Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19903)
Hei oikeesti. Miksi osallistua ylipäätänsä näin idioottimaisiin aloituksiin?
Joku itseensä pettynyt ääliö heittää sontaa tekstin muodossa, moderaattorit ovat yhtä tyhmiä ja antavat ketjun omilla kommenteillaan paisua ties kuinka suureksi ja sinä ja monet muut normaalit ihmiset osallistutte näihin.
Ei noilla surkimuksilla ole edes halua tajuta meitä ja teitä, he oikeastaan nauttivat vaan provosoinnista ja on täysin samantekevää mitä tänne kirjoittaa.
Lopettakaa hyvät ihmiset tähän ketjuun vastaamiset ja reagoimiset. Näille psykopaateille se on ainoa mikä vaikuttaa.
Kiitos!
Etkö kestä totuuksia suurista ikäluokista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asioilla on perspektiiviä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jätetä tää älyvapaa ketju
Tämä oli muutenkin trollin ylläpitämäSaattaa olla mutta on ihan uskottavaa etteikö nykyään voisi olla olemassa tuollainen juhlaidiootti kuin ap. Ensinnäkin talouselämässä on monia siirreltäviä nappuloita, joista eläkemaksu on vain yksi. Pieneksi asetettu eläkemaksu saattoi merkitä jotain suurempaa panostusta muuhun asiaan, vaikkapa tulevien sukupolvien hyväksi jossain muussa kohtaa. Vielä vähän aikaa sitten ihmisiä ajettiin eläkkeelle. Nuoret etupäässä. Päiväkohtaista poliittista keskustelua ei enää kukaan jaksa penkoa, jos on tallessakaan. Jos eläkemaksua pienennetään se merkitsee toimeentulon korvaamista muuten, tai luopumista hyvinvointivaltion ideasta. Sittenpä voinee luopua monesta muustakin edusta.
No se suuri panostus oli taata teille hyvät eläkkeet verrattaen nuoresta iästä pitäen Niin jalo ajatus siinä taustalla oli. Oikein mahti suunnitelma. No tietty olihan sitä takomassa monta" puoliansa pitävää oman onnensa seppää" tässä se nyt todella erääntyy de teidän kultamuna. 33 miljardia vuodessa ja Suomen koko budjetti on vain 53miljardia. Hieno työnnäyte ja perintö jälkipolville . Siihen nähden miten itsetyytyväisiä olette on näytöt kyllä huonot.
Ei tuo tunteellinen lätinä vakuuta. Tarkemmat ja asialliset tiedot pitää olla. Ja asiallisesti esitettyinä. Et tiedä mitään silloisten ihmisten ajatuksista, älä kuvittele toisten puolesta. Ja tuo summa 33, sisältää muutakin kuin pelkät työeläkkeet. Kansaneläkkeet, sairauseläkkeet. Joista maksetaan myös veroja. Ja jolla ostetaan melkoisesti ihan peruspalveluja, eli pieneläkeläisillä kaikki menee kiertoon, myös välillisten verojen muodossa. On kohtuutonta jos ikänsä työtä tehnyt joutuisi perustelemaan sosiaalitoimiston holhouksessa jokaisen käyttämänsä killingin. Nuoret eivät osaa hallinnoida edes vähäisiä tulojaan, jatkuvasti vippivelkaa. Nuorille se raha pitäisi annostella.
On kohtuutonta, että AMK-tutkinnon suorittanut äiti joutuu tekemään töitä 660 netto kuukaudessa + kulukorvaus 9 euroa työpäivä ja tuosta menee 140 euroa lastenhoitomaksua, kun puoliso tienaa 1600 netto kuukaudessa. Kulukorvausta ei saa, jos sairastuu tai lapsi sairastuu, eläkettä ei kerry.
Tuo kulukorvaus kyllä kattaa hoitomaksun ja jääkin vielä, mutta se on väärin, että teetetään työttömyysetuudella töitä. Koko tuen pointti on korvata sitä, ettei ole töitä. Ei korvata palkkaa, joka työstä pitäisi maksaa. Tähän hulluuteen pitäisi puuttua.
Kulukorvaus ei välttämättä kata hoitomaksuja, koska sitä ei saa, jos sairastuu tai lapsi sairastuu, mutta hoitomaksut on samansuuruiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa omasta eläkkeestäni on ihan itse maksettua. Olin sellaisella työnantajalla, jolla oli oma eläkekassa, johon palkasta meni tietty prosentti.
Tämä kaikki on erillisenä lisäeläkkeenä, johon yhteiskunnalla ei ole mitään panostusta.
Minulla se tekee lähes puolet eläkkeestäni.
En muuten ollut siellä ainoa työntekijä.
Muitakin yrityksiä on toiminut samoin, ja on paljon niitä itsemaksettuja eläkkeitä, joita ette millään ilveellä saa pois.🙄Hyvä kuitenkin että ymmärsit vain tuon osan olevan itse maksettua, tämä tuntuu olevan vaikea konsepti monelle ketjusta päätellen.
Mulle tuo on ollut aina itsestään selvyys, puhumattakaan siitä, kuka on maksanut omien edesmenneiden vanhempieni eläkkeet. Nekin on joku muu maksanut kuin he itse.
Ihan aina vanhoista ihmisistä on nuoremmat huolehtineet.
Omat vanhemmat ja muutkin lapsettomat sukulaiset on elätetty ja hoidettu nuorempien toimesta sitten kun ihminen ei enää itse ole kyennyt.
Ei eletty yleisesti niin vanhaksi, se on totta, mutta toisaalta kunto meni huonoksi jo paljon nuorempana.
Ei nämä eläkemaksut ole muuta kuin ihan samaa asiaa eri muodossa.
Se etu tässä nykyajan systeemissä on, että ei tarvi asua saman katon alla, niin kuin ennen tehtiin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asioilla on perspektiiviä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jätetä tää älyvapaa ketju
Tämä oli muutenkin trollin ylläpitämäSaattaa olla mutta on ihan uskottavaa etteikö nykyään voisi olla olemassa tuollainen juhlaidiootti kuin ap. Ensinnäkin talouselämässä on monia siirreltäviä nappuloita, joista eläkemaksu on vain yksi. Pieneksi asetettu eläkemaksu saattoi merkitä jotain suurempaa panostusta muuhun asiaan, vaikkapa tulevien sukupolvien hyväksi jossain muussa kohtaa. Vielä vähän aikaa sitten ihmisiä ajettiin eläkkeelle. Nuoret etupäässä. Päiväkohtaista poliittista keskustelua ei enää kukaan jaksa penkoa, jos on tallessakaan. Jos eläkemaksua pienennetään se merkitsee toimeentulon korvaamista muuten, tai luopumista hyvinvointivaltion ideasta. Sittenpä voinee luopua monesta muustakin edusta.
No se suuri panostus oli taata teille hyvät eläkkeet verrattaen nuoresta iästä pitäen Niin jalo ajatus siinä taustalla oli. Oikein mahti suunnitelma. No tietty olihan sitä takomassa monta" puoliansa pitävää oman onnensa seppää" tässä se nyt todella erääntyy de teidän kultamuna. 33 miljardia vuodessa ja Suomen koko budjetti on vain 53miljardia. Hieno työnnäyte ja perintö jälkipolville . Siihen nähden miten itsetyytyväisiä olette on näytöt kyllä huonot.
Ei tuo tunteellinen lätinä vakuuta. Tarkemmat ja asialliset tiedot pitää olla. Ja asiallisesti esitettyinä. Et tiedä mitään silloisten ihmisten ajatuksista, älä kuvittele toisten puolesta. Ja tuo summa 33, sisältää muutakin kuin pelkät työeläkkeet. Kansaneläkkeet, sairauseläkkeet. Joista maksetaan myös veroja. Ja jolla ostetaan melkoisesti ihan peruspalveluja, eli pieneläkeläisillä kaikki menee kiertoon, myös välillisten verojen muodossa. On kohtuutonta jos ikänsä työtä tehnyt joutuisi perustelemaan sosiaalitoimiston holhouksessa jokaisen käyttämänsä killingin. Nuoret eivät osaa hallinnoida edes vähäisiä tulojaan, jatkuvasti vippivelkaa. Nuorille se raha pitäisi annostella.
On kohtuutonta, että AMK-tutkinnon suorittanut äiti joutuu tekemään töitä 660 netto kuukaudessa + kulukorvaus 9 euroa työpäivä ja tuosta menee 140 euroa lastenhoitomaksua, kun puoliso tienaa 1600 netto kuukaudessa. Kulukorvausta ei saa, jos sairastuu tai lapsi sairastuu, eläkettä ei kerry.
Kohtuutonta että joutuu tekemään töitä, vai että ei saa tutkinnosta odotusten mukaista korvausta? Perheen yhteissumma on jotain 2000. Näitä amk, työjärjestelyjä ja muita ei ollut kun nykyisten eläkemaksujen kokoa määriteltiin. Ja se nuorten äänestysprosenttihan tiedetään. Kaiken pitäisi järjestyä pontevalla märinällä, niiltä boomereilta. Boomerit auttakaa!
2000 siitä, että 2 tekee töitä ja 4 hengen perhe. Puolisoni tekee vielä vuorotyötä kaupassa, paljon iltaa ja joka toinen viikonloppu töissä ja vuorolisät on tuossa 1600 jo mukana ja täydet työtunnit. Eläkeläispariskunnat saa kotona saman eikä ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa omasta eläkkeestäni on ihan itse maksettua. Olin sellaisella työnantajalla, jolla oli oma eläkekassa, johon palkasta meni tietty prosentti.
Tämä kaikki on erillisenä lisäeläkkeenä, johon yhteiskunnalla ei ole mitään panostusta.
Muitakin yrityksiä on toiminut samoin, ja on paljon niitä itsemaksettuja eläkkeitä, joita ette millään ilveellä saa pois.🙄Hyvä kuitenkin että ymmärsit vain tuon osan olevan itse maksettua, tämä tuntuu olevan vaikea konsepti monelle ketjusta päätellen.
Mulle tuo on ollut aina itsestään selvyys, puhumattakaan siitä, kuka on maksanut omien edesmenneiden vanhempieni eläkkeet. Nekin on joku muu maksanut kuin he itse.
Omat vanhemmat ja muutkin lapsettomat sukulaiset on elätetty ja hoidettu nuorempien toimesta sitten kun ihminen ei enää itse ole kyennyt.
Ei eletty yleisesti niin vanhaksi, se on totta, mutta toisaalta kunto meni huonoksi jo paljon nuorempana.
Se etu tässä nykyajan systeemissä on, että ei tarvi asua saman katon alla, niin kuin ennen tehtiin .
Onneksi kodinhoitopalvelut maksaa ja kodin siivouksen joudutte ostamaan yksityiseltä siivousyritykseltä. Kodin siivous ei onneksi kuulu kuntien eikä kaupunkien palveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se etu tässä nykyajan systeemissä on, että ei tarvi asua saman katon alla, niin kuin ennen tehtiin .Onneksi kodinhoitopalvelut maksaa ja kodin siivouksen joudutte ostamaan yksityiseltä siivousyritykseltä. Kodin siivous ei onneksi kuulu kuntien eikä kaupunkien palveluihin.
Moni eläkeläinen asuu isossa asunnossa eli sitä kallimpaa on siivouksen ostaminen yksityiseltä siivousyritykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Joku itseensä pettynyt ääliö heittää sontaa tekstin muodossa, moderaattorit ovat yhtä tyhmiä ja antavat ketjun omilla kommenteillaan paisua ties kuinka suureksi ja sinä ja monet muut normaalit ihmiset osallistutte näihin.
Ei noilla surkimuksilla ole edes halua tajuta meitä ja teitä, he oikeastaan nauttivat vaan provosoinnista ja on täysin samantekevää mitä tänne kirjoittaa.
Lopettakaa hyvät ihmiset tähän ketjuun vastaamiset ja reagoimiset. Näille psykopaateille se on ainoa mikä vaikuttaa.
Kiitos!
Nämä kirjoitukset on kyllä totta eikä sinun ole niitä pakko lukea. Me perheelliset siivotaan vuokrakolmiot itse ja eläkeläiset joutuu ostamaan omakotitalonsa siivouksen siivousyritykseltä, jos ei itse enää jaksa siivota.
Kodinhoitajapalvelut menee eläkkeen suuruuden mukaan eli se ketä saa enemmän eläkettä maksaa enemmän palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Olet oikeassa, ei eläkeläiset ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Nämä kirjoitukset on kyllä totta eikä sinun ole niitä pakko lukea. Me perheelliset siivotaan vuokrakolmiot itse ja eläkeläiset joutuu ostamaan omakotitalonsa siivouksen siivousyritykseltä, jos ei itse enää jaksa siivota.
Niin, eläkeläisille ei tule ketään siivoamaan, ainut vaihtoehto on omaiset tai sitten ostaa siivouspalvelut yksityiseltä siivousyritykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se etu tässä nykyajan systeemissä on, että ei tarvi asua saman katon alla, niin kuin ennen tehtiin .Onneksi kodinhoitopalvelut maksaa ja kodin siivouksen joudutte ostamaan yksityiseltä siivousyritykseltä. Kodin siivous ei onneksi kuulu kuntien eikä kaupunkien palveluihin.
Moni eläkeläinen asuu isossa asunnossa eli sitä kallimpaa on siivouksen ostaminen yksityiseltä siivousyritykseltä.
Paljonko omakotitalon siivous maksaa?
Jokainen valitsee itse kuinka isossa asunnossa asuu.
Omilta vanhemmiltaan ne sen valittamisen taidon oppivat. Sodassa ja vähän sen jälkeen tavattiin aviopuoliso, rintamatovereilta saatiin työpaikat, mutta silti oli kaikki pielessä Kekkosen kieltäydyttyä kutsumasta linnanjuhliin. Jossakin mielessä nykyisen Suomen nuorison tilanne on pahempi kuin 1860-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Niin, eläkeläisille ei tule ketään siivoamaan, ainut vaihtoehto on omaiset tai sitten ostaa siivouspalvelut yksityiseltä siivousyritykseltä.
Yksin asuva vanhus kaksiossa ei sotke paikkoja, siivoukseksi rittää puoli tuntia aamuisin, käy aamujumpasta. No problem.
Nykyään on aika iso juopa toimeen elämäntyylissä sukupolvien välillä. Ne jotka haluaisivat perinteisen talo/lapsia/työura elämän eivät välttämättä saa sitä. Sitten on nämä taivaanrannanmaalarit vaihtoehtoisine asumismuotoineen ja yhteiskuntamalleineen, joita on kyllä aina ollut ja aina paheksuttu valtaväestön toimesta. Elämä on nykyisin kuin politiikan kenttä. Elämäntyylit jalautuvat moneen pieneen genreen ja kaikki huutavat toistensa suuhun. Kenenkään agenda ei pääse vallitsevaksi. Ketkä ovat nykyisin enemmistöä, vaikea sanoa.
Likaiset asunnot ovat kädettömien nuorten ongelma, ei vanhusten.
Ahkera Liisa kirjoitti:
Likaiset asunnot ovat kädettömien nuorten ongelma, ei vanhusten.
Monet vanhukset haisevat eltaantuneilta ja likaisilta. Huomaa hyvin jos joutuu lähihikontaktiin, esim kaupan kassajonossa tai jos vanhus tulee ulos hissistä ja joutuu itse menemään siihen hissiin. Kamala haju. Vaikea uskoa että heillä olisi siisti ja raikas koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....
Höpöhöpö. Näitä vanhemmat ja näitä nuoremmat ikäluokat on ihan ymmärräväisiä ja avarakatseisia. Suurissa ikäluokissa jostain syystä kytee mystinen narsismioireinen paremmusaate. Heillä on kaikki ollut elämässä helppoa. Omaisuus oli jo maksettu niillä kovilla palkoilla kun lama iski, niin mitään eivät edes menettäneet.
Joo, elämä on mennyt ja menee sykleissä. Suuret ikäluokat olivat ns myötävirrassa talouden ja kehityksen suhteen. Kehitys kehittyi ja työtä sai melkeinpä marssimalla vaan sisään. Koulutusta ei pidetty niinkään merkityksellisenä - akateemisten kersat kouluttautui herkemmin myös korkeasti. Köyhemmät tekivät töitä lähes suoraan oppivelvollisuusiästä lähtien eläkeikään asti. Velkaa otettiin ja maksettiin talot ja autot, pelit ja rensselit. Sitten kehitys oli jo niin kehittynyttä, että alettiin vaatimaan kouluttautumista alalle kuin alalle. Maaseutu hiipunut hiljalleen pysähtyneeseen tilaan. Nuoret lähteneet opiskelemaan velan turvin isoihin kaupunkeihin. Työt eivät ole enää itsestään selvyys, vaikka kuinka kouluttaudut. Suuret ikäluokat paukuttelevat hinkseleitään, koska heillä on siihen varaa. Ovat olleet työikäisinä sillä aallonharjalla, jolla elämä on mennyt myötäisesti. Nuoremmat, vielä työelämässä olevat ovat lipsahtaneet harjalta lama-aallokoihin ja sitämyötä heidän jälkeläisensäkin. Ei kenenkään syy, mutta onhan se hiton epäoikeudenmukaista. Siinä missä nyt eläkkeellä patiolla istuva "Erkki" hörppii velattomana ja huolettomanakin aamukahviaan, toisaalla velkainen opiskelijanuori murehtii mistä saisi rahaa päivän ateriaan ja masentuu yhteiskunnan luomiin paineisiin sekä pelkää tulevaisuutensa puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Muitakin yrityksiä on toiminut samoin, ja on paljon niitä itsemaksettuja eläkkeitä, joita ette millään ilveellä saa pois.🙄
Tuossa sen taas näkee miten kaikki pitää hoitua jonkun muun toimesta ja asioita ei itse selvitetä, vaan aina pitää olla "tiskin takana" joku jolle voi kertoa huolensa ja se saa opastaa kuin pikkulasta. Jopa suurten ikäluokkien yrittäjissäkin on tällaisia aikuisvauvoja jotka ei suostu tai osaa itse mitään selvittään vaan aina pitää olla joku jolle soittaa. Hyvä että puhelimesta sähköposti saadaan luettua ilman elisan helpdeskiä.
Harmi että nykyään ei vaan ole paljoakaan edes niitä työpaikkoja joissa joku asiasta tehden opastaa "tiskin takana".
Nykynuoret joilla on varaa, tuskin olisivat niin tyhmiä että työpaikan kautta kierrättävät eläkesäästönsä vaan sijoittavat itse kokemiinsa asioihin ja yrityksiin ja saavat paremman tuoton. Asioihin joista ovat ITSE ottaneet selvää.
Johtunee siitä että nykyään työn etsimiseen jo joutuu tekemään vartin itsensäkehuvideon ja ryhmähaastattelut yms. netin kautta kaikki joten tiedon etsiminen ei ole ongelma koska on pakko. Siinä ohessa tarttuu muitakin taitoja.
Nykynuorista kasvaa varmasti suhteellisen fiksu sukupolvi mutta varmasti osa hyvin vittuuntuneita tarjottuihin olosuhteisiin. Jotkut tietysti varakkaiden vanhempien lellimiä puhelimeen kiinni kasvaneita mutta on kai niitäkin ollut ennenkin, tosin ei puhelin kädessä.
Olen se jolle vastaat, ja olen sun kanssa enimmäkseen samaa mieltä.
Työnantajilla voisi sitten todellakin olla resursseja palkata lisää työntekijöitä, mutta kun ei ne palkkaa.
Olen itse joutunut saneeratuksi työpaikalta tämän mantran eli taloudellisten ja tuotannollisten syiden takia. Meitä oli monta lähtijää, eli olisi sitten luullut yhtiön tulevan paremmin toimeen, mutta lähes samantien ilmeni, että johtohenkilöiden palkkoja nostettiin aivan käsittämättömän paljon. Siihen heillä sitten oli varaa, kun alemman tason työntekijöiden taakkaa kasvatettiin. Jotenkin en vaan jaksa uskoa työnantajien hyvään tahtoon ja yhteiskunnallisen vastuun kantoon.
Ei ne palkkaa uusia työntekijöitä, vaan käyttävät kaikenlaisia vippasjuttuja kuten lyhyitä määräaikaisuuksia, työllistettyjä jne.