Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (20055)

9881/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeet kustantaa 33miljardia euroa kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

En löytänyt linkistäsi kohtaa jossa sanotaan työeläkemaksujen kuuluvan verotukseen.

Etpä tietenkään. Parempi on ehkä lainaus taloustieteellisen tutkimuksen artikkelista:

"Suomen lakisääteisen eläkejärjestelmän eläkemaksut luetaan yleensä osaksi veroastetta. Suomen kokonaisvero- aste vuonna 2019 oli ennakkotietojen mukaan 42,1 prosenttia. Työeläkemaksujen osuus täs- tä oli noin 23 prosenttia eli lähes 10 prosenttiyksikköä."

Paljonko euroissa maksetaan suurille ikäluokille nykyään ja minä vuosina syntyneet kuuluvat suuriin ikäluokkiin ?

9882/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän niitä hölmöjä olette kun maksatte . Ei se hullu ole joka pyytää.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
9883/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju vaan jaksaa... Mutta totta se on: Suuret ikäluokat olivat monessa suhteessa hannuhanhia ja tässä vaiheessa pelkkä riippakivi vielä pitkäksi aikaa.

Suurin riippakivi ovat tukien varassa elävät nuoret joista ei tule koskaan omillaan toimeentulevia, he eivät maksa edes eläkemaksuja, kukahan heidät elättää ?

9884/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vm 1975 kirjoitti:

Kyllä ja ei.

Moni eteni urallaan vaikka koulut jäi kansakoulun tasolle. Moni sai paljon elämässä puoli-ilmaiseksi ihan vain tuurilla. Heidän on vaikea tajuta, että nyt se ei ole ihan noin helppoa ja suoraviivaista. Kyllä vielä tänäänkin voi joku saada sen työpaikan tuurilla tai ihan vain tuntemalla jonkun sopivan tyypin, joka puhuu sen työpaikan sinulle. Harvassa nuo tuurihaukat kuitenkin ovat. Nykyään on myös myös harvassa ne, jotka pystyvät tekemään koko uransa yhden ja saman työnantajan palveluksessa. Työura on paljon sirpaleisempaa. Tulee muuttoja töiden perässä jne.

Moni suurten ikäluokkien edustajista kuitenkin menetti ja paljon 90-luvun lamassa. Jos oli erehtynyt ottamaan isomman lainan asuntoon tai firmalleen ja sitten menikin työt, kun asiakkailta loppui rahat joilla ostaa tuota tuotetta tai palvelua. Tulot loppui, lainojen korot pomppasi kattoon ja pankin hyökkäsivät kimppuun. Se oli konkurssi ja omaisuuden pakkohuutokauppa paitsi monelle firmalle myös yksityishenkilöille. Jopa joillekin kokonaisille suvuille, jossa olivat erehtyneet takaamaan ristiin toistensa lainoja.

Vahvan markan politiikka johti lamaan sekä Neuvostoliiton hajoaminen

Vierailija
9885/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ikäluokka jumitti ja piti huolen, että Suomi pysyi takapajulana ja raamattuun vedottiin joka asiassa. Vähitellen saadaan kristinusko nujerrettua, kun tämä narsistisukupolvi pistetään dementiakoteihin lääkittyinä.

9886/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ikäluokka jumitti ja piti huolen, että Suomi pysyi takapajulana ja raamattuun vedottiin joka asiassa. Vähitellen saadaan kristinusko nujerrettua, kun tämä narsistisukupolvi pistetään dementiakoteihin lääkittyinä.

Kristinusko tämän kaiken aiheutti ? Neuvostoliiton ateismi toimi paremmin ?

Vierailija
9887/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera Liisa kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Kohderyhmäsi on kaikille epäselvä. Minä vuosina syntyneet kuuluvat vihaamaasi suureen ikäluokkaan ?

Ei siinä ole mitään epäselvää. Entä mitä ikäluokkia kuuluu nuoriin joiden kärsimyksiä nautit seurata?

Ovatko he 1945_1950 syntyneet ? Eivät enää täällä ole.

Olethan sinäkin täällä sadistipsyko. Mitä oikein taas houraat?

Yritän selvittää minä vuosina syntyneet kuuluvat vihaamaasi suureen ikäluokkaan. Olenko minä ? Olen syntynyt vuonna 1945, olen 76 vuotias sadisti Psyko.

Eikö se ole muka käynyt selväksi?🤣 olet kysynyt monesti miksi toistan. No yksi syy on tämä että sinäkin ikäsi puolesta näemmä tarvitset toistoa kun et muista🤷‍♂️ lisäksi kommentistani että olethan sinäkin täällä olisit voinut jo jotain päätellä. Logiikkasi vuoraa kuin seula. Hyvä yhdistelmä combo: seniili, typerä ja sadistipsyko.

En ole tämä, jota kommentoit, mutta ihan sivullisena ihmetyttää, miksi olet noin vihainen. Voitko henkisesti huonosti? Onko sinua loukattu? Oletko yksinäinen? Hae apua, älä levitä pahaa oloasi tänne, please!

Vierailija
9888/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, asia-argumentit olisivat kiinnostavampia kuin tuollainen teinityylinen nimittely. Ehkä oletkin teini?

9889/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Kohderyhmäsi on kaikille epäselvä. Minä vuosina syntyneet kuuluvat vihaamaasi suureen ikäluokkaan ?

Ei siinä ole mitään epäselvää. Entä mitä ikäluokkia kuuluu nuoriin joiden kärsimyksiä nautit seurata?

Yritän selvittää minä vuosina syntyneet kuuluvat vihaamaasi suureen ikäluokkaan. Olenko minä ? Olen syntynyt vuonna 1945, olen 76 vuotias sadisti Psyko.

Eikö se ole muka käynyt selväksi?🤣 olet kysynyt monesti miksi toistan. No yksi syy on tämä että sinäkin ikäsi puolesta näemmä tarvitset toistoa kun et muista🤷‍♂️ lisäksi kommentistani että olethan sinäkin täällä olisit voinut jo jotain päätellä. Logiikkasi vuoraa kuin seula. Hyvä yhdistelmä combo: seniili, typerä ja sadistipsyko.

En ole tämä, jota kommentoit, mutta ihan sivullisena ihmetyttää, miksi olet noin vihainen. Voitko henkisesti huonosti? Onko sinua loukattu? Oletko yksinäinen? Hae apua, älä levitä pahaa oloasi tänne, please!

Olen nauttinut hänen virkistävistä viesteistä jo puolen vuoden ajan. Hän työskentelee kansainvälisen yrityksen pääkonttorilla ulkomailla, oman kertomansa mukaan. Olen pyytänyt häntä kertomaan yrityksen nimen tai edes osoitteen mutta keskinäiseen epäluuloon viitaten hän kieltäytyi. Hänen mukaansa toivon hänen kuolemaansa joka sekään ei pidä paikkaansa. Olen julkituonut huoleni hänen vihansa vaikutuksesta sydänterveyteen siis päinvastoin pyrkinyt estämään hänen kuoleman mutta itsehän hän on vastuussa terveydestään. Palkkaa hän kertoo saavansa 7200 euroa kuukaudessa.

9890/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera Liisa kirjoitti:

En löytänyt linkistäsi kohtaa jossa sanotaan työeläkemaksujen kuuluvan verotukseen.

Etpä tietenkään. Parempi on ehkä lainaus taloustieteellisen tutkimuksen artikkelista:

"Suomen lakisääteisen eläkejärjestelmän eläkemaksut luetaan yleensä osaksi veroastetta. Suomen kokonaisvero- aste vuonna 2019 oli ennakkotietojen mukaan 42,1 prosenttia. Työeläkemaksujen osuus täs- tä oli noin 23 prosenttia eli lähes 10 prosenttiyksikköä."

Kohtuullisia lukuja kaiken kaikkiaan. Tanskassa eläkkeet ovat vieläkin suurempia kuin meillä mutta siellähän on maksettu enemmän veroja jos halutaan myös työeläkemaksut laskea verotukseen vaikka nehän ovat ihmisten rahoja jätettynä työeläkeyhtiöiden hoitoon ei siis mihinkään muihin valtion menoihin kuten verot on tarkoitettu.

Vierailija
9891/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju vaan jaksaa... Mutta totta se on: Suuret ikäluokat olivat monessa suhteessa hannuhanhia ja tässä vaiheessa pelkkä riippakivi vielä pitkäksi aikaa.

Tismalleen! Onnekkain sukupolvi koskaan ja kalleimmaksi tuleva. Siinä se onkin. Itselleen saanut eniten, mutta myös heille joutuu eniten muut maksamaan.

Vierailija
9892/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Eläkekusetuksen vuoksi.

Vierailija
9893/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera Liisa kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Kohtuullisia lukuja kaiken kaikkiaan. Tanskassa eläkkeet ovat vieläkin suurempia kuin meillä mutta siellähän on maksettu enemmän veroja jos halutaan myös työeläkemaksut laskea verotukseen vaikka nehän ovat ihmisten rahoja jätettynä työeläkeyhtiöiden hoitoon ei siis mihinkään muihin valtion menoihin kuten verot on tarkoitettu.

Kohtuullisia lukuja...😅 olet jäävi sanomaan niin kun et joutunut tyel-malsuja maksamaan. Saitko kaiken helpolla.

Vierailija
9894/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Ahkera Liisa kirjoitti:

Olen nauttinut hänen virkistävistä viesteistä jo puolen vuoden ajan. Hän työskentelee kansainvälisen yrityksen pääkonttorilla ulkomailla, oman kertomansa mukaan. Olen pyytänyt häntä kertomaan yrityksen nimen tai edes osoitteen mutta keskinäiseen epäluuloon viitaten hän kieltäytyi. Hänen mukaansa toivon hänen kuolemaansa joka sekään ei pidä paikkaansa. Olen julkituonut huoleni hänen vihansa vaikutuksesta sydänterveyteen siis päinvastoin pyrkinyt estämään hänen kuoleman mutta itsehän hän on vastuussa terveydestään. Palkkaa hän kertoo saavansa 7200 euroa kuukaudessa.

Sanatarkasti toivoit kuolemaani ja höystit sitä toivottamalla kepeitä multia. Miksi ihmeessä kertoisin sellaiselle työpaikkani nimen tai osoitteen? Kerro sinä kotiosoitteesi? Tai mitä sitä kursailemaan nimesi samantien. Tee joskus itse jotakin mitä muilta vaadit. Helppo on uutta vaatia nettosaajana kun ei itse tarvitse mitää laittaa likoon.

Huom. Taas logiikkasi heittelee😆. Huomaatko missä?

Vierailija
9895/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosimallia 1975 kirjoitti:

Äly hoi!! kirjoitti:

Sen jälkeen, kun kaikki ovat saaneet yhtä paljon, ei kauan kestä, kun suurin osa rahoista on taas niiden älykköjen käsissä, joilla ne rahat on nytkin. Tyhmät pelaa, juo tai muuten hummaa saamansa rahat ja toiset nauraen rikastuvat. Ihan turha luulla, että tasajako on pysyvä tila. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa - sitä älyä!!!

Pätee kaikkiin ikäluokkiin.

Elättejä on yhtälailla suurissa ikäluokissa, kuin heidän lapsissaan ja lastenlapsissaankin.

Osa on elättejä kun ei älli parempaan riitä. He hupuloivat itse rahansa kaikkeen joutavaan tai tulevat huijatuksi. Sitten itketään kuinka porvarit riistää ja kaikki yrittäjät pitäisi ristiinnaulita. Ei tule mieleen, että myös se yhden miehen autopajaa pyörittävä rasvamikko tai yhden naisen kampaamon lissu ovat yrittäjiä.

Osa ikäluokkien edustajista päätyy yhteiskunnan elätiksi kun sairastuvat pahasi ja jonkun vie viina.

Kyllä, jos kaikki rahat jaettaisin tasan tänään ne eivät olisi enää huomenna tasan.

Suuret ikäluokat ovat kuitenkin ikäluokkana ainut joka onnistui saamaan tällaisen tulonsiirrot muiden piikkiin. Muuten yksilöinä asia on pitkälti noin.

Vierailija
9896/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voiks tälle tehdä jotain?

Ymmärretään varmaan kaikki aivan tasan hyvin, että näin on.  Mutta jos asialle ei voi mitään tehdä, niin miksi jatkuvasti vain jankuttaa sitä, että asia on näin.

Voin minäkin jankuttaa vaikka elämäni loppuun asti, että minun aikanani ei ollut opintolainamahdollisuutta, ja piti käydä koko opiskelujeni ajan töissä, että pystyi opiskelemaan.  Se oli helvetillisen raskasta.

Niin.

Minä voin aloittaa siitä vaikka ketjun täällä ja jankuttaa sitä siinä ketjussa lopun ikäni.  Syytän siitä kaikkia itseäni vanhempia ihmisiä (kuolleita, todennäköisesti), jotka ei luoneet opintolainajärjestelmää minun opiskeluaikanani.

Niin.  Se siis oli raskasta, tein välillä kahtakin työtä samalla kun yritin selvitä opinnoistani.  Puhumattakaan siitä, minkälaisissa kämpissä jouduin asumaan.  

Voin jankuttaa monista muistakin asioista, mutta otetaan nyt vaikka tämä.  Mitään mahdollisuutta muuttaa asiaa ei ole, mutta jankutan kumminkin.  

Tosin en osaa olla noin vihainen ja rumapuheinen kuin tämä "herra."  Haukkuu jopa ihmisten ulkonäköä, vaikka ei ole nähnyt vilaustakaan kohteestaan.  

Vierailija
9897/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkera Liisa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin riippakivi ovat tukien varassa elävät nuoret joista ei tule koskaan omillaan toimeentulevia, he eivät maksa edes eläkemaksuja, kukahan heidät elättää ?

Sama taho joka suuria ikäluokkiakin elättää . Suuret ikäluokat ovat vain kovempi menoerä.

Vierailija
9898/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän todellisuus?

Lähdepä hakemaan töitä! - no, ei vtu kiinnosta ku saan saman rahan käteen kotona.

Voisitko siivota? - älä ragee, mul on tiktokit menossa

Voisitko olla jättämättä roskia joka paikkaan? - Mut sähän siivoot joka tapauksessa?

Vierailija
9899/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....

Höpöhöpö. Näitä vanhemmat ja näitä nuoremmat ikäluokat on ihan ymmärräväisiä ja avarakatseisia. Suurissa ikäluokissa jostain syystä kytee mystinen narsismioireinen paremmusaate. Heillä on kaikki ollut elämässä helppoa. Omaisuus oli jo maksettu niillä kovilla palkoilla kun lama iski, niin mitään eivät edes menettäneet.

Ja höpö. Vuonna 1962 mm. seteliraha määrättiin leikattavaksi kahteen osaan. Eli illalla sinulla oli satanen ja aamulla sinulla oli 50 markkaa. Sama sen sinun pankkitilillä olevan rahan kanssa. Mitenkä menisi ja väki parkuisi jos aamulla tilillä olisikin puolet jäljellä kun rahan arvo muutettiin ilmoitusluontoisesti?

Vierailija
9900/20055 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vm 1975 kirjoitti:

Kyllä ja ei.

Moni eteni urallaan vaikka koulut jäi kansakoulun tasolle. Moni sai paljon elämässä puoli-ilmaiseksi ihan vain tuurilla. Heidän on vaikea tajuta, että nyt se ei ole ihan noin helppoa ja suoraviivaista. Kyllä vielä tänäänkin voi joku saada sen työpaikan tuurilla tai ihan vain tuntemalla jonkun sopivan tyypin, joka puhuu sen työpaikan sinulle. Harvassa nuo tuurihaukat kuitenkin ovat. Nykyään on myös myös harvassa ne, jotka pystyvät tekemään koko uransa yhden ja saman työnantajan palveluksessa. Työura on paljon sirpaleisempaa. Tulee muuttoja töiden perässä jne.

Moni suurten ikäluokkien edustajista kuitenkin menetti ja paljon 90-luvun lamassa. Jos oli erehtynyt ottamaan isomman lainan asuntoon tai firmalleen ja sitten menikin työt, kun asiakkailta loppui rahat joilla ostaa tuota tuotetta tai palvelua. Tulot loppui, lainojen korot pomppasi kattoon ja pankin hyökkäsivät kimppuun. Se oli konkurssi ja omaisuuden pakkohuutokauppa paitsi monelle firmalle myös yksityishenkilöille. Jopa joillekin kokonaisille suvuille, jossa olivat erehtyneet takaamaan ristiin toistensa lainoja.

Yrittäjänä muistan sen ajan. Silloin kaikki oli paremmin, viivästyskorko 19% ja viikolla valuuttalainan johdosta lainaakin tuli yhdessä yössä 200.000 lisää.