Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19799)

Vierailija
19261/19799 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ovat jo vanhuksia. Niiden juttuja pitää jo vähän "suodattaa". Äitini juttujen perusteella voisi kuvitella, että on elänyt nuoruutensa 30-luvulla... Ovat taantuneet jonnekin kummallisiin pula-aikoihin, eikä ymmärretä mitään oman kuplan ulkopuolelta. Alkaa olla niitä hetkiä, että pitää käydä välillä tarkistamassa, mitä kummallista tänään puuhataan. :/

Totta. Olen itsekin viime vuosina huomannut tuon "höpsöytymisen", eli samoja asioita jankataan. Turhapa siihen on lähteä oikomaan, ei se mitään enää auta.

Sama kohtalo se sinuakin melkoisella varmuudella odottaa, jos et sitä ennen kuolla meinaa.  Me vanhenemme jokainen ja siihen liittyy muutakin kuin iso eläke. Siinä suhteen luoja on tasapuolinen, että jos ei mitään onnettomuutta tai itsemurhaa tapahdu, niin johonkin sairauteen sitä kuolee. Muistisairaudet ovat valitettavasti lisääntyneet ja kukaan ei ole niiltä suojassa. 

Vierailija
19262/19799 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisesta sukupolvesta aina vanhempi polvi tuntuu  nuoremmasta ikäluokasta typerältä. Maailma muuttuu, mutta meissä vaikuttaa se millaista oli  omassa lapsuudessa ja nuoruudessamme.

Näin käy nykynuorillekin. Teidän lapsenne ja nuorenne  nauravat ja pilkkaavat teitä.

Ja vanhemman sukupolven mielestä nuoriso on aina pilalla. Niin se oli jo muinaisessa Roomassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19263/19799 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästä nykypäivän todellisuudesta nuorisonörtitkään mitään ymmärrä. Miksi vanhojen pitäisi ymmärtää?

Vierailija
19264/19799 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin me nuoremmatkin tehdään työtä eläkkeemme eteen (itse menin säännölliseen työhön valmistuttuani 25v ja olen ollut työelämässä 100 % siitä saakka 1 äitiyslomaa ja puolen vuoden puolikasta hoitovapaata lukuunottamatta, työuraa vielä jäljellä toiset 25 v, jos kunto riittää). 

Suuret ikäluokat maksoivat heitä edeltäneiden sukupolvien hyvin pienet eläkkeet ja lyhyen ajan, koska 60-80-luvulla kuoltiin nuorempana. Eläkemaksuja ei rahastoitu. Nyt me maksamme duurille ikäluokille suhteessa aikanaan maksettuihin eläkemaksuihin liian suuret eläkkeet ja elävätkin vielä pitkäikäisiksi eli maksutaakka on meille iso.

Isäni 80v saa eläkettä saman verran kuin nyt saisi samasta työstä palkkaa (valtion virkamies). Äitini teki pitkän uran kotiäitinä ja opiskeli ammatin myöhään, eläke kuitenkin samaa tasoa kuin siinä ammatissa peruspalkka (hoitotyö).

Toki heille tämän suon, se lapsena ja nuorena sodan jälkeen jä

Niin, sinun virkamiesvanhempasi saavat noin. 

Me duunarit taas näin. Mieheni kolmivuorossa teollisuudessa,  palkka tuotannon määrän mukaan. Kun hän jäi 63 v  eläkkeelle, palkkansa oli n. 4000 e kuussa.   Eläke 2200 euroa, pitkä yhtäjaksoinen työpaikka.

Itse en edes kehtaa, eläkkeeni alle 1000 euroa vaikka työtä olin tekevinäni minäkin yli 40 vuotta mutta huonopalkkaista ja pätkittäistä.

Mutta nöyrästi otan vastaan haukkumiset.   Me olemme 79 vuotiaita nyt.

Vierailija
19265/19799 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuli radiossa, että kansaneläkkeen määrä tulee tulevaisuudessa lisääntymään, kun työt muuttuvat entistä  enemmän silpputyöksi ja palkat laskevat, kun tuli paikallinen sopiminen ja irtisanomissuojaa heikennetään keväällä.

Vierailija
19266/19799 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti et elä ikuisesti. Eli tulet vanhaksi sinäkin vaikka menit lukion läpi siinä ja siinä ja jonka jälkeen et osannut sitten päättää mikä sinusta tulisi isona. Yliopistossa norkoilit ja vihdoinkin sait tentit läpi.  Filosofian maisteriksi kahdeksan vuoden jälkeen eli kirjaston hoitajaksi. Töitä et ole tehnyt kuin satunnaisesti. Kela, laina ja dullan polttamiseen on aika mennyt sutjakkaasti. 

Mutta se boomer , sinun  iskä. Painaa duuni niska limassa ja kuuntelee narinaasi.

Terv. Batman.

Vierailija
19267/19799 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman suvun ja lähipiirin arkea seuraamalla näkyy, että eri sukupolvet ovat paljonkin tekemisissä keskenään. Lapsia hoidetaan, autetaan sukupolvesta riippumatta taloudellisesti, jos pystytään, tehdään yhdessä asioita. Tällainen lisää ymmärrystä eri-ikäisten elämästä. Sairaudet, huonot taloustilanteet ym. eivät katso ikää. Itse olen välisukupolvea. Valmistuin ammattiin syvän laman vuosina, kun korotkin olivat huimat. Nyt lapseni ovat työelämässä. Tienaavat paremmin kuin minä heidän iässään, mutta joutuvat varautumaan ehkä surkeaan eläkkeeseen. Autamme toinen toisiamme, missä tarvitaan. Ymmärrän nuoremman sukupolven huolta ja katkeruuttakin. Heille on jätetty ahneudessa tuhottu ympäristö. Ja boomerisukupolven suurvaltojen johtajat toteuttavat: minun jälkeeni vedenpaisumus - suunnitelmaansa.

Vierailija
19268/19799 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kerran vahingossa (!) väärään aikaan salille, kun se oli varattu jollekin buumereiden ryhmälle. Varaus oli tunnin ja koska en ollut ennen käyttänyt kyseistä salia, en ollut aivan kartalla sen aikatauluista. Olin n 10 minuuttia heidän ajallaan siellä. Eli kun varaus oli 13-14, menin vahingossa 13.50. 

Luokseni hyökkäsi buumereiden armeija sättimään minua, miksi tulin heidän vuorollaan. 

Pahoittelin kovasti ja kerroin etten tiennyt ja että lähden pois. 

Niin ilkeitä tuijotuksia ja katseita en ole ikinä saanut osakseni. Minulle suorastaan vittuiltiin.

Ymmärrän, että olin väärässä paikassa väärään aikaan, kun en tiennyt varausta, sillä aikataulut olivat huonosti saatavilla. No, buumerit lähtivät ja minä jäin. En tiennyt että heti perään on toisen yhdistyksen vuoro. Porukka oli n 35-50 vuotiaita. He tervehtivät minua iloisesti, kysyivät haluanko liittyä heidän mukaan. Kerroin että olen eka kertaa salilla, enkä tiennyt varauksista että olen pahoillani ja aikeissa poistua.

Tämä vetäjä naurahti ja sanoi että ei hätää, mahdut tänne hyvin, et häiritse meitä ollenkaan.

Tämä jäi vaivaamaan minua ja myöhemmin tajusin kuinka ilkeitä nuo buumerit olivat. Aivan turhaan. Kuvastaa hyvin heidän elämänasennetta. Kaikki muut ihmiset ovat jotenkin uhka ja heidän olemassaolo on buumereilta jotain pois.

Vierailija
19269/19799 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat eivät ole kokeneet yksiselitteisesti parempaa elämää. Isäni kuuluu siihen ryhmään. Matkusti nuorena Ruotsiin töihin pelkällä kansipaikalla koska ei ollut varaa hyttiin.

Mitä ihmeellistä tämä nyt on? 90-luvullakin oli ihan tavallista matkustaa kansipaikalla jos oli vähävarainen opiskelija. Itsekin olin monet kerrat. Sittemmin kansipaikkojen myynti yölaivoihin lopetettiin koska oli niin paljon järjestyshäiriöitä. 

Edelleenkin päivälaivoilla Tku-Tukholma enemmistö matkustaa ilman hyttiä jos jää maihin Tukholmassa 

- - -

>>Edelleenkin päivälaivoilla Tku-Tukholma enemmistö matkustaa ilman hyttiä jos jää maihin Tukholmassa <<

??

Helsinki - Tukholma 17 tuntia.  

Minkäslaista "päivälaivaa" tarkoitat?

https://www.vikingline.fi/ferry/fin/fi/select-ferry/?searchParams=eyJhI…

Vierailija
19270/19799 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19271/19799 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin kerran vahingossa (!) väärään aikaan salille, kun se oli varattu jollekin buumereiden ryhmälle. Varaus oli tunnin ja koska en ollut ennen käyttänyt kyseistä salia, en ollut aivan kartalla sen aikatauluista. Olin n 10 minuuttia heidän ajallaan siellä. Eli kun varaus oli 13-14, menin vahingossa 13.50. 

Luokseni hyökkäsi buumereiden armeija sättimään minua, miksi tulin heidän vuorollaan. 

Niin ilkeitä tuijotuksia ja katseita en ole ikinä saanut osakseni. Minulle suorastaan vittuiltiin.

Ymmärrän, että olin väärässä paikassa väärään aikaan, kun en tiennyt varausta, sillä aikataulut olivat huonosti saatavilla. No, buumerit lähtivät ja minä jäin. En tiennyt että heti perään on toisen yhdistyksen vuoro. Porukka oli n 35-50 vuotiaita. He tervehtivät minua iloisesti, kysyivät haluanko liittyä heidän mukaan. Kerroin että olen eka ker

Näin on, kerrankin yksi boomeri melkein katsoi vihaisesti. On ne törkeitä.

Vierailija
19272/19799 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ovat jo vanhuksia. Niiden juttuja pitää jo vähän "suodattaa". Äitini juttujen perusteella voisi kuvitella, että on elänyt nuoruutensa 30-luvulla... Ovat taantuneet jonnekin kummallisiin pula-aikoihin, eikä ymmärretä mitään oman kuplan ulkopuolelta. Alkaa olla niitä hetkiä, että pitää käydä välillä tarkistamassa, mitä kummallista tänään puuhataan. :/

Totta. Olen itsekin viime vuosina huomannut tuon "höpsöytymisen", eli samoja asioita jankataan. Turhapa siihen on lähteä oikomaan, ei se mitään enää auta.

Sama kohtalo se sinuakin melkoisella varmuudella odottaa, jos et sitä ennen kuolla meinaa.  Me vanhenemme jokainen ja siihen liittyy muutakin kuin iso eläke. Siinä suhteen luoja on tasapuolinen, että jos ei mitään onnettomuutta tai itsemurhaa tapahdu, niin johonkin sairau

Muistisairaudet ovat lisääntyneet, koska ihmisiä pidetään hengissä liian pitkään. Ennen kuoltiin muutama vuosi eläkkeelle jäämisen jälkeen, eikä ollut muistisairauksia. Vinkki terveydenhuollolle.

Vierailija
19273/19799 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että olin väärässä paikassa väärään aikaan, kun en tiennyt varausta, sillä aikataulut olivat huonosti saatavilla. No, buumerit lähtivät ja minä jäin. En tiennyt että heti perään on toisen yhdistyksen vuoro. Porukka oli n 35-50 vuotiaita. He tervehtivät minua iloisesti, kysyivät haluanko liittyä heidän mukaan. Kerroin että olen eka ker

Boomerihullut taas asialla👿

Vierailija
19274/19799 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nykynuoriso, on saanut elää kuritta ja kaikki kannetaan käteen, ostetaan älyttömän kallista krääsää jolla sitte kersa sadaan hiljaseksi. Kaduilla luuhaillaan ja kaupoista varastellaan ja välillä vedetään turpiin jotain vastaan tulijaa. Suoraan sanottuna tämän päivän Isät ja Äidit on on niin pihalla touhuistaan kuin vaan voi olla.

Vierailija
19275/19799 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nykynuoriso, on saanut elää kuritta ja kaikki kannetaan käteen, ostetaan älyttömän kallista krääsää jolla sitte kersa sadaan hiljaseksi. Kaduilla luuhaillaan ja kaupoista varastellaan ja välillä vedetään turpiin jotain vastaan tulijaa. Suoraan sanottuna tämän päivän Isät ja Äidit on on niin pihalla touhuistaan kuin vaan voi olla.

Tällaista Suomea halutaan, kiitos Petteri Urpolle

Vierailija
19276/19799 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tuli radiossa, että kansaneläkkeen määrä tulee tulevaisuudessa lisääntymään, kun työt muuttuvat entistä  enemmän silpputyöksi ja palkat laskevat, kun tuli paikallinen sopiminen ja irtisanomissuojaa heikennetään keväällä.

Jankkaaja on vaihteeksi vaihtanut tekstinsä uuteen. Tuliko jostain liikaa palautetta vai mistä tämä muutos. Luemmeko kohta taas kommentin joka on pelkkä kopio aikaisemmasta spämmistä 

Vierailija
19277/19799 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat eivät ole kokeneet yksiselitteisesti parempaa elämää. Isäni kuuluu siihen ryhmään. Matkusti nuorena Ruotsiin töihin pelkällä kansipaikalla koska ei ollut varaa hyttiin.

Mitä ihmeellistä tämä nyt on? 90-luvullakin oli ihan tavallista matkustaa kansipaikalla jos oli vähävarainen opiskelija. Itsekin olin monet kerrat. Sittemmin kansipaikkojen myynti yölaivoihin lopetettiin koska oli niin paljon järjestyshäiriöitä. 

Edelleenkin päivälaivoilla Tku-Tukholma enemmistö matkustaa ilman hyttiä jos jää maihin Tukholmassa 

- - -

>>Edelleenkin päivälaivoilla Tku-Tukholma enemmistö matkustaa ilman hyttiä jos jää maihin Tukholmassa <&

Se oli silloin joskus 70 luvulla, kun laivojen penkeillä nukuttiin, kun ei ollut varaa matkustaa hytissä 

Vierailija
19278/19799 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommahan lähtee sieltä edellisistä sukupolvista, aina sodasta asti. Sieltä tuli tarumatisoituneita miehiä takaisin, jos tuli ollenkaan. Naiset huolehtivat pitkälti asioista sodan aikana ja moni hoiti sodan jälkeen vielä puolisonkin siinä tai kasvatti lapset yksin kun mies kuoli rintamalla. Äitini on siitä ikäluokkaa että isänsä oli sodassa. Äiti ainakin oli hieman tunnekylmä ja omissa maailmoissaan. Kotonaan taisi olla aika ankeaa. mÄitin äiti, minun mummoni kuoli päälle viisikymppisenä kun ei jaksanut huolehtia lääkkeistään. Vaari se meni uusiin naimisiin vielä. 

Meillä 70-luvulla syntyneillä oli kaikilla aika "vapaa" kasvatus. Avain kaulaan ja ulos vaan. Itse mentiin kouluun ja kotona ei ollut ketään kun sieltä tultiin. Kavereiden kanssa oltiin kaiket ajat ulkona eikä tuntunut vanhempia juuri kiinnostavan mitä tehtiin. Isä ei juurikaan osallistunut perhe-elämään, vanhemmat erosivat kun olimme pieniä. Viina maistui, oli tärkeämpi kuin lapset. Otiin köyhiäkin. Tuo vanhempiemme sukupolvi teki siis mitä huvittaa eikä jälkikasvusta oltu huolissaan. Keksikalja kioskeihin ja sitä rataa. Rälläsivät ja tekivät omia asioitaan.

Itse en saanut "oikean perheen" mallia kotoa, joten kun omat lapseni ilmestyivät, en sitten osannut heitä kasvattaa. Huono isä heilläkin valitettavasti. Häntäkään ei ole omat lapset kiinnostaneet, joten olen hoitanut muksut yksin. Isättömiä siis. Siitä seuraa tietenkin ongelmia käytökseen ja mielenterveyteen. Pojat tarvitsevat isää ja miehistä mallia. Kun sitä ei ole ollut niin tulos on nyt nähtävillä tuolla kaduilla. Gen-X:n lapset ja heidän nyt syntyneet lapsenlapsensa ovat aikamoista sakkia. Isiä kiinnostaa edelleen hyvin vähän perhe ja lasten kasvatus. Taitoja ei osata eikä opeteta. Vaareja ei ole. mummoloita ei ole kun meidän sukupolveakaan ei huvita olla hoitajana lapsille. Olen edelleen itse väsynyt omien lasten aikuisiksi saattamisessa, en jaksa hoitaa enää lasteni lapsia. 

Kierre jatkuu siis ja syvenee. Pahoinvointi lisääntyy yhteiskunnassa ja tämä tie on ollut pitkä. Aina sieltä sodasta asti.

Vierailija
19279/19799 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismi ja sitäkin pahempi kommunismi eivät ole ihmisille tarkoitettuja. Ne ovat ihmisen orjuuttamiseen ja köyhdyttämiseen tarkoitettuja ja siihen ne ovatkin erinomaisia. Sodan jälkeen syntyneenä olen siinä etuoikeutetussa asemassa, että olen kasvanut sotainvaliidien naapurissa, jolloin pääsin näkemään mitä kommunismi ihmiselle tekee. Nuoruudessani NL oli suuri ja mahtava, joka alisti valtaansa puolet Euroopasta. Oli niitä kommunisteja sodista huolimatta  Suomessakin ja vieläkin ihmettelen heidän totaalisen tyhmää järjettömyyttä kun tekivät hartiavoimin töitä, jotta tännekin saataisiin samanlainen "tasavertainen" järjestelmä. Kun NL ja sen myötä kommunismi romahti, niin voitte kuvitella sen helpotuksen tunteen, joka valtasi lisäkseni 99 % kansasta.

Vierailija
19280/19799 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kohtalo se sinuakin melkoisella varmuudella odottaa, jos et sitä ennen kuolla meinaa.  Me vanhenemme jokainen ja siihen liittyy muutakin kuin iso eläke. Siinä suhteen luoja on tasapuolinen, että jos ei mitään onnettomuutta tai itsemurhaa tapahdu, niin johonkin sairau

En tiedä onko välttämättä lisäntyneet vaan että ihmiset elää pitempään.