Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19903)

Vierailija
4641/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosialismi on jaettua kurjuutta, paitsi valtaeliitin kohdalla. Eli Mika Waltarin sanoja lainaten: mikään ei muutu, ihminen ei muutu jne...

Haukutaan ja kadehditaan niitä joilla on, siksi että haluaisi itsekin ihan samaa...Virnistys.

Vierailija
4642/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta turiset kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....

Höpöhöpö. Näitä vanhemmat ja näitä nuoremmat ikäluokat on ihan ymmärräväisiä ja avarakatseisia. Suurissa ikäluokissa jostain syystä kytee mystinen narsismioireinen paremmusaate. Heillä on kaikki ollut elämässä helppoa. Omaisuus oli jo maksettu niillä kovilla palkoilla kun lama iski, niin mitään eivät edes menettäneet.

Joo, elämä on mennyt ja menee sykleissä. Suuret ikäluokat olivat ns myötävirrassa talouden ja kehityksen suhteen. Kehitys kehittyi ja työtä sai melkeinpä marssimalla vaan sisään. Koulutusta ei pidetty niinkään merkityksellisenä - akateemisten kersat kouluttautui herkemmin myös korkeasti. Köyhemmät tekivät töitä lähes suoraan oppivelvollisuusiästä lähtien eläkeikään asti. Velkaa otettiin ja maksettiin talot ja autot, pelit ja rensselit. Sitten kehitys oli jo niin kehittynyttä, että alettiin vaatimaan kouluttautumista alalle kuin alalle. Maaseutu hiipunut hiljalleen pysähtyneeseen tilaan. Nuoret lähteneet opiskelemaan velan turvin isoihin kaupunkeihin. Työt eivät ole enää itsestään selvyys, vaikka kuinka kouluttaudut. Suuret ikäluokat paukuttelevat hinkseleitään, koska heillä on siihen varaa. Ovat olleet työikäisinä sillä aallonharjalla, jolla elämä on mennyt myötäisesti. Nuoremmat, vielä työelämässä olevat ovat lipsahtaneet harjalta lama-aallokoihin ja sitämyötä heidän jälkeläisensäkin. Ei kenenkään syy, mutta onhan se hiton epäoikeudenmukaista. Siinä missä nyt eläkkeellä patiolla istuva "Erkki" hörppii velattomana ja huolettomanakin aamukahviaan, toisaalla velkainen opiskelijanuori murehtii mistä saisi rahaa päivän ateriaan ja masentuu yhteiskunnan luomiin paineisiin sekä pelkää tulevaisuutensa puolesta.

Halloo!  Ihmisiä oli vähemmän ja sodan jälkiä korjaava talous nouseva.  Ja se oli sukupolvi joka sitten oppi vaatimaan ja jonka heidän jälkeläisensä oppivat myös.  Se erkkikin on kyllä tehnyt osansa ja pedannut petinsä.  Nuori sukupolvi tänne haluaa lisää väkeä pelkästään elätettäväksi, sekä globalisaatiota, voi ollakin ettei huolettomia aamukahveja enää riitä tulevaisuuden ikääntyville.  Oman maan asioita voi vielä hallita, muttei maailman. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4643/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin on niin suurten ikäluokkien ajattelua että miksi nuoret eivät asu pidempään kotona tai jos tulee jotain takapakkia elämässä niin miksi eivät muuta kotiin. Tarkastelin tässä alakoulusta, ammattikoulusta ja yliopistosta kertyneet kaverit. 5/48 heidän vanhemmistaan asui omakotitalossa silloin kun oltiin 18-25 vuotiaita. Sinne pieneen kerrostalo tai rivitalokaksioonko ja joskus kolmioonko meidän olisi pitänyt palata? Nykyisin iso osa ihmisistä asuu kerrostalossa tai rivarissa eikä monen rahat riitä kolmioihin tai neliöihin. Ei sinne oikein oteta aikuisia lapsia pyörimään.

Mun isovanhemmista asui lastensa ollessa pieniä omakotitalossa 4/4. Heidän lapsistaan omakotitalossa asui 4/11. Lapsenlapsista omakotitalossa asuu 2/18.

Ja kuka nyt perhettä perustaa anopin keittiöön tai yläkertaan, kun ei ole enää pakko?

Muistan kuinka kerrostaloon *päästiin* nykyajan mukavuuksien ääreen. Pois ahtaudesta.

Perhettä ei kukaan järkevä enää perusta, koska niistä kakaroista tulisi boomerien työjuhtia.

Suurin osa boomereista kyllä makaa jo maan mullissa, ennen kuin lähimmän vuoden aikana syntyvät lapset ovat työelämässä.

Vierailija
4644/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me olemme ainakin oppineet käyttämään kyynärpäitä.

Jatkokoulutus oli maksullista, pyrkijöitä kouluihin oli aina joka ikäluokassa 100k.

Vain parhaat pääsivät.

Opittiin ettei mikään tule valittamalla, täytyy tehdä jotakin asian eteen.

Vanhemmat olivat sodan käyneet tai pelänneet kotona läheisen kuolemaa ja pommituksia.

Eipä niillä ollut aikaa viedä meitä harrastuksiin.

Piti selvitä sodan kauhuista ja voittaa rintamalla koettu pelko ja ahdistus ja maksaa Neuvostoliitolle sotakorvaukset.

Sen lisäksi piti keksiä mistä asunto kasvavalle perheelle, kun asuntoja ei ollut.

Ja ahdistus sotakokemuksista ilmeni monilla väkivallalla omaisia kohtaan, alkoholismina, sulkeutuneisuutena,

Ei ollut maksutonta kouluruokailua muuta kuin ensimmäiset neljä luokkaa kansakoulussa, vetistä makaronivelliä.

Töitä oli 70-luvulle saakka, sen jälkeen muutama satatuhatta muutti Ruotsiin, kun ei ollut täällä töitä.

Työttömyystuen saadakseen piti käydä valtion määräämissä työttömyystöissä.

Ei asumistukea tai muita sosiaalitukia, piti pärjätä omillaan.

Nyt tämä ainainen valittaminen ahneesta ikäluokasta kuulostaa aika kornilta.

Mitenkähän olisitte pärjänneet omillanne siihen aikaan nykyisellä kokemuksella, kun moni asia kustannetaan meidänkin eläkerahojen veroilla.

Eläke alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana ja jos ei silloin ollut avioliitossa joutui maksamaan ylimääräistä veroa.

Jos onnistui saamaan asuntovelkaa, sen korko oli kaksinumeroinen luku kuten inflaatiokin.

Palkat olivat hyvin usein jäljessä inflaatiosta.

Voisin jatkaa tätä monista muistakin asioista, mutta repikää nyt sitten tästä kommentteja.

Vierailija
4645/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petereerik 73v kirjoitti:

No me olemme ainakin oppineet käyttämään kyynärpäitä.

Jatkokoulutus oli maksullista, pyrkijöitä kouluihin oli aina joka ikäluokassa 100k.

Vain parhaat pääsivät.

Opittiin ettei mikään tule valittamalla, täytyy tehdä jotakin asian eteen.

Vanhemmat olivat sodan käyneet tai pelänneet kotona läheisen kuolemaa ja pommituksia.

Eipä niillä ollut aikaa viedä meitä harrastuksiin.

Piti selvitä sodan kauhuista ja voittaa rintamalla koettu pelko ja ahdistus ja maksaa Neuvostoliitolle sotakorvaukset.

Sen lisäksi piti keksiä mistä asunto kasvavalle perheelle, kun asuntoja ei ollut.

Ja ahdistus sotakokemuksista ilmeni monilla väkivallalla omaisia kohtaan, alkoholismina, sulkeutuneisuutena,

Ei ollut maksutonta kouluruokailua muuta kuin ensimmäiset neljä luokkaa kansakoulussa, vetistä makaronivelliä.

Töitä oli 70-luvulle saakka, sen jälkeen muutama satatuhatta muutti Ruotsiin, kun ei ollut täällä töitä.

Työttömyystuen saadakseen piti käydä valtion määräämissä työttömyystöissä.

Ei asumistukea tai muita sosiaalitukia, piti pärjätä omillaan.

Nyt tämä ainainen valittaminen ahneesta ikäluokasta kuulostaa aika kornilta.

Mitenkähän olisitte pärjänneet omillanne siihen aikaan nykyisellä kokemuksella, kun moni asia kustannetaan meidänkin eläkerahojen veroilla.

Eläke alkoi kertyä vasta 23 vuotiaana ja jos ei silloin ollut avioliitossa joutui maksamaan ylimääräistä veroa.

Jos onnistui saamaan asuntovelkaa, sen korko oli kaksinumeroinen luku kuten inflaatiokin.

Palkat olivat hyvin usein jäljessä inflaatiosta.

Voisin jatkaa tätä monista muistakin asioista, mutta repikää nyt sitten tästä kommentteja.

Ja mitä sitten? Ei eläkemaksujen maksamattomuus ole toisten vika.

Vierailija
4646/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että eläke alkoi kertyä vasta 23v on ihan turha argumentti. Hyvin harva siinä iässä nykyään on jatkuvasti työssä. Opiskelee ja kesät on sitten töissä. Suurilla ikäluokilla oli siinä iässä jo täysi kesäloma. Itsellä oli ikäluokalleni melko nuorena ensimmäinen kesäloma. Olin 27 vuotias silloin .

Vierailija
4647/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petereerik 73v kirjoitti:

Niin alkoi minullakin kertyä eläke vasta 23-vuotiaana. Kesätöissä olin 13-vuotiaasta lähtien joka kesä, ja lukioiässä töissä kaikki illat ja viikonloput. Kiva oli maksella eläkemaksuja kuitenkin noistakin palkoista.

t. Vm -73

Vierailija
4648/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo että eläke alkoi kertyä vasta 23v on ihan turha argumentti. Hyvin harva siinä iässä nykyään on jatkuvasti työssä. Opiskelee ja kesät on sitten töissä. Suurilla ikäluokilla oli siinä iässä jo täysi kesäloma. Itsellä oli ikäluokalleni melko nuorena ensimmäinen kesäloma. Olin 27 vuotias silloin .

Olen nyt 49-vuotias ja palkallisia kesälomia on elämässäni ollut tähän mennessä neljä.

En tiedä miten kauan jaksan enää näissä epätyypillisissä työsuhteissa tai edes vakituisissa, kun aina tulee uudelleenjärjestelyjä tai lähtee firma alta viimein, kun saisi kesäloman pitää.

Omat vanhempani ovat olleet eläkkeellä jo toista vuosikymmentä ja olen toki iloinen heidän puolestaan, mutta ei oikein nämä koronarajoitukset enää napanneet kun jouduin niiden vuoksi lomautetuksi. Suojeltiin näitä edunsaajaryhmiä näillä rajoituksilla, ja muilta vietiin leipä. Ei sekään oikein ole

Vierailija
4649/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän te suvakkeilemalla olette asianne sössineet. Lisää vaan teidän päätöksiä ja kohta kenelläkään ei ole eläkkeitä, tuskin muutakaan, ollenkaan, kun varat pitää syöttää ulkomaille ja sieltä tuleville ilmaiseksi. Katsokaa vaan peiliin ja myöntäkää typeryytenne.

Vierailija
4650/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei oikeesti. Miksi osallistua ylipäätänsä näin idioottimaisiin aloituksiin?

Joku itseensä pettynyt ääliö heittää sontaa tekstin muodossa, moderaattorit ovat yhtä tyhmiä ja antavat ketjun omilla kommenteillaan paisua ties kuinka suureksi ja sinä ja monet muut normaalit ihmiset osallistutte näihin. 

Ei noilla surkimuksilla ole edes halua tajuta meitä ja teitä, he oikeastaan nauttivat vaan provosoinnista ja on täysin samantekevää mitä tänne kirjoittaa.

Lopettakaa hyvät ihmiset tähän ketjuun vastaamiset ja reagoimiset. Näille psykopaateille se on ainoa mikä vaikuttaa.

Kiitos!

Nämä kirjoitukset on kyllä totta eikä sinun ole niitä pakko lukea. Me perheelliset siivotaan vuokrakolmiot itse ja eläkeläiset joutuu ostamaan omakotitalonsa siivouksen siivousyritykseltä, jos ei itse enää jaksa siivota.

Niin, eläkeläisille ei tule ketään siivoamaan, ainut vaihtoehto on omaiset tai sitten ostaa siivouspalvelut yksityiseltä siivousyritykseltä.

Tuleeko teille nuoremmille sitten ketään siivoamaan? Joko siivoatte itse tai ostatte siivousyritykseltä. Samat vaihtoehdot ne on teilläkin, vai käykö omaiset toisillaan siivoamassa?

Meillä vanhemmilla ei ole lapsia sotkemassa eikä kaikilla enää puolisonaan, joten aika vähällä päästään.

Vierailija
4651/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän te suvakkeilemalla olette asianne sössineet. Lisää vaan teidän päätöksiä ja kohta kenelläkään ei ole eläkkeitä, tuskin muutakaan, ollenkaan, kun varat pitää syöttää ulkomaille ja sieltä tuleville ilmaiseksi. Katsokaa vaan peiliin ja myöntäkää typeryytenne.

Totta. Turhaan syyttää vanhempianne ja isovanhempianne.

Facesta kopioitua, lukee nyt vaan tämä ja menee sängyn alle piiloon piipittämään. Siis sinä joka syyttelet täällä "suuria ikäluokkia". Häpeäisit edes.

Miten on mahdollista että maassa jossa ihmiset ovat kautta aikojen maksaneet maailman korkeimpia veroja, joutuvat nyt vanhoina näkemään nälkää. Nyt Suomessa n 5,8 miljoonan asukkaan maassa jopa 1 miljoona kotosuomalaista elää alle köyhyysrajan ja joukossa on jopa lapsiperheitäkin, kun saman aikaisesti Suomessa on kymmeniä tuhansia täysin työkykyisiä, jotka saavat täysin vastikkeetonta täysylöspitoa, ilmaisia palveluja ja maailman korkeinta sosiaalitukea ilman että ovat maksaneet eläessään senttiäkään veroa Suomeen?

Selittäkää minulle tämä!

Vierailija
4652/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku itseensä pettynyt ääliö heittää sontaa tekstin muodossa, moderaattorit ovat yhtä tyhmiä ja antavat ketjun omilla kommenteillaan paisua ties kuinka suureksi ja sinä ja monet muut normaalit ihmiset osallistutte näihin. 

Ei noilla surkimuksilla ole edes halua tajuta meitä ja teitä, he oikeastaan nauttivat vaan provosoinnista ja on täysin samantekevää mitä tänne kirjoittaa.

Lopettakaa hyvät ihmiset tähän ketjuun vastaamiset ja reagoimiset. Näille psykopaateille se on ainoa mikä vaikuttaa.

Kiitos!

Nämä kirjoitukset on kyllä totta eikä sinun ole niitä pakko lukea. Me perheelliset siivotaan vuokrakolmiot itse ja eläkeläiset joutuu ostamaan omakotitalonsa siivouksen siivousyritykseltä, jos ei itse enää jaksa siivota.

Niin, eläkeläisille ei tule ketään siivoamaan, ainut vaihtoehto on omaiset tai sitten ostaa siivouspalvelut yksityiseltä siivousyritykseltä.

Tuleeko teille nuoremmille sitten ketään siivoamaan? Joko siivoatte itse tai ostatte siivousyritykseltä. Samat vaihtoehdot ne on teilläkin, vai käykö omaiset toisillaan siivoamassa?

Meillä vanhemmilla ei ole lapsia sotkemassa eikä kaikilla enää puolisonaan, joten aika vähällä päästään.

Juu, mutta jos sairastutte niin kukaan ei silloinkaan tule siivoamaan teille. Kukaan ei tule siivoamaan, vaikka täyttäisitte 95-vuotta. Siivouspalvelut täytyy ostaa siivousyritykseltä.

Vierailija
4653/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Vierailija
4654/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista että maassa jossa ihmiset ovat kautta aikojen maksaneet maailman korkeimpia veroja, joutuvat nyt vanhoina näkemään nälkää. Nyt Suomessa n 5,8 miljoonan asukkaan maassa jopa 1 miljoona kotosuomalaista elää alle köyhyysrajan ja joukossa on jopa lapsiperheitäkin, kun saman aikaisesti Suomessa on kymmeniä tuhansia täysin työkykyisiä, jotka saavat täysin vastikkeetonta täysylöspitoa, ilmaisia palveluja ja maailman korkeinta sosiaalitukea ilman että ovat maksaneet eläessään senttiäkään veroa Suomeen?

Selittäkää minulle tämä!

Vierailija
4655/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta. Pieleen alkoi mennä vasta sitten kun he alkoivat lisääntyä ja kuvittelivat maailman parantuvan kun heidän lapsensa saisivat kaiken sen, mitä he itse eivät saaneet. Ymmärtämättömyyttään he tulivat luoneeksi uuden, uljaan ihmislajin, joka hukkuu tavaraan ja virikkeisiin, mutta on monin tavoin köyhempi kuin yksikään sukupolvi ennen heitä. Näyttää siltä, että tämän sukupolven jälkeläisistä, esimerkiksi minun lapsenlapsistani, tulee vielä köyhempiä. Enkä tarkoita nyt rahaa.

Vierailija
4656/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!

Oma on ongelma, jos ei omat lapset huolehdi. Minä olen siivonnut vanhempien huushollit ja tytär ja poika auttavat nyt minua tarvittaessa ja teinilastenlapset ovat myös oppineet auttamaan, jos apua tarvitsen.

Vierailija
4657/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!

Oma on ongelma, jos ei omat lapset huolehdi. Minä olen siivonnut vanhempien huushollit ja tytär ja poika auttavat nyt minua tarvittaessa ja teinilastenlapset ovat myös oppineet auttamaan, jos apua tarvitsen.

Nuoremmilla ei ole rahaa pitää autoa niin siivoamatta jää eläkeläisten asunnot, tes-palkka ei ole muodissa.

Vierailija
4658/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurista ikäluokista osa kyllä hankki akateemisen loppututkinnon(kin). Työpaikka on 1970- ja 1980 -luvulla ehkä hieman helpompi löytää kuin nyt, mutta vain pieni osa pääsi haaveilemaansa ns. tavoiteltuun työpaikkaan. Aika monia suuriin ikäluokkiin kuuluvia joutui konkurssien jälkeen työttömiksi 1990-luvun suuren kansainvälisen laman vuoksi ilman omaa syytään. Moni kovaa työtä tehnyt yrittäjä velkaantui loppuelämäkseen ja heiltä vietiin mahdollisuudet aloittaa mitään uutta. Työpaikoilta irtisanottiin laman aikaan pisimpään olleita, joilla on useimmiten suurin palkka. Ennen oli irtisanottu viimeksi tulleita, koska nuoremmilla on aina paremmat mahdollisuudet saada uusi työpaikka. Työttömyyteen pakotetut eivät ikäsyrjinnän vuoksi saaneet uutta työtä vaikka olisivat olleet kuinka ahkeria pitkän työuran aikana.  Se on merkinnyt köyhää vanhuutta. Tämän keskustelun aloittajalla on siis ollut hyväonniset suuriin ikäluokkiin kuuluvat vanhemmat. Tasan ei käy onnen lahjat.

Vierailija
4659/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Turhaan syyttää vanhempianne ja isovanhempianne.

Facesta kopioitua, lukee nyt vaan tämä ja menee sängyn alle piiloon piipittämään. Siis sinä joka syyttelet täällä "suuria ikäluokkia". Häpeäisit edes.

Selittäkää minulle tämä!

Suvakkius on hippiliikkeen ja taistolaisuuden lapsi .

Vierailija
4660/19903 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!

Juu, mutta jos sairastutte niin kukaan ei silloinkaan tule siivoamaan teille. Kukaan ei tule siivoamaan, vaikka täyttäisitte 95-vuotta. Siivouspalvelut täytyy ostaa siivousyritykseltä.

No voi höh, sama juttuhan se on teilläkin. Kuka teille siivoaa jos sairastutte? Ja aikanaan tulette vanhoiksi ja tasan samoin joudutte ostamaan palvelut itsellenne, ei niitä ilmaiseksi kukaan teille tee. 95-vuotiaana sinäkin maksat kaikista palveluista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme