Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19985)
Nuoret eivät ymmär, että nykyinen elämänmuoto ja hyvinvointi ei ole jatkuvaa vaan tulevaisuudessa, ehkä hyvinkin pian tulee suuria muutoksia paljon huonompaan suuntaan. Toivottavasti ja onneksi en tule elämään niin kauan.
Yrittäkää nuoret ryhdistäytyä, että saatte meidän eläkkeet maksettua. Puhutaan jo eläkkeiden leikkauksista koska työllisiä ei ole tarpeeksi. Tuntuu siltä, että nuoremmissa ikäpolvissa joka toisella viiraa päässä ja on mt-ongelmia. Sosiaalitukien maksamisen sijaan tulisi säätää laki työvelvollisuudesta. Meillä eläkeläisilla on nyt vaikeat ajat koska korona. Olin aikeissa lähteä koko talveksi Thaimaahan. Mutta nyt on pakko jäädä katsomaan kuinka pösilöt nuoret kulkevat pakkaskelillä ilman pipoa, hanskoja, takki auki ja nilkat paljaana.
Ongelma johtuu vähenevästä väestöstä. Jotta tulevien ikäluokkien maksurasite ei kasvaisi, jokaisella aikuisella pitäisi olla keskimäärin vähintään yksi lapsi. Suurilla ikäluokillaon tätä vähemmän lapsia, ja niin on myös nuoremmilla.
Kyllä tulee kalliiksi suuret ikäluokat:
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoidosta 6500 /vuodessa eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, lisäksi maksetaan eläkeläisten asumistukea, kodinhoitajia, kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä siivouspalveluihin.
Televisiossa tuli ohjelma missä sanottiin, että eläkeläisten hoitokotimaksut verorahoista nousevat 10 miljardiin seuraavan 10 vuoden aikana.
Eikö kukaan ole huolissaan siitä, kun köyhät vaan köyhtyy ja rikkaat rikastuu tämän päivän yhteiskunnassa. Rikkaille on ihan sama jotkut eläkemaksut, eivät ainakaan jossain vauva-palstalla aikaansa vietä. No, köyhillä on köyhien huvit.
Sodan käynyttä sukupolvea ihannoidaan ja kehutaan, mutta heidän syynsähän tämä tilanne nyt maassa on, kun laittoivat niin paljon lapsia maailmaan.
Ja sitten olivat vielä niin pirullista lapsiaan kohtaan, aina olisi pitänyt vaan työtä ja työtä tehdä niin pienestä kuin suinkin. Ärtyisiä ja vihaisia vanhempia olivat.
Lapsenlapsilleen vasta sen hellän ja pehmeän puolensa osoittivat. Siksi nämä täällä nyt riekkuu ihanista isovanhemmistaan. Totuutta eivät tiedä.
Haukutte, että me ei olla muka kunnioitettu sotaveteraaneja. No paljonkos teitä tuolla näkee kunniaa osoittamassa?
Suomi 100 -vuoden itsenäisyysjuhlaan seurakuntamme kutsui nuoria 20-40 -vuotiaita miehiä sytyttämään kynttilöitä sankarihaudoille eli oman ikäisenään sodassa kaatuneille.
Arvatkaas kuinka moni tuli? Joo, tasan yksi ja hän oli kehitysvammainen. Hatun nosto hänelle.
Kynttilät syttyivät sitten vanhempien ikäluokkien toimesta, eli suurimmaksi osaksi näitä veteraanien poikia olivat. Siis suuria ikäluokkia.
Siinä teidän kunnioituksenne. Ei taida riittää muuhun kuin täällä räkyttämiseen.
Hönö sai vakituisen työn ja osa ei pääse edes Ammattikorkeakouluun?
Asuntojen hintaromahduksesta tulee mahtava. Asunnoista maksetaan nuorempien sukupolvien tulojen mukaan. Muuttotappio kaupungeissa ei saa edes vuokralaisia.
Eläkkeet kustantaa 33miljardia euroa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mökinomistajien keski-ikä vuonna 2020 oli 63 vuotta. Alle 40-vuotiaita omistajia oli vain 7 prosenttia kaikista mökinomistajista.
Tilastokeskus
Mitäs pahaa siinä nyt sitten on?!
Osoitus siitä kenelle se varallisuus on kertynyt. Eläkekusetti mahdollisti sen että suuret ikäluokat saivat käyttää eahansa muuhun kuin eläkesäästämiseen. Tätä oikeutta meillä ei ole. Pitää maksaa teidän pummisyöttiläitten eläkkeitä.
Voi voi. Kuinkas suuri varallisuus sinulla nyt sitten pitäisi jo olla?
Sillä ei ole sinällään ole merkitystä vaan sillä, että pitää maksaa valmiiksi vauraimmalle ikäluokalle koskaan ja joka ei itse maksanut juuri mitään. Etkö oikeasti näe tässä mitään epäkohtaa? Suuret ikäluokat kasvatti omaisuuttaan lapsiensa kustannuksella ja sillä on suuri merkitys.
Höpö höpö. Ei minun lapseni minulle ole omakotitaloa ostanut ja maksanut. Ihan itse sen ostin ja maksoin. Lapseni oli vielä alaikäinen silloin, kun se oli maksettu. Auton olin ostanut jo paljon ennen sitä. Vaihtanutkin monta kertaa.
Miten minä olen tätä pikku omaisuuttani muka lapseni kustannuksella kasvattanut?
En näe tässä epäkohtaa. Kyllä minä olen kaiken omaisuuteni itse hankkinut. Ja laula sinä ihan ratoksesi vaan sitä vanhaa lauluasi, joka sana on täällä jo kaikille tuttu. Minä olen myös maksanut eläkemaksuja ihan saman suuruisesti kuin sinäkin.
Sodan käynyt sukupolvi ansaitsee kunnioituksella, sodan vastaisuus heidän keskuudessa oli kuitenkin suurta. Eduskunnan suurin puolue oli vuonna 1945 kommunistien peitejärjestö SKDL, kannatus tuli sotaveteraaneille jotka vastustivat sotaa. Suuret ikäluokat juuri syntyneet, eivät äänestäneet.
Vierailija kirjoitti:
Pajamäki kirjoitti:
Mä en itse käyttäisi näin kärkeviä puheenvuoroja, mutta oon kyllä iloinen että tästä sukupolvikonfliktista käydään nyt keskustelua mikä tukahdutettiin aika pitkään. Kuka muistaa miten Osku Pajamäen avauksiin tästä reagoitiin?
No hänhän on se harhateille itsensä ja muut kaltaisensa sotkenut.
Miten tämä näkyy käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mökinomistajien keski-ikä vuonna 2020 oli 63 vuotta. Alle 40-vuotiaita omistajia oli vain 7 prosenttia kaikista mökinomistajista.
Tilastokeskus
Mitäs pahaa siinä nyt sitten on?!
Osoitus siitä kenelle se varallisuus on kertynyt. Eläkekusetti mahdollisti sen että suuret ikäluokat saivat käyttää eahansa muuhun kuin eläkesäästämiseen. Tätä oikeutta meillä ei ole. Pitää maksaa teidän pummisyöttiläitten eläkkeitä.
Voi voi. Kuinkas suuri varallisuus sinulla nyt sitten pitäisi jo olla?
Sillä ei ole sinällään ole merkitystä vaan sillä, että pitää maksaa valmiiksi vauraimmalle ikäluokalle koskaan ja joka ei itse maksanut juuri mitään. Etkö oikeasti näe tässä mitään epäkohtaa? Suuret ikäluokat kasvatti omaisuuttaan lapsiensa kustannuksella ja sillä on suuri merkitys.
Höpö höpö. Ei minun lapseni minulle ole omakotitaloa ostanut ja maksanut. Ihan itse sen ostin ja maksoin. Lapseni oli vielä alaikäinen silloin, kun se oli maksettu. Auton olin ostanut jo paljon ennen sitä. Vaihtanutkin monta kertaa.
Miten minä olen tätä pikku omaisuuttani muka lapseni kustannuksella kasvattanut?
En näe tässä epäkohtaa. Kyllä minä olen kaiken omaisuuteni itse hankkinut. Ja laula sinä ihan ratoksesi vaan sitä vanhaa lauluasi, joka sana on täällä jo kaikille tuttu. Minä olen myös maksanut eläkemaksuja ihan saman suuruisesti kuin sinäkin.
No et ole lähelläkään. Tämähän ei pidä siteeksikään paikkaansa. Olet maksanut viidesosan , minä maksan kokonaan arvioidun. eläkkeeni. Selviämällä tyel-maksuista , joita siis työntekijä alkoi maksamaan vasta 90-luvulla , sinulle jäi enemmän rahaa käyttöön. Nyt sitä sinun maksamattomuuttasi paikkaa seuraava sukupolvi. siten sinun lapsesi kartutti sinun omaisuuttasi. Ole kiitollinen elämäsi kustantajille .
Yli 40 vuoden työuran tehneet ovat ansainneet eläkkeensä, muiden eläkkeitä voidaan leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen laki määrittelee eläkeiän, putket ym. rönsyt eivät ole lakeja joita on helppo muuttaa.
Takertuminen onko joku päätös historiassa ollut reilu vai ei on tyhmyyttä, historiaa voi muuttaa vain Venäjällä ja ennen Neuvostoliitossa. Tarvitaan uusia päätöksiä.Niin ja jotenkin ihmeellisesti se laki on aina suuria ikäluokkia suosivaa. Mutta olet siis samaa mieltä että eläkejärjestelmä on epäreilu? Edistystä sekin. Tämä myönnytys tietenkin vie pohjan suurten ikäluokkien Suurelta sankarilliselta taistelulta!
Ei mitään ihmeellistä, kaikki lait suosivat suuria ikäluokkia, niin pitääkin olla. Sinun tehtävä on muuttaa tämä mutta taitosi eivät riitä. Olet tyhmä.
Ilmoitettu asiattomaksi
No hei tuhkamuna! Olenkin huomannu, että olet palannut hyödytön häntäsi koipienvälissä. Tyylisi on tunnistettava. Häpeät siis sittenkin munauksiasi, kun et enää kehtaa käyttää nimimerkkisi. 🤭
Miksi asian pitää olla näin? Miten joku voi olla noin itsekäs? No suuret ikäluokat on.. Onhan se outoa ja poikkeuksellista, mutta näin se vain on. Eihän eläkekusetusta muuten olisi tehtykään ellei olisi niin itsekäs ikäluokka ollut puikoissa.
No myönnän auliisti, että taitoni ei riitä muuttamaan tätä. Miten voisikaan? Oletko vähän tyhmä? Kerro kuinka minä sen muuttaisin,
Onhan sinua neuvottu kuinka monta kertaa. Aloita tekemällä kansalaisaloite.
Päätökset meillä tehdään eduskunnassa, siellä EI OLE ikäryhmiä vaan puolueita. Voit tietenkin perustaa uuden puolueen johon otat vain tietyn ikäryhmän jäseniksi ja ehdokkaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat jo vanhuksia. Niiden juttuja pitää jo vähän "suodattaa". Äitini juttujen perusteella voisi kuvitella, että on elänyt nuoruutensa 30-luvulla... Ovat taantuneet jonnekin kummallisiin pula-aikoihin, eikä ymmärretä mitään oman kuplan ulkopuolelta. Alkaa olla niitä hetkiä, että pitää käydä välillä tarkistamassa, mitä kummallista tänään puuhataan. :/
Totta. Olen itsekin viime vuosina huomannut tuon "höpsöytymisen", eli samoja asioita jankataan. Turhapa siihen on lähteä oikomaan, ei se mitään enää auta.
On nyt nähty, ketkä ovat jankkaajia. Ei ole heistä oikojoksi.
On nähty ketkä on eläkekusettajia ja muiden työntuloksilla eläjiä. Ei ole heistä kantamaan vastuuta. Silti nämä suuretikäluokat esiintyvät jonain työnsankareina ja kansakunnan selkärankana.
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään häpeä mitään.
Häpeät kun et käytä nimimerkkiäsi tuhkamuna. Valehtelusta kiinnijääminen, kuolemantoivottaminen yleinen houraaminen ja tietämättömyys sai sinut vetäytymään pois. Seniiliys pelaa tässä hyväksesi, sillä voit unohtaa tyhmyytesi ja tehdä paluun.
On pelkkää vainoharhaa koko eläkekusetus, lääketieteellinen hoitoa vaativa mt häiriö.