Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19798)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi päästään kohta kapitalismista, ja kaikki saavat yhtä paljon.
joo, kaikkien menestyneiden kommunistimaiden tapaan, joita ovat .... öö, ööö, ööö
Vink vink, on muitakin malleja ja aatteita.
Ymmärtäisit heitä paremmin, jos olisit elänyt yhtä ankaran ja varattoman elämän kuin he aikana, jolloin kaikkea ei todellakaan saanut sossun luukulta ja elintaso oli nykyiseen verrattuna aika surkea. Jos on viettänyt koko elämänsä nykyajan yltäkylläisyydessä, ei ehkä ymmärrä, ettei asiat ole aina olleet näin hyvin eikä aina ole vietetty yhtä helppoa elämää kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerkin kantaa kortensa tähän kekoon, vaikka turhaahan se on, ei teidän mieltänne mikään muuta, kun kerran olette päättäneet, että me boomerit olemme kaikki syntyneet kultalusikka suussa (huom. ei p*rseessä niin kuin te olette tuon sanonnan vääntäneet).
Olen joskus ajatusleikkinä miettinyt, haluaisitteko todella sen elintason, joka meillä oli. Siis
- ei maksutonta koulua kansakoulun jälkeen
- ei opintotukea, ei edes valtion takaamaa, matalakorkoista opintolainaa
- ei pitkää äitiyslomaa, vanhempainlomasta ei ollut osattu uneksiakaan
- ei kotihoidon tukea
- ei subjektiivista oikeutta päivähoitoon
- ei oikeutta vapaaseen töistä sairaan lapsen hoidon järjestämistä varten
- asuntolainan saamisen vaikeus, piti olla takaajat + huomattava säästetty pesämuna. Asuntolainan korko oli korkea ja takaisinmaksuaika lyhytMuihin sosiaaliturvajuttuihin en puutu, koska niistä minulla ei ole omakohtaista kokemusta. Asumistuki taitaa olla semmoinen, mitä ei 60-luvulla vielä tunnettu? Työttömyys- ja toimeentulotukikin lienevät olleet heikoissa kantimissa, miksi muuten jengi olisi sankoin joukoin lähtenyt Ruotsiin - ei paremman elämän toivossa, vaan ylipäänsä hengissä pysyäkseen!
Ihan oikeasti: miettikää olisitteko valmiit luopumaan näistä luetelluista eduista saadaksenne varman, joskin usein niukan toimeentulon? Siis tämä kommenttina siihen, että työtä sai sen kun käveli tehtaan portista sisään.
No niin, antakaa alapeukkujen sadella!
Vapaaoppilaat, inflaatio..?
Vapaaoppilaat saivat vapautuksen lukukausimaksusta, mutta kirjat ja muut oppimateriaalit oli silti hankittava. Ja päästäkseen nauttimaan tuosta inflaatiosta oli ensin kerättävä kokoon se oesämuna, jota sitäkin inflaatio söi koko ajan.
Riippui tietysti siitä, koska sen lainan otti ja rahansa säästi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi päästään kohta kapitalismista, ja kaikki saavat yhtä paljon.
joo, kaikkien menestyneiden kommunistimaiden tapaan, joita ovat .... öö, ööö, ööö
Vitsi tietysti tuo öö. Mutta Kiina taitaa olla maailman ykkönen tällä hetkellä talouskasvussa.
Eikä tätä meidän pohjoismaiden skandisosialismiakaan voi miksikään kapitalismiksi sanoa. Maailman mittakaavassa moni on sitä mieltä, että Suomessa on jonkin sortin sosialistinen järjestelmä, ilmaiset koulutukset ja kouluruuatkin. Ja jos niiden ilmaisten opintojen jälkeen ei pääse töihin, niin valtio maksaa tukea elämiseen, ja vielä toista tukea asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....
Höpöhöpö. Näitä vanhemmat ja näitä nuoremmat ikäluokat on ihan ymmärräväisiä ja avarakatseisia. Suurissa ikäluokissa jostain syystä kytee mystinen narsismioireinen paremmusaate. Heillä on kaikki ollut elämässä helppoa. Omaisuus oli jo maksettu niillä kovilla palkoilla kun lama iski, niin mitään eivät edes menettäneet.
Enpä ihmettele jos pitävät sinua outona, koska kuvittelet heidän elämänsä sellaiseksi jota se ei ollut ja syyttelet omasta päästäsi keksimilläsi teorioilla. Millä mittarilla tahansa elämä on paljon yltäkylläisempää nyt kuin heidän nuoruudessaan. Arvaa keiden kaikkien työllä tämä on saavutettu? Niinpä.
Mummoikäinen kirjoitti:
Kukkua, että boomereilla on rahaa ja menee hyvin!!
Itse olin 40 vuotta töissä ja jouduin jäämään tk-eläkkeelle alle 60-vuotiaana. Eläkkeeni on huikeat 1500/kk, josta pois verot.
Vuokralla asutaan ja iankaikkisen vanhalla pikkuautolla ajetaan. Pankissa eläkeraha käy kääntymässä. Eli ei ole muhkeita säästöjä, ei ollenkaan itse asiassa.
Kuitenkin kävin kauppaopiston (velaksi) ja kasvatin kunnon veronmaksajan.
Että ihan 1500€ ELÄKETTÄ, voi kiesus... minä, joka voisin olla lapsesi, saan 2 ammattia opiskelleena ja aikuislukion käyneenä saman verran PALKKAA.
Onneksi maksan asunnosta lainaa, niin on vanhana yksi huoli vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mummoikäinen kirjoitti:
Kukkua, että boomereilla on rahaa ja menee hyvin!!
Itse olin 40 vuotta töissä ja jouduin jäämään tk-eläkkeelle alle 60-vuotiaana. Eläkkeeni on huikeat 1500/kk, josta pois verot.
Vuokralla asutaan ja iankaikkisen vanhalla pikkuautolla ajetaan. Pankissa eläkeraha käy kääntymässä. Eli ei ole muhkeita säästöjä, ei ollenkaan itse asiassa.
Kuitenkin kävin kauppaopiston (velaksi) ja kasvatin kunnon veronmaksajan.
Että ihan 1500€ ELÄKETTÄ, voi kiesus... minä, joka voisin olla lapsesi, saan 2 ammattia opiskelleena ja aikuislukion käyneenä saman verran PALKKAA.
Onneksi maksan asunnosta lainaa, niin on vanhana yksi huoli vähemmän.
Ja tajusin säästää perinnön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen sai töitä syrjäkylilläkin kun meni työpaikalle ja sano et mä tulin ny. Kansakoulupohjalta pääsi etenemään vaikka kuinka pitkälle. Lukion jos kävi niin pääsi satavarmasti ns. herraksi ja kovapalkkaiset työt arvostetuissa viroissa oli taattu.
Liitto piti huolta palkoista ja jos sattui olemaan joku pienipalkkainen niin sitten sen päälle sai monenlaista lisää ja etua toisen mokoman, jolloin käteen sai ihan hyvän summan. Töissäkin sai olla eläkeikään asti.Normaaleilla duunariportaan ihmisillä oli lapset, omakotitalo, mökki ja 2 uutta autoa jo kauan ennen 30v syntymäpäiviä. Siis suurimalla osalla. Työttömänä oli vain ne jotka omasta halustaan tekivät niin ja siitä se halveksuva asenne onkin lähtöisin.
Täällä päin keskustan kupeessa ränsistyy omakotitalo. Omistaja oli aikoinaan muuttanut puolisonsa perässä etelä-suomeen ja jättänyt talonsa sikseen. Voisitteko nykypäivänä kuvitella että kellään olisi varaa jättää melko uutta, lähellä keskustaa sijaitsevaa, omakotitaloa tyhjilleen vain koska muuttaa muualle?? Edes lukion käyneillä. Eikä syy ole siinä etteikö ottajia olisi ollut, koska paikkakunta on ollut muuttovoittoinen "aina".
Nykyään ei siitä saa enää mitään vaikka myisikin kun ollut 80-luvulta asti tyhjillään. Tämähän ei sitten ole mikään essonbaarin juttu, vaan henkilöltä joka tuntee talon omistajan.Olen kertonut tämän monta kertaa, kerron uudestaan. Olin ilmaistöissä ministeriössä eli Kela maksoi "palkkani". Samassa paikassa ollut nainen odotti jo eläkettä, kun oli ollut koko ikänsä töissä. Kertoi päässeensä töihin valtiolle ja sitä kautta ministeriöön suoraan lukiosta 19-vuotiaana, koska osasi kirjoittaa kirjoituskoneella nopeasti.
Jos minä haluaisin päästä samaan hommaan nyt, minulla pitäisi olla hyvät maisterin paperit valtiotieteistä tai laista, puhua 3 kieltä, olla useiden vuosien kovaa näyttöä työkokemuksesta, mielellään 2-3 hyvää suosittelijaa, ei liikaa ikää mutta ei saa olla liian nuorikaan, osaamista useita eri tietokoneohjelmista, kykyä kommunikoida suullisesti ja kirjallisesti hyvin, ja halu paiskia töitä enemmän mitä palkkaus on.
Olisipa ihanaa päästä hyvään toimistotyöhön hyvällä palkalla eläkeikään asti sillä, että osaan naputtaa tietokonetta nopeasti..!
Loistavasti tiivistetty kahden sukupolven ero työnhaussa. Aion käyttää tätä esimerkkinä kun joku vanhus taas kitisee miksi ihmiset ei mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhannusfrustraatio kohdistuu näköjään sopivaan kohteeseen: eläkeläiseen.
Ei rotu-, sukupuoli-, tai seksuaalisen suuntautumisen kysymys.
Vain iäkkät, joihin voi kaikkien sallivien kannustamana kohdistaa vihaa.
Tehkää jotain, vaikka lapsia keventämään kestävyysvajetta ennenkuin on myöhäistä!
T. Eiboomeri.Ja koko frustraatio on niinkin turhasta asiasta kuin historian suurimmasta eläkevedätyksestä. Miten kehtaavatkin! On vain nokkelaa ja viisasta maksaa omille vanhemmilleen isolla porukalla pienet eläkkeet ja maksattaa sitten pienellä porukalla itselleen isot eläkkeet. Ihaillaan teitä pitäisi neuvokkuudestanne.
Millä ihmeen mittanauhalla 1800 e/kk on iso eläke? Verottaja vie tuosta 30 % eli käyttöön jää noin 1250 e/kk. Niillä veroilla maksetaan sinun lapsesi peruskoulu, sinun perheneuvolasi ja kompensoidaan bussimaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Näitä vanhemmat ja näitä nuoremmat ikäluokat on ihan ymmärräväisiä ja avarakatseisia. Suurissa ikäluokissa jostain syystä kytee mystinen narsismioireinen paremmusaate. Heillä on kaikki ollut elämässä helppoa. Omaisuus oli jo maksettu niillä kovilla palkoilla kun lama iski, niin mitään eivät edes menettäneet.
Enpä ihmettele jos pitävät sinua outona, koska kuvittelet heidän elämänsä sellaiseksi jota se ei ollut ja syyttelet omasta päästäsi keksimilläsi teorioilla. Millä mittarilla tahansa elämä on paljon yltäkylläisempää nyt kuin heidän nuoruudessaan. Arvaa keiden kaikkien työllä tämä on saavutettu? Niinpä.
Heidän vanhempiensa työllä.
Lapset tuhlasivat perinnön ja ottivat kallista lainaa. Lama tuli ja vei. Toki vika oli pankeissakin ja joitakin lastaan suosineissa vanhemmissa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisit heitä paremmin, jos olisit elänyt yhtä ankaran ja varattoman elämän kuin he aikana, jolloin kaikkea ei todellakaan saanut sossun luukulta ja elintaso oli nykyiseen verrattuna aika surkea. Jos on viettänyt koko elämänsä nykyajan yltäkylläisyydessä, ei ehkä ymmärrä, ettei asiat ole aina olleet näin hyvin eikä aina ole vietetty yhtä helppoa elämää kuin nyt.
Ei kai se nykyisten nuorten vika ole, jos eivät ymmärrä sellaisesta, missä eivät ole koskaan eläneet. Joka tapauksessa, kyllä Suomen elintason nousulle oli tärkeää, että tukijärjestelmät luotiin ja tuloja tasattiin. Myös terveyskeskukset ja peruskoulu olivat aikoinaan tosi tärkeitä uudistuksia. Muuten meillä olisi täällä edelleen pieni rikas kansanosa ja suuri köyhä, kuuliainen ja kouluttamaton työväki. Halpaa työvoimaa riittäisi ja varmaan tänne ehkä myös investoitaisi, eli töitä olisi, mutta toisiko se hyvinvointia muille kuin yritysten omistajille? Ei meillä ilman nykyisiä tukirakenteita olisi tällä hetkellä maailman onnellisimman kansan titteliä jo neljättä kertaa peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää jotain, vaikka lapsia keventämään kestävyysvajetta ennenkuin on myöhäistä!
T. Eiboomeri.Ja koko frustraatio on niinkin turhasta asiasta kuin historian suurimmasta eläkevedätyksestä. Miten kehtaavatkin! On vain nokkelaa ja viisasta maksaa omille vanhemmilleen isolla porukalla pienet eläkkeet ja maksattaa sitten pienellä porukalla itselleen isot eläkkeet. Ihaillaan teitä pitäisi neuvokkuudestanne.
Millä ihmeen mittanauhalla 1800 e/kk on iso eläke? Verottaja vie tuosta 30 % eli käyttöön jää noin 1250 e/kk. Niillä veroilla maksetaan sinun lapsesi peruskoulu, sinun perheneuvolasi ja kompensoidaan bussimaksuja.
*tirsk* Ja ne neuvolan ja koulun käyttäjien vanhemmat maksavatkin sinun eläkkeesi.
Mitäs siitä sanot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän vanhempiensa työllä.
Lapset tuhlasivat perinnön ja ottivat kallista lainaa. Lama tuli ja vei. Toki vika oli pankeissakin ja joitakin lastaan suosineissa vanhemmissa.
Näin meillä ja monilla muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen sai töitä syrjäkylilläkin kun meni työpaikalle ja sano et mä tulin ny. Kansakoulupohjalta pääsi etenemään vaikka kuinka pitkälle. Lukion jos kävi niin pääsi satavarmasti ns. herraksi ja kovapalkkaiset työt arvostetuissa viroissa oli taattu.
Liitto piti huolta palkoista ja jos sattui olemaan joku pienipalkkainen niin sitten sen päälle sai monenlaista lisää ja etua toisen mokoman, jolloin käteen sai ihan hyvän summan. Töissäkin sai olla eläkeikään asti.Normaaleilla duunariportaan ihmisillä oli lapset, omakotitalo, mökki ja 2 uutta autoa jo kauan ennen 30v syntymäpäiviä. Siis suurimalla osalla. Työttömänä oli vain ne jotka omasta halustaan tekivät niin ja siitä se halveksuva asenne onkin lähtöisin.
Täällä päin keskustan kupeessa ränsistyy omakotitalo. Omistaja oli aikoinaan muuttanut puolisonsa perässä etelä-suomeen ja jättänyt talonsa sikseen. Voisitteko nykypäivänä kuvitella että kellään olisi varaa jättää melko uutta, lähellä keskustaa sijaitsevaa, omakotitaloa tyhjilleen vain koska muuttaa muualle?? Edes lukion käyneillä. Eikä syy ole siinä etteikö ottajia olisi ollut, koska paikkakunta on ollut muuttovoittoinen "aina".
Nykyään ei siitä saa enää mitään vaikka myisikin kun ollut 80-luvulta asti tyhjillään. Tämähän ei sitten ole mikään essonbaarin juttu, vaan henkilöltä joka tuntee talon omistajan.Olen kertonut tämän monta kertaa, kerron uudestaan. Olin ilmaistöissä ministeriössä eli Kela maksoi "palkkani". Samassa paikassa ollut nainen odotti jo eläkettä, kun oli ollut koko ikänsä töissä. Kertoi päässeensä töihin valtiolle ja sitä kautta ministeriöön suoraan lukiosta 19-vuotiaana, koska osasi kirjoittaa kirjoituskoneella nopeasti.
Jos minä haluaisin päästä samaan hommaan nyt, minulla pitäisi olla hyvät maisterin paperit valtiotieteistä tai laista, puhua 3 kieltä, olla useiden vuosien kovaa näyttöä työkokemuksesta, mielellään 2-3 hyvää suosittelijaa, ei liikaa ikää mutta ei saa olla liian nuorikaan, osaamista useita eri tietokoneohjelmista, kykyä kommunikoida suullisesti ja kirjallisesti hyvin, ja halu paiskia töitä enemmän mitä palkkaus on.
Olisipa ihanaa päästä hyvään toimistotyöhön hyvällä palkalla eläkeikään asti sillä, että osaan naputtaa tietokonetta nopeasti..!
Loistavasti tiivistetty kahden sukupolven ero työnhaussa. Aion käyttää tätä esimerkkinä kun joku vanhus taas kitisee miksi ihmiset ei mene töihin.
Mutta hulluintahan tuossa on se, että lähtiessään eläkkeelle se nopeasti koneella kirjoittava vanhus hallitsi oman alansa lainsäädännön ja sen soveltamisen sekä tähän lainsäädäntöön liittyvät lait perusteluineen, osasi lukuisia erilaisia tietokoneohjelmia, osasi välittömästi kertoa, mistä apua tietokoneen teknisiin ongelmiin ja mistä järjestelmiin, tunsi väkeä eri ministeriössä ja saattoi yhdellä puhelinsoitolla hankkia tietoa, jota nuoremmilla ei ollut hallussaan jne. Eli hän osasi todella hyvin sen työn, jota nuorempi kateellisena ihmetteli. Ei se vanhus siellä enää koneella kirjoitellut, vaan teki ihan loistavaa työtä opastaen nuorempia, jotka ymmärsivät vasta työkaverin lähdettyä, että suorat yhteydet eri ministeriöihin olivat mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1800 e/kk on ihan hyvä eläke. Ongelma on tuo 30% veroja. Onko se veroprosentti tosiaan noin iso pelkästä 1800 e/kk eläkkeestä, vai onko tässä mukana nyt muitakin tuloja?
Vierailija kirjoitti:
Kokemukseni mukaan suuriin ikäluokkiin mahtuu monenlaisia ihmisiä. Kuvailemasi kaltaisia on varmaankin olemassa, sitä en epäile yhtään, ( harvinaisen typeriä kommennteja muuten). On olemassa myös toisenlaisia. Ehkä he seuraavat aktiivisemmin maailman tapahtumia ja osaavat ajatella. Koulutustasokaan ei tuohon välttämättä vaikuta.
Mutta ylipäätään suurilla ikäluokilla on ollut valtavan erilaiset lähtökohdat, lapsuus, nuoruus,kasvatus,koulutus. Siinä mielessä pystyn heitä ymmärtämään, mutta en tiedä jaksaisinko itse kuvailemasi kommentteja kuunnella. Ainahan voit yrittää keskustella asioista heidän kanssaan. Oletko kokeillut?
Tämä on ihan totta. Koulurahoja piti olla itse hankkimassa omalla työllä. Sen sijaan matkusteluihin tai kalliisiin harrazteluihin ei ollut varaa. Niin erilaista kuin nykyisin, niin moni asia. Elämä ei ole ikinä ennen ollut niin yltäkylläistä kuin nykyisin. Ei koskaan.
Kyllä huomaa miten tässäkin ketjussa boomereilla lähtee lapasesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä. Kyllä minä uskon että työelämä ja maailma yleensäkin menee haasteellisempaan suuntaan. En kiellä sitä kuten nuo vanhukset. Enkä varmasti mitätöi nuoria.
ap
Noin mekin sanoimme nuorina, niin kertoi äitinikin sanoneen......
Kylläpä sinä olet nolo, mutta niinhän nuorena onkin tietämätön ja kapeakatseinen.
Kyllä sinustakin ehkä vielä ihminen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se nykyisten nuorten vika ole, jos eivät ymmärrä sellaisesta, missä eivät ole koskaan eläneet. Joka tapauksessa, kyllä Suomen elintason nousulle oli tärkeää, että tukijärjestelmät luotiin ja tuloja tasattiin. Myös terveyskeskukset ja peruskoulu olivat aikoinaan tosi tärkeitä uudistuksia. Muuten meillä olisi täällä edelleen pieni rikas kansanosa ja suuri köyhä, kuuliainen ja kouluttamaton työväki. Halpaa työvoimaa riittäisi ja varmaan tänne ehkä myös investoitaisi, eli töitä olisi, mutta toisiko se hyvinvointia muille kuin yritysten omistajille? Ei meillä ilman nykyisiä tukirakenteita olisi tällä hetkellä maailman onnellisimman kansan titteliä jo neljättä kertaa peräkkäin.
Jos olisi ollut oikeistopuolueiden päätettävissä, niin peruskoulua ei olisi tullut. Oikeiston vastustuksesta huolimatta se saatiin kuitenkin läpi.
Tein jo. Ne on 20 ja 30v.