Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19799)
Ehkä nuoremmat eivät ymmärrä itse miten heille on asiat tehty valmiiksi ja siksi ovat katkeria kun eivät siihen yllä itse.
Sanotaan että ennen oli kaikki paremmin.
Miten muka?
Jos asioita vertailee niin ei se elämä ole parempaa ollut silloinkaan kuin ei se ole nykyisinkään. Sitä kutsutaan pysähtyneisyyden syndromaksi.
Ennen oli markka nyt on euro. Ennen oli työvoimasta pulaa ja työttömiäkin ja nyt on edelleen molempia. Ennen oli elintaso kallista ja niin on edelleenkin. Ennen ei ollut suvaitsevaisuutta eikä ole edelleenkään. Ennen oli jengejä ja väkivaltaa ja niin on edelleenkin.
Mikä siis on paremmin kuin ennen ja mistä siis pitäisi luopua tai vaihtaa parempaan,,jotta ihmiset olisivat tyytyväisempiä.
Ei siis kannata verrata kaikkea jos ei itse ole valmis tekemään mitään muutoksen eteen.
Kuten vitsi kuuluu. Kansanedustaja kysyy äänestäjiltä käsi ylös joka haluaa muutosta, kaikki kädet nousee ylös.
Seuraavaksi hän kysyy, kuka on valmis tekemään töitä sen eteen. Yksikään käsi ei noussut ylös.
Näin se pysähtyneisyys jatkaa olemassa oloaan sukupolvelta toiselle.
Semmosia ne nelikymppiset on, ovat olleet jo pitkään suurin ikäluokka.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat s. 1945-1950. Ahneita röyhkeitä. Nyt tukkivat terveydenhuollon. Minä, minä.minä. Pilkkasivat sotakäyneitä. Ei mitään hoitoa tälle haise alle läjälle.
Kun olet tuon ikäinen niin muistathan olla käyttämättä terveydenhuoltoa.Ja vielä parempi kun et nytkään ole sitä tukkimassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuolevat nopeasti pois koska ahneuksissaan romuttivat myös Suomen terveydenhoidon.
Suomi lähtee siitä sitten uuteen kukoistukseen.
Kuolkaa nopeasti pois.
Hah hah, turhaa toivottelet. Nykyiset ikäihmiset kuntoilevat, käyvät lenkillä ja punttisalilla, syövät terveelliseti, käyvät harrastuksissa ym. Juu ja elävät satavuotiaiksi. Voi että sua harmittaa.Heko heko.
Näistä pitää puhua entisinä suurina ikäluokkina. Suurin ikäluokka faktisesti on nyt 1980-1995 syntyneet. Suomessa ja muissakin länsimaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo arkipäivää, että mennään työterveyshoitajalle pyytämään saikkua sillä perusteella, että esimies on vaatinut jonkin sellaisen tehtävän suorittamista, jota lumihiutale on pitänyt epämieluisana.
Niinpä, mutta aiemmin saattoi nostaa kytkintä ja vaihtaa siihen naapurifirmaan 5 markkaa paremmalle palkalle, sitä vanhan ajan konstia kerkesi tässäkin ketjussa jo joku suosittelemaan. Nykyään tuota mahdollisuutta ei ole! Kyllä tuo vanhempien sukupolvien konsti säälittävämpi oli, silloin luovutettiin kokonaan!
Kyllä se vaihtaminen onnistuu nytkin mutta pitää olla ammattilainen eikä mikään tuilla lellitty luuseri.Tiedätkö että työnanatajat soittelee ja yrittää houkutella omaan firmaan?Ai niin,eihän sohvalla köllöttävä tiedä mitään työelämästä,.
Vierailija kirjoitti:
Kuolevat nopeasti pois koska ahneuksissaan romuttivat myös Suomen terveydenhoidon.
Kuolkaa nopeasti pois.
Toivoo nimimerkki Sanna, chillaa buumeri.
Vierailija kirjoitti:
Kuolkaa nopeasti pois.
Suomen terveydenhuolto on romutettu nuorempien toimesta,10-15 vuotta sitten oli asiat paljon paremmin,sen jälkeen on ajettu alas kaikki.Taidat itse olla huonossa kunnossa kun terveydenhoito näyttää kovasti kiinnostavan.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat s. 1945-1950. Ahneita röyhkeitä. Nyt tukkivat terveydenhuollon. Minä, minä.minä. Pilkkasivat sotakäyneitä. Ei mitään hoitoa tälle haise alle läjälle.
Oletpa ärhäkkä. Juo nyt vielä muutama kalja ja mene sitten nukkumaan. Sinä sinä sinä pilkkaat kaikkia. Meidän ikäluokkien isät olivat sodassa kuten oma isäkin, viisi huotta. Kunnioitimme ja kunnioitamme edelleen suuresti sotaveteraaneja. Sinä olet esimerkki ilkeästä ja pahoinvoivasta ihmisestä, sinun tyyliselle ihmisille ei kunnioitusta heru.
Äitini kuuluu iältään tähän suureen luokkaan. On aina pitänyt lämpimät välit lapsiinsa ja lapsenlapsiinsa. On esm hyvin tietonen tämänpäivän työtilanteesta nuorilla.
Muita tämän ikäsiä löytyy suvusta, heitä ei ole yhtään kiinnostanut muut kun ne omat asiat.
Ovat siis ihan tälläsiä mitä täällä kirjotetaan.
Äitini on siis tavallaan poikkeus.
Ei kuitenkaan unohdeta että jo antiikin kreikassa arvosteltiin nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi päästään kohta kapitalismista, ja kaikki saavat yhtä paljon.
Nyt on eletty maailmassa, jossa toimeentulo on perustunut työstä saatavaan palkkaan.
Työn tehokkuus on kasvanut, eikä kaikkien työpanosta enää tarvita. Jotain täytyy muuttua, jotta hyvinvointi saadaan jaettua oikeudenmukaisesti.
Ei pelkkää hyvinvointia voi jakaa oikeudenmukaisesti, tai se ei ainakaan olisi oikeudenmukaista. Täytyy jakaa myös työt ja vastuut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolkaa nopeasti pois.
Hah hah, turhaa toivottelet. Nykyiset ikäihmiset kuntoilevat, käyvät lenkillä ja punttisalilla, syövät terveelliseti, käyvät harrastuksissa ym. Juu ja elävät satavuotiaiksi. Voi että sua harmittaa.Heko heko.
Meillä naiset elää vanhoiksi. Oma isoäitini eli 100 vuotiaaksi ja niin myös hänen äitinsä.
Viimiset 10 vuotta noista isoäitini eli vanhain/hoivakodissa. Ja olisi mielellään jo päässyt pois.
Eli ei se pitkä ikä takaa että eletään täysillä järki ja kroppa pelittäen loppuun asti.
Tämä tuppaa unohtua kun alkaa kallistua ehtoopuolelle.
Alkaa mennä maku tähän kateuden ylistykseen.
Kaffebulla on Nakkilasta.
T. Henna Nokia/Tampere
Vierailija kirjoitti:
Ehkä noin uskoo ne, joilla on kapea elämänkokemusta. En ylestäisi. Ainoa ero minun nuoruuden ja nykysukupolven välillä on tuet. Kukaan ei silloin saanut asumistukea eli kimppakömpät oli tavallisia asumismuoto nuorilla aikuisilla. Eikä sosiaalitukea. Moni teki silloin " paskaduuneja paskapalkalla". Joka ikinen ystäväni on ollut siivooja jossaina vaiheessa. Ja suurin osa mansikkamaalla kesätöissä yms. Sosiaalitukea ei haettu, vaikka siihen olisis ollut oikeus. Mentiin takaisin kotiin asumaan.
Hienosti kehuttu itseäsi, kuten suureen ikäluokkaan kuuluvan pitääkin. Ehkä hieman lisää nuorempien väheksyntää olisin kaivannut. Sanotaan, että annan 8 pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa ärhäkkä. Juo nyt vielä muutama kalja ja mene sitten nukkumaan. Sinä sinä sinä pilkkaat kaikkia. Meidän ikäluokkien isät olivat sodassa kuten oma isäkin, viisi huotta. Kunnioitimme ja kunnioitamme edelleen suuresti sotaveteraaneja. Sinä olet esimerkki ilkeästä ja pahoinvoivasta ihmisestä, sinun tyyliselle ihmisille ei kunnioitusta heru.
Sinua arvostellut kirjoittaja on oikeassa. Te olette kovia vähättelemään ja pilkkaamaan nuorempia ja elätte siinä harhassa, että olisitte jotenkin ylivertaisia kun kävelitte tuosta vaan töihin odottamaan, että inflaatio syö asuntolainanne. Totta kai suutuit edelliselle kirjoittajalle, kun hän kertoi epämiellyttävän totuuden.
Aloittaja kirjoittaa hyvin asian ytimeen, paremmin en olisi osannut sanoa.
Kyllähän se epäreilulta tuntuu, että Suuret ikäluokat jäi eläkkeelle, siis täydelle työeläkkeelle ollessaan 58 v. Ja nykyisten vastaava eläkeikä on liki 70 v, koska pitää maksaa näiden suurten ikäluokkien isot eläkkeet.
Huikea ero eläkkeelle jäämisen iässä...että sillä tavalla nyt mennään. Ei ihme, että nää nykyeläkeläiset ei halua eläkettään leikattavan, ovat päässeet liian helpolla ja tottuneet liian hyvälle.
Sen sijaan 70 v eläkkeelle jäävä on jo vanhus, nauti siinä sitten virheistä eläkepäivistä. Ei ole reilua eikä oikeudenmukaista.
Ei ole mikään pakko selitellä. Ärsyttää ihmiset, jotka eivät osaa kertoa näille arvostelijoille miltä asia tuntuu ja ettei halua niistä puhua. Jokaisen oma asia miten elää.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoittaa hyvin asian ytimeen, paremmin en olisi osannut sanoa.
Kyllähän se epäreilulta tuntuu, että Suuret ikäluokat jäi eläkkeelle, siis täydelle työeläkkeelle ollessaan 58 v. Ja nykyisten vastaava eläkeikä on liki 70 v, koska pitää maksaa näiden suurten ikäluokkien isot eläkkeet.
Huikea ero eläkkeelle jäämisen iässä...että sillä tavalla nyt mennään. Ei ihme, että nää nykyeläkeläiset ei halua eläkettään leikattavan, ovat päässeet liian helpolla ja tottuneet liian hyvälle.
Sen sijaan 70 v eläkkeelle jäävä on jo vanhus, nauti siinä sitten virheistä eläkepäivistä. Ei ole reilua eikä oikeudenmukaista.
Kyllä eläkeläiset ovat eläkkeensä itse maksaneet. Äläpä nyt vääristele. Eläkeläiset ne nyt maksavat työttömien tukeja ja lapsiperheiden asumistukeja veroillaan, jotka ovat isommat kuin palkansaajien verotus.
Ei heillä ole tukeja ollut eikä ilmaisia hoitopaikkoja lapsilleen. Lapset on pitänyt hoitaa itse eikä viedä hoitoon, vaikka itse on kotona.
Hyvinvointisukupolvi nyt kitisee, kun on alettu vaatia heiltäkin tekoja. Eivät ehdi kuntosalille ajoissa, kun pitää töissä olla. Eläkeläisiä nyt kadehditaan. Maksakaa eläkettä enemmän ja jääkää vaikka 50v eläkkeelle. Ei siihen tarvita kuin pankkitili, jolle muutaman kympin töistä siirtää, esim. ne huvittelurahat tai ulkomaan matkarahat. Ei ole eläkeläisillä sellaiseen ollut varaa.
Tässäpä malliesimerkki epäempaattisesta katkkeroituneesta ihmisestä. Onneksi enemmisö suomalaisista ei ole näitä vastenmielisiä pahantahtoisia röyhkeitä tyyppejä.