Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19903)

Vierailija
3021/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....

Enpä tiedä. Kyllä minä uskon että työelämä ja maailma yleensäkin menee haasteellisempaan suuntaan. En kiellä sitä kuten nuo vanhukset. Enkä varmasti mitätöi nuoria.

ap

Juu ikäluokat joista puolet muutti Ruotsiin, kosta kotimaalla oli tarjota työttömyyttä eivät ymmärrä nykyisyyttä. He muuttivat satojen kilometrien päähän kotoa ja kelpasi työt Volvolla ja kalatehtaissa.

Mites nykyiset "mä oon niinku tubettaja, ei mua kiinnosta mikään muu" aikoo leipäpuolen ratkaista? Ehkä vanhat ihmettelee tätä puolta nuorissa (aikuisissa).

Tiedät kai, että parhaat tubettajat ansaitsee melko lailla enemmän kuin mitä Volvolla tai kalatehtaassa maksetaan?

Vierailija
3022/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....

Enpä tiedä. Kyllä minä uskon että työelämä ja maailma yleensäkin menee haasteellisempaan suuntaan. En kiellä sitä kuten nuo vanhukset. Enkä varmasti mitätöi nuoria.

ap

Juu ikäluokat joista puolet muutti Ruotsiin, kosta kotimaalla oli tarjota työttömyyttä eivät ymmärrä nykyisyyttä. He muuttivat satojen kilometrien päähän kotoa ja kelpasi työt Volvolla ja kalatehtaissa.

Mites nykyiset "mä oon niinku tubettaja, ei mua kiinnosta mikään muu" aikoo leipäpuolen ratkaista? Ehkä vanhat ihmettelee tätä puolta nuorissa (aikuisissa).

Tiedät kai, että parhaat tubettajat ansaitsee melko lailla enemmän kuin mitä Volvolla tai kalatehtaassa maksetaan?

Tai siis, et tietenkään tiennyt, eli et tiedä nykypäivän menosta. Se "työhön meneminen" ja siihen kehottaminen on siis vanhentunut juttu, ei vain siksi että niitä töitä, joihin "mennään" ei niin vain enää olekaan, mutta myös siksi, että moni tekee kotonaan tietokoneen ääressä jotain juttua, josta saa rahaa. Se voi olla bloggaamista, tubettamista, osakekauppaa, somevaikuttamista, vaikka mitä muuta jota en viitsi tässä edes mainita, ettei eläkeläisetkin innostu... :-)

Noilla saa paremmin rahaa kuin jollain perinteisellä työsuhteella. Plus että sivukuluja ei tarvitse maksaa, kun kyseessä ei ole työsuhde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3023/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioilla on perspektiiviä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret alle 40v ei tiedä Suomen historiasta mitään. Heilläkin taitaa olla vanhemmat, joilla on vapaa kasvatus tyyli. Jos sukulaiset ei miellytä on keinoja, joilla pääsee kuulemisesta eroon. Nämäkään valittajat eivät ilman isovanhempiaan asuisi vapaassa maassa.

Niin isovanhempia. Suurilla ikäluokilla ei ole sen enenpää tekemistä Suomen vapauden kanssa, kuin muillakaan sodan jälkeisillä sukupolvilla. No jos jotain niin vähemmän. He pilkkasivat sotaveteraaneja ja varsin suuri osa haihatteli Suomesta Neuvostoliiton tasavaltaa.

Varsin suuri osa....  äläpäs nyt laskettele luikuria!   Kyllä se oli erittäin pieni määrä tiettyjä opiskelijoita, jotka päätti ruveta radikaaleiksi 70-luvulla.  Ja sitä siedettiin   - sen hetken kuin sitä nyt kesti - , koska meillä piti sodan jälkeen olla tiettyyn suuntaan kallellaan.  Huom.  Kekkonen ei kuulunut suuriin ikäluokkiin, vaan juuri näihin ihailemiisi edellisiin polviin.  Otapa selvää Suomen lähihistoriasta, nyt se ei tunnu olevan sulle ihan hanskassa.  Ja suuret ikäluokat ei silloin päättäneet Suomen ulkopolitiikasta.  

Liike ei ottanut tulta alleen ja kaatui lopulta nuorison tultua aikuisiksi.  Nalle Wahlrooskin muuten siellä heilui taistelulauluineen.  Ja rikkaitten kakaroita moni muukin, leikkivät hiekkalaatikkoleikkejään.

Sotaveteraanien pilkkaaminen ei itse asiassa ollut sitä mitä nyt kuvitellaan.  Heitä ei todellisuudessa edes pilkattu.  Mutta kun piti nuoleskella neukkulaa , niin pitihän sitä sotaakin käydä ikään kuin vastapuolelta.  

Penskojen touhua se oli. 

Vierailija
3024/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on syntynyt -50 kolmelapsiseen perheeseen. Molemmat vanhempansa olivat koulutettuja ja ihan hyvätuloisia, erittäin sivistyneitä ihmisiä.

Isovanhempani auttoivat ja tukivat omia lapsiaan kaikessa niin kauan kuin olivat hyvässä kunnossa ja elossa. Aika muhkean perinnönkin jättivät jälkikasvulleen.

Vasta viime vuosina on käynyt ilmi, mitä kaikkea isovanhempani ovatkaan turvanneet omille lapsilleen. Äitini ja hänen sisaruksensa ovat saaneet isot rahoitukset asumiseen ja opintoihin. Lisäksi isovanhemmat hoitivat usein meitä lapsenlapsia ja käytännössä enoni lapset viettivät mummulassa kaikki kesät. Isovanhemmat ovat myös mm. pelastaneet enoni tilanteessa, jossa hän teki konkurssin, antaneet ennakkoperinnön äidilleni asunnonhankintaa varten tämän ensimmäisen avoeron jälkeen ja vaikka mitä. En edes tiedä kaikkea.

Kun isovanhempani olivat elämänsä ehtoopuolella, me lapsenlapset ja kotihoito hoidimme pääosan kaikesta. Tätini hoiti myös jonkin verran asioita, mutta oma äitini ja enoni osasivat vain arvostella ja räksyttää. Kun kotihoito ei tee sitä ja tätä...

Koko minun, sisarusteni ja serkkujeni nuoruuden ajan vanhempamme ovat korostaneet meille oikein marttyyreina, kuinka ovat kaiken tehneet ja hankkineet ihan itse. Suoranaisesti siis valehdelleet. Minulle, sisaruksilleni ja serkuilleni ei ole meidän vanhemmilta apua tai tukea herunut sen jälkeen, kun 18 täytimme. Meidän elämä ei heitä kiinnosta, paitsi arvostella ja piikitellä pitää. Apua ovat kinuamassa milloin mihinkin, kun eivät itse viitsi tai jaksa tehdä. Eno vaimoineen vähän aikaa sitten uhriutui, kun pitää varmaan toinen kesämökki myydä pois. Omat vanhempani kriiseilevät, että pitääkö se ihan maksullinen siivooja tilata, kun ei oikein itse viitsisi 160 neliön taloa itse siivota. Ja sehän ei tule kuuloonkaan, että pienempään asuntoonkin voisi vaihtaa. Aivan hirvittävä loukkaus heitä kohtaan, että pitäisi talosta luopua (sijaitsee halutulla alueella ja menisi helposti kaupaksi) . Minua ja siskoa syyllistetään kun ei ehditä heidän pihatöitä hoitaa.

Tismalleen sama kokemus. Oma äitini, 50-luvulla syntynyt myöskin, sai kaiken. Ei tarvinut opintolainaa, pappa betalar. Tuli parin viimeisen vuosikymmenen sisään kesämökki ja talo, perintöveroja ei maksanut kun sai siihen (laittoman) avustuksen sukulaiselta. Nyt hassaa kaiken isovanhempien perinnön ja huoltamattomat mökit jää aikanaan homeisena minulle. Tämähän on oma syyni, mitäs en vuorotyön, pienten lasten ja oman kodin hoitamisen ohella hoida rakennuksia, joita en saa edes käyttää (se kesämökki järven rannalla, ei saa lomailla mutta työt pitäisi tehdä).

Itsellänihän oli kymmenien tuhansien opintolainat, pätkätyöt jne. Taloudellinen avustus pyöreä nolla, fyysistä apua en ole saanut koskaan, edes vaikean raskauden loppumetreillä sillä itse pitää tehdä kaikki kuten hänkin on tehnyt. Aikoinaan esimerkiksi hoidatti meidät lapset mummoloissa kesäisin, me pidetään miehen kanssa vuositolkulla lomat eri aikaan jotta saadaan pieni koululainen hoidettua. Ja minä olen kuulemma saanut kaiken helpolla, kun nykyään ajat on niin eri. Työelämästä nyt ei tarvitse mainitakaan, miten eri tahti nykyään on.

Miksi edes ottaisit jotain homemökkejä vastaan?

Kerro toki miten saan perinnöstä kieltäytyä siirtämättä ongelmaa omille lapsilleni? Elinaikanaan kun äiti ei noista kuulemma aio luopua, hän on ne ansainnut. Olen konkurssissa aikanaan perintöverojen ja noiden rakennusten kulujen takia - viimeinen kosto vielä haudan takaa.

Miksi ketään kiinnostaisi lapsesi ongelmat? Eihän se ole ollut teillä tapana muutenkaan.

Ohhoh. Katsos kun minua kiinnostaa. Ei ole tapana maksattaa jälkipolvilla omia ongelmia. Sinä ilmeisesti vihaan omia lapsiasi niin paljon että pelastaisit oman p*rseesi ennen heitä?

Meillä ei ole tuollaisia miljoonaperintöjä tulossa joten eipä tarvitse miettiä.

Äitisi on alle 70 vuotta. Lapsesi on kouluikäinen. Onko joku erityinen pelko siitä, että äitisi kuolee ennen hänen täysi-ikäisyyttään?

”Miljoonaperinnöt” ovat rintamamiestalo muuttotappiokunnassa ja kesämökin ainoa arvokas asia on tontti. Edes jätelakia ei ole siellä noudattu, tuhansien eurojen remontit odottaa.

Kyllä, äitini on alle 70v, tuskin kymmentä vuotta elintavoista päätellen elää. Ei ole mikään vireä eläkeläinen, edes nurmikkoa ei ole pystynyt ajamaan vuosiin. Oliko lasteni täysi-ikäisyydellä joku merkitys tässä? Mikä on ettet halua ymmärtää sitä taloudellista ahdinkoa mihin tuo eukko minua, omaa lastaan ajaa? Puhumattakaan paletin reiluudesta. Että ihminen, jonka ei itse tarvinut ponnistella yhtään mitään, ei koskaan auttanut, sai tuosta vaan kaiken. Eläke on tietenkin hyvä, eläkeikä matala ja itsehän saan tuostakin aikanaan vain murusia, eläkeikä karkaa vuosi vuodelta.

Eihän noilla ole mitään arvoa. Et varmasti mene konkurssiin. Aikuiset lapset voivat myös kieltäytyä miljoonista.

Jos omaa äitiään kutsuu eukoksi, niinon ollut tosiaan huono äiti-lapsi- suhde. Tuollaisia lapsista sitten tulee. Onneksi tämä ei ole yleistä, vaan harvinaista.

Anteeksi, rakas ihana kultamussukkahan tuo on. Unohdin että kaiken tämän lisäksi näitä pitää vielä palvoa, kun heidän takiaan ollaan saatu syntyä!

No kerropa yksi argumentti, miksi sinua pitäisi palvoa?

Vierailija
3025/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun alkupuolella äänessä ovat nuoret ja keski-ikäiset, loppupuolella boomerit itse. Samaan aikaan, kun te täällä tappelette, kuka vei rahat ja mahdollisuudet keneltäkin ja kenen elämä on ollut rankinta, niin varakkaat sivistyneet suvut turvaavat jälkikasvunsa elämisen sukupolvesta toiseen. Eivät he käytä energiaansa tällaiseen, vaan pitävät yhtä ja näkevät sukupolvien jatkumon omaa napaa pidemmälle.

Vierailija
3026/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käsittänyt, että nuo sotaveteraanit ja lotat todella kärsivät siitä heidän halventamisestaan ja ajan hengestä tuolloin 70-luvulla. Samanlaista oikeassaolemisen ilmapiiriä on nykyäänkin, kun maalitetaan somessa eri mieltä olevia ja kostetaan maailman tappiin ihmisille heidän vääriä sanomisiaan. Toivottavasti tämänkin ajan läpi selvitään kohti oikeasti avarakatseisempaa aikaa, ja kunnianpalautuksen saavat myös tämän ajan halveeratut veteraanit.

Vierailija
3027/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun alkupuolella äänessä ovat nuoret ja keski-ikäiset, loppupuolella boomerit itse. Samaan aikaan, kun te täällä tappelette, kuka vei rahat ja mahdollisuudet keneltäkin ja kenen elämä on ollut rankinta, niin varakkaat sivistyneet suvut turvaavat jälkikasvunsa elämisen sukupolvesta toiseen. Eivät he käytä energiaansa tällaiseen, vaan pitävät yhtä ja näkevät sukupolvien jatkumon omaa napaa pidemmälle.

Tuo on yksioikoinen käsitys.

Ketju on viihdettä, ja tänne kirjoittaminen ajankulua. Eivät ne "varakkaat sivistyneet suvut" sen paremmin koko ajan uutterasti tee jotain taloudellisesti hyödyllistä, vaan viihdyttävät itseään hekin.

Oikeasti varakkaan ihmisen ei tarvitse tehdä mitään hyödyllistä, sillä korot juoksee itsestään.

Vierailija
3028/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on syntynyt -50 kolmelapsiseen perheeseen. Molemmat vanhempansa olivat koulutettuja ja ihan hyvätuloisia, erittäin sivistyneitä ihmisiä.

Isovanhempani auttoivat ja tukivat omia lapsiaan kaikessa niin kauan kuin olivat hyvässä kunnossa ja elossa. Aika muhkean perinnönkin jättivät jälkikasvulleen.

Vasta viime vuosina on käynyt ilmi, mitä kaikkea isovanhempani ovatkaan turvanneet omille lapsilleen. Äitini ja hänen sisaruksensa ovat saaneet isot rahoitukset asumiseen ja opintoihin. Lisäksi isovanhemmat hoitivat usein meitä lapsenlapsia ja käytännössä enoni lapset viettivät mummulassa kaikki kesät. Isovanhemmat ovat myös mm. pelastaneet enoni tilanteessa, jossa hän teki konkurssin, antaneet ennakkoperinnön äidilleni asunnonhankintaa varten tämän ensimmäisen avoeron jälkeen ja vaikka mitä. En edes tiedä kaikkea.

Kun isovanhempani olivat elämänsä ehtoopuolella, me lapsenlapset ja kotihoito hoidimme pääosan kaikesta. Tätini hoiti myös jonkin verran asioita, mutta oma äitini ja enoni osasivat vain arvostella ja räksyttää. Kun kotihoito ei tee sitä ja tätä...

Koko minun, sisarusteni ja serkkujeni nuoruuden ajan vanhempamme ovat korostaneet meille oikein marttyyreina, kuinka ovat kaiken tehneet ja hankkineet ihan itse. Suoranaisesti siis valehdelleet. Minulle, sisaruksilleni ja serkuilleni ei ole meidän vanhemmilta apua tai tukea herunut sen jälkeen, kun 18 täytimme. Meidän elämä ei heitä kiinnosta, paitsi arvostella ja piikitellä pitää. Apua ovat kinuamassa milloin mihinkin, kun eivät itse viitsi tai jaksa tehdä. Eno vaimoineen vähän aikaa sitten uhriutui, kun pitää varmaan toinen kesämökki myydä pois. Omat vanhempani kriiseilevät, että pitääkö se ihan maksullinen siivooja tilata, kun ei oikein itse viitsisi 160 neliön taloa itse siivota. Ja sehän ei tule kuuloonkaan, että pienempään asuntoonkin voisi vaihtaa. Aivan hirvittävä loukkaus heitä kohtaan, että pitäisi talosta luopua (sijaitsee halutulla alueella ja menisi helposti kaupaksi) . Minua ja siskoa syyllistetään kun ei ehditä heidän pihatöitä hoitaa.

Tismalleen sama kokemus. Oma äitini, 50-luvulla syntynyt myöskin, sai kaiken. Ei tarvinut opintolainaa, pappa betalar. Tuli parin viimeisen vuosikymmenen sisään kesämökki ja talo, perintöveroja ei maksanut kun sai siihen (laittoman) avustuksen sukulaiselta. Nyt hassaa kaiken isovanhempien perinnön ja huoltamattomat mökit jää aikanaan homeisena minulle. Tämähän on oma syyni, mitäs en vuorotyön, pienten lasten ja oman kodin hoitamisen ohella hoida rakennuksia, joita en saa edes käyttää (se kesämökki järven rannalla, ei saa lomailla mutta työt pitäisi tehdä).

Itsellänihän oli kymmenien tuhansien opintolainat, pätkätyöt jne. Taloudellinen avustus pyöreä nolla, fyysistä apua en ole saanut koskaan, edes vaikean raskauden loppumetreillä sillä itse pitää tehdä kaikki kuten hänkin on tehnyt. Aikoinaan esimerkiksi hoidatti meidät lapset mummoloissa kesäisin, me pidetään miehen kanssa vuositolkulla lomat eri aikaan jotta saadaan pieni koululainen hoidettua. Ja minä olen kuulemma saanut kaiken helpolla, kun nykyään ajat on niin eri. Työelämästä nyt ei tarvitse mainitakaan, miten eri tahti nykyään on.

Itseäni kaivelee kuinka isä myi viisi sukupolvea suvussa kulkeneen metsän pois. Itse kaavailin sille vielä parempaa metsänhoitosuunnitelmaa ja lapsilleni lisäturvaa. Omana elinaikanakin siitä olisi vielä saanut päätehakkuun tehdyksi . Kuinka kuvaavaa on, että juuri viidestä sukupolvesta se varakkain boomer myi metsän, kun edeltävät köyhät sukupolvet sitä hoitivat ja vaalivat , sekä siirsivät eteenpäin. Siinä on jotain symboolista.

Siinähän kaivelee.  

Sinun isäsi sentään myi metsän, kun taas minun isäni, se suuresti arvostettu sotaveteraani, joi kotitalonsa ja perintönsä niin ettei meille lapsille jäänyt pennin killinkiä.  Leikkimökkikin lähti juomaveloista, niin että ole sinä vaan tyytyväinen kun olet saanut kotisi kuitenkin pitää.   Minä asuin sitten koko lapsuuteni hatarissa ja jääkylmissä vuokra-asunnoissa hyvin usein jopa nälkää nähden.  

"Edeltävä sukupolviko" se siis hoiti ja vaali omaisuuttaan ja ajatteli lapsiaan?  Ei ajatellut.

Vierailija
3029/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju on viihdettä, ja tänne kirjoittaminen ajankulua. Eivät ne "varakkaat sivistyneet suvut" sen paremmin koko ajan uutterasti tee jotain taloudellisesti hyödyllistä, vaan viihdyttävät itseään hekin.

Oikeasti varakkaan ihmisen ei tarvitse tehdä mitään hyödyllistä, sillä korot juoksee itsestään.

No mutta ymmärräthän, ettei tällanen sukupolvien välinen kateus ja katkeruus johda mihinkään muuhun kuin siihen, että sukupolvi toisensa jälkeen vetää kotiin päin, eikä halua tukea seuraavan sukupolven menestymistä ja mahdollisuuksia.

Vierailija
3030/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että nuo sotaveteraanit ja lotat todella kärsivät siitä heidän halventamisestaan ja ajan hengestä tuolloin 70-luvulla. Samanlaista oikeassaolemisen ilmapiiriä on nykyäänkin, kun maalitetaan somessa eri mieltä olevia ja kostetaan maailman tappiin ihmisille heidän vääriä sanomisiaan. Toivottavasti tämänkin ajan läpi selvitään kohti oikeasti avarakatseisempaa aikaa, ja kunnianpalautuksen saavat myös tämän ajan halveeratut veteraanit.

Minkä ikäinen olet?  Minä olen syntynyt 50-luvun alussa.  Isäni oli sotaveteraani ja äitini lotta, ja elää edelleen.

Isäni oli niin pitkälle kuin muistan sotaveteraaniliiton jäsen, ja mukana paikallisessa toiminnassa.  Millään lailla hän ei kärsinyt, päinvastoin hänelle oli iso asia olla ko. toiminnassa mukana ja aivan varmasti sai arvostusta osakseen.  Muistan senkin päivän, kun hän veljensä kanssa innoissaan pakkasi laukkujaan ja lähtivät Helsinkiin veteraanimarssille ja siellä oli ollut hienot juhlat muutenkin.  70-lukua se oli, koska asuin vielä silloin kotona.

Eikä äitinikään ikinä kärsinyt mistään pilkasta, toki yhteen aikaan oli sellaista typerää höpinää lotista, mikä ei lainkaan pitänyt paikkaansa.  Hieman siitä sai syyttää Väinö Linnaakin, joka on myöhemmin kertonut katuneensa, että kirjoitti Tuntemattoman lopussa aika ikävästi jostakin lotasta.  Kansahan imi sen tietysti itseensä.  Enemmän äiti sanoi suorastaan pelänneensä heti sodan jälkeen, kun valvontakomissio vielä hääräsi Suomessa.  

Äidillä oli hauskoja lottaystäviä, joiden luona vierailtiin ja he vieraili meillä.  Niitä juttuja oli aina ihana kuunnella vaikka ei ne aina niin kivoja olleet, äitikin oli pahoissa paikoissa rintamalotttana.  Ja yksi äidin lottaystävä vammautui maataistelukoneiden äkättyä kenttäkeittiövarusteita kuljettaneet lotat avoimella niityllä.  

Äiti elää vieläkin eikä ole koskaan kärsinyt lottatyöstään.  Päinvastoin nyt hän nauttii sen tuottamista ilmaispalveluista.  

Vierailija
3031/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret alle 40v ei tiedä Suomen historiasta mitään. Heilläkin taitaa olla vanhemmat, joilla on vapaa kasvatus tyyli. Jos sukulaiset ei miellytä on keinoja, joilla pääsee kuulemisesta eroon. Nämäkään valittajat eivät ilman isovanhempiaan asuisi vapaassa maassa.

Niin isovanhempia. Suurilla ikäluokilla ei ole sen enenpää tekemistä Suomen vapauden kanssa, kuin muillakaan sodan jälkeisillä sukupolvilla. No jos jotain niin vähemmän. He pilkkasivat sotaveteraaneja ja varsin suuri osa haihatteli Suomesta Neuvostoliiton tasavaltaa.

Varsin suuri osa....  äläpäs nyt laskettele luikuria!   Kyllä se oli erittäin pieni määrä tiettyjä opiskelijoita, jotka päätti ruveta radikaaleiksi 70-luvulla.  Ja sitä siedettiin   - sen hetken kuin sitä nyt kesti - , koska meillä piti sodan jälkeen olla tiettyyn suuntaan kallellaan.  Huom.  Kekkonen ei kuulunut suuriin ikäluokkiin, vaan juuri näihin ihailemiisi edellisiin polviin.  Otapa selvää Suomen lähihistoriasta, nyt se ei tunnu olevan sulle ihan hanskassa.  Ja suuret ikäluokat ei silloin päättäneet Suomen ulkopolitiikasta.  

Liike ei ottanut tulta alleen ja kaatui lopulta nuorison tultua aikuisiksi.  Nalle Wahlrooskin muuten siellä heilui taistelulauluineen.  Ja rikkaitten kakaroita moni muukin, leikkivät hiekkalaatikkoleikkejään.

Sotaveteraanien pilkkaaminen ei itse asiassa ollut sitä mitä nyt kuvitellaan.  Heitä ei todellisuudessa edes pilkattu.  Mutta kun piti nuoleskella neukkulaa , niin pitihän sitä sotaakin käydä ikään kuin vastapuolelta.  

Penskojen touhua se oli. 

Moni muukin teistä on kääntänyt takkinsa 70-luvusta.. ja kyllähän te pilkkasitte älä viitsi. Sen verran ikää jo minullakin että olen sotaveteraaneja jututtanut. Mutta miten se teidän vapaustaistelu? Vanhimmat teistä ehti kellua isänsä munissa sodan loppuvaiheessa. Sitäkö tarkoitat suurten ikäluokkien vapaussodalla?

Vierailija
3032/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sitten suurta ikäluokkaa tai ei, niin päteminen nuorempien ihmisten työolosuhteista ja työnhakuneuvojen jakeleminen on yksinkertaisesti typerää ja paskaa käytöstä. En mä edes pysty kuvittelemaan, millaista työelämä on 15 vuoden kuluttua kun oma lapseni täysi-ikäistyy. Enkä toivottavasti ole koskaan niin juntti ja hölmö, että menen hänen työelämäänsä arvostelemaan. Etenkään sitten, kun itse olen jo eläkkeellä.

Vierailija
3033/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin inhoan suurinta osaa boomereista. Olen huomannut ihan saman, että sotasukupolvi on paljon mukavampaa porukkaa ja sitten seuraavaksi 70-luvulla syntyneet. Eikä kyse ole pelkästään helpommalla saadusta elämästä, vaan tuntuu että heillä ei ole minkäänlaista empatiakykyä, oli kyse mistä tahansa asiasta. He ovat yleensä todella yksinkertaisia, mutta jostain harhasta johtuen luulevat tietävänsä kaikeita asioista kaiken. Narsismi kuvaisi tätä ilmiötä jonkin verran.

Tiedätkö mitä boomer-sukupolvi tarkoittaa? Esim. 60-luvulla syntyneet eivät ole boomereita..

Selvä. Mutta minäpä kutsun silti boomereiksi kaikkia sotasukupolven jätettä, joista nuorimmat ovat syntyneet 60-luvun loppupuolella. Siksi Yhdysvaltojen boomer-käsite sopii Suomeenkin paremmin. Tietynlainen marttyyri-narsismi-asenne kuvaa monia 40-60 luvulla syntyneitä. Sama se minulle vaikka Suomen suuret ikäluokat ovatkin syntyneet vähän eri aikaan. Asenne on kuitenkin hämmästyttävän samanlainen. Eikä minua kiinnosta pennin vertaa mitä te olette siitä mieltä. Odotan vain että boomereista päästään eroon.

Koska englanti on nykyisten lasten "valtakieli", niin minäpä kutsun diapereiksi kaikkia alle 40-vuotiaita, joiden pillitystä tähänkin viestiketjuun on kertynyt reilun kolmentuhannen viestin verran. Aikuisiakin tuossa ikäluokassa varmasti on, mutta tänne he eivät ole vaivautuneet avautumaan. He elävät vanhempiensa kanssa siten kuin muidenkin ihmisten, syyllistämättä toisia.

Vierailija
3034/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta ymmärräthän, ettei tällanen sukupolvien välinen kateus ja katkeruus johda mihinkään muuhun kuin siihen, että sukupolvi toisensa jälkeen vetää kotiin päin, eikä halua tukea seuraavan sukupolven menestymistä ja mahdollisuuksia.

Totta kai johtaa. Ketju on suosittu ja saa nuoremmatkin tiedostumaan, että eläkeasiat on junailtu sukupolvien kannalta epäoikeudenmukaisesti. Ehkä se saa heidät tulevaisuudessa päättäjinä muistamaan aina oikeudenmukaisuuden ja ennakoinnin tärkeyden.

Vierailija
3035/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus myös minulla. Omien vanhempieni vanhemmat tekivät kovasti töitä. Äitini etenkin sai vanhemmiltaan todella paljon. Minua ei auttanut koskaan täytettyäni 15-vuotias vaan kehotti minua menemään töihin. Vanhempani hävittivät elinaikanaan koko omaisuuden. Olivat sitä mieltä että Suomen valtio on heille velkaa. Nyt ovat olleet haudassa jo vuosia, ja edelleen selvitellään heidän sotkuja. Hautajaiset ja muut piti toki maksaa muiden kuin kuolinpesästä koska siellä ei ollut riittävästi varoja. Heidän velkojat lähettävät haasteita ja perintäkirjeitä edelleen minulle.

Tähän sepustukseesi en usko lainkaan. Jos sinulle tulee haasteita ja perintä kirjeitä vielä vuosien jälkeen, olet laiminlyönyt perunkirjoituksen. Kun perunkirjoitus tehdään ajoissa ja siinä selvitetään vainajan varat ja velat, perilliset vapautuvat vainajan veloista.

Eikö lakimies tätä sinulle selvittänyt?

Velat eivät periydy, jos vain toimitaan oikein.

Älä keksi tänne omiasi, tai syytä sitten itseäsi jos et ole älynnyt tehdä asioita oikein.

Et ole ihan oikeassa sinäkään. Velka nimittäin periytyy, jos otat lusikankin kuolinpesästä. Kuolinpesä täytyy vetää konkurssiin, ja tätähän ei kukaan perillisille kerro jos eivät itse älyä asiaa jostain esille kaivaa. Kokemusta on, kun 1948 syntynyt umpihullu isäni lopulta sai elämänsä niin sekaisin että totesi ettei sitä välitä selvittää ja tappoi itsensä. Minähän sen sotkun selvitin 20-vuotiaana. Ja olikin painajainen. Kyllä siinä yritti saada minusta maksajaa yksi ja toinen, ja valehdeltiin ja yritettiin vedättää. Itse sain kirjaston lakikirjasta etsiä tiedon että kuolinpesän voi laittaa konkurssiin. Näin tehtiin, kun itse sitä oikeusavustajalta vaadin. Tällöin kuolinpesä setvitään oikeudessa, ja siitä pääsee perillinen eroon kokonaan mutta mitään ei saa itselle ottaa, ei yhtään mitään. No ehkä valokuvat. 

Mutta jos et tuota tiedä, velka kyllä periytyy.

Sain tuosta roskasta niin tapreekseni että kun emäntä potkaisee tyhjää, luovun kaikesta ja jätän sen siskon pojalle joka on sitten ainoa perillinen, sisko on kuollut. Siellä on jopa jotain perittävää.

Vierailija
3036/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Penskojen touhua se oli. 

No vähänpä tiedät. Isäni ,joka oli sekä talvi-että jatkosodan läpi kahlannut , haavoittuen ja veljensä tavlvisodassa kaatuneen menettäen kertoi kyllä aivan muuta . Oli työpaikkoja joissa veteraaniudesta ei kannattanut  puhua ja jos joku puhui niin työpaikan vasemmisto kyllä antoi huutia tyyliin:  mitäs menitte , Marskin kätyrit , Vallankumousta suunniteltiin kommunistien punaisimmassa leirissä 60 luvulla jo kovaa vauhtia . Työpaikoilla pääsi etenemään alalla kuin  alalla kunhan tunnusti vasemmiston ja NL paremmuutta niin hullua kuin se olikin .  YLE oli vasemmiston hallinnassa ja ohjelma ja uutisen sen mukaisesti värittyneitä . Vasta presidentti Sauli Niinistö aloitti veteraanien kutsumisen itsenäisyyspäivänä linnaan ja upeasti on heitä arvoistanut presidenttiytensä ajan tähän päivään saakka . Häntä edeltäneet pari presidentittiä palkitsiva jopa kunniamerkein tänäpäivänä tyranneiksi mainuttuja valtion päämiehiä ja oliva valmiit neukkulan ja muunkin vasemmisto kengänpohjatkin nuolemaan vaikka pariin kertaan jos Suomettuminen sitä vaati .

Vierailija
3037/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dodii. Nyt hallitus suunnittelee veroetua töihin palaaville eläkeläisille. Welcome back, Boomers!

Pakkoha se näin, kun ei teistä nuorista töihin ole!

Toivottavasti mahdollisimman moni boomer huomaa, ettei ole enää kelvollinen työmarkkinoille.

Hankkisit apua tuohon katkeruuteesi. 

Ala maksamaan verojesi päälle 400e kuussa eläkemaksuja , niin saat perspektiiviä asiaan.

Tuskin sinä maksat itse yhtään mitään, elätä nyt ensin edes itsesi. 

Niin sinä et hyväosaisena pidä sitä 400e minään. Minulle se on iso raha ja se on vielä verojen päälle. Kova on osa kun pitää elättää eläkeläisetkin. Lapsien elättäminen on toki itsestäänselvää. Mutta saa tässä moneen taipua. Olisitte edes pitäneet eläkekusetuksenne vähän kohtuullisempana. Kai se ahneus sitten sekaisin teidät. Ahneus on inhimillistä, mutta että lastenne kustannuksella. Se on liian julmaa ja perverssiä. Se on jotenkin niin vastoin kaikkea mitä vanhemmilta odottaisi.

-Asiolla on perspektiiviä

Yhden asian ihminen. Oletko varmasti laskenut kaikki etuudet ja kulut mukaan laskelmiisi. Jos sinulle kuuluu 400 euroa, niin maksa itse pois esim. suuremmat lapsilisät mitä nykyisin saadaan tai ne opintorahat mitä olet saanut.

Vierailija
3038/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerit tiputtivat sen jatkumoviestikapulan eläkekusetuksellaan. Ei siinä mietitty seuraavaa sukupolvea.

Vierailija
3039/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää jo junnut duuniin , johan Iltiski huutaa lähäreitä ymt, duuniin, mutta kun tuet ovat niin suuria niin ei kande vai miten se menee. Yrittäkää edes elää muulla kuin tukimasseilla. On se niin vaikeeta kun ei saa vaan maata kotona ja nauttia "ilmasesta rahasta". Mikä perkele teitä vaivaa muu kun laiskuus ja tyhmyys.

Vierailija
3040/19903 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni kaivelee kuinka isä myi viisi sukupolvea suvussa kulkeneen metsän pois. Itse kaavailin sille vielä parempaa metsänhoitosuunnitelmaa ja lapsilleni lisäturvaa. Omana elinaikanakin siitä olisi vielä saanut päätehakkuun tehdyksi . Kuinka kuvaavaa on, että juuri viidestä sukupolvesta se varakkain boomer myi metsän, kun edeltävät köyhät sukupolvet sitä hoitivat ja vaalivat , sekä siirsivät eteenpäin. Siinä on jotain symboolista.

Toivottavasti käyttää kaiken myydyn omaksi hyväkseen, ja törsää kaiken eikä jätä katkeralke lapselleen yhtään mitään. Olisi tosiaan viisainta. Mehän itse kukin elämme vain kerran.

On tosiaan eri maata kuin esivanhempamme ja minä. Ei ole sattumaa, että se on juuri boomer, joka itsekkäästi pisti suvun metsän sileäksi.

Jospa silloin oli paras aika hakata metsä.

Ja miksi se olisi pitänyt säästää sinulle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän