Onko 400 000 euron asunto normaali kaikille?
Yksi tyyppi somessa toistelee, että mikään vähempi kuin 400 000 euron asunto ei hänelle kelpaa. Ja kun hänellä ei ole siihen varaa, niin raivoaa somessa jatkuvasti. Minusta tuo on on jo aika kallis. Onko se tosiaan minimitaso yleisesti?
Kommentit (110)
Harva yksinasuva pystyy oikeasti maksamaan kantakaupungista asuntoa itselleen. Kaikissa näissä on vieläpä taloyhtiölainaa koska joko ovat niin vanhoja että on remontoitavaa tai niin uusia että velkaosuus on maksamatta. Meillä esim. kantakaupungin 400 000 euron ostohintaisen asunnon kulut kuussa ovat noin 2000 euroa (laina + vastike + rahoitusvastikkeet). Pystyisin toki tuon vielä itse maksamaan, mutta ei mikään pankki anna sinkulle tuollaista lainaa. Jos jää työttömäksi tai sairastuu niin peli on heti menetetty.
Olla liika halpa, ei hyväksy. T. Abdi
Riippuu tietysti missä päin maailmaa.
Täällä päin omakotitalot maksavat nykyään jo n. 400 000 euroa eikä sillä saa vielä mitään isoa lukaalia vaan tavanomaisen 2000-luvulla rakennetun omakotitalon.
Joskus 10 vuotta sitten hinnat olivat hieman yli 300 000 euroa eli hintataso on noussut kivasti.
Pitkä laina-aika usein mahdollistaa asumisen pk-seudulla, mutta korkoa menee aika paljon ja velkavankeus on ikuinen. Kun asunto on maksettu, alkavat isot rempat.
Juu. Kaikki suomalaiset asuu vähintään tuollaisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla summalla saa pk-seudulta mitään mikä itsellenikään kelpaisi. Sata tuhatta lisää, niin saa jo kelpaavan, mutta ei edelleenkään mitään ihmeellistä vaan ihan normaalin uuden pienehkön asunnon siedettävällä sijainnilla.
No jos rahaa riittää niin mikä siinä. Mutta että keski-ikäinen mies vinkuu vuosia netissä kun ei rahat riitä siihen luksukseen mikä haluaa, niin hyi helvetti, on kyllä niin halveksittavaa
- ap
Miksi etsit tuon henkilön kirjoituksia? Ja mitä haet jankkaamalla tätä asiaa moneen kertaan? Anna tyypin olla, älä lue. Joku oma lehmä ojassa vai reflektiota omista ongelmista?
Hallitus heikentää kohta irtisanomissuojaa eikä omistusasuntoon saa asumistukea enää tammikuussa. Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä laina-aika usein mahdollistaa asumisen pk-seudulla, mutta korkoa menee aika paljon ja velkavankeus on ikuinen. Kun asunto on maksettu, alkavat isot rempat.
Ei pidä paikkaansa. Olen asunut 22 vuotta samassa asunnossa, jossa on tilaa ja kaikki, mitä tarvitsen. Sijainti on hyvä. Isoja remontteja ei ole tulossa. Taloa on pidetty hyvässä kunnossa koko ajan. Kerran kysyin yhdeltä jatkuvien isojen remonttien manaajalta, että kuinka usein arvioit putkiremontin olevan pakollinen kerrostaloissa. Vastaus oli 15 vuotta. Siinäpä tietämystä kerrakseen.
Kai tuolla saa jonkin komeron Tokiosta.
Sehän riippuu alueesta. Esim. täällä meillä päin omakotitalot maksavat 460 000 eurosta ylöspäin ja hinnat ovat taas - jälleen kerran - nousussa.
Ehkä pk-seudulla. Meillä alle puolet tuosta. Pk-seudulla asumisesta saa käydä töissä tunnin jos toisenkin, jotta pystyy nettotuloilla kustantamaan asumiskustannukset. Ja kaupan päälle saa nauttia liikenneruuhkista, joillaisia ei ole missään muualla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti missä päin maailmaa.
Täällä päin omakotitalot maksavat nykyään jo n. 400 000 euroa eikä sillä saa vielä mitään isoa lukaalia vaan tavanomaisen 2000-luvulla rakennetun omakotitalon.
Joskus 10 vuotta sitten hinnat olivat hieman yli 300 000 euroa eli hintataso on noussut kivasti.
Numerot joo, arvo ei.
Inflaatikorjattu 2010 300000€ on tämän päivän rahassa 393000€.
En ole maksanut omakotitalosta enempää kuin 120 000 €. Ja kolme omakotitaloa olen omistanut.
Ensiasunnoksi ostetaan halpa, kallein mitä pankista saa lainaa. Sitten vaihdetaan isompaan ja kallimpaab
Vierailija kirjoitti:
Ensiasunnoksi ostetaan halpa, kallein mitä pankista saa lainaa. Sitten vaihdetaan isompaan ja kallimpaab
Mä taas en ymmärrä tätä lainkaan. Itse en ole koskaan halunnut mitään kerrostalokämppää, vaan omakotitalon. Ja siksi ensiasuntonikin oli omakotitalo, tietenkin. Minulle ainoa mahdollinen asumismuoto.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla saa keskustasta yksiön 350k€, mutta tosiaankin keskustassa on varaa asua ne, joilla on rahakas ammatti (mm. pankkiirit, lääkärit juristit) tai saaneet perinnön.
Niin saa, jos just hintaisen haluaa ostaa. Jos ei halua, niin voi ostaa halvemmallakin eikä tarvitse olla kyseisissä ammateissa.
Ei ole mikään minimi. Enemmän mun kohdalla ratkaisee sijainti eli pitää olla syrjässä eikä saa olla naapureita. Nämä taloasiatkin ovat täysin makuasioita että mistä kukin tykkää eli mitä kukin talossa arvostaa. Jostain syrjästä omasta rauhasta saan jollain 100 000 eurollakin mulle oikein hyvän talon. Enkä halua liian isoa taloa koska en halua että talossa on hukkatilaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos (ja kun) etätyö on uusi normi, ei moni enää ole sidottu tiettyyn kaupunkiin (tai edes maahan), eli valinnanvaraa on kun ei tarvitse asua esim. HKI.
Lähityötä tekee vielä vaikka kuinka moni. Itseasiassa juuri etätyötä tekevät ovat niitä, joilla olisi varaa, sillä pienipalkkaiset eivät useinkaan tee etätyötä. Hyväpalkkaisten olisi myös syytä muistaa, että he ovat monella tavalla riippuvaisia lähityöntekijöistä, vaikka tällä hetkellä niin kovasti halveksivatkin heitä.
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä on sinkkumies, joka haluaisi asua Helsingin keskustassa mutta kuulemma hänelle kelpaavat kämpät ovat vähintään 400 000 euroa. Eikä hänellä ole rahaa niihin, niin raivoaa vuodesta toiseen. Mielestäni ota järjetöntä.
- ap
LOL, siinä taas yksi jolle ei ole laitettu rajoja kakarana. No nyt maailma ja todellisuus ne osoittaa, ja mikäs siitä seuraakaan, kuin uhma. :D NO, eiköhän se siitä ajastaan ohi mene, jos ei se on voi-voi.
Öh, asutko sä tällä hetkellä junassa tai ratikassa? Miten muuten tuosta keksii, että julkinen liikenne on huono? Toivon, että tää oli huono läppä. Jos ei, niin eipä tarvitse ihmetellä, miten jotkut on niin pakkomielteisiä asumaan keskustassa, kun ei saa olla enempää kuin kaksi askelta joka paikkaan.