Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kaikkialta lukenut että nykyään oppilaita ei saa jättää luokalle - tuohan EI pidä paikkaansa

Vierailija
29.05.2025 |

Suomen peruskouluissa jäi viime vuonna luokalle yhteensä noin 1873 oppilasta, kertoo Tilastokeskus. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On opettajalta itsemurha jos uskaltaa jättää pikku piltin luokalle!

Vierailija
2/12 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin paljon! Silti armovitosia annetaan. Monien koulunkäynti on surkeaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku opettaja voi tarkentaa, mutta käsittääkseni luokalleen jättäminen on erittäin hyvä ja edullinen tukimuoto etenkin esi- ja alkuopetuksessa. Sen käyttö kuitenkin on vaikeaa, jos lapsen huoltajat eivät ole samaa mieltä asiasta, ja kaikissa ongelmissa se tietenkään ei auta.

Omat kokemukseni ovat viime vuosituhannelta, mutta ainakin meidän luokalla sekä opettaja että tuplaavan lapsen vanhemmat olivat yhtä mieltä, että yläaste ei vielä ollut tuon lapsen paikka. Asiasta käytiin keskustelu ja yhteistuumin päätettiin. että lapsi käy vielä kerran kuutosen. Yhdeksännellä luokalla hän olikin luokan järkevin poika ja tietääkseni on pärjännyt elämässä erinomaisesti.

Vierailija
4/12 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tulisi puhua enimmissä määrin siitä millaiset koti olot näillä lapsilla on.

Yleensä nämä on niitä jotka on laitoksissa ja karkailee ja nukkuu ties minkä vieraan puli nistien nurkissa välillä. Eli ei todellakaan ole kotona isä ja äiti rutiinit ja kuri ja rakkaus arjessa.

Vierailija
5/12 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsään mentiin silloin 30 vuotta sitten, kun keksittiin osallistaa vanhemmat lasten koulunkäyntiin. Vanhemmat oppivat nopeasti vaatimaan, kyseenalaistamaan ja arvostelemaan opettajia ja koulua. Ennen opettajilla oli auktoriteettia vanhempiinkin. 

Nyt tilanne on tämä, että koulu ja opettajat ovat oikeudessa, jos opetus ja koulu eivät ole sellaista, kun vanhemnat haluavat.

Olen itse aloittanut kouluni - 80 - luvulla. Ei tietenkään ollut Wilmaa, mutta ei ollut lupalappuja vanhemmilta, ei vanhempainvartteja eikä vanhempainiltoja. Sen sijaan oli tehokkaat oppitunnit ja koulurauha. Oli joulu-ja kevätjuhlat, joihin vanhemmat saivat osallistua. 

Vierailija
6/12 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla että jos ei saa täysiä pisteitä jää luokalle.

Vierailija
7/12 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsään mentiin silloin 30 vuotta sitten, kun keksittiin osallistaa vanhemmat lasten koulunkäyntiin. Vanhemmat oppivat nopeasti vaatimaan, kyseenalaistamaan ja arvostelemaan opettajia ja koulua. Ennen opettajilla oli auktoriteettia vanhempiinkin. 

Nyt tilanne on tämä, että koulu ja opettajat ovat oikeudessa, jos opetus ja koulu eivät ole sellaista, kun vanhemnat haluavat.

Olen itse aloittanut kouluni - 80 - luvulla. Ei tietenkään ollut Wilmaa, mutta ei ollut lupalappuja vanhemmilta, ei vanhempainvartteja eikä vanhempainiltoja. Sen sijaan oli tehokkaat oppitunnit ja koulurauha. Oli joulu-ja kevätjuhlat, joihin vanhemmat saivat osallistua. 

Minä kävin ala astetta 90 luvulla ja 2000 menin ylä asteelle. Silloin jo huomasin tuon että lapsesta vastuu tuntuu olevan kuin pingis pallo mitä pompotellaan koulun ja kodin välillä.

Nykyään on kaiken maailman varhaiskasvatusta ym. enkä ymmärrä miksi kasvatus voisi olla kotona ja koulussa opetus. Jos perus asiat kuten käytöstavat ei onnistu koulussa niin oppilas tulisi lähettää kotiin niitä opettelemaan eikä vanhemmilla ole mitään oikeutta ulista.

Vierailija
8/12 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin ala astetta 90 luvulla ja 2000 menin ylä asteelle. Silloin jo huomasin tuon että lapsesta vastuu tuntuu olevan kuin pingis pallo mitä pompotellaan koulun ja kodin välillä.

Nykyään on kaiken maai

Syy on siinä että boomerit ei ota vastuuta mistään ja siksi milleniaaleissa oli näitä gootteja ym. Eikä kaikki ole vieläkään kasvaneet yli teini iän.

Vierailija
9/12 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsen luokalla juuri yksi lapsi jäi luokalle. 

Se on tätä urbaanilegendaa, ettei jäisi. 

Levittäjänä taas Putinin woketusansaan astuneet persut ja muut, joilla ei ole käsitystä normaali elämästä. 

Vierailija
10/12 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steiner-koulussa tosiaan ei jätetty luokalle, se oli kiva juttu ja oli sama luokka koko ajan. Kunnan koulussa kyllä, saattoi tulla kymppiluokka vaikka olisi ollut huono opetus.

Vierailija
11/12 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi tuplasi vitosluokan kun vaihdettiin muutenkin paikkakuntaa. Ikäisekseen oli lapsellinen ja häirikkö. Uusi koulu ja tuplaus teki hyvää lapselle, käytös muuttui normaaliksi, sai kavereita ja kehittyi ikäisekseen. Koulumenestys on aina ollut 8-10 tasoa joten tuplaus ei ollut kiinni koulumenestyksestä. Me vanhemmat ja opettajat oltiin silloin yhteisymmärryksessä että tuplaus voisi olla hyvä keino. Nyt lapsi kasilla ja syksyllä alkaa ysi. Hienosti on mennyt ja lapsikaan ei koe vääryyttä siitä, että vois syksyllä aloittaa lukion jos ei olisi tuplannut vitosta. 

Tuttavaperheessä paljon lintsannut nuori ja saa armovitosia jottei jäis luokalle. 

Vierailija
12/12 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti on eri asia jos lapsen kehitykselle on suotavaa käydä luokka-aste uudelleen kuin se että jätetään luokalle huonon oppimisen vuoksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä