan. Mutta siinä olisi enemmän selvittämistä esim. eron sattuessa (lasten huoltajuus, omaisuuden jako yms) tai yhden puolison kuollessa, joten käytännössä se voisi olla liian vaikeaa. En lyö kantaani lukkoon siis moniavioisuuden kohdalla.

Oliko vielä muuta kysyttävää?

Vierailija
155/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisin iloinen, että tasa-arvo toteutuu edes tässä asiassa. Itse olen hetero ja koko lähipiiri on heteroita, eli sinäänsä ei vaikuttaisi omaan/läheisten elämään.

Vierailija
156/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 01:51"]

Homotusta tulvii jokapuolelta ja se ärsyttää!!! Olen alkanut inhota homoja ja homojen hyysäreitä! Yök!

Jos äänestyksen häviää, sitä kutsutaan demokratiaksi.

[/quote]

Niin siis mitään konkreettista äänestystä ei ole vielä kukaan tässä kansalaisaloitteessa voittanut eikä hävinnyt. Valiokunnassa äänestettiin ainoastaan valiokunnan kannasta asiaan. Valiokunta ei kuitenkaan päätöstä tee, vaan sen tekee koko eduskunta, joka äänestä asiasta ensi syksynä.

Jos vanhat jäärät saavat vielä viimeisenä tekonaan lain voimaantuloa jarrutettua ensi syksynä, niin ensi keväänä aloittaa uusi eduskunta, jossa on taas useampi vanha jäärä vähemmän, joten on täysin väistämätöntä, että laki tulee menemään läpi viimeistään seuraavan eduskunnan aikana ja silloinkin äänestyksessä demokratia puhuu eikö vaan ;)

Vierailija
157/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, mutta olisin toki mielissäni sellaisten puolesta joiden elämään se vaikuttaa.

Vierailija
158/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat ja kiihkouskikset pistää hanttiin tästäkin asiasta, niinkuin ovat aina ja iankaikkisesti tehneet kun on ollut kyse ihmisoikeuksien etenemisestä. Mutta onneksi vanhoista tupajumeista päästään eroon ja tämäkin laki tulee voimaan viimeistään 10 vuoden kuluttua. Mutta kiusa se on pienikin kiusa näille änkyröille, joille oma elämä ei riitä, vaan pitää päästä sössimään muidenkin elämä.

Vierailija
159/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei henkilökohtaiseen elämääni mitenkään. Mutta voisin kyllä jatkossa olla vähän ylpeämpi isänmaastani.

Vierailija
160/218 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaisi siten, että saisin mennä tyttöystäväni kanssa naimisiin. Voi miten hirveää.