Onko 400 000 euron asunto normaali kaikille?
Yksi tyyppi somessa toistelee, että mikään vähempi kuin 400 000 euron asunto ei hänelle kelpaa. Ja kun hänellä ei ole siihen varaa, niin raivoaa somessa jatkuvasti. Minusta tuo on on jo aika kallis. Onko se tosiaan minimitaso yleisesti?
Kommentit (110)
Sanottu ehkä jo moneen kertaa, mutta Helsingissä tuolla hinnalla ei saa perheasuntoa, just ja just kaksion. Paitsi ehkä jostain Kontulasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti missä päin maailmaa.
Täällä päin omakotitalot maksavat nykyään jo n. 400 000 euroa eikä sillä saa vielä mitään isoa lukaalia vaan tavanomaisen 2000-luvulla rakennetun omakotitalon.
Joskus 10 vuotta sitten hinnat olivat hieman yli 300 000 euroa eli hintataso on noussut kivasti.
Numerot joo, arvo ei.
Inflaatikorjattu 2010 300000€ on tämän päivän rahassa 393000€.
Tää on varmaan totta. Mutta kuinka monella on kymmenessä vuodessa noussut nettopalkka yli 30%?
Ostovoima senkun sulaa sulamistaan.
Minulle olisi tarjottu lainaa vaikka kuinka paljon, yli 200 000 ja tuloni olivat lainanottohetkellä paljon pienemmät. Nollakorkoaikana niin pankkien kuin lainanottajien toiminta oli aika holtitonta.
Itse otin lainaa 130 000, mistä kiitin suuresti menneisyyden itseäni, kun korot nousivat ja kaikki kallistui. Kyseessä noin 300 000 maksanut perheasunto pk-seudulta, jonka ostin puoliksi kumppanini kanssa.
Minusta on paksua väittää, ettei pk-seudulta alle 400 000 perheasuntoa löydy. Kyllä löytyy ja vieläpä hyvien kulkuyhteyksien varrelta, jolloin autokaan ei ole pakollinen. Ei toki Helsingin keskustasta löydy, mutta ei sinne tarvitse kaikkien edes pyrkiä.
400 000 ei nykyaan ole enaan raha.
Mutta prinsessa Dianan isan talo tuli myyntiin. On toki hyvalla paikalla lontoossa. Ruma terrace house terassilla 13 miljoonaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiasunnoksi ostetaan halpa, kallein mitä pankista saa lainaa. Sitten vaihdetaan isompaan ja kallimpaab
Mä taas en ymmärrä tätä lainkaan. Itse en ole koskaan halunnut mitään kerrostalokämppää, vaan omakotitalon. Ja siksi ensiasuntonikin oli omakotitalo, tietenkin. Minulle ainoa mahdollinen asumismuoto.
Jaahas, tämä tyyppi ilmeiseti poistatti kommentin, jossa sanottiin, että kaikki eivät halua omakotitaloa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti missä päin maailmaa.
Täällä päin omakotitalot maksavat nykyään jo n. 400 000 euroa eikä sillä saa vielä mitään isoa lukaalia vaan tavanomaisen 2000-luvulla rakennetun omakotitalon.
Joskus 10 vuotta sitten hinnat olivat hieman yli 300 000 euroa eli hintataso on noussut kivasti.
Numerot joo, arvo ei.
Inflaatikorjattu 2010 300000€ on tämän päivän rahassa 393000€.
Tää on varmaan totta. Mutta kuinka monella on kymmenessä vuodessa noussut nettopalkka yli 30%?
Ostovoima senkun sulaa sulamistaan.
Lähestulkoon kaikilla. Tuo vaatii vain 2,5% vuosittaisen korotuksen.
Miksi ostaa 400000 asunnon ja maksaa 30 vuotta lainaa. Ostin 60000 euron asunnon joka on jo maksettu ja nyt olen saanut säätöön jo 80000 euroa. Voin asuu pienessä asunnossa jotta on tilillä rahaa aina. En halua palkan menevän aina lainoihin ja velkoihin.
400 000 € asunto ei ole normi kun puhutaan koko Suomesta. Kasvukeskuksissa asuntojen hinnat on aivan eri luokkaa kuin muualla Suomessa. Minkä verran ihmisiä asuu kasvukeskuksissa... en tiedä.
Keskustan vanhat arvotalot ovat arvokkaita vain sijainnin vuoksi. Ne on museoita, joissa ei toteudu nykyasumisen vaatimukset. Ei saa asennettua jäähdytystä/ILP:tä, kylppärit usein siivouskomeron kokoisia, äänieristys olematon talon sisällä, ei saa rempata kun kaikki säilytettävä, ei hissiä tai se ei vastaa ollenkaan nykyvaatimuksia, asbestia ja muuta kanankakkaa materiaaleissa, vinoja seiniä, ei parvekkeita, ilmanvaihto olematon ja ei voi tehostaa, pohjaratkaisut outoja nykyelämään kun alun perin sisäkköjen huoneita etc.
Kukin asuu kuitenkin kuten haluaa, sijainti näillä arvotaloilla on toki Suomen paras.
Erosin ja piti ostaa asunto itselleni ja vuoroviikoin kanssani asuville kahdelle teinille. Tarve siis kompaktille 4h+k asunnolle. Ostin kerrostaloasunnon, joka maksoi juurikin tuon 400 000 euroa, eli 5000 euroa neliö. Aika tavanomainen hinta pk-seudulla, ehkä jopa halvemmasta päästä kun kyseessä on uusi talo.
Onhan tässä yhdelle maksamista, mutta onneksi sidoin lainan ostohetkellä 10 vuoden kiinteään korkoon, joka keväällä 2020 oli 0.8% kaikkine kuluineen. Kun korontarkistus tulee vuonna 2030 on lainaa jäljellä niin vähän, korkeammatkaan korot ei enää aiheuta ongelmaa. Voi olla maksettu jo poiskin, riippuen siitä miten sijoitukset tuottaa.
Olen erittäin hyvätuloisessa työssä, eli palkka on noin 150 000 euroa vuodessa, mutta verojen (48% sivukuluineen), asunnon kulujen ja kahden teinin elättämisen jälkeen siitä lohkeaa jopa yllättävän suuri siivu. Toki olen onnellinen ja etuoikeutettu että olen voinut elää läpi hankalien vuosien ilman taloudellisia huolia yksinhuoltajana.