Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset käyttää profiileissaan she ja he pronomineja?

Vierailija
14.05.2023 |

Valistakaa ymmärtämätöntä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän stargender/stargender. Tämä sen vuoksi, että olen muunsukupuolinen ja kannatan vähemmistöjen ihmisoikeuksia.

Vierailija
2/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän stargender/stargender. Tämä sen vuoksi, että olen muunsukupuolinen ja kannatan vähemmistöjen ihmisoikeuksia.

Tarkoitatko että suomalainen, joka käyttää englanninkielisiä pronomineja määrittelemään itseään, tekevät sen nimenomaan vähemmistöjä vastaan?

Ihmetyttää vaan kun eräs taitelija käyttää pronomineja näin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on sellaisissa englanninkielisissä piireissä joissa pronominit on normaalia laittaa profiiliin. Minusta se on kätevää, ei tarvitse alkaa etsimään kuvia ihmisestä tai muuten arvuutella että tietää mitä sanoja käyttää. Suomen kielessä on vielä paremmin kun ei ole tuollaisia turhia sukupuolittamisia.

Vierailija
4/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olisihan tuossa kiva mahdollisuus vähän röyhistellä suomen kielen puolesta, kun se on pronominien suhteen neutraali. On vain Hän. 

Tai oikeasti. Tilanne on vielä parempi ja mehukkaampi tavallisen suomalaisen arkikielenkäytöstä. Kaikki on oikeasti se. Pappi ja syntinen, musta ja valkoinen, maito ja leipä, työttömyys ja taide, pressa ja pääministeri, siivooja ja bussikuski, ihan kaikki. Eli abstrakteista asioista ihmisiin ja esineiseen. Se.

-Onks se selvä?

-On se. Mut pitää se vielä suihkuttaa. (pressa, pääministeri, kukka vai abstrakti seinämaalaus?)

Vain lemmikkieläimistä tavissuomalainen saattaa käyttää pronominia Hän. Sitäkin ironisesti ja etäännyttävällä tavalla:

-Jaaha, onko Hän saanut tänään jo aamumaitonsa? On niiin...oikein hyrinän kanssa Hän kertoo. Niin. Rakas.

Vierailija
5/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomalainen suomeksi somettava henkilö, jonka seuraajat ovat suomeksi kommentoivia suomalaisia, tekee noin, niin en keksi mitään muuta syytä kuin itsensä tarpeettoman korostamisen tai toiveen siitä että hän yhtäkkiä ihmeen kaupalla muuttuu ulkomailla suosituksi influensseriksi.

Vierailija
6/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjassamme jokaiselle jotain. Ei ole mitään "viisasten kiveä" mikä pitäisi asian timoilta tietää, että ei loukkaisi ketään. Itse kukin loukkantuu toisen sanoista, ilman että puhuja voi siihen voi vaikuttaa.

https://yle.fi/a/3-11725654

Vierailija
7/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤦🏼

Vierailija
8/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin olla transtaustainen nainen.

Vierailija
9/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen shemale. Pakkohan mun on käyttää tuota "she" pronominia.

"he" on monikon kolmas pronomini, aina sitä on käytetty.

Vierailija
10/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mun on pakko kutsua sua stargenderiksi, niin silloin se on etuoikeus, eikä ihmisoikeus.

Vierailija
11/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ovat urpoja. . Kyllä sen sukupuolen tarvittaessa näkee nimestä tai profiilikuvastakin.

Vierailija
12/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta olisihan tuossa kiva mahdollisuus vähän röyhistellä suomen kielen puolesta, kun se on pronominien suhteen neutraali. On vain Hän. 

Tai oikeasti. Tilanne on vielä parempi ja mehukkaampi tavallisen suomalaisen arkikielenkäytöstä. Kaikki on oikeasti se. Pappi ja syntinen, musta ja valkoinen, maito ja leipä, työttömyys ja taide, pressa ja pääministeri, siivooja ja bussikuski, ihan kaikki. Eli abstrakteista asioista ihmisiin ja esineiseen. Se.

-Onks se selvä?

-On se. Mut pitää se vielä suihkuttaa. (pressa, pääministeri, kukka vai abstrakti seinämaalaus?)

Vain lemmikkieläimistä tavissuomalainen saattaa käyttää pronominia Hän. Sitäkin ironisesti ja etäännyttävällä tavalla:

-Jaaha, onko Hän saanut tänään jo aamumaitonsa? On niiin...oikein hyrinän kanssa Hän kertoo. Niin. Rakas.

Kuvailit hyvin tämän se-pronominin käytön. Ja tosiaan tuon, että lemmikistä saatetaan käyttää hän-sanaa. Teen juuri noin itsekin. Ihmiset se, kissa on hän. Onkohan joku murrealuejuttu?

Vierailija
13/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää että minun on vaikea arvostaa ihmisiä jotka pitävät näitä pronomineja profiilissaan. Tulee väkisinkin sellainen fiilis että ihminen on vähän yksinkertainen ja helposti johdateltavissa kun lähtee tuollaiseen woke hömpötykseen mukaan.

Nämä pronominin korostajat ovat niitä ihmisiä jotka Keisarin Uudet Vaatteet sadussa ihastelevat keisarin hienoja vaatteita vaikka kaikki näkevät että tämä kävelee kelteisillään.

Vierailija
14/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt että todestellaan jotain englanninkielen taitoja? Esim taivuttamalla oikein she/her. Joillakin kuitenkin väärin, esim she/they.

Vierailija
15/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut että skitsoja useammilla persoonilla, jos vaikka normaalisti she mutta joskus they

Vierailija
16/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän (tai ilmeisesti sulle yllättävän) monet suomalaiset työskentelevät ja viettävät muuten aikaansa kansainvälisessä seurassa. heitä useinkin puhutellaan muilla kielillä kuin suomeksi. Ja monilla on se yksi someprofiili monikielisenä kaikille yhteistyötahoille.

Vierailija
17/17 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Onks se selvä?

Eläköön! SE on hieno kieli tuo suomi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme